Kvalita RAW
Moderátor: Moderátoři
Kvalita RAW
Ahoj všem. Potřeboval bych poradit jak nejlíp nastavit kvalitu snímků RAW, vyždímat z K-5 II maximum
Viděl jsem porovnání RAWů v různym nastavení někde na webu ale už to nemůžu najít a kvalita byla dost razantní.
Předem díky
Viděl jsem porovnání RAWů v různym nastavení někde na webu ale už to nemůžu najít a kvalita byla dost razantní.
Předem díky
Re: Kvalita RAW
Lenže asi si videl kvalitu snímkov po spracovaní a na toto jedoducho neexistuje nejaký recept, lebo každému sa tá fotka môže páčiť inak, každému vyhovuje iný software...
Pentax K-30, Metz 48
Autofocus : Sigma 10-20/3.5-5.6, Pentax 17-70/4, Pentax 18-135WR, Sigma 28-80 Macro, Sigma 24/1.8 DG Macro, Sigma 35/1.4 ART, Tokina 70-210/4.5, Sigma 55-200 DC
Manual focus : Sigma 28/1.8, Sigma 70-210/2.8 APO, Sigma 400/5.6
Autofocus : Sigma 10-20/3.5-5.6, Pentax 17-70/4, Pentax 18-135WR, Sigma 28-80 Macro, Sigma 24/1.8 DG Macro, Sigma 35/1.4 ART, Tokina 70-210/4.5, Sigma 55-200 DC
Manual focus : Sigma 28/1.8, Sigma 70-210/2.8 APO, Sigma 400/5.6
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1643
- Registrován: 31 črc 2012, 07:19
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita RAW
RAW jsou surová data ze snímače. Myslím si, že pokud budeš chtít lepší výstup v RAWu, budeš muset vyměnit snímač
Ever-patient PENTAX
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
Re: Kvalita RAW
Díky za rady, tak měnim snímač
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 360
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Praha 4 - Braník,Zelený pruh 24
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita RAW
Přesně tak. Kvalitu RAW ovlivnit nelze. I když... Stejný snímač jako Pentax používá i Nikon a Sony, ale jak se zdá, Px z něj dostane víc. Tak že kvalita závisí na elektrovice. Ale tu ovlivní pouze vývoj aparátu.
Pokud chceš lepří fotky z RAW, zkus jiný soft. Každý umožňuje dostat z RAW něco trochu jiného. Chcet to jen poznat používaný program, což někdy chvíli trvá. Rozhodně je v RAW mnohem víc, než je na výsledné fotce. Správná expozice je pravda základním pravidlem. Ale pravidla jsou tu od toho, aby se porušovala. Podexpozice i přeexpozice se někdy dá použít k určitým záměrům. "Pružnost" RAW je dnes poměrně velká. I z úplné černoty se dá dostat kresba stejně jako ze zdánlivého přepalu. Chce to jen, jsk jsem již psal, správný soft a správné znalosti toho softu.
Pokud chceš lepří fotky z RAW, zkus jiný soft. Každý umožňuje dostat z RAW něco trochu jiného. Chcet to jen poznat používaný program, což někdy chvíli trvá. Rozhodně je v RAW mnohem víc, než je na výsledné fotce. Správná expozice je pravda základním pravidlem. Ale pravidla jsou tu od toho, aby se porušovala. Podexpozice i přeexpozice se někdy dá použít k určitým záměrům. "Pružnost" RAW je dnes poměrně velká. I z úplné černoty se dá dostat kresba stejně jako ze zdánlivého přepalu. Chce to jen, jsk jsem již psal, správný soft a správné znalosti toho softu.
K5, Px DA 15/4 Ltd. Px FA* 24/2, Px DA 35/2.8 Ltd., Px F 50/2.8 Macro, Px DA 70/2.4 Ltd., Px FA* 200/2.8
Re: Kvalita RAW
Přesně tak.
Každý soft má jiné výstupy a z 5ti programů můžeš mít z jedné fotky 5 různých výstupů, přičemž se ti každá úprava může svým způsobem líbit. Já pracuju z 99,9 procent s balíky od Adobe (CS - Creative Suite). Není to nejlevnější, ale protože kvůli práci potřebuju často Acrobat Professional, Bridge, Camera RAW, Photoshop, Illustrator a InDesign, tak jedu v tom v čem musím (Adobe).
