Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Moderátor: Moderátoři
Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Před 14ti dny jsem zakoupil nový objektiv Pentax SMC DA 18-270 ED SDM 3,5-6,3 A jak už jsem slíbil, pokusím se napsat nějaké to zhodnocení.
K nákupu objektivu mě vedly dvě věci. První věcí bylo to, že jsem nechtěl neustále s sebou nosit setový objektiv SMC DA 18-55 a setový SMC DA 50-200. Tyto objektivy ničím dobrým nevynikají, zvláště pak 50-200 svojí kresbou mě nijak nepřesvědčoval, nicméně občas byl potřeba. Další věcí bylo to, že jejich vzájemné prohazování znamenalo delší časovou proluku, ikdyž sice jen pár vteřin, ale těchto pár vteřin mnohdy vedlo k nezachycení scény ve vhodný moment, a tak propásnutí toho co jsem chtěl fotografovat. Dále k vnikání nečistot do těla aparátu při výměně objektivů.
Druhá věc byl ta, že na mé tehdejší tělo Pentax K100d setové objektivy co se týče výkonu stačily. S nákupem nového těla Pentax K-5IIs však vzešla potřeba pořídit i adekvátní objektiv k tomuto bezva tělu. Požadavek jsem měl takový, že chci jediný objektiv s co největším ohniskovým rozsahem, který by pro svoji univerzálnost pokryl nejčastěji používaná ohniska, ikdyž tam s nějakým tím kompromisem a daní za velký rozsah ohniska v podobě nižší kresby, nižší světelností a vyšší chromatické aberace bylo třeba počítat. Proto jsem pečlivě sledoval všechny možné recenze a testy širokorozsahových zoom objektivů s bajonetem Pentax.
Bylo tedy pečlivě vybíráno a hlavně jsem se řídil různými recenzemi a testy, zejména na internetových stránkách Photozone, ephotozine, dpreview, a dalších. Jelikož jsem nakloněn pro zoomové objektivy, vybíral jsem mezi:
Pentax SMC DA 18-135WR,
SMC DA 18-270SDM
Sigma 18-125
Sigma 18-200
Sigma 18-250
Tamron 18-200
Objektivy byly v cenové relaci od nejlevnějšího Tamronu 18-200 za 4990Kč až po nejdražší Pentax SMC DA 18-270 za 16100Kč a tak výběr nebyl jednoduchý i v tomto směru.
Nicméně jsem postupem času a vyřazovací metodou zůstal pouze u objektivů Pentax a to SMC DA 18-135WR a 18-270SDM a bylo potřeba se rozhodnout. Čas mě nějak netlačil, neboť jsem tělo K-5IIs uvažoval koupit spolu s objektivem a tak jsem ještě zvažoval všechna pro a proti, výhody a nevýhody. Věděl jsem, že přeci jen potřebuji delší ohnisko než je 135mm a tak jsem se stále více přikláněl k delšímu ohnisku 270mm čili Pentax SMC DA 18-270SDM. Tento 15ti násobný širokorozsahový zoom je ve skutečnosti Tamron 18-270, jen je umístěn v Pentax tubusu s Pentax bajonetem a SDM pohonem. Tento Tamron měl v testech vynikající výsledky. Zbylo tak doufat, že si své výsledky zachová i v tubusu Pentax. Na stránkách ephotozine jsem pak objevil testovací snímky Pentax SMC DA 18-270SDM cihelné budovy na různých ohniskách a clonách, snímky hovořily za vše a tak jsem se bez dalšího váhání definitivně rozhodl. Nyní k samotnému hodnocení.
Jak už jsem psal výše, objektiv Pentax SMC DA 18-270 ED SDM 3,5-6,3 je ve skutečnosti Tamron 18-270, 3,5-6,3 uložený v tubusu Pentax s Pentax bajonetem. Dalo se to čekat, neboť tento Tamron 18-270 byl jak pro Nikon, tak pro Canon, ale pro Pentax dosud nebyl. V závěru roku 2012 Pentax přišel s touto novinkou a tak tento Tamron 18-270 Pentax ještě více upravil, vložil do nového tubusu a přidal SDM pohon a hlavně nese název Pentax.
Technické parametry:
Ohnisková vzdálenost 18-270 mm
Světelnost (f)3,5-6,3
Nejvyšší clonové číslo 22-45
Počet lamel clony 7
Konstrukce objektivu 16 prvků / 13 skupin
Obrazový úhel 76°- 6°
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,49 m
Průměr filtrového závitu 62 mm
Formát snímače FX / DXAPS-C (DX)
Průměr × délka 89 x 75,8 mm
Hmotnost 453 g
Vizuální stránka věci:
Po zakoupení ve VK FOTO v Praze obal obsahuje: objektiv, krytku objektivu vpředu a vzadu, sluneční clonu, návod k obsluze, záruční list.
