Pentax - drby a dalsi
Moderátor: Moderátoři
Re: Full frame Pentax
No tak možná jsem slepej, ale jediné čeho jsem si všimnul je, že 22mm na APS-C je malinko širší než 35mm na FF, připom po přepočtu crop factoru by to mělo být stejné (myslím si, že to bude dáno tím zoom objektivem, kde je docela složité nastavit přesně požadované ohnisko) a taky hloubka ostrosti. Autor píše o zkreslení objektivu při ohnisku 22mm u zoom objektivu a porovnává to s pevným objektivem 35mm. Nevím jak Canon objektivy, ale když porovnáme zoom s pevným ohniskem, tak pevné ohnisko ve většině případů výjde lépe.
Re: Full frame Pentax
Snažíš se to zamluvit úplnými malichernostmi. Jestli teda nevidíš že černý předmět v popředí je stejně velký a předmět v pozadí má různou velikost (znatelně) při stejném úhlu záběru, tak tě asi nijak nepřesvědčím.
Re: Full frame Pentax
Tady to teda jede . Ještě jsem se narychlo chtěl zastavit, abych se rozloučil a koukám, že tady diskuze značně zboptnala .
S tou perspektivou, je to už takové klišé...
- perspektiva zůstává u 2 fotek vyfocených objektivem se stejnou fokální délkou stále stejná (při focení ze stejného místa) ALE fotka z většího formátu bude obsahovat širší úhel záběru
- jenže fotograf chce fotit určitou scénu... fotograf většinou nefotí fotku s tím, že si řekne "hele, tady na středu hledáčku mám perspektivu co chci", takže přizpůsobí kompozici fokální délce objektivu... a tím samozřejmě změní perspektivu, protože s FF tělem může např. stát mnohem blíže objektu, než s APS-C tělem.
No nic, mějte se tu pěkně a já odjíždim za teplem. Ať vám to novém roce cvaká o "stošest" .
S tou perspektivou, je to už takové klišé...
- perspektiva zůstává u 2 fotek vyfocených objektivem se stejnou fokální délkou stále stejná (při focení ze stejného místa) ALE fotka z většího formátu bude obsahovat širší úhel záběru
- jenže fotograf chce fotit určitou scénu... fotograf většinou nefotí fotku s tím, že si řekne "hele, tady na středu hledáčku mám perspektivu co chci", takže přizpůsobí kompozici fokální délce objektivu... a tím samozřejmě změní perspektivu, protože s FF tělem může např. stát mnohem blíže objektu, než s APS-C tělem.
No nic, mějte se tu pěkně a já odjíždim za teplem. Ať vám to novém roce cvaká o "stošest" .
Re: Full frame Pentax
nejdem sa miesat do odbornej debaty , za mna len tolko, ze FF by som vyuzil hned. To co chcem odfotit na K5 aby vyzeralo zaujimavo, musim dohanat svetelnymi sklami ktore renderuju obraz tak trocha "3D", FA77/1.8Lmd a teraz aj Sigma 30/1.4 EX DC co som skusal.
ps: tu je clanok, porovnanie ohnisk, ale skor na konci je APS-C a FF, tam pekne vidno, aky rozdiel tam je, aby ste sa uz nehadali
http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/o ... -portrete/
ps: tu je clanok, porovnanie ohnisk, ale skor na konci je APS-C a FF, tam pekne vidno, aky rozdiel tam je, aby ste sa uz nehadali
http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/o ... -portrete/
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
-
- Významný člen
- Příspěvky: 747
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Český ráj ;-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Full frame Pentax
JP3112 a pripadne vsichni ostatni:
Nastudujte si, prosim, pojmy tykajici se perspektivy a toho, co presne toto slovo znamena.
Zmenou ohniska se nemeni perspektiva, ac se to muze na prvni pohled zdat, ze je obraz vice zplostely, proste tomu tak neni, jedna se pouze o vyrez sceny!
A pokud chces udelat opravdove testovaci fotky, tak si staci dat fotak na stativ se zoom objektivem a vyfotit si jednu scenu s ruznymi ohnisky (budes-li mit zaostreno na nekonecno, zanedbas pripadne nedokonalosti objektivu a nasledne zvetseni/zmenseni), tak velice jednoduse zjistis ze scena s delsim ohniskem je 100% zahrnuta ve fotce se sirsim ohniskem.
