...neviem ci to tu uz nebolo, ale na tejto strakne som nasiel...
http://4um.overclocking.cz/showthread.php?t=69399
Re: M42 objektivy - zkušenosti a praxe
Pokud někdo uvažujete o nějakém M42 sklu a nevíte, jaké vyzkoušet, připravil jsem menší přehled těch nejznámnějších a nejrozšířenějších + nějaké info k praktickému použití...
Objektivy se závitem M42 se začaly rozšiřovat koncem čtyřicátých let, největšího rozmachu dosáhly během šedesátých let a v sedmdesátých je začaly výrazněji vytlačovat bajonety. Někteří výrobci je ale produkují stále (KMZ a Cosina jako Voigtländer a ZS line pro Carl Zeiss). Díky průměru závitu je možné vyrábět redukce na současné bajonety (Pentax, Nikon, Canon, Olympus, Sigma...), takže se opět dostávají do obliby. Především pak díky jejich ceně. Ta začíná na několika stokorunách (i když cena nejproslulejších skel cenově odpovídá současným kvalitním AF modelům).
Konstrukce některých objektivů komplikuje namontování redukce (např. vinou různých systémů pro přenos clony, nebo průměrem zadní čočky u f/1.2 skel), ale obvykle nejde o nic, co by se nedalo vyřešit úpravou redukce, nebo (přinejhorším) objektivu samotného.
Některá skla ale při ostření na nekonečno příliš vyčnívají "dovnitř" aparátu a mohou tak interferovat se zrcadlem (na to jsou náchylné některé Canony, zvláště EOS 5D) nebo s ochranným filtrem (Sigma SD14). V případě, že je mi u daného modelu tato skutečnost známa, nebo mám podezření, že by k problému mohlo dojít, uvádím upozornění v poznámce (ikonka).
Existují tři základní typy objektivů - s plně manuálním nastavením clony, s automatickým nastavením clony a s přepínačem mezi oběma režimy. Pokud objektiv nabízí pouze automatické nastavení clony, je třeba, aby byl pin na zadní straně objektivu stále zamáčknutý, jinak bude objektiv stále naplno otevřený. Některé objektivy mají z důvodu specifické konstrukce ten problém, že ani po zašroubování a dotažení do redukce není pin zcela smačknutý. Pokud pro vás objektiv nemá sběratelskou cenu a víte jistě, že ho budete používat jen na DSLR, je možné pin trvale zafixovat (např. kapka vteřinového lepidla, zamačknout hranou šroubováku a rychle vysušit proudem vzduchu - např. fénem na nízký výkon směrem od skla, aby výpary z lepidla nepoškodily antireflex)
Prozatím v seznamu najdete skla patřící do tří skupin: nejdostupnější (cenově i množstvím), nejoblíbenější a legendy + zajímavosti. Hlavně ze záklaďáků (50mm, 55mm, 58mm), které jsou nejrozšířenější. Ty se na APS-C senzorech chovají jako 75-100mm. Další typy a informace doplním časem, pokud máte nějaké vlastní zkušenosti, rád je doplním.
Asahi
Optická divize Pentaxu, původní brand Takumar, skla velmi vysoké kvality, velmi ostrá. Některé objektivy používají thoriové sklo. Verze "SMC" nebo "Super-Multi-Coated" používají vysoce kvalitní antireflexní vrstvy, kterými Asahi o mnoho let předběhlo konkurenci a lze je plnohodnotně srovnávat se současými antireflexy. Ačkoli nepatří mezi nejlevnější, jsou mnohem výhodnější, než např. Carl Zeiss, kde platíte za značku a sběratelskou hodnotu, přičemž opticky na tom jsou lépe málokdy.