V programech se dá nastavit vše - od barevného vyvážení přes případnou úpravu expozice až po ořez a doostření. Já s tím dělám přes dva roky a pořád objevuju nové a nové věci. Je ovšem pravda, že ty věci hledám/objevuju až tehdy, když jsou potřeba
Je víceméně na tobě, jaké programy si vyzkoušíš a s jakými bude pracovat... Každému vyhovuje něco jiného. Programů je dost Zoner, ACDSee, Gimp (tuším zdarma), Silkypix, XnConvert (tuším zdarma, od tvůrců XnView) či programy od Adobe.
Každý soft má jiné výstupy a z 5ti programů můžeš mít z jedné fotky 5 různých výstupů, přičemž se ti každá úprava může svým způsobem líbit. Já pracuju z 99,9 procent s balíky od Adobe (CS - Creative Suite). Není to nejlevnější, ale protože kvůli práci potřebuju často Acrobat Professional, Bridge, Camera RAW, Photoshop, Illustrator a InDesign, tak jedu v tom v čem musím (Adobe).
V programech se dá nastavit vše - od barevného vyvážení přes případnou úpravu expozice až po ořez a doostření. Já s tím dělám přes dva roky a pořád objevuju nové a nové věci. Je ovšem pravda, že ty věci hledám/objevuju až tehdy, když jsou potřeba
Je víceméně na tobě, jaké programy si vyzkoušíš a s jakými bude pracovat... Každému vyhovuje něco jiného. Programů je dost Zoner, ACDSee, Gimp (tuším zdarma), Silkypix, XnConvert (tuším zdarma, od tvůrců XnView) či programy od Adobe.
Pentax K-5 + 18-135; druhé tělo: Nikon D7000 + 18-105. Neptejte se, co je lepší, všechno má svoje mouchy
-
- Významný člen
- Příspěvky: 517
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita RAW
Je pravda, ze z cernoty sa da nieco vytiahnut ale treba si uvedomit kolko hodnot tam realne moze byt a v uplnej tme mozu uz byt povedzme maximalne 2-4 tonalne hodnoty, takze vela detailov z toho nevytiahneme. To ja len tak na okraj aby sa na to nezabudlo .Tomáš píše: Správná expozice je pravda základním pravidlem. Ale pravidla jsou tu od toho, aby se porušovala. Podexpozice i přeexpozice se někdy dá použít k určitým záměrům. "Pružnost" RAW je dnes poměrně velká. I z úplné černoty se dá dostat kresba stejně jako ze zdánlivého přepalu. Chce to jen, jsk jsem již psal, správný soft a správné znalosti toho softu.
Re: Kvalita RAW
Děkuju všem za názory atd. ale asi si nerozumíme
Kvalitu RAW a nejspíš i JPEG myslim nastavením ve fotoaparátu funkcema jako je NR (Noise Reduction) ISO, NR čas, D-range aj.
Kvalitu RAW a nejspíš i JPEG myslim nastavením ve fotoaparátu funkcema jako je NR (Noise Reduction) ISO, NR čas, D-range aj.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 54
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
Re: Kvalita RAW
RAW data jsou surová data ze snímače, ty musí projít několika úpravami aby byli koukatelné a po těchto úpravách vypadne JPEG. Takže zlepšit RAW jde jen lepší expozicí(bez přepalů a podobně). Jaký je JPEG záleží na "vyvolání" dat z RAW. Při převodu z RAW do JPEG se dá použít různé "funkce" a jim nastavit různé parametry (vyvážení bíle, doostření, redukce šumu,...), a tento převod můžeš udělat buď ve foťáku nebo v PC (Zooner, Lightroom, Pentax utilita, ....). Na nastavení těchto parametrů není žádný obecný geniální návod, nějaké standartní nastavení existují (např. to co z foťáku leze jako defaultní JPEG), případně v těch SW jsou základní šablony, které pak můžeš dále upravovat. Jde o to jak moc si chceš s fotkami hrát, jestli budeš dělat zvláště každou fotku nebo si to co fotíš rozdělíš do podobných celků, nebo to necháš na automatice fotoaparátu.