Objektiv je na první pohled mnohem větší nežli jsem byl zvyklý na setový SMC DA 18-55 a působí mnohem lepším dojmem, je také asi 2x tak těžší. Bajonet objektivu je kovový se všemi obvyklými kontakty, jen chybí šroubový pohon ostření, neboť objektiv má svůj ostřící pohon v podobě SDM motorku. Tubus objektivu je pak z tvrzeného plastu. Objektiv nemá prstenec pro ruční nastavování clony, clona se nastavuje elektronicky na těle fotoaparátu obvyklým způsobem. Na objektivu je přepínací zámek na ohnisku 18mm, když je objektiv plně zasunut, můžete ho tímto zámkem zamknout, aby se vám při nošení vahou nevysouval. Nicméně objektiv ikdyž je nezamčený se při nošení nikterak nevysouvá. Zatím tedy nemám potřebu zamykat. Na tubusu je umístěn také přepínač režimu ostření AF a MF. Prstenec pro změnu ohniska je solidně široký se zdrsněným gumovým povrchem. Otáčení prstencem jde zatím trochu z tuha, nicméně jde plynule. Alespoň se objektiv sám nevysouvá jak už jsem psal výše. Při změně ohniska na vyšší hodnoty se z objektivu plynule vysouvají další dva tubusy a při maximálním ohnisku 270mm objektiv měří na délku cca 20cm, čili skoro 3x delší než v zasunutém stavu. Při zoomování tedy vždy vyjíždí a zajíždí další dva tubusy současně. Změnu ohniska z 18 na 270mm zvládnete jedním plynulým pohybem zápěstí. Ostřící kroužek se nachází na hlavním tubusu, který svoji délku nemění. Vysunuté tubusy se při ostření také neotáčí, takže můžete v pohodě pracovat s filtry. Zpracování objektivu je pečlivé, nic se nevyklá, zejména vysunuté tubusy mají bytelné uložení bez nějakých vůlí. Objektiv není vybaven funkcí stabilizace obrazu, tuto funkci má však tělo K-5IIs s názvem Shake reduction. Sluneční clona má tvar kytičky, jediné co na sluneční cloně postrádám je otvor, kterým bych prstem mohl otáčet CPL filtr. Nicméně jsem si na otáčení CPL filtru zvykl opatrným otáčením prstem strčeným před sluneční clonu. Závit pro filtr je průměru 62mm. Po nasazení objektivu na tělo K-5IIs obvyklým způsobem musím říci, že tělu objektiv moc sluší a fotoaparát vypadá mnohem lépe než se setovým SMC DA 18-55.
Váha K5-IIs s tímto objektivem poněkud vzrostla a při nošení řemínku na krku už musím přeci jen rukou aparát nadlehčovat.
Praktická a funkční stránka věci:
Nemám bohužel s čím porovnávat nežli se setovými Pentax SMC DA18-55, 50-200 a těžkým SMC FA 80-320.
Ostření: Objektiv nepotřebuje k ostření šroubový pohon z těla aparátu, ale je řešeno vnitřním ostřícím motorkem SDM v objektivu.
Zvuk ostření. Ostření je neuvěřitelně tiché, v podstatě jen slabě slyšitelné. V porovnání se setovým SMC DA 18-55 je to podstatný rozdíl. Pokud je venku jen mírný hluk, ostření prakticky neslyším, že je zaostřeno poznám podle pípnutí z těla aparátu.
Rychlost ostření záleží na tom kde jste měli zrovna zaostřeno při předchozí expozici. Jinak řečeno, pokud jste prve ostřili na vzdálenost 3m a zaostříte na nekonečno, pak je ostření v mžiku. Pokud jste ostřili na minimální ostřící vzdálenosti 0,49m a chcete přeostřit na nekonečno, trvá cca vteřinu než ostřící motorek přejede z minima na maximum. Při maximálním ohnisku trvá přeostření z minima na nekonečno o trochu déle. Ale to jsou opravdu limitní hodnoty zřídka kdy praktikované. Na běžné focení je ostření opravdu rychlé.
Přesnost Ostření: Ostření je vždy přesné a dosud se mi nestalo, že bych smazal nějaký snímek kvůli neostrosti AF, ale toto usuzuji hlavně díky novému tělu K-5IIs na kterém objektiv mám.
Objektiv spolu s K-5IIs ostří dobře i ve špatných světelných podmínkách. Na nejdelším ohnisku 270mm pokud je málo kontrastu pro málo světla, objektiv při ostření chvíli tápe, ale vždy se chytí správně.
Vždy tedy záleží na míře kontrastu v ostřícím bodě, ale toto platí u každého fotoaparátu, který má AF ostření založené na porovnání kontrastu v ostřícím bodě.
Kresba: Při mém cvičném pokusném zkoumání jak objektiv kreslí při různých ohniskách a clonách, pochopitelně bylo to nejlepší denní světlo, fotoaparát byl na stativu s kabelovou spouští, mohu říci, že poznatky se shodují s tím co je psáno v testu na ephotozine. Prakticky toto. Objektiv má mezi ohnisky 18-60mm nejlepší kresbu v celé ploše snímku při zaclonění o -2EV což je v případě největší světelnosti F3,5 clona F8. Kresba je opravdu brilantní a vynikající jak ve středu, tak hlavně v rozích snímku. Mezi ohnisky 60-150mm doporučuji přiclonit na F9,5, kresba v celé ploše snímku je stále dobrá.
Od ohniska 150mm až po 270mm má objektiv nejlepší kresbu při zaclonění na F11, podání snímku je trochu měkčí, nicméně ostrost je stále dobrá i v krajích, spíše se už více projevuje chromatická aberace.
Pokud někdo vyloženě nebazíruje na dokonalé ostrosti při nejdelším ohnisku, objektiv splní běžné požadavky.
A v tomto je právě ten kompromis u širokorozsahového zoomového objektivu, ale nic hrozného to není.