Pokud budu citovat z jednoho z mnoha zdroju na internetu:
Velikosti obrazů objektů na fotografii je:
- přímo úměrná ohniskové vzdálenosti objektivu
- nepřímo úměrná vzdálenosti jednotlivých objektů od objektivu
Z toho plyne, že:
- změnou ohniska objektivu docílíte rovnoměrného zmenšení nebo zvětšení všech obrazů objektů na fotografii. Vzájemný poměr jejich velikostí zůstane stejný
- změnou pozice fotoaparátu (objektivu) změníte poměry velikostí obrazů objektů a jejich částí na fotografii, protože poměr původních a změněných vzdáleností je jiný
Názor, že ohnisková vzdálenost ovlivňuje zobrazení perspektivy dané části fotografované scény, je mylný.
Ci z jineho zdroje:
Perspektivou se rozumí vzájemné prostorové vztahy objektů na fotografii. Zoomováním (změnou ohniska), ač se to všeobecně mylně traduje, se perspektiva nemění. Jediný faktor, který mění perspektivu, je vzdálenost od fotografovaných objektů.
Prikladam dalsi z clanku, prosim, o dukladne precteni, zvlaste pak odstavce Změna perspektivy.
http://www.fotografovani.cz/vybirame/te ... r-150895cz
Pokud te nepresvedci ani toto, tak je zbytecne o tom dale diskutovat (alespon z me strany).
Nastudujte si, prosim, pojmy tykajici se perspektivy a toho, co presne toto slovo znamena.
Zmenou ohniska se nemeni perspektiva, ac se to muze na prvni pohled zdat, ze je obraz vice zplostely, proste tomu tak neni, jedna se pouze o vyrez sceny!
A pokud chces udelat opravdove testovaci fotky, tak si staci dat fotak na stativ se zoom objektivem a vyfotit si jednu scenu s ruznymi ohnisky (budes-li mit zaostreno na nekonecno, zanedbas pripadne nedokonalosti objektivu a nasledne zvetseni/zmenseni), tak velice jednoduse zjistis ze scena s delsim ohniskem je 100% zahrnuta ve fotce se sirsim ohniskem.
Pokud budu citovat z jednoho z mnoha zdroju na internetu:
Velikosti obrazů objektů na fotografii je:
- přímo úměrná ohniskové vzdálenosti objektivu
- nepřímo úměrná vzdálenosti jednotlivých objektů od objektivu
Z toho plyne, že:
- změnou ohniska objektivu docílíte rovnoměrného zmenšení nebo zvětšení všech obrazů objektů na fotografii. Vzájemný poměr jejich velikostí zůstane stejný
- změnou pozice fotoaparátu (objektivu) změníte poměry velikostí obrazů objektů a jejich částí na fotografii, protože poměr původních a změněných vzdáleností je jiný
Názor, že ohnisková vzdálenost ovlivňuje zobrazení perspektivy dané části fotografované scény, je mylný.
Ci z jineho zdroje:
Perspektivou se rozumí vzájemné prostorové vztahy objektů na fotografii. Zoomováním (změnou ohniska), ač se to všeobecně mylně traduje, se perspektiva nemění. Jediný faktor, který mění perspektivu, je vzdálenost od fotografovaných objektů.
Prikladam dalsi z clanku, prosim, o dukladne precteni, zvlaste pak odstavce Změna perspektivy.
http://www.fotografovani.cz/vybirame/te ... r-150895cz
Pokud te nepresvedci ani toto, tak je zbytecne o tom dale diskutovat (alespon z me strany).
Naposledy upravil(a) jasanek dne 27 pro 2012, 09:51, celkem upraveno 1 x.
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 360
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Praha 4 - Braník,Zelený pruh 24
- Kontaktovat uživatele:
Re: Full frame Pentax
Jediný rozdíl mezi APS-C a FF je rozdílná hloubka ostrosti při stejné vzdálenosti od předmětu a stejném úhlu záběru. Prespektiva se nemění, ta nezávisí na objektivu, ale na vzdálenosti objektu od pozorujícího a je jedno zda mám kompakt nebo deskáč.
Pardon, ono je víc rozdílů než jen hloubka ostrosti. Třeba i větší hledáček a tím i snadnější manuální ostření. Ale mezi námi, přiznejte se, kdo spoléhá na manuál když nemusí?. A pak samosebou pocit "Já jsem king, já mám větší formát". To hřeje.
Pardon, ono je víc rozdílů než jen hloubka ostrosti. Třeba i větší hledáček a tím i snadnější manuální ostření. Ale mezi námi, přiznejte se, kdo spoléhá na manuál když nemusí?. A pak samosebou pocit "Já jsem king, já mám větší formát". To hřeje.
