Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Vše o sklech

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
uray
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 800
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od uray » 11 bře 2015, 12:00

Ivan-K píše:Všetko už bolo povedané, ale širší záber môže byť rozdielom skutočnej ohniskovej vzdialenosti. Nikto nebude predsa písať na sklo 34,5mm a v druhom prípade 35,5mm ...
Přesně tak. Navíc ohnisko se často složitějších opt. konstrukcí mění v závislosti na zaostřené vzdálenosti. Uvedu příklad
měl jsem sigmu 120-300mm/2,8 a při zaostření na nejmenší vzdálenost odpovídal úhel záběru cca 270mm a při nekonečnu téměř 300. V praxi jsou to ale malé rozdíly... Zajímavé je, že některé objektivy (micro 43) jsou značeny přesněji např.
Voigtländer Nokton 17,5mm/0,95 nebo
Panasonic Leica Nocticron 42.5 f/1.2
:mrgreen:
Ale u SLR objektivů to obvyklé není :-) beztak to je jen marketingový trik kvůli zapamatování :shock:

Uživatelský avatar
Google Adsense
Ads Expert
Hlavní Admin

Reklama

Reklama od Google Adsense

Uživatelský avatar
Želvák Bob
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 336
Registrován: 10 bře 2011, 11:45
Bydliště: Brno

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od Želvák Bob » 11 bře 2015, 17:15

......... a aby toho všeho nebylo málo - ještě k označení.
Když to napíšu laicky, označení ohniska je vždy skutečné (podle úhlu záběru) - tedy jak jsme zvyklí ho značit i na kinofilmu (FF formát) ... a to i v případě středoformátových objektivů (takže nečekej, že třeba sixovej Sonnar 180/2,8 bude mít crop na K5 2,5x nebo kolik to vychází, ale je to furt jen 1,5x180 ... čili 270 mm - v podstatě menší formáty využívají kresbu jen od středu objektivu - takže třeba i skla, který jsou v rozích neostrý na původním formátu působí na menším ostře, páč se na malej snímač ty rohy nevejdou)
Proto máš v důsledku základní sklo (úhel podobný lidskému vidění) na APS-C 35mm, na FF 50mm a na 6x6 80mm
... o velkoformátech nemluvě - to poračuje furt dál.

Jo a jak tu bylo psaný - da 35/2,4 je ve skutečnosti taky FF objektiv, i když je označen jako APS-C varianta.


(ještě jednou opakuji - píšu to LAICKY - určitě v tom kdokoli ze zkušených najde mouchu, ale funguje to tak)
... sváteční cvakal a zběsilý pilot autobusu a VW buggy ...

zapphyre
Nový uživatel
Nový uživatel
Příspěvky: 5
Registrován: 10 bře 2015, 22:11

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od zapphyre » 11 bře 2015, 20:02

okej, ta korekcia sudkovitosti robila ten nepomer.
diky za komenty a uz sa tolko nehnevajte ;)

Uživatelský avatar
Side
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 168
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Blansko

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od Side » 13 bře 2015, 11:33

Ahojte. Jen chci podotknout , že teorie ohledně ohniska podobnému lidskému vidění jsou jen imaginární a liché. Na FF je 50tka širší, proto se začali dělat 55tky, nebo 58ky aby se přiblížila realita lidskému vidění, pokud dáte 35 na apsc, je to pořád 35, čili široké ohnisko, jen apsc ořízne formát !!, takže zkreslení zustává stejné. To má u apsc řadu výhod, ale i nevýhod, zaléží, zda problematiku dobře pochopíme. Pentax na k01 dal základ 40mm objektiv, což bylo logické, ale proč px nedělá nějakou 85tku, která bude na apsc portrétní objektiv je zase nelogické)). Na čistý portrét 50tka pořád zkresluje a uvádění jako příklad portrétního objektivu je bohužel chybné. jen poznámka, nežiji podle toho co přečtu, ale jak to cítím )).
Pentax K-m, sigma 24-70 3,5-5,6 UC

Uživatelský avatar
vitezslavmalina
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 109
Registrován: 07 pro 2013, 21:13

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od vitezslavmalina » 13 bře 2015, 11:37

Řekl bych že chybějící 85mm docela pěkně nahrazuje 70mm a 77mm, ne? ;)
Nikon D610, 50mm/1,8, 85mm/1,8 ... Pentax K-30, 35mm/2,4
Pentax Program A, Alfo 28/2,8, Helios 44K-4
Ricoh GR
http://malinaphoto.cz/

Uživatelský avatar
fakt
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2471
Registrován: 21 kvě 2012, 11:34
Bydliště: Písek

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od fakt » 13 bře 2015, 12:05

85mm je pěkné ohnisko a Sigma 85/1,4 výborný objektiv. Věřím, že by si zájemce našel.
K-1, K-30,
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II

likelayk
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 834
Registrován: 11 zář 2013, 15:55

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od likelayk » 13 bře 2015, 13:10

To side:
píšeš " Na čistý portrét 50tka pořád zkresluje". Jaké tedy portrétní ohnisko (na APSC) podle tebe nezkresluje? nebo ohniska v jakém rozmezí?