Kdo chce mít dokonalou ostrost na dlouhém ohnisku (ekv35mm) 415mm nechť si tento objektiv nekupuje, ale sáhne po nějakém pevném teleti. Naopak v rozsahu ohniska 18-60mm kreslí tento objektiv nadprůměrně v celé ploše při cloně F8, kresba je opravdu špičková.
Bokeh je díky sedmi lamelám clony jemný, bez nějakých rušivých struktur nebo koleček.
Světelnost a clonová čísla: Objektiv má největší světelnost při ohnisku 18mm F3,5 a největší hodnotu clony F22
Na nejdelším ohnisku 270mm má objektiv největší světelnost F6,3 a největší hodnotu clony F45.
Úhel záběru: Pro zajímavost jsem také zkusil porovnat úhel krajinářského záběru na nejkratším ohnisku 18mm u setového SMC DA 18-55 a tohoto SMC DA 18-270 a hle. Na kruhové výseči rovnoměrně vzdálené 57,5cm k rovině snímači (to je poloměr kruhu o obvodu 360cm a nejlepší řešení pro měření úhlových stupňů) , vykazoval SMC DA 18-270 výseč o obvodu 76,5cm = 76,5st. Setový SMC DA 18-55 vykazoval výseč o obvodu 75,5cm = 75,5st. To mě velmi mile překvapilo, neboť o jeden stupeň širší ohnisko se samozřejmě hodí. Těžko říci proč, ale je to příjemné vědět, že při stejném ohnisku 18mm dostanu u tohoto objektivu více do záběru nežli setový SMC DA 18-55. Nevím kde je tedy chyba, jestli setový SMC DA 18-55 nezačíná na 18 nebo naopak ultrazoom začíná lehce pod 18mm?
Co se týče soudkovitosti při nejkratším ohnisku, bych mohl konstatovat, že o proti setovému SMC DA 18-55 nevykazuje nějakých jiných, odlišných změn.
Nežádoucí odlesky z protisvětla odraženého od snímače jsou řešeny dvěma ED členy, nezaznamenal jsem nějaká výrazně rušivá světelná prasátka.
Vinětce objektivu je myslím si že běžně srovnatelná s ostatními objektivy. Pro snímky bez vinětace na všech ohniskách je nutné přiclonit objektiv o -2EV.
Řečeno závěrem:
Jsem rád, že tento objektiv vlastním. Ničím mě nezklamal, praktická skutečnost odpovídá psaným recenzím.
Myslím si, že částka 16100Kč se pro někoho může zdát moc, pokud srovná se Sigmou 18-250 za 10990Kč v akci. Mě ta částka za Pentax příjde odpovídající. Objektiv je dobře zpracován, v obrazové kvalitě podává dobré výsledky, které se na kratších ohniskách dotahují na výbornou. Svojí univerzálností plně nahrazuje setové objektivy SMC DA 18-55 a 50-200 a kresbou je překonává. Doporučuji každému, kdo také kouká po jednom univerzálním objektivu co by náhrada za setové objektivy.
Moc děkuji všem recenzím, které mi pomohly k výběru pro mě nejvhodnějšího cestovatelského objektivu.
Další dokoupené vybavení k objektivu: Cirkulární polarizační filtr HOYA PRO 1 Digital DHMC
Výhody: obrovský potenciál v univerzálnosti rozsahu ohnisek
Překvapivě širší ohnisko na 18mm nežli u setového objektivu SMC DA 18-55
Nošení pouze jednoho objektivu
Výrazně lepší kresba oproti setovým objektivům SMC DA 18-55 a 50-200
Nevýhody: Nižší světelnost
Vyšší pořizovací cena oproti např Sigmě 18-250, která stojí cca o 5 tis.méně
Min vzdálenost zaostření je větší oproti setovému SMC DA 18-55
Absence WR - úpravy proti vnikání vlkosti a prachu
http://www.ephotozine.com/article/penta ... view-21305
http://www.pentaxforums.com/reviews/pen ... ction.html
Testovací snímky cihelné budovy
http://www.pentaxforums.com/reviews/pen ... ction.html
Stejné snímky ale s 18-135WR
http://www.ephotozine.com/equipment/ite ... 295/images
K nákupu objektivu mě vedly dvě věci. První věcí bylo to, že jsem nechtěl neustále s sebou nosit setový objektiv SMC DA 18-55 a setový SMC DA 50-200. Tyto objektivy ničím dobrým nevynikají, zvláště pak 50-200 svojí kresbou mě nijak nepřesvědčoval, nicméně občas byl potřeba. Další věcí bylo to, že jejich vzájemné prohazování znamenalo delší časovou proluku, ikdyž sice jen pár vteřin, ale těchto pár vteřin mnohdy vedlo k nezachycení scény ve vhodný moment, a tak propásnutí toho co jsem chtěl fotografovat. Dále k vnikání nečistot do těla aparátu při výměně objektivů.
Druhá věc byl ta, že na mé tehdejší tělo Pentax K100d setové objektivy co se týče výkonu stačily. S nákupem nového těla Pentax K-5IIs však vzešla potřeba pořídit i adekvátní objektiv k tomuto bezva tělu. Požadavek jsem měl takový, že chci jediný objektiv s co největším ohniskovým rozsahem, který by pro svoji univerzálnost pokryl nejčastěji používaná ohniska, ikdyž tam s nějakým tím kompromisem a daní za velký rozsah ohniska v podobě nižší kresby, nižší světelností a vyšší chromatické aberace bylo třeba počítat. Proto jsem pečlivě sledoval všechny možné recenze a testy širokorozsahových zoom objektivů s bajonetem Pentax.