K5, Px DA 15/4 Ltd. Px FA* 24/2, Px DA 35/2.8 Ltd., Px F 50/2.8 Macro, Px DA 70/2.4 Ltd., Px FA* 200/2.8
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1643
- Registrován: 31 črc 2012, 07:19
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Re: Full frame Pentax
Jasanek: slušnej sloh, ale bavíme se o vlivu velikosti snímače, né o tom že si zazoomuješ..
Ever-patient PENTAX
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
-
- Významný člen
- Příspěvky: 747
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Český ráj ;-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Full frame Pentax
Matak77: Co je nepochopitelneho na vete, ze perspektivu ovlivnuje pouze vzdalenost od objektu? Nema na ni vliv ani velikost snimace... doporucuji si precist napr. clanek zminovany vyse v mem predchozim prispevku, tam je to podano opravdu srozumitelne a je tam napr. i o velikosti snimace a jeho vlivu na fotografii a rozdilu FF v. APS-C apod.
Obecne si ale staci uvedomit jak se siri svetlo, je to jednoducha fyzika...
Obecne si ale staci uvedomit jak se siri svetlo, je to jednoducha fyzika...
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1643
- Registrován: 31 črc 2012, 07:19
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Re: Full frame Pentax
Však ja taky nechápu co na tý větě nechápeš..?
Ever-patient PENTAX
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
Re: Full frame Pentax
Ještě jednou shrnu co říkám od začátku:
Abychom s APS-C měli stejný úhel záběru ZE STEJNÉHO MÍSTA, musíme třeba místo 50mm použít 35mm. Pokud použiju jiné ohnisko, dosáhnu jiné velikosti objektů na fotografii. Z těchto dvou věcí jasně vyplývá, že se změní poměr velikostí stejných předmětů ve stejné záběru při FF a APS-C. Prostě že tužka na fotce vyfocené FF nebude v přesně stejně velkém záběru (zorném úhlu nebo jak to upřesnit) nikdy stejně velká, kromě případu, kdy by ležela ve stejné vzdálenosti od objektivu jako čip/film (doufám že to nemotám nějak). Ale protože tohle může nastat jen v jedné rovině, a věci na fotce (obvykle ) nebývají v jedné nekonečně tenké rovině, tak předměty vzdálenější se ve stejném úhlu záběru budou jevit na APS-C jako menší, a předměty bližší se na APS-C budou jevit jako větší (doufám, musel bych si to nakreslit). Z toho jasně plyne, že při stejném záběru bude fotka vypadat "prostě jinak". Implikace: Nelze tedy nikdy dosáhnout stejného vzhledu fotografie vyfocené APS-C jako fotografie vyfocené FF při stejném úhlu záběru (bez ořezu). Hloubku ostrosti neuvažuju. Možná to črtnu až nebudu mít co dělat.
Abychom s APS-C měli stejný úhel záběru ZE STEJNÉHO MÍSTA, musíme třeba místo 50mm použít 35mm. Pokud použiju jiné ohnisko, dosáhnu jiné velikosti objektů na fotografii. Z těchto dvou věcí jasně vyplývá, že se změní poměr velikostí stejných předmětů ve stejné záběru při FF a APS-C. Prostě že tužka na fotce vyfocené FF nebude v přesně stejně velkém záběru (zorném úhlu nebo jak to upřesnit) nikdy stejně velká, kromě případu, kdy by ležela ve stejné vzdálenosti od objektivu jako čip/film (doufám že to nemotám nějak). Ale protože tohle může nastat jen v jedné rovině, a věci na fotce (obvykle ) nebývají v jedné nekonečně tenké rovině, tak předměty vzdálenější se ve stejném úhlu záběru budou jevit na APS-C jako menší, a předměty bližší se na APS-C budou jevit jako větší (doufám, musel bych si to nakreslit). Z toho jasně plyne, že při stejném záběru bude fotka vypadat "prostě jinak". Implikace: Nelze tedy nikdy dosáhnout stejného vzhledu fotografie vyfocené APS-C jako fotografie vyfocené FF při stejném úhlu záběru (bez ořezu). Hloubku ostrosti neuvažuju. Možná to črtnu až nebudu mít co dělat.