Pokud se rozhodnete fotkou dělat pokročilejší úpravy v PC(ale tím teď nemyslím fotomontáže), tak určitě najdete tutorialy k tomu programu který používáte . Pak to je o citu každé podmínky chtějí trochu jiné úpravy.
Nejdříve bych ale začal studiem co je to vlastně správná expozice, jak a kdy se používají poloautomatické režimy, nebo manuální režim. Vztah mezi clonou, ISO, a časem. Hodně užitečných informací najdete nahttp://www.fotoroman.cz/.
Správnou expozicí člověk dostane správná RAW data, které se dají dotvořit zpracování v SW nebo nechat na spracování ve foťáku
jinak abych jen neteoretizoval tak mé nastavení "pomocníků" ve foťaků(NR, D-range, zkreslení objektivu,..) je většinou vypnuto a používám SW v počítači
Pokud se rozhodnete fotkou dělat pokročilejší úpravy v PC(ale tím teď nemyslím fotomontáže), tak určitě najdete tutorialy k tomu programu který používáte . Pak to je o citu každé podmínky chtějí trochu jiné úpravy.
Nejdříve bych ale začal studiem co je to vlastně správná expozice, jak a kdy se používají poloautomatické režimy, nebo manuální režim. Vztah mezi clonou, ISO, a časem. Hodně užitečných informací najdete nahttp://www.fotoroman.cz/.
Správnou expozicí člověk dostane správná RAW data, které se dají dotvořit zpracování v SW nebo nechat na spracování ve foťáku
jinak abych jen neteoretizoval tak mé nastavení "pomocníků" ve foťaků(NR, D-range, zkreslení objektivu,..) je většinou vypnuto a používám SW v počítači
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 360
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Praha 4 - Braník,Zelený pruh 24
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita RAW
On už ten název říká, že žádné nastavení foťáku není použité. Pokud zaznamenávám snímek do RAW, zapíše se tak, jak je na čipu a jak bylo již ostatními uvedeno, je ovlivněno pouze nastavením expozice. Snímá se vlastně "množství fotonů" na každé buňce (pixelu) a to je zesíleno dle nastavení ISO. Dobu načítání udává čas závěrky. Clona nemá s elektronikou čipu nic společného, ale pouze určuje množství světla. A množství fotonů se zapíše do RAWu. Je to jen velice hrubý nástin principu.
Parametry nastavení foťáku jako je "nastavení bíle", "doodstření" a další se zapisují do EXIF dat a mnohé prohlížeče ja pak více či méně použijí při převodu na obrázek. Ten obrázek ale není RAW - RAW není obrázek, ale jen data - je to už vyvolané. Asi něco, jako když bys fotil na film (RAW), pak pro fotku je třeba film vyvolat a nazvětšovat na papír (obrázek na monitoru). Pak záleží na mnoha faktorech - vývojka, papír, doba vyvolávaní ... Stejně je to s RAW.
RAW je vlastně negativ (DNG - Digital NeGativ).
Pokud budeš fotit do RAW, nastavení jako NR, D-Range, ostrost, kontrast a pod RAW neovlivní. Co ovlivní snímek je ovšem
ISO - zesílení signálu z čipu. při velkém zesílení je však malý rozdíl mezi samovolným signálem a signálem od dopadajícího světla. pak se objeví šum.
čas - udává dobu po kterou je množství světla (fotonů) sbíráno.
clona - množství světla procházející objektivem.
To jak nastavit expozici je obecná běžná a nezbytná teorie.
Ještě k D-Range - pokud je zapnut, je jediný důsledek nemožnost nastavit nejnižší ISO, protože jeho princip je, že světlé části jsou "vyvolávány" s nižším ISO a tmavé s vyšším.
Parametry nastavení foťáku jako je "nastavení bíle", "doodstření" a další se zapisují do EXIF dat a mnohé prohlížeče ja pak více či méně použijí při převodu na obrázek. Ten obrázek ale není RAW - RAW není obrázek, ale jen data - je to už vyvolané. Asi něco, jako když bys fotil na film (RAW), pak pro fotku je třeba film vyvolat a nazvětšovat na papír (obrázek na monitoru). Pak záleží na mnoha faktorech - vývojka, papír, doba vyvolávaní ... Stejně je to s RAW.