Bylo tedy pečlivě vybíráno a hlavně jsem se řídil různými recenzemi a testy, zejména na internetových stránkách Photozone, ephotozine, dpreview, a dalších. Jelikož jsem nakloněn pro zoomové objektivy, vybíral jsem mezi:
Pentax SMC DA 18-135WR,
SMC DA 18-270SDM
Sigma 18-125
Sigma 18-200
Sigma 18-250
Tamron 18-200
Objektivy byly v cenové relaci od nejlevnějšího Tamronu 18-200 za 4990Kč až po nejdražší Pentax SMC DA 18-270 za 16100Kč a tak výběr nebyl jednoduchý i v tomto směru.
Nicméně jsem postupem času a vyřazovací metodou zůstal pouze u objektivů Pentax a to SMC DA 18-135WR a 18-270SDM a bylo potřeba se rozhodnout. Čas mě nějak netlačil, neboť jsem tělo K-5IIs uvažoval koupit spolu s objektivem a tak jsem ještě zvažoval všechna pro a proti, výhody a nevýhody. Věděl jsem, že přeci jen potřebuji delší ohnisko než je 135mm a tak jsem se stále více přikláněl k delšímu ohnisku 270mm čili Pentax SMC DA 18-270SDM. Tento 15ti násobný širokorozsahový zoom je ve skutečnosti Tamron 18-270, jen je umístěn v Pentax tubusu s Pentax bajonetem a SDM pohonem. Tento Tamron měl v testech vynikající výsledky. Zbylo tak doufat, že si své výsledky zachová i v tubusu Pentax. Na stránkách ephotozine jsem pak objevil testovací snímky Pentax SMC DA 18-270SDM cihelné budovy na různých ohniskách a clonách, snímky hovořily za vše a tak jsem se bez dalšího váhání definitivně rozhodl. Nyní k samotnému hodnocení.
Jak už jsem psal výše, objektiv Pentax SMC DA 18-270 ED SDM 3,5-6,3 je ve skutečnosti Tamron 18-270, 3,5-6,3 uložený v tubusu Pentax s Pentax bajonetem. Dalo se to čekat, neboť tento Tamron 18-270 byl jak pro Nikon, tak pro Canon, ale pro Pentax dosud nebyl. V závěru roku 2012 Pentax přišel s touto novinkou a tak tento Tamron 18-270 Pentax ještě více upravil, vložil do nového tubusu a přidal SDM pohon a hlavně nese název Pentax.
Technické parametry:
Ohnisková vzdálenost 18-270 mm
Světelnost (f)3,5-6,3
Nejvyšší clonové číslo 22-45
Počet lamel clony 7
Konstrukce objektivu 16 prvků / 13 skupin
Obrazový úhel 76°- 6°
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,49 m
Průměr filtrového závitu 62 mm
Formát snímače FX / DXAPS-C (DX)
Průměr × délka 89 x 75,8 mm
Hmotnost 453 g
Vizuální stránka věci:
Po zakoupení ve VK FOTO v Praze obal obsahuje: objektiv, krytku objektivu vpředu a vzadu, sluneční clonu, návod k obsluze, záruční list.
Objektiv je na první pohled mnohem větší nežli jsem byl zvyklý na setový SMC DA 18-55 a působí mnohem lepším dojmem, je také asi 2x tak těžší. Bajonet objektivu je kovový se všemi obvyklými kontakty, jen chybí šroubový pohon ostření, neboť objektiv má svůj ostřící pohon v podobě SDM motorku. Tubus objektivu je pak z tvrzeného plastu. Objektiv nemá prstenec pro ruční nastavování clony, clona se nastavuje elektronicky na těle fotoaparátu obvyklým způsobem. Na objektivu je přepínací zámek na ohnisku 18mm, když je objektiv plně zasunut, můžete ho tímto zámkem zamknout, aby se vám při nošení vahou nevysouval. Nicméně objektiv ikdyž je nezamčený se při nošení nikterak nevysouvá. Zatím tedy nemám potřebu zamykat. Na tubusu je umístěn také přepínač režimu ostření AF a MF. Prstenec pro změnu ohniska je solidně široký se zdrsněným gumovým povrchem. Otáčení prstencem jde zatím trochu z tuha, nicméně jde plynule. Alespoň se objektiv sám nevysouvá jak už jsem psal výše. Při změně ohniska na vyšší hodnoty se z objektivu plynule vysouvají další dva tubusy a při maximálním ohnisku 270mm objektiv měří na délku cca 20cm, čili skoro 3x delší než v zasunutém stavu. Při zoomování tedy vždy vyjíždí a zajíždí další dva tubusy současně. Změnu ohniska z 18 na 270mm zvládnete jedním plynulým pohybem zápěstí. Ostřící kroužek se nachází na hlavním tubusu, který svoji délku nemění. Vysunuté tubusy se při ostření také neotáčí, takže můžete v pohodě pracovat s filtry. Zpracování objektivu je pečlivé, nic se nevyklá, zejména vysunuté tubusy mají bytelné uložení bez nějakých vůlí. Objektiv není vybaven funkcí stabilizace obrazu, tuto funkci má však tělo K-5IIs s názvem Shake reduction. Sluneční clona má tvar kytičky, jediné co na sluneční cloně postrádám je otvor, kterým bych prstem mohl otáčet CPL filtr. Nicméně jsem si na otáčení CPL filtru zvykl opatrným otáčením prstem strčeným před sluneční clonu. Závit pro filtr je průměru 62mm. Po nasazení objektivu na tělo K-5IIs obvyklým způsobem musím říci, že tělu objektiv moc sluší a fotoaparát vypadá mnohem lépe než se setovým SMC DA 18-55.