• 15mm / 1:3.5 - fish-eye, nejširší M42 sklo, každý kus byl ručně laděný, vestavěné filtry, velmi vzácný
• 17mm / 1:4 - fish-eye, velmi vzácný, vestavěné filtry
• 18mm / 1:11 - fixed-focus fish-eye, velmi vzácný, minimální rozměry
• 20mm / 1:4.5 - ultra-wide, jeden z mála nepříliš povedených Takumarů
• 24mm / 1:3.5 - vzácnější ultra-wide sklo, ostrý
• 28mm / 1:3.5 - více verzí, relativně ostrý, ale aberuje (SD14 OK)
• 35mm / 1:2 - aberuje, 6 lamel (SD14 OK)
• 35mm / 1:2.3 - po zaclonění vynikající středové rozlišení, na plnou díru neostrý + glows, neaberuje, 10 lamel (SD14 OK)
• 35mm / 1:3.5 - velmi ostrý (rovnoměrně), na plnou díru nevytváří glows ani neztrácí kontrast, minimální aberace
• 50mm / 1:1.4 Super Takumar (bezkonkurenční ostrost od f/2, často považovaný za nejostřejší sklo M42 éry, velmi pěkný bokeh, téměř nulová aberace, 8 lamel)
o Super Takumar - původní verze, 8 opt. členů; EOS, SD
o Super Takumar - druhá revize, 7 optických členů, thoriové sklo a experimentální MC vrstvy nadprůměrné kvality (SD14 OK)
o Super-Multi-Coated - thoriové sklo, legendární antireflex, SD14 OK (£75)
o SMC - jako předchozí, gumový ostřící kroužek pro levnější výrobu, podle některých uživatelů méně konstantní kvalita v porovnání s předchozím, SD14 OK (£75)
• 135mm / 1:2.5 Takumar - více verzí, jako u 50mm, kvalitní a poměrně levná světlá 135
• 135mm / 1:3.5 Takumar - více verzí, jako u 50mm, oblíbený, celkem ostrý, poměrně rozšířený
Carl Zeiss Jena
Legenda, mnoho špičkových produktů, které ale v některých případech bývají nadhodnoceny.
• 35mm / 1:2.4 Flektogon - univerzální sklo s makro rozsahem, vynikající na plnou díru, minimální glows, mírná aberace, zaclonění zlepšuje ostrost pouze mírně (Takumary 35/2.3 a 35/3.5 mají po zaclonění středovou kresbu lepší)
Cosina
Výrobce známý kvalitními pevnými skly, naopak zoomy Cosiny jsou považované za průměrné či podprůměrné. Úzká spolupráce s Tomiokou.
• 35mm / 1:2.8 Cosinon - na plnou díru nadprůměrný, téměř bez glows, aberuje, nerovnoměrná ostrost
• 55mm / 1:1.2 MC Auto Cosinon (8 lamel, identický s Porst Color Reflex)
• 55mm / 1:1.4 Auto Cosinon (6 lamel, identický s Porst Color Reflex)
• 50mm / 1:1.7 Auto Cosinon (6 lamel)
Helios
Dnes poměrně levné, ale kvalitní objektivy (asi nejlepší poměr cena/kvalita), základní antireflex. Vinou mizerné výstupní kontroly je nemalé množství objektivů defektních (snížená optická kvalita), s čímž je třeba počítat. Původně se Heliosy vyráběly ve Valdaji (dnes Jupiter optics), později i v Krasnogorsku (KMZ) a v Minsku (MMZ BelOMO - dnes ze 60% pod Carl Zeiss). Za nejkvalitnější jsou považovány běloruské (MMZ/BelOMO).