RAW je vlastně negativ (DNG - Digital NeGativ).
Pokud budeš fotit do RAW, nastavení jako NR, D-Range, ostrost, kontrast a pod RAW neovlivní. Co ovlivní snímek je ovšem
ISO - zesílení signálu z čipu. při velkém zesílení je však malý rozdíl mezi samovolným signálem a signálem od dopadajícího světla. pak se objeví šum.
čas - udává dobu po kterou je množství světla (fotonů) sbíráno.
clona - množství světla procházející objektivem.
To jak nastavit expozici je obecná běžná a nezbytná teorie.
Ještě k D-Range - pokud je zapnut, je jediný důsledek nemožnost nastavit nejnižší ISO, protože jeho princip je, že světlé části jsou "vyvolávány" s nižším ISO a tmavé s vyšším.
K5, Px DA 15/4 Ltd. Px FA* 24/2, Px DA 35/2.8 Ltd., Px F 50/2.8 Macro, Px DA 70/2.4 Ltd., Px FA* 200/2.8
Re: Kvalita RAW
Jak už bylo řečeno,alfou a omegou je správná expozice.
Z mé zkušenosti,pokud to situace dovolí tak raději tlačím histogram doprava,to jest lepší lehce přeexponovat,než podexponovat. Po lopatě a neodborně vysvětleno. Lineární snímání jak to vidí foťák: Expozice je 12 dílků, z těch 12 je pro nejsvětlejší místa celá polovina. Z té druhé poloviny je další půlka pro střední tóny, z té zbylé půlky je půlka... a dálší půlka atd. A pro stíny zbývá z těch 12 dílků možná tak dílek jeden/dva
Dost záleží také na RAW Converteru, jak dokáže převézt lineární snímek na nelineární. Osobně se mě nejvíce osvědčil Capture One a Lightroom (Camera RAW).
Z těch dvou jsem zůstal u Capture One (hlavně verze 7). Korektnější zobrazování barev,lepší prokreslování stínů atd. Ale je to o vkusu každého soudruha.
ps: omlouvám se za trochu neodborné výrazy.
Z mé zkušenosti,pokud to situace dovolí tak raději tlačím histogram doprava,to jest lepší lehce přeexponovat,než podexponovat. Po lopatě a neodborně vysvětleno. Lineární snímání jak to vidí foťák: Expozice je 12 dílků, z těch 12 je pro nejsvětlejší místa celá polovina. Z té druhé poloviny je další půlka pro střední tóny, z té zbylé půlky je půlka... a dálší půlka atd. A pro stíny zbývá z těch 12 dílků možná tak dílek jeden/dva
Dost záleží také na RAW Converteru, jak dokáže převézt lineární snímek na nelineární. Osobně se mě nejvíce osvědčil Capture One a Lightroom (Camera RAW).
Z těch dvou jsem zůstal u Capture One (hlavně verze 7). Korektnější zobrazování barev,lepší prokreslování stínů atd. Ale je to o vkusu každého soudruha.
ps: omlouvám se za trochu neodborné výrazy.
STŘÍBRU ZDAR
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1260
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita RAW
Tak já vám nevím, RAW jsou sice surová data, ale při nastavení focení jen do RAW, některé funkce foťáku zapnout nejdou, ale některé (právě ty co píše Tomáš) zapnout jdou.