Váha K5-IIs s tímto objektivem poněkud vzrostla a při nošení řemínku na krku už musím přeci jen rukou aparát nadlehčovat.
Praktická a funkční stránka věci:
Nemám bohužel s čím porovnávat nežli se setovými Pentax SMC DA18-55, 50-200 a těžkým SMC FA 80-320.
Ostření: Objektiv nepotřebuje k ostření šroubový pohon z těla aparátu, ale je řešeno vnitřním ostřícím motorkem SDM v objektivu.
Zvuk ostření. Ostření je neuvěřitelně tiché, v podstatě jen slabě slyšitelné. V porovnání se setovým SMC DA 18-55 je to podstatný rozdíl. Pokud je venku jen mírný hluk, ostření prakticky neslyším, že je zaostřeno poznám podle pípnutí z těla aparátu.
Rychlost ostření záleží na tom kde jste měli zrovna zaostřeno při předchozí expozici. Jinak řečeno, pokud jste prve ostřili na vzdálenost 3m a zaostříte na nekonečno, pak je ostření v mžiku. Pokud jste ostřili na minimální ostřící vzdálenosti 0,49m a chcete přeostřit na nekonečno, trvá cca vteřinu než ostřící motorek přejede z minima na maximum. Při maximálním ohnisku trvá přeostření z minima na nekonečno o trochu déle. Ale to jsou opravdu limitní hodnoty zřídka kdy praktikované. Na běžné focení je ostření opravdu rychlé.
Přesnost Ostření: Ostření je vždy přesné a dosud se mi nestalo, že bych smazal nějaký snímek kvůli neostrosti AF, ale toto usuzuji hlavně díky novému tělu K-5IIs na kterém objektiv mám.
Objektiv spolu s K-5IIs ostří dobře i ve špatných světelných podmínkách. Na nejdelším ohnisku 270mm pokud je málo kontrastu pro málo světla, objektiv při ostření chvíli tápe, ale vždy se chytí správně.
Vždy tedy záleží na míře kontrastu v ostřícím bodě, ale toto platí u každého fotoaparátu, který má AF ostření založené na porovnání kontrastu v ostřícím bodě.
Kresba: Při mém cvičném pokusném zkoumání jak objektiv kreslí při různých ohniskách a clonách, pochopitelně bylo to nejlepší denní světlo, fotoaparát byl na stativu s kabelovou spouští, mohu říci, že poznatky se shodují s tím co je psáno v testu na ephotozine. Prakticky toto. Objektiv má mezi ohnisky 18-60mm nejlepší kresbu v celé ploše snímku při zaclonění o -2EV což je v případě největší světelnosti F3,5 clona F8. Kresba je opravdu brilantní a vynikající jak ve středu, tak hlavně v rozích snímku. Mezi ohnisky 60-150mm doporučuji přiclonit na F9,5, kresba v celé ploše snímku je stále dobrá.
Od ohniska 150mm až po 270mm má objektiv nejlepší kresbu při zaclonění na F11, podání snímku je trochu měkčí, nicméně ostrost je stále dobrá i v krajích, spíše se už více projevuje chromatická aberace.
Pokud někdo vyloženě nebazíruje na dokonalé ostrosti při nejdelším ohnisku, objektiv splní běžné požadavky.
A v tomto je právě ten kompromis u širokorozsahového zoomového objektivu, ale nic hrozného to není.
Kdo chce mít dokonalou ostrost na dlouhém ohnisku (ekv35mm) 415mm nechť si tento objektiv nekupuje, ale sáhne po nějakém pevném teleti. Naopak v rozsahu ohniska 18-60mm kreslí tento objektiv nadprůměrně v celé ploše při cloně F8, kresba je opravdu špičková.
Bokeh je díky sedmi lamelám clony jemný, bez nějakých rušivých struktur nebo koleček.
Světelnost a clonová čísla: Objektiv má největší světelnost při ohnisku 18mm F3,5 a největší hodnotu clony F22
Na nejdelším ohnisku 270mm má objektiv největší světelnost F6,3 a největší hodnotu clony F45.
Úhel záběru: Pro zajímavost jsem také zkusil porovnat úhel krajinářského záběru na nejkratším ohnisku 18mm u setového SMC DA 18-55 a tohoto SMC DA 18-270 a hle. Na kruhové výseči rovnoměrně vzdálené 57,5cm k rovině snímači (to je poloměr kruhu o obvodu 360cm a nejlepší řešení pro měření úhlových stupňů) , vykazoval SMC DA 18-270 výseč o obvodu 76,5cm = 76,5st. Setový SMC DA 18-55 vykazoval výseč o obvodu 75,5cm = 75,5st. To mě velmi mile překvapilo, neboť o jeden stupeň širší ohnisko se samozřejmě hodí. Těžko říci proč, ale je to příjemné vědět, že při stejném ohnisku 18mm dostanu u tohoto objektivu více do záběru nežli setový SMC DA 18-55. Nevím kde je tedy chyba, jestli setový SMC DA 18-55 nezačíná na 18 nebo naopak ultrazoom začíná lehce pod 18mm?
