Pentax K-3 | fíčury
Moderátor: Moderátoři
Pentax K-3 | fíčury
Nějakou dobu už s tímto výborným strojem pracuji a mám chuť ukázat pár zajímavých funkcí, které se mohou při focení hodit. Některé z nich byly již samozřejmě obsažené v předchozích strojích, ale co jsem viděl u K-5, byly tyto funkce takříkajíc „zašité“ v menu. Někteří Px-kolegové o nich neměli ani tucha, což se vlastně ani nedivím, po návodu sahám také až když je nejhůře…
1. SHIFTing čipu
Bezkonkurenční funkce pro architekturu! Najdete v Menu 03/úprava kompozice. V poměrně velké míře dokáže nahradit SHIFT funkci TS objektivu.
Jak asi víte, při fotografování architektury je důležité mít v pořádku tzv. kolinearitu, lidově sbíhání linií. Jak nemáte objektiv vodorovně, nemilosrdně se vám začnou sbíhat linie, při focení baráků většinou nahoru. Poté se musí taková fotka „srovnat“ v editoru, ale čím širší objektiv a větší podhled, tím více po rovnání musíte řezat.
Extrémní příklad (takové kompozici je lepší se i vyhnout):
po srovnání a ořezu na původní poměr stran:
Na fotografování architektury používám různé objektivy, někdy stačí 17mm, jindy je vhodný 12-24, ale nejčastěji fotím s o hodně širší Sigmou 10-20. Ony dva mm ohniska mezi 10-20 a 12-24 jsou, co se týče stísněných exteriérů i interiérů, obrovský rozdíl. A nyní si představte, že stejný skok v zorném úhlu dokáže navíc udělat i K-3.
Jednoduchým posunutím čipu se při zachování rovnoběžnosti svislic získá cca 10% obrazu mimo běžné zorné pole. Viz obrázek. Zelený kříž je střed původní kompozice pro všechna ohniska, růžový pro 10mm po posunu vzhůru. Vše nad zelenou linkou je tedy získané navíc:
Pro zajímavost, žlutý obdélník ukazuje běžný záběr objektivu Pentax 12-24mm. Jen o trochu větší záběr má profi objektiv Canon TS-E17/4 (ohnisko na APS-C tedy cca 11,3mm), jehož posun obrazu je, co jsem tak vygůgloval a změřil, cca 25%. Prakticky se tak toto sklo za bratru 58 litrů dostane na FF pouze o kousíček dále, než K-3 s 10mm! (modrý obdélník). A proto je v této oblasti Pentax K-3 doslova bezkonkurenční a už bych si bez této fíčury nedokázal focení představit!
2. Simulace ND
Onehdy jsem si zapoměl na stole krabičku s filtry. V terénu jsem pak řešil, jak nahradit ND, abych za slunečného dne rozmázl vodu, mraky a alespoň částečně zneviditelnil lidi. S K-3 to jde vcelku v pohodě, pokusné foto bez ND:
Stačí nastavit snímání „Dálk. ovládání + Multi-expozice“, režim „Průměr“ (každou ze subexpozic spustíte dálkáčem - vhodné, když se třeba v záběru motají turisté, nebo auto) nebo „Kompozice z intervalů“, režim „Průměr“ (nezaškrtávejte volbu „Uloži proces“, jinak to na kartu uloží každou ze subexpozic, což nechcete) a vzít záběr navícekrát. Osvědčilo se mi cca 20-30 subexpozic. (Záleží na primárním snímacím čase, tady to byla 1/160 při f13).
Samozřejmě jde s touto fíčurou umocnit použití běžného 8ND filtru a natáhnout snímání scény na x minut. Výhodou je, že expozici lze mezi subexpozicemi snadno měnit. K-3 navíc ukazuje, kolik subexpozic ještě do kompletace zbývá. Nezanedbatelná výhoda tohoto postupu je také v tom, že při použití CPL další filtr nevinětuje, nemrví obraz a neujíždí barvy.
3. RAW HDR
Tuto opět velmi dobrou funkci pro fotitele architektury, přírody apod. (rozuměj stativonoše) již velmi dobře popsal Kordoz v tomto vlákně.
Když to shrnu, K-3 umí vytvořit trojexpozicí jeden cca 80MB raw (.dng) s gigantickým dynamickým rozsahem. Máme tu kupříkladu scénu z opuštěného pivovaru, kam děravou střechou svítí prudké slunce, ale určité místnosti jsou zcela utopené ve tmě (skrýnšoty přímo z Camera Raw):
Raw bez úprav.