• 50mm / 1:1.8 Helios - řada 77 pochází z 90. let
o 77M - velmi slušný, ostrý a kontrastní
o 77M-4
Jupiter optics - rozšířenější verze
verze
• 58mm / 1:2 Helios - řada 44 vychází z kopie Zeiss Biotaru ze 30. let
o 44 - nerozšířený, na pohled identický s Biotarem
o 44-2 - poměrně ostrý, k sehnání od pár stokorun, nižší kontrast, než jeho nástupci
klasická verze Valdaj ("vpadlá" přední čočka) EOS 5D
klasická verze MMZ ("vpadlá" přední čočka) EOS 5D
redesignovaná verze (MMZ, málo častá)
o 44-3 - ostrý, nejzdařilejší, málo rozšířený (€35, 8 lamel, SD14 OK, MMZ)
o 44-3M - speciální edice od MMZ, ostřící kroužek lze nahradit měchem a používat pro makro (až 1,5:1), málo rozšířený
o 44M velmi běžný, průměrný (KMZ), přepínání clony auto/manuál
o 44M-4 poměrně ostrý, oblíbený, 6 lamel, auto clona
verze z Valdai (původní, konec 80. let, SD14 OK)
verze z KMZ (poč. 90. let, vyšší rozlišení)
o 44M-5 (Valdaj, lze sehnat i nové)
o 44M-6 (Valdaj, lze sehnat i nové)
o 44M-7 (Valdaj, lze sehnat i nové) SD14
• 85mm / 1:1.5 - těžkotonážní sklo, na f/1,5 měkký, velmi pěkný bokeh (10 lamel clony). Mnoho verzí pro různé systémy. Ideální sklo na portrétování devadesátiletých dam v tmavých interiérech (£150/$300)
o 44-1 stříbřitý, obvykle pro M39
o 44-2 černý (SD14 OK)
Jupiter
• 35mm / 1:2.8 Jupiter 12 - kopie předválečného Zeiss Biogonu (Contax/Kiev, L39)
• 50mm / 1:2 Jupiter 8 - kopie předválečného Zeiss Son¬nar 50/2 (Con¬tax/Kiev, L39), KMZ
• 85mm / 1:2 Jupiter 9 - kopie předválečného Zeiss Sonnar 85/2, velmi rozporuplné názory různých uživatelů co se ostrosti týká, vynikající bokeh (15 lamel clony)...
• 135mm / 1:4 Jupiter 11 - původní ruské sklo (L39, M39, M42, Contax/Kiev, Kiev10, Exakta)
Mamiya
Ačkoli jsou wide a tele skla Mamiyi pro M42 závit poměrně vzácná, zůstávají 55mm záklaďáky ještě relativně rozšířené. Podle některých zdrojů je vyráběla Tomioka, což by sice designově odpovídalo, ale osobně to potvrdit nemohu.
• 55mm / 1:1.4 Sekor - existuje ve dvou verzích, "SX" ostří již od 45cm (/55cm); další rozdíly mi nejsou známé
• 55mm / 1:1.8 Sekor - nižší světelnost kompenzuje vyšší ostrostí; podobně jako 1:1.4 existuje ve dvou verzích (klasická a SX)
Meyer
• 50mm / 1:2.8 Domiplan - jeden z nejhorších (ale ve své době i nejlevnějších) 50mm objektivů; pouze tři optické členy, což mělo za následek silné neostrosti u okrajů
Porst
Brand německé zásilkové služby. Objektivy různé kvality, většinu zřejmě vyráběla Cosina.
• 55mm / 1:1.2 Color Reflex MC Auto - extrémně světlé sklo, kusová záležitost, obvykle měkký na f/1.2, u horších kusů i na vyšších clonách, vynikající bokeh, Pentax K mount, k sehnání i přebastlené verze pro DSLR, původem z 80. let (8 lamel, €200)
• 55mm / 1:1.4 Color Reflex - velmi světlé sklo, ostrost lepší, než u 1.2
Revue (Revuenon)
Brand německé zásilkové služby. Japonské verze vyráběla původně Tomioka, později Cosina.
• 55mm / 1:1.2 MC Revuenon (K-mount) - přední čočka 46mm, zadní 37mm, velmi měkký na 1.2, dál akceptovatelný, mírná aberace. Nápis "Lens made in Japan". Původem z Revue Solar 100 SLR prodávané v 90. letech. Pentax K-mount, ale některé firmy dodávají i verze kompatibilní s DSLR
• 55mm / 1:1.4 Auto Revuenon - 6 lamel, brutální rozlišení po zaclonění, přirozené barevné podání, na plnou díru zamlžený (SD14 OK), existují 4 verze, občas neoficiálně označované jako:
o "L model" - nápis "Lens made in Japan", hrbolatý ostřící kroužek
o "O model" - nápis "Japan" a kulaté prolisy na ostřícím kroužku (náchylný na poruchu clony?) SD14 OK
o "III model" - bez označení původu, prolisy jako čárky ve skupinách po sedmi
o poslední model nemá žádný specifický název - na ostřícím kroužku mřížkovaný prolis, nápis "Japan"
Schneider (Kreuznach)
Německá společnost založená začátkem dvacátého století; jeden z největších výrobců optiky minulého století.