Např. zvýšení DR (D-Range) přeci něco musí ovlivňovat i v RAW, když při jeho zapnutí umožňuje nastavení ISO až od 200, resp. od 160 (místo 100 resp. 80). Nechce se mi věřit, že by to bylo je jen pro miniaturu jpg obsaženou v RAWu. O odšumu RAWu se už toho napsalo taky hodně. Osobně si myslím, že minimálně "odšum" delších časů, což je vlastně odečet černého snímku (kvůli hot pixels), musí fungovat i do RAWu, protože foťák při jeho zapnutí fyzicky prodlužuje expozici 2x (proti zobrazené expoziční době), což by odpovídalo právě exponování "černé matrice". Opět se mi nechce věřit, že by to bylo jen kvůli miniatuře jpg. Já jsem nikdy hot pixels nezaznamenal a to fotím jen do DNG. Nenín mi jasné, jak by to ZONER dělal aby odečetl černou matrici od snímku. Kde by ta černá matrice byla uložená? pokud u snímku, zvyšovalo by to obrovsky objem dat. Rovněž by pak mělo být v softu pro vyvolání RAWu umožněno vybrat si jestli chcete odečíst černou matrici, či nikoli. Neznám soft, který by to umožňoval. Rozdíly ve velikosti dat jednotlivých snímků v DNG jsou podle mne rovněž docela dost velké na to, aby to byl jen rozdíl ve velikosti vloženého náhledu jpg. Kdyby foťák nijak nezasahoval do RAW a nebyla vložena miniatura jpg, musely by mít všechny snímky v RAW neprosto stejnou velikost bez ohledu na snímanou scénu a to nemají.
Např. zvýšení DR (D-Range) přeci něco musí ovlivňovat i v RAW, když při jeho zapnutí umožňuje nastavení ISO až od 200, resp. od 160 (místo 100 resp. 80). Nechce se mi věřit, že by to bylo je jen pro miniaturu jpg obsaženou v RAWu. O odšumu RAWu se už toho napsalo taky hodně. Osobně si myslím, že minimálně "odšum" delších časů, což je vlastně odečet černého snímku (kvůli hot pixels), musí fungovat i do RAWu, protože foťák při jeho zapnutí fyzicky prodlužuje expozici 2x (proti zobrazené expoziční době), což by odpovídalo právě exponování "černé matrice". Opět se mi nechce věřit, že by to bylo jen kvůli miniatuře jpg. Já jsem nikdy hot pixels nezaznamenal a to fotím jen do DNG. Nenín mi jasné, jak by to ZONER dělal aby odečetl černou matrici od snímku. Kde by ta černá matrice byla uložená? pokud u snímku, zvyšovalo by to obrovsky objem dat. Rovněž by pak mělo být v softu pro vyvolání RAWu umožněno vybrat si jestli chcete odečíst černou matrici, či nikoli. Neznám soft, který by to umožňoval. Rozdíly ve velikosti dat jednotlivých snímků v DNG jsou podle mne rovněž docela dost velké na to, aby to byl jen rozdíl ve velikosti vloženého náhledu jpg. Kdyby foťák nijak nezasahoval do RAW a nebyla vložena miniatura jpg, musely by mít všechny snímky v RAW neprosto stejnou velikost bez ohledu na snímanou scénu a to nemají.
"Mít příležitost, mít dar vidění a umět zachytit..."
http://www.flickr.com/photos/106356772@N02/
http://www.MartinVozka.zonerama.com
https://picasaweb.google.com/1174281399 ... 136/JenTak
http://www.flickr.com/photos/106356772@N02/
http://www.MartinVozka.zonerama.com
https://picasaweb.google.com/1174281399 ... 136/JenTak
Re: Kvalita RAW
Kluzo: Před několika lety bylo v časopise Photo life. Myslím recenze na K-20 uvedeno něco v tom smyslu že při DR (D-Range) se světla exponují na 80 a stíny na 200. Proto nejde nastavit nejnižší ISO 80.
Ale nejsem si jistý.
Ale nejsem si jistý.
STŘÍBRU ZDAR
-
- Významný člen
- Příspěvky: 501
- Registrován: 28 lis 2011, 20:39
- Bydliště: Nitrianské Pravno SK
Re: Kvalita RAW
Ale majú komplet všetky DNG mám 16mb .kluzo píše:Kdyby foťák nijak nezasahoval do RAW a nebyla vložena miniatura jpg, musely by mít všechny snímky v RAW neprosto stejnou velikost bez ohledu na snímanou scénu a to nemají.
Pentax K10
Nikon D610
Nikon D610
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 360
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Praha 4 - Braník,Zelený pruh 24
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita RAW
RAW snímky mají kompresi. Proto nejsou stejně velké. Jedná se o kompresi bezstrátovou a proto jsou mnohem větší než JPG.
K5, Px DA 15/4 Ltd. Px FA* 24/2, Px DA 35/2.8 Ltd., Px F 50/2.8 Macro, Px DA 70/2.4 Ltd., Px FA* 200/2.8