Tahátkem lze ovšem vytáhnout/stáhnout expozici klidně až + 5EV/-3EV
Extrémní zesvětlení +5EV + 100% stíny - (samozřejmě již zcela zbytečné).
Rozumným ubráním světel, vytažením stínů a přidání kontrastu lze scénu světelně srovnat tak, že vypadá poměrně přirozeně, bez oněch známých, nešvarných HDR jevů (aury kolem hran a takový ten zamaštěný vzhled)...
Uvidíme, jesli podobnou funkci dokázal Canon implementovat do právě nejnovějšího APS-C foťáku - 7DII... ve specifikacích jsem nic takového zatím nenašel…
_Tak, to je pro dnešek z užitečných funkcí K-3 zatím vše. Pokračování třeba někdy příště. Jestli máte někdo další, klidně se do vlákna přidejte. Mně je trochu žinantní popisovat možnosti foťáku, spousta lidí řeší jak na kokotoči pro mně zcela nepodstatné nedostatky AF, ale poměrně zásadní, inovativní, neřku-li převratné funkce K-3 (etablované často již i do starších strojů) nejsou vůbec zmiňovány…
1. SHIFTing čipu
Bezkonkurenční funkce pro architekturu! Najdete v Menu 03/úprava kompozice. V poměrně velké míře dokáže nahradit SHIFT funkci TS objektivu.
Jak asi víte, při fotografování architektury je důležité mít v pořádku tzv. kolinearitu, lidově sbíhání linií. Jak nemáte objektiv vodorovně, nemilosrdně se vám začnou sbíhat linie, při focení baráků většinou nahoru. Poté se musí taková fotka „srovnat“ v editoru, ale čím širší objektiv a větší podhled, tím více po rovnání musíte řezat.
Extrémní příklad (takové kompozici je lepší se i vyhnout):
po srovnání a ořezu na původní poměr stran:
Na fotografování architektury používám různé objektivy, někdy stačí 17mm, jindy je vhodný 12-24, ale nejčastěji fotím s o hodně širší Sigmou 10-20. Ony dva mm ohniska mezi 10-20 a 12-24 jsou, co se týče stísněných exteriérů i interiérů, obrovský rozdíl. A nyní si představte, že stejný skok v zorném úhlu dokáže navíc udělat i K-3.
Jednoduchým posunutím čipu se při zachování rovnoběžnosti svislic získá cca 10% obrazu mimo běžné zorné pole. Viz obrázek. Zelený kříž je střed původní kompozice pro všechna ohniska, růžový pro 10mm po posunu vzhůru. Vše nad zelenou linkou je tedy získané navíc:
Pro zajímavost, žlutý obdélník ukazuje běžný záběr objektivu Pentax 12-24mm. Jen o trochu větší záběr má profi objektiv Canon TS-E17/4 (ohnisko na APS-C tedy cca 11,3mm), jehož posun obrazu je, co jsem tak vygůgloval a změřil, cca 25%. Prakticky se tak toto sklo za bratru 58 litrů dostane na FF pouze o kousíček dále, než K-3 s 10mm! (modrý obdélník). A proto je v této oblasti Pentax K-3 doslova bezkonkurenční a už bych si bez této fíčury nedokázal focení představit!
2. Simulace ND
Onehdy jsem si zapoměl na stole krabičku s filtry. V terénu jsem pak řešil, jak nahradit ND, abych za slunečného dne rozmázl vodu, mraky a alespoň částečně zneviditelnil lidi. S K-3 to jde vcelku v pohodě, pokusné foto bez ND:
Stačí nastavit snímání „Dálk. ovládání + Multi-expozice“, režim „Průměr“ (každou ze subexpozic spustíte dálkáčem - vhodné, když se třeba v záběru motají turisté, nebo auto) nebo „Kompozice z intervalů“, režim „Průměr“ (nezaškrtávejte volbu „Uloži proces“, jinak to na kartu uloží každou ze subexpozic, což nechcete) a vzít záběr navícekrát. Osvědčilo se mi cca 20-30 subexpozic. (Záleží na primárním snímacím čase, tady to byla 1/160 při f13).