-
- Významný člen
- Příspěvky: 747
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Český ráj ;-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Full frame Pentax
JP3112: Samozrejme ze fotky z kompaktu, z APS-C a z FF budou pri ekvivalentich ohniscich vypadat stejne . Tedy napr. APS-C 35mm a FF cca. 50mm budou stejne (pokud pominu vady objektivu a hloubku ostrosti).
matak77: Tobe nerozumim uz vubec .
matak77: Tobe nerozumim uz vubec .
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1643
- Registrován: 31 črc 2012, 07:19
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Re: Full frame Pentax
ale jasanek má prd a né pravdu. různý ohniska mi zobrazí různě veliký objekty v poměru vzdálenosti od objektivu a když k tomu vezmu velikost čipu, tak abych dostal stejnou scénu na Dx jako na FF, tak bych jí musel o crop zmenšit (což nejde). To co píšete platí možná pro oko, ale jakmile do toho započtu jiný ohnisko, tak nemůžu nikdy dostat stejnou scénu..
Ever-patient PENTAX
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
Re: Full frame Pentax
Já myslim, že tady každý říká snad to samé... ne?
Pokud budu mít hypotetického fotografa, který má 2 těla... jedno APS-C a jedno FF a bude fotit vánoční stromeček s jedním objektivem s fixní fokální délkou, pak budou výsledkem 2 fotky, každý se stejnou perspektivou a jinak velkým stromkem na ní.
Což znamená, že reálný fotograf s požadavkem na snímek stromku "od rohu k rohu" bude stát s FF tělem tomu stromu blíž, než s APS-C tělem. A tím dojde ke změně perspektivy.
Myslim, že vyvozovat z toho závěr, že s přechodem k FF dojde ke změně perspektivy u fotek (při zachování fokální délka objektivu), je racionální záležitost. Minimálně pro racionálního fotografa, který si nekoupí FF, aby s ním fotil jako z APS-C a pak vyřezával .
Nicméně smysl téhle diskuze mi jinak uniká. Původní pisatel určitě nemyslel perspektivou "perspektivu", ale spíše fakt, že FF tělo snímá s širším úhlem záběru. Pevná 50 je opět objektiv s úhlem záběru blízkém lidskému oku, 85 je už opět portrétový objektiv atd.
Myslim, že reálný význam to má pouze pro lidi hledající superširoká skla + lidi, kteří hledají velmi rychlé objektivy (rychlé ve smyslu F, nikoliv AF ). Vše další (šum...) už jsou i technologicky jinak ovlivnitelné faktory.
Pokud budu mít hypotetického fotografa, který má 2 těla... jedno APS-C a jedno FF a bude fotit vánoční stromeček s jedním objektivem s fixní fokální délkou, pak budou výsledkem 2 fotky, každý se stejnou perspektivou a jinak velkým stromkem na ní.
Což znamená, že reálný fotograf s požadavkem na snímek stromku "od rohu k rohu" bude stát s FF tělem tomu stromu blíž, než s APS-C tělem. A tím dojde ke změně perspektivy.
Myslim, že vyvozovat z toho závěr, že s přechodem k FF dojde ke změně perspektivy u fotek (při zachování fokální délka objektivu), je racionální záležitost. Minimálně pro racionálního fotografa, který si nekoupí FF, aby s ním fotil jako z APS-C a pak vyřezával .
Nicméně smysl téhle diskuze mi jinak uniká. Původní pisatel určitě nemyslel perspektivou "perspektivu", ale spíše fakt, že FF tělo snímá s širším úhlem záběru. Pevná 50 je opět objektiv s úhlem záběru blízkém lidskému oku, 85 je už opět portrétový objektiv atd.
Myslim, že reálný význam to má pouze pro lidi hledající superširoká skla + lidi, kteří hledají velmi rychlé objektivy (rychlé ve smyslu F, nikoliv AF ). Vše další (šum...) už jsou i technologicky jinak ovlivnitelné faktory.
Re: Full frame Pentax
Mataku77, pokud nebudeš mluvit stejným jazykem, tak se nikdy neshodneš, ačkoliv asi všichni ví, co máš na mysli.
Perspektiva je definována jen jedním způsobem a nikdo na tom nic nezmění...
Perspektiva je definována jen jedním způsobem a nikdo na tom nic nezmění...
Jan67
Re: Full frame Pentax
Hoši, rád bych se v tomto vlákně dozvěděl něco o FF Pentax, když tak si založte vlákno nazvané "Změna perspektivy FF vs APS-C" a tam se navzájem kamenujte kdo co jak myslel nebo spíš nemyslel. Dík
Zdenek