Co se týče soudkovitosti při nejkratším ohnisku, bych mohl konstatovat, že o proti setovému SMC DA 18-55 nevykazuje nějakých jiných, odlišných změn.
Nežádoucí odlesky z protisvětla odraženého od snímače jsou řešeny dvěma ED členy, nezaznamenal jsem nějaká výrazně rušivá světelná prasátka.
Vinětce objektivu je myslím si že běžně srovnatelná s ostatními objektivy. Pro snímky bez vinětace na všech ohniskách je nutné přiclonit objektiv o -2EV.
Řečeno závěrem:
Jsem rád, že tento objektiv vlastním. Ničím mě nezklamal, praktická skutečnost odpovídá psaným recenzím.
Myslím si, že částka 16100Kč se pro někoho může zdát moc, pokud srovná se Sigmou 18-250 za 10990Kč v akci. Mě ta částka za Pentax příjde odpovídající. Objektiv je dobře zpracován, v obrazové kvalitě podává dobré výsledky, které se na kratších ohniskách dotahují na výbornou. Svojí univerzálností plně nahrazuje setové objektivy SMC DA 18-55 a 50-200 a kresbou je překonává. Doporučuji každému, kdo také kouká po jednom univerzálním objektivu co by náhrada za setové objektivy.
Moc děkuji všem recenzím, které mi pomohly k výběru pro mě nejvhodnějšího cestovatelského objektivu.
Další dokoupené vybavení k objektivu: Cirkulární polarizační filtr HOYA PRO 1 Digital DHMC
Výhody: obrovský potenciál v univerzálnosti rozsahu ohnisek
Překvapivě širší ohnisko na 18mm nežli u setového objektivu SMC DA 18-55
Nošení pouze jednoho objektivu
Výrazně lepší kresba oproti setovým objektivům SMC DA 18-55 a 50-200
Nevýhody: Nižší světelnost
Vyšší pořizovací cena oproti např Sigmě 18-250, která stojí cca o 5 tis.méně
Min vzdálenost zaostření je větší oproti setovému SMC DA 18-55
Absence WR - úpravy proti vnikání vlkosti a prachu
http://www.ephotozine.com/article/penta ... view-21305
http://www.pentaxforums.com/reviews/pen ... ction.html
Testovací snímky cihelné budovy
http://www.pentaxforums.com/reviews/pen ... ction.html
Stejné snímky ale s 18-135WR
http://www.ephotozine.com/equipment/ite ... 295/images
Naposledy upravil(a) Dextrone dne 16 kvě 2013, 10:52, celkem upraveno 4 x.
K-5IIs, K100d, MZ-6
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Ahoj, děkuji za recenzi. Předně, nefungují odkazy na konci článku.
Za další, podle mého, Pentax jen předělal vnější obal a to jen částečně. Celé vnitřnosti zůstaly stejné jako u Tamronu 18-270 PZD (pro Sony=bez VC).
A tady je kámen úrazu. Originál Tamron lze pořídit za 10,5k v megapixelu. Zaplatit 6k jen za nápis Pentax je trošku silné kafe. A je velmi nefér praktikovat takový přístup k zákazníkovi ze strany Pentaxu
Za další, podle mého, Pentax jen předělal vnější obal a to jen částečně. Celé vnitřnosti zůstaly stejné jako u Tamronu 18-270 PZD (pro Sony=bez VC).
A tady je kámen úrazu. Originál Tamron lze pořídit za 10,5k v megapixelu. Zaplatit 6k jen za nápis Pentax je trošku silné kafe. A je velmi nefér praktikovat takový přístup k zákazníkovi ze strany Pentaxu
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
OK, diky, odkazy už fungují
Jak už jsem psal v recenzi. Pentax původní Tamron 18-270, který pro Pentax nebyl určen předělal a vylepšil.
Tzn, zhotovil svůj nový tubus, přidal SDM pohon a samozřejmě Pentax bajonet.
Jak už jsem psal v recenzi. Pentax původní Tamron 18-270, který pro Pentax nebyl určen předělal a vylepšil.
Tzn, zhotovil svůj nový tubus, přidal SDM pohon a samozřejmě Pentax bajonet.
K-5IIs, K100d, MZ-6
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Kdyby Tamron vyrobil tento objektiv i v provedení pro Pentax, tak by opravdu stál kolem 10 000Kč.
Jenomže on Tamron jej vyrábí pouze v provedení Canon, Nikon a Sony.
Takže Pentax se pokusil nabídnout Tamron i pro nás.
Myslím si, že Pentax trošku s těmi cenami přestřeluje. Mnoho lidí by si koupilo objektiv 18-135 za 8000 Kč (jako v setu s K-30) a né za 15000Kč. Totéž platí o 18-270, kde bych to viděl na maximálně 1000Kč nad cenu Tamronu pro Canon, Nikon a Sony tj. do 12000Kč.
Je to můj názor.
Jenomže on Tamron jej vyrábí pouze v provedení Canon, Nikon a Sony.
Takže Pentax se pokusil nabídnout Tamron i pro nás.