• 35mm / 1:2.8 Curtagon - minimální aberace, glows do f/4, dobrý od f/5.6, rovnoměrně ostrý až na f/11
• 35mm / 1:2.8 Baby-C (C-Curtagon) - minimální aberace, glows do f/5, dobrý od f/5.6, rovnoměrně ostrý (a celkově vynikající) na f/7.1-f/8
Tomioka
Japonský výrobce; ve své době považovaný za jednu z nejlepších japonských značek. Původně samostatný výrobce, následně optická divize společnosti Yashica, později Tomioka jako součást Yashicy přešla pod Kyoceru, která v roce 2006 ukončila výrobu fotoaparátů. Spolupráce s Cosinou, výroba objektivů pro Zeiss, Revuenon, Chinon a mnoho dalších. Výrobce všech M42 f/1.2 záklaďáků. V dnešní době poněkud vyhypovaná značka, obzvlášť v sousvislosti s f/1.2 skly, které jsou poměrně horkým zbožím.
• 55mm / 1:1.2 Tomioka Auto Tominon - poměrně vzácný
• 55mm / 1:1.2 Tomioka Auto Yashinon DS-M - první f/1.2 navržený na počítači, kontrastnější, lepší antireflex, vzácný (8 lamel)
• 55mm / 1:1.2 Tomioka Auto Yashinon - clony po půlkrocích, výraznější aberace, na plnou díru výrazně neostrý (8 lamel, €300-500)
• 55mm / 1:1.2 Tomioka Auto Chinon
Yashica
Původně spolupráce s Tomiokou, později Tomioku Yashica odkoupila. Yashinony jsou tedy rebrandované Tomioky. Poslední generace M42 Yashinonů značená DS-M přinesla velmi kvalitní širokospektrální antireflex; některé objektivy z této řady byly navrhovány s použitím počítače (jako jedny z mála M42)
• 50mm / 1:1.4
o Yashica Auto Yashinon DX
o Yashica Auto Yashinon DS
o Yashica Auto Yashinon DS-M (6 lamel, €175)
• 50mm / 1:1.7
o Yashica Auto Yashinon DS-M - vcelku ostrý, mírně aberuje (6 lamel)
Zeiss
Stálá kvalita, ovšem stabilně vyšší cena. Většina objektivů byla (a stále je) vyráběna jinými výrobci pod licencí (z nejznámějších: Voigtländer, Kodak, Yashica, Cosina, Sony), v současné době Zeiss vlastní většinový podíl v běloruském BelOMO.
• 35mm / 1:2.4 - Flektogon - velmi slušný, poměrně ostrý na plnou díru, nízká aberace (SD14 OK)
• 85mm / 1:1.4 Contax Planar T* - ostrý i na f/1.4 (nejsem si jistý, zde se vyráběl i pro M42)
• 135mm / 1:3.5 Sonnar - velmi slušný
• 200mm / 1:2.8 Sonnar - velmi slušný
Zunow
Malý japonský výrobce, který působil v padesátých letech minulého století. Ačkoli šlo o největšího inovátora a autora nejpropracovanější produktů své doby, nedokázala se tato společnost vinou absence finančního zázemí či jakékoli marketingové podpory prosadit. Všechny objektivy tohoto výrobce jsou velmi vzácné, takže ho zmiňuju jen pro zajímavost.
• 50mm / 1:1.1 Zunow - nejsvětlejší existující 5Xmm screw-mount sklo, clona z dvanácti lamel, provedení pro Leicu (závit) nebo Pentax (bajonet), ačkoli jde o legendární objektiv, není na současné poměry při nejnižší cloně nijak excelentní (neostré kraje), ale nabízí vynikající bokeh. Důvodem krajových neostrostí může být fakt, že vznikl úpravou návrhu filmového objektivu pro formát 24x18 ($5000/80000Kč)