Samozřejmě jde s touto fíčurou umocnit použití běžného 8ND filtru a natáhnout snímání scény na x minut. Výhodou je, že expozici lze mezi subexpozicemi snadno měnit. K-3 navíc ukazuje, kolik subexpozic ještě do kompletace zbývá. Nezanedbatelná výhoda tohoto postupu je také v tom, že při použití CPL další filtr nevinětuje, nemrví obraz a neujíždí barvy.
3. RAW HDR
Tuto opět velmi dobrou funkci pro fotitele architektury, přírody apod. (rozuměj stativonoše) již velmi dobře popsal Kordoz v tomto vlákně.
Když to shrnu, K-3 umí vytvořit trojexpozicí jeden cca 80MB raw (.dng) s gigantickým dynamickým rozsahem. Máme tu kupříkladu scénu z opuštěného pivovaru, kam děravou střechou svítí prudké slunce, ale určité místnosti jsou zcela utopené ve tmě (skrýnšoty přímo z Camera Raw):
Raw bez úprav.
Tahátkem lze ovšem vytáhnout/stáhnout expozici klidně až + 5EV/-3EV
Extrémní zesvětlení +5EV + 100% stíny - (samozřejmě již zcela zbytečné).
Rozumným ubráním světel, vytažením stínů a přidání kontrastu lze scénu světelně srovnat tak, že vypadá poměrně přirozeně, bez oněch známých, nešvarných HDR jevů (aury kolem hran a takový ten zamaštěný vzhled)...
Uvidíme, jesli podobnou funkci dokázal Canon implementovat do právě nejnovějšího APS-C foťáku - 7DII... ve specifikacích jsem nic takového zatím nenašel…
_Tak, to je pro dnešek z užitečných funkcí K-3 zatím vše. Pokračování třeba někdy příště. Jestli máte někdo další, klidně se do vlákna přidejte. Mně je trochu žinantní popisovat možnosti foťáku, spousta lidí řeší jak na kokotoči pro mně zcela nepodstatné nedostatky AF, ale poměrně zásadní, inovativní, neřku-li převratné funkce K-3 (etablované často již i do starších strojů) nejsou vůbec zmiňovány…
Naposledy upravil(a) k.e.n dne 25 zář 2014, 11:44, celkem upraveno 3 x.
..nejhezčí pohled na svět je z komína!
Re: Pentax K-3 | fíčury
Super vlákno. Ad1) Shifting čipu. Už se to tady částečně řešilo. Zkoušel jsem to nyní, budu rád za odpovědi k poněkud základním a možná i hloupým otázkám. Jak reálně postupuješ při fotografování, například focení vysoké architektury z podhledu při relativně symetrické scéně? Například: fotíš z ruky, odhadneš míru posunu čipu dle snímané kompozice, tedy shiftuješ jen nahoru či dolů, odfotíš anebo na stativu shiftuješ co nejpřesněji? V návodu píší, že stabilizace čipu a korekce náklonu nefunguje v tomto režimu, tedy její nastavení se v tomto režimu neužívá (logicky, když s čipem hýbu "manuálně" čtyřcestným voličem). Děkuji za informace.
Re: Pentax K-3 | fíčury
jsem asi netechnický typ...k bodu 2: režim "průměr"......was ist das? Děkuji........bo mi to není nějak jasné.....myslíš měření expozice?
Re: Pentax K-3 | fíčury
Skvělá recenze!
K-1, K-30,
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Re: Pentax K-3 | fíčury
Ahoj,
mam na teba prosbu ... mohol by si presne popisat ako na to ides pri tom posuvani cipu ?
Dakujem, asi to bude aj inych zaujimat ...
vili
mam na teba prosbu ... mohol by si presne popisat ako na to ides pri tom posuvani cipu ?