Myslím si, že Pentax trošku s těmi cenami přestřeluje. Mnoho lidí by si koupilo objektiv 18-135 za 8000 Kč (jako v setu s K-30) a né za 15000Kč. Totéž platí o 18-270, kde bych to viděl na maximálně 1000Kč nad cenu Tamronu pro Canon, Nikon a Sony tj. do 12000Kč.
Je to můj názor.
Pentax: DA 18-55ALII, DA 35/2,4 , DA 50/1,8 , FA 28-105, FAJ 75-300, DA 55-300, M50/1,7, Tamron (A14) 18-200, Tamron (A16) 17-50, blesky Metz 36+58, Pentax K-s2
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Diky za recenzi! Je skoda, ze neni (zatim) moznost koupit toto v setu s K30. Kdyby se to prodavalo v cene do 800e komplet, to by se prodavalo myslim docela dost.
Pentax K-x, Lumix FZ18, Olympus E-PL1
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Setová K-30 + DA18-135WR stojí cez 800€, v Digimarket je za 875€, a to je samotný DA18-135WR o 100€ lacnejší ako samotný DA18-270WR, reálna cena setu by bola určite cez 900€
Pentax K-30, Metz 48
Autofocus : Sigma 10-20/3.5-5.6, Pentax 17-70/4, Pentax 18-135WR, Sigma 28-80 Macro, Sigma 24/1.8 DG Macro, Sigma 35/1.4 ART, Tokina 70-210/4.5, Sigma 55-200 DC
Manual focus : Sigma 28/1.8, Sigma 70-210/2.8 APO, Sigma 400/5.6
Autofocus : Sigma 10-20/3.5-5.6, Pentax 17-70/4, Pentax 18-135WR, Sigma 28-80 Macro, Sigma 24/1.8 DG Macro, Sigma 35/1.4 ART, Tokina 70-210/4.5, Sigma 55-200 DC
Manual focus : Sigma 28/1.8, Sigma 70-210/2.8 APO, Sigma 400/5.6
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Ten zlý Tamron se opovážil nedělat 18-270 pro P, tak nás zachránil Pentax. A teď tu o perníkové chaloupce.
18-250 Tamron pro P dělal zároveň s Pentaxem 18-250. Pro model 18-270 se domluvili, že bude lepší, když pro tak malý odběr jako dokáže Pentax jako systém vytvořit vyjde finančně lépe, když se bude prodávat objektiv pod 1 značkou. Nedává mi vůbec smysl, proč by Pentax měl objektivy dovyrábět, cpát do nich SDM motory(které mimochodem ve všech objektivech mají quickshift, jen u tohodle ne-stejně jako Tamroní PZD), předělávat skla se svým antireflexem a kdo ví, co ještě, když není schopný ani k objektivu dát vlastní sluneční clonu(s výřezem pro ovládání polarizáku). To je finančně sebevražda. Proč dodělávat objektiv=navyšovat jeho cenu, když hotový plně a dobře funkční můžou jen přebrandovat. Jasně že cena pro zákazníka by byla v obou případech(předělávka/čistý rebrand) stejná-dyť je to značka-Pentax, jen vejvar diametrálně odlišný.
Na youtube lze dohledat videa, jak pracuje AF motor, ale bohužel jsem našel trošku neporovnatelné videa, protože u Pentaxe se ostřilo na něco a u Tamrona byl objektiv s nasazenou krytkou.
Edit: Našel jsem pěkný post z pentaxforums, ohledně P vs T 18-250 :
The problem with the 18-250 coating argument is that it's never resolved, because there's no conclusive proof either way. Yes, Pentax says it's SMC, but it looks like a Tamron coating (I'm not the only person who's stated this). I decided that it doesn't matter when I looked at samples from both lenses, specifically intended to show flare, colour and contrast. I saw no differences, so to me it's academic.
From PentaxForums.com: http://www.pentaxforums.com/forums/pent ... z2TSaKvYzJ
18-250 Tamron pro P dělal zároveň s Pentaxem 18-250. Pro model 18-270 se domluvili, že bude lepší, když pro tak malý odběr jako dokáže Pentax jako systém vytvořit vyjde finančně lépe, když se bude prodávat objektiv pod 1 značkou. Nedává mi vůbec smysl, proč by Pentax měl objektivy dovyrábět, cpát do nich SDM motory(které mimochodem ve všech objektivech mají quickshift, jen u tohodle ne-stejně jako Tamroní PZD), předělávat skla se svým antireflexem a kdo ví, co ještě, když není schopný ani k objektivu dát vlastní sluneční clonu(s výřezem pro ovládání polarizáku). To je finančně sebevražda. Proč dodělávat objektiv=navyšovat jeho cenu, když hotový plně a dobře funkční můžou jen přebrandovat. Jasně že cena pro zákazníka by byla v obou případech(předělávka/čistý rebrand) stejná-dyť je to značka-Pentax, jen vejvar diametrálně odlišný.
Na youtube lze dohledat videa, jak pracuje AF motor, ale bohužel jsem našel trošku neporovnatelné videa, protože u Pentaxe se ostřilo na něco a u Tamrona byl objektiv s nasazenou krytkou.
Edit: Našel jsem pěkný post z pentaxforums, ohledně P vs T 18-250 :
The problem with the 18-250 coating argument is that it's never resolved, because there's no conclusive proof either way. Yes, Pentax says it's SMC, but it looks like a Tamron coating (I'm not the only person who's stated this). I decided that it doesn't matter when I looked at samples from both lenses, specifically intended to show flare, colour and contrast. I saw no differences, so to me it's academic.