Uživatelský avatar
lennyl
V.I.P.
V.I.P.
Příspěvky: 5061
Registrován: 10 led 2012, 00:40

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od lennyl » 13 bře 2015, 13:30

teraz som si pozrel fotky na disku z 50/1,8G z nikonu D750 a ziadne nie su skreslene...teda ked som fotil od 1,5-1,7metra.

85/1,8G je ale lepsie ohnisko, lebo mozem fotit aj z uplnej blizkosti bez skreslenia - druha vec je, ze tak dostanem do zaberu iba hlavu,no.. takze na 3/4 postavu or celu musim ist dost daleko...ale to iste plati aj na Pentax 70/2,4 DA Limited, ktory klame malym telom, ale ohnisko je tak akurat na portret.

ps: v poslednom case dost casto vytiahnem na portety polcelok 70-200/4G, kedy staci hocijake ohnisko cca 100-150mm/f4 a parada...na toto bola fajnova aj DA*50-135/2,8 na K5IIs/K-3 ked som ich este mal.
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN

Uživatelský avatar
Side
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 168
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Blansko

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od Side » 14 bře 2015, 10:20

často fotím portrét hlava-ramena a tam 50tka zkresluje moc, ale každý je jinak citlivý a háklivý. jsou fotografové co fotí 24mm a zkreslení na portrétu jim vubec nevadí. Pentax portrétní ohniska ignoruje, 1,8 /77 je tak drahá, že můžu mít tělo nikon i sjejich skvělou 1,8/85, přitom kvalita 77tky je rozporuplná a v podstatě se moc nepovedla, DA70 je výborné sklo, ohnisko 70mm miluji na kinofilmu jako základní ohnisko, ale na apsc při portrétu je to málo a je lepší použít např 90tku tamron.

Existují i matematické tabulky, kde jsou propočty zkreslení a pokud nechceme zkreslení žádné na apsc, je ideální 150mm. Drží se jich např. p Karbusický, který fotí portréty jen 200mm na apsc. Jenže on je opravdu jen na tabulky, než pocity a fotografii má jako výkres, než emoční záležitost a mnoho skvělých fotografů vyvrátilo jeho ego teorie.

Hezký den a světlo ! Karel
Pentax K-m, sigma 24-70 3,5-5,6 UC

Uživatelský avatar
Klingo
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1688
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Považská Bystrica

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od Klingo » 14 bře 2015, 12:16

Side-mám dojem že ty hladáš dôvody prečo sa to nedá za každú cenu.Naviac to máš nejaké pomýlené.Neviem prečo by 50ka mala skreslovať a prečo by 77čka nebola na portrét dobrá alebo nebodaj rozporuplná .Už vôbec nerozumiem,prečo by na portrét na APSC malo byť vhodné ohnisko 150mm?!V zásade sa dá na portrét použiť akékolvek ohnisko,iba to treba vedieť kreatívne použiť.A to je to čo oddeluje fotografov od cvakalov.
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér

Uživatelský avatar
Želvák Bob
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 336
Registrován: 10 bře 2011, 11:45
Bydliště: Brno

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od Želvák Bob » 14 bře 2015, 12:36

Side - dovolím si nesouhlasit. Zkreslení fotky dělají 2 věci.
1) ohnisko a fyzické vlastnosti použitého objektivu
2) vzdálenost od fotografovaného objektu
čili: pokud budeš fotit portrét i rybinou - když půjdeš dost daleko, zkreslení na obličeji nepoznáš (když ho necháš uprostřed - druhá věc je jestli poznáš ten obličej kvůli tomu jak bude proti zbytku fotky malý) ... Už z tohoto jednoduše plyne, že pakliže je na FF ideální portréťák 85-100mm, pak je to na APS-C děleno 1,5 a nikoli násobeno. Proč? Protože kvůli cropu si budeš muset se stejným ohniskem stoupnout dál než u FF abys dostal stejný záběr fotografovaného objektu. A čím dál se postavíš, tím se zkreslení zmenší. Myslím, že jsi pana Karbusického nepochopil - určitě nenapsal, že nepoužívá nic jiného než 200mm na APS-C (několik jeho článků na toto téma jsem četl). Na celou postavu je pro mě ideální ta da*55/1,4 (nebo Sigma 60mm) ... jsi dost daleko, aby zkreslení bylo nepozorované. Na samotnou tvář pak - pochopitelně - ohnisko o potřebný kus delší, abys mohl jako fotograf zůstat stejně daleko - potom Ti vyjde těch 120 a víc ... Toto samozřejmě nezahrnuje tzv. kreativní fotografii, které se tyhle staré poučky netýkají, a která i přesto (nebo právě proto) dokáže přinášet spoustu působivých záběrů.
... sváteční cvakal a zběsilý pilot autobusu a VW buggy ...

Uživatelský avatar
Side
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 168
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Blansko

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od Side » 14 bře 2015, 13:40

Želváku, já si myslím, že to dělit nesmíš, protože na apsc je stejný uhel pohledu jako na ff, jen jsou uřízlé okraje, takže na portrét hlava ramena min 85mm. Pak záleží i na uhlu focení, čím víc si hrajeme s uhly, tím lepší je mít delší ohnisko. Při portrétech je nejlepší zapomenout na nějaké krop faktory a řídit se dobrou starou kinofilmovou školou )).

Bohužel fotomedia a rádoby fotokurzy nám drtí do hlavy novodobé blbosti, ale taková je doba )).
Pentax K-m, sigma 24-70 3,5-5,6 UC

Uživatelský avatar
Želvák Bob
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 336
Registrován: 10 bře 2011, 11:45
Bydliště: Brno

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od Želvák Bob » 14 bře 2015, 20:49

Side, já vím, že úhel je stejný - ale kvůli tomu ořezu jsi se stejným ohniskem dále od fotografovaného objektu. Tím chci říci, že kdyby sis stoupl s 200mm těsně před foceného - pomiňme, že by ho tam moc nebylo - tak zkreslení bude také kvůli vzdálenosti od optiky a snímače velké. Vliv vzdálenosti je prostě stále stejně důležitý jako to sklo.
... sváteční cvakal a zběsilý pilot autobusu a VW buggy ...

Uživatelský avatar
Jan67
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1209
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Praha

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od Jan67 » 15 bře 2015, 13:07

Milý Side,

nesmíš tolik číst články od Karbusického, týkající se různých formátů a jejich dopad na výslednou fotku. Jeho článek, myslím z prosince 2013, obsahoval spoustu chyb, které jsem si s ním vykomunikoval přes FB jeho časopisu.
Úhel pohledu, nebo chceš-li field of view se SAMOZŘEJMĚ mění se změnou formátu, neboli čipu. A bohužel při řízení se kinofilmovou školou musíš (ať chceš nebo ne) s crop faktorem počítat.

A co se týče zkreslení, objektivy od 35mm výše většinou nemají žádné soudkovité zkreslení, pak je to jen o perspektivě a o míře detailu a okolí, jaký chceš v portrétu mít.

Rozhodně neplatí, že by s 50mm nešel na APSC udělat portrét, natož s 77mm. Nakonec na tom odkazu od cporta je pěkně tento případ vidět. A s 50mm sklem na APSC, které je ekvivalentem 75mm na kinofilmu, dostaneš dobrý výsledek.
Jan67

Uživatelský avatar
Klingo
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1688
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Považská Bystrica

Re: Sigma 35mm DG F1.4 A proti SMC DA 35mm

Příspěvek od Klingo » 15 bře 2015, 13:14

No práve,ak fotíš portrét na FF,potrebuješ povedzme oblúbenú 85ku.Od objektu si povedzme 1meter.Ak by si to isté chcel urobiť 50kou,musel by si na cca 0,5m a mohlo by dôjsť ku skresleniu vplyvom prílišmalej vzdialenosti.Ak ale použiječ 50ku na APSC,dostaneš uhol ako cca na tej 85ke a preto aj vzdialenosť od objektu bude 1m.Tu už skreslenie vplyvom vzdialenosti nehrozí.Práve 50mm objektívy bývajú čo sa týja skreslenia zvládnuté najlepšie.Iné je ak použiješ zoom,tu už je privela šošoviek ktoré sa navzájom ovplyvňujú a výsledok môže byť iný.
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér

Odpovědět

Zpět na „Objektivy“