Dakujem, asi to bude aj inych zaujimat ...
vili
Re: Pentax K-3 | fíčury
Zirecek: pokud fotíš něco opravdu z podhledu, věž, činžák, komín, tak asi nemá cenu řešit sbíhavost vertikál, prostě je to podhled (jestlis to takhle myslel). Takže bych se na posun čipu vyprt. Ale hodně pomůže focení přes LV se zapnutou vodováhou, abys byl v ose.
vili: v menu si zadáš „úprava kompozice“ a v okamžiku, kdy spustíš LV, tak ti nejdřív naběhne posunovací obrazovka. Když fotím ze stativu, tak to většinou přeskočím, srovnám nejdříve podle el. vodováhy foťák, a pak to teprv doladím. (Buď vypneš/zapneš LV nebo víckrát INFO)
rchawk: „průměr“ je volba multiexpozice - průměruje snímky mezi sebou, jsou tam ještě „jasný“ a „přídavný“ (ten je dobrý na noční expozice, přičítá je k sobě.
vili: v menu si zadáš „úprava kompozice“ a v okamžiku, kdy spustíš LV, tak ti nejdřív naběhne posunovací obrazovka. Když fotím ze stativu, tak to většinou přeskočím, srovnám nejdříve podle el. vodováhy foťák, a pak to teprv doladím. (Buď vypneš/zapneš LV nebo víckrát INFO)
rchawk: „průměr“ je volba multiexpozice - průměruje snímky mezi sebou, jsou tam ještě „jasný“ a „přídavný“ (ten je dobrý na noční expozice, přičítá je k sobě.
..nejhezčí pohled na svět je z komína!
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1260
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax K-3 | fíčury
Pěkně popsáno.
"Mít příležitost, mít dar vidění a umět zachytit..."
http://www.flickr.com/photos/106356772@N02/
http://www.MartinVozka.zonerama.com
https://picasaweb.google.com/1174281399 ... 136/JenTak
http://www.flickr.com/photos/106356772@N02/
http://www.MartinVozka.zonerama.com
https://picasaweb.google.com/1174281399 ... 136/JenTak
-
- Významný člen
- Příspěvky: 517
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax K-3 | fíčury
No mozno tak shift sa tyka aj inych tiel ale ten ND uz nie.cport píše:Heh, to s tim ND filtrem me nenapadlo, diky za tip. Jinak super clanecek. Byt se netyka jen K-3, ale vsech novych Pentaxu.
Re: Pentax K-3 | fíčury
K.E.N.
Díky za prima nápady lepší než se dohadovat o ničem
Díky za prima nápady lepší než se dohadovat o ničem
-
- Významný člen
- Příspěvky: 684
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Šurany (okr. Nové Zámky, kraj Nitra)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax K-3 | fíčury
Tých 9 expozíc na ten efekt nebude stačiť?
K-1 II + D-BG6 (K-1, K-5 II, K-5, K-x, Zenit 11, Beirette VSN)
Pentax D FA 24-70/2,8, Pentax FA 50/1,4, Pentax D FA 100/2,8 Macro WR
Pentax D FA* 70-200/2,8, Sigma 35/1,4 ART, Irix 15/2,4 Firefly. Blesk Pentax AF 540FGZ
Pentax D FA 24-70/2,8, Pentax FA 50/1,4, Pentax D FA 100/2,8 Macro WR
Pentax D FA* 70-200/2,8, Sigma 35/1,4 ART, Irix 15/2,4 Firefly. Blesk Pentax AF 540FGZ
-
- Významný člen
- Příspěvky: 517
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax K-3 | fíčury
Hlavne nejde nastavit rezim multiexpozicie.
Re: Pentax K-3 | fíčury
al.vlado: asi záleží na scéně a jak jsem psal, na použitém času. Pokud se u vody dostaneš třeba na 1/20 (což někde v šeru lesa není problém), mělo by to v pohodě stačit. Na K20 jsem to párkrát použil. Ještě jsem zapoměl napsat, že to chce použít dálkové ovládání nebo intervalovou multiexpozici.
..nejhezčí pohled na svět je z komína!
Re: Pentax K-3 | fíčury
je to dokonca aj na K-r postup si treba v navode precitat.vyborná vec.
K-1-Irix 15mm/SMC 35 mm 2,4/SMC 50 mm 1,8/Sigma 105 mm 2,8 EX DG Macro,
HD 20-40mm limited,SMC 60-250*
Kiev 80
Flexaret V
HD 20-40mm limited,SMC 60-250*
Kiev 80
Flexaret V
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1643
- Registrován: 31 črc 2012, 07:19
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax K-3 | fíčury
Hele tou multiexpozici půjde obcházet absence stroba u AF-540FGZ
Solved! Ušetřeno 10K za novej blesk!
Solved! Ušetřeno 10K za novej blesk!
Ever-patient PENTAX
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
-
- Významný člen
- Příspěvky: 517
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax K-3 | fíčury
Presne to som myslel.