From PentaxForums.com: http://www.pentaxforums.com/forums/pent ... z2TSaKvYzJ
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
No on ale Tamron uz pre Pentax predava len 3 skla (stare) a nove uz ziadne netusim preco, jedine co som nasiel, ze sa sepka cosi v suvislosti s Hoya. 18-250 bol cisty Tamron, ale zas predne sklicko kludne mohli mat svoje .. 18-270 je ale uz trochu ina vec. Skoda, ze nemam moznost ho vyskusat.
Pentax K-x, Lumix FZ18, Olympus E-PL1
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Ať už to s vydřidušskou praxí Pentaxu jakékoliv, moc díky za obšírnou zprávu o praktických zkušenostech s tímto objektivem.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Dnes jsem čirou náhodou narazil na informaci, že Tamron 18-270 se prodává pro C/N za cenu 10.000,- a nejlevnější Pentax 18-270 za 16.000,-. To je o plných 60% vyšší cena.
No kdo si má koupit Pentax?
No kdo si má koupit Pentax?
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Tak o tom také vím, ale co se dá dělat. S touhle politikou Pentax daleko nedojde.
Ikdyž nechci moc křivdit, nevím v čem se liší verze pro Pentax a v čem je odlišná pro C/N.
Myslím že stejná budou jen skla.
Jinak s tímto objektivem i za tu cenu jsem moc spokojen
Ikdyž nechci moc křivdit, nevím v čem se liší verze pro Pentax a v čem je odlišná pro C/N.
Myslím že stejná budou jen skla.
Jinak s tímto objektivem i za tu cenu jsem moc spokojen
K-5IIs, K100d, MZ-6
-
- Nový uživatel
- Příspěvky: 31
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Plzeň Slovany
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Pěkná uživatelská recenze,myslím si,že většina plánujících koupi skla jiného než setového uvažuje podobně,pevné světelné sklo a širokorozsahový zoom vyplynou jaksi z praxe. Trošku se musím zastat setového objektivu 18-55mm , např.AL II , se mě zdá velmi slušný. Tamron 18-270mm je masově propagován a vyráběn, není divu,firma se mu věnovala dost na to,aby si získal pozici na trhu. Postup Pentaxu se dá pochopit, nač vyvíjet vyvinuté,když pro K bajonet nebyl k mání. Ohledně ceny: souhlasím s názory,že se je zde cca 5.000 Kč tak nějak navíc.Zde je zákazník držen v šachu,ale nevím,za kolik by se dal pořídit v cizině.Opět známá písnička - Pentax si bohužel cenami leckdy zavírá cestu k zákazníkovi ( viz např.ceny K-7).
Jsou hobby a profi produkty,za kvalitu a světelnost se platí, osobně jsem se už vyléčil ze shánění starších skel, vývoj jde dopředu a zakoupený produkt má přeci jen záruku,což také není k zahození, otázkou je, jak funguje značkový servis pro události po záruce...
Myslím si,že v poměru cena-užitná hodnota je zde pořád ještě rozumné si sklo pořídit.
Osobně se mě líbí zámek zoomu a originál Tamrony mají též tužší chod zoomu,už jsem jich držel v ruce několik.
Je to velká soustava skel,váha je za to daní,kilo přes rameno ale není taková zátěž, kdo nosí vše,má batoh.
Jsou hobby a profi produkty,za kvalitu a světelnost se platí, osobně jsem se už vyléčil ze shánění starších skel, vývoj jde dopředu a zakoupený produkt má přeci jen záruku,což také není k zahození, otázkou je, jak funguje značkový servis pro události po záruce...
Myslím si,že v poměru cena-užitná hodnota je zde pořád ještě rozumné si sklo pořídit.
Osobně se mě líbí zámek zoomu a originál Tamrony mají též tužší chod zoomu,už jsem jich držel v ruce několik.
Je to velká soustava skel,váha je za to daní,kilo přes rameno ale není taková zátěž, kdo nosí vše,má batoh.
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Nemůžu posuzovat jak je to s 18-270, ale jsem vlastníkem předchůdců 18-250 a to od obou značek - Pentax i Tamron. Také se toho tenkrát psalo spoustu, že je to stejný objektiv, tak proč dražší...Za mě tolik - Pentax lepší chod, lepší podání brev a kontrastu, lepší mechanické provedení, jistější ostření, dražší. Po čase se mi ho povedlo namočit v moři a nastala potřeba opravy a při problému s náhradnímy díly u Pentaxu poptávka na Tamron. Výsledek - nejsou to shodné objektivy a docela se liší. Náhradní díly NEJSOU zaměnitelné! Tolik moje osobní zkušenost. Jinak mé nejšastěji používané sklo, i když s nejvíc kompromisama Přeju ať dobře slouží, na cesty pro mě prima společník.
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
tu su ukazkove foto s tymto objektivom:
http://www.ephotozine.com/article/penta ... otos-21129
na tlac zvacsenin ten objektiv teda nieje, ostrost v rohoch je velmi slaba aj na zatvorenej clone, na cestovanie a tlac foto do 20x30cm by to uslo
http://www.ephotozine.com/article/penta ... otos-21129
na tlac zvacsenin ten objektiv teda nieje, ostrost v rohoch je velmi slaba aj na zatvorenej clone, na cestovanie a tlac foto do 20x30cm by to uslo
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro