Minilaby - Příprava fotek
Moderátor: Moderátoři
Minilaby - Příprava fotek
Potřeboval bych poradit jak připravit fotky do minilabu. Hlavně by mě zajímalo : 1. V jakém formátu fotky poslat ? ( JPG, TIFF 8bit,16bit ).
2. Doostřovat či ne ?
3.Na co se hodí fotografický povrch : metalíza,rastr,satén ?
Na fotky krajinek je nejlepší lesklý povrch ? Díky.
2. Doostřovat či ne ?
3.Na co se hodí fotografický povrch : metalíza,rastr,satén ?
Na fotky krajinek je nejlepší lesklý povrch ? Díky.
Nejsem sice žádný expert na tisk ani na laby, ale nepatrně ze své zkušenosti.
Na formátu by nemělo záležet, slušný lab by uměl zpracovat formáty všechny. Rozumné je zvolit si jeden lab (třeba po dřívějších "testovacích, zkušebních" fotkách a jsi-li spokojený, zůstat u něho a laby nestřídat. Je dobré si říci o zpracovatelský ICC profil, který si instaluješ do PC na kterém fotky upravuješ a připravuješ. Pokud nemáš kalibrovaný monitor, můžeš si postupně doladit monitor - necháš si v labu udělat jenom několik fotek a snažíš se, aby jsi na monitoru viděl nejvěrnější obraz fotografie. Může to být běh na dlouhou vzdálenost. Nezapomeň na rozdíl - monitor světlo vyzařuje,fotka světlo odráží, tak stejné to nebude nikdy.
Zjisti v jakém rozlišení DPI lab pracuje. Většinou 300DPI. Pak je dobré na tento rozměr fotku po úpravách a ořezu upravit. Pokud nevíš DPI, raději nechat v původním rozměru, když to uděláš chybně, lab to musí znovu resamplovat a je to mírně na úkor kvality.
Rozumným doostřením nic nezkazíš. Papír snese trochu více než monitor (zejména LCD) ale nic se nemá přehánět.
Osobně upřednostňuji povrch lesklý, ale musíš se k fotkám chovat "hezky". Pokud je chceš ukazovat všem babičkám, dědečkům a zrovna svačící kolegyni v práci, tak matný. Záleží ale na velikosti, účelu a námětu fotky. Takový portrét většinou lépe vyzní právě na matu, případně jemném rastru... atd. Na lesku je jakoby více detailů...
Na závěr jsem si nechal jedno doporučení. Optimální je, když si vytvoříš maximální shodu mezi monitorem a zhotovenou fotkou z labu (proto zůstat u jednoho) a potom si nechávat dělat fotky BEZ KOREKCÍ. Korekce dělá obsluha automatu nebo sám automat, a co je ti platné, když si připravíš v editoru třeba fotky krajiny s krásnými dramatickými mraky a obsluha potom fotku "přeběhne" funkcí automatického kontrastu a máš tmavou krajinu a bílou vyšisovanou oblohu...
Tak ať se daří.
Na formátu by nemělo záležet, slušný lab by uměl zpracovat formáty všechny. Rozumné je zvolit si jeden lab (třeba po dřívějších "testovacích, zkušebních" fotkách a jsi-li spokojený, zůstat u něho a laby nestřídat. Je dobré si říci o zpracovatelský ICC profil, který si instaluješ do PC na kterém fotky upravuješ a připravuješ. Pokud nemáš kalibrovaný monitor, můžeš si postupně doladit monitor - necháš si v labu udělat jenom několik fotek a snažíš se, aby jsi na monitoru viděl nejvěrnější obraz fotografie. Může to být běh na dlouhou vzdálenost. Nezapomeň na rozdíl - monitor světlo vyzařuje,fotka světlo odráží, tak stejné to nebude nikdy.
Zjisti v jakém rozlišení DPI lab pracuje. Většinou 300DPI. Pak je dobré na tento rozměr fotku po úpravách a ořezu upravit. Pokud nevíš DPI, raději nechat v původním rozměru, když to uděláš chybně, lab to musí znovu resamplovat a je to mírně na úkor kvality.
Rozumným doostřením nic nezkazíš. Papír snese trochu více než monitor (zejména LCD) ale nic se nemá přehánět.
Osobně upřednostňuji povrch lesklý, ale musíš se k fotkám chovat "hezky". Pokud je chceš ukazovat všem babičkám, dědečkům a zrovna svačící kolegyni v práci, tak matný. Záleží ale na velikosti, účelu a námětu fotky. Takový portrét většinou lépe vyzní právě na matu, případně jemném rastru... atd. Na lesku je jakoby více detailů...
Na závěr jsem si nechal jedno doporučení. Optimální je, když si vytvoříš maximální shodu mezi monitorem a zhotovenou fotkou z labu (proto zůstat u jednoho) a potom si nechávat dělat fotky BEZ KOREKCÍ. Korekce dělá obsluha automatu nebo sám automat, a co je ti platné, když si připravíš v editoru třeba fotky krajiny s krásnými dramatickými mraky a obsluha potom fotku "přeběhne" funkcí automatického kontrastu a máš tmavou krajinu a bílou vyšisovanou oblohu...
Tak ať se daří.
Myslím si, že na A4 JPEG/TIFF při běžných fotkách nerozeznáš. Snad, možná, nějaké "speciality", struktura tkaniny při zvětšeninách atd. ale je otázka jestli se to na ten papír podaří dostat... Nebude to ale důvod k nějakým vráskám ...
Ostření... pokud není obsluha labu slepá nebo to moc neflinká, tak vidí co tam má a co to potřebuje (i v tom je výhoda, pokud se dopracuješ ke zpracování bez korekcí...pak už je vše tak jak si to připravíš, včetně doostření dle formátu).
Papír ale snese poměrně velké "přeostření". na monitoru je to už fuj a na papíru O.K. Musíš vyzkoušet, než budeš mít ten správný odhad. Ale obecně, je přijatelnější fotka méně ostrá než brutus přeostření...
Ostření... pokud není obsluha labu slepá nebo to moc neflinká, tak vidí co tam má a co to potřebuje (i v tom je výhoda, pokud se dopracuješ ke zpracování bez korekcí...pak už je vše tak jak si to připravíš, včetně doostření dle formátu).
Papír ale snese poměrně velké "přeostření". na monitoru je to už fuj a na papíru O.K. Musíš vyzkoušet, než budeš mít ten správný odhad. Ale obecně, je přijatelnější fotka méně ostrá než brutus přeostření...
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 459
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Nitra
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 976
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Zkusenosti take moc nemam, ale k vyse uvedenemu:
- posilal jsem na tisk data v rozliseni 300dpi, v nejmene komprimovanemu JPEGu, vysledna kvalita spickova, TIFF nebyl nutny (a hlavne mozny, musel jsem se vejit do 25MB a to ve fyzickem rozmeru fotografie 30x45cm, v 300dpi, je uz problem). Ale pokud neni datove omezeni, zaslat treba na DVD podklady pro tisk v nekomprimovanem TIFFu, uz kvuli vyvazeni barev, tim nic nezkazis..
- doporucuji PRESNE pripravit podklad pro tisk, v danem rozmeru a s 2mm presahem z kazde strany (nazyva se i spad nebo spadavka). Tiskarna nemusi nic zvetsovat/zmensovat, doostrovat atd.
- vyvazeni barev je asi nejvetsi problem, nejlepe si asi zkalibrovat monitor zapujcenou sondou (malokdo sondu ma, nebo monitor s hw kalibraci), pripadne alespon nacist odpovidajici icc profil, pak zaslat do tisku nejaky vzorek (pekne jsou treba zde: http://www.brucelindbloom.com/index.htm ... mages.html ) a ten porovnat s monitorem, pripadne 'dorovnat okometricky' rucne.
- fotografie zaslat k tisku asi o 5% zesvetlene
- leskly tisk je sice pekny, barvy vypadaji zivejsi a subjektivne je i 'hezci kontrast', ale jak uz bylo psano, je to nachylne na "ohmatani" a take, coz zmineno nebylo, je to problematicke pri umisteni pod sklo (fotky se 'lepi' na sklo)
No, at se podari tisk dle predstav! :]
- posilal jsem na tisk data v rozliseni 300dpi, v nejmene komprimovanemu JPEGu, vysledna kvalita spickova, TIFF nebyl nutny (a hlavne mozny, musel jsem se vejit do 25MB a to ve fyzickem rozmeru fotografie 30x45cm, v 300dpi, je uz problem). Ale pokud neni datove omezeni, zaslat treba na DVD podklady pro tisk v nekomprimovanem TIFFu, uz kvuli vyvazeni barev, tim nic nezkazis..
- doporucuji PRESNE pripravit podklad pro tisk, v danem rozmeru a s 2mm presahem z kazde strany (nazyva se i spad nebo spadavka). Tiskarna nemusi nic zvetsovat/zmensovat, doostrovat atd.
- vyvazeni barev je asi nejvetsi problem, nejlepe si asi zkalibrovat monitor zapujcenou sondou (malokdo sondu ma, nebo monitor s hw kalibraci), pripadne alespon nacist odpovidajici icc profil, pak zaslat do tisku nejaky vzorek (pekne jsou treba zde: http://www.brucelindbloom.com/index.htm ... mages.html ) a ten porovnat s monitorem, pripadne 'dorovnat okometricky' rucne.
- fotografie zaslat k tisku asi o 5% zesvetlene
- leskly tisk je sice pekny, barvy vypadaji zivejsi a subjektivne je i 'hezci kontrast', ale jak uz bylo psano, je to nachylne na "ohmatani" a take, coz zmineno nebylo, je to problematicke pri umisteni pod sklo (fotky se 'lepi' na sklo)
No, at se podari tisk dle predstav! :]
PX K20D, UW kanón G10 / Oly C5050, PX Z-20, DA17-70/4, A50/1.4, FA50/1.7, DA18-55, FA28-80, Tamron 70-300, Metz48 + dalsi levna a manualni skla, kompakty & bizuterie
Tak jsme se celkem vzácně shodli. To nebývá v diskuzích moc obvyklé
Všichni jsme předpokládali, že se jedná o sice kvalitní, ale přeci jenom "amatérské" fotografie. Samozřejmě, pokud by ses zabýval nějakou produktovou fotografií, ty nároky a požadavky jsou o několik stupínků výše a pak je zvládnutí barevného prostoru a kalibrace monitoru nezbytná, ale je nutné i aktualizovat ICC profil labu, protože samy by si měli po nějakém (poměrně krátkém čase dělat kontrolu a korekce svého osvitového zařízení) a potom se zastaralým ICC profilem už to nemusí přesně sedět...ale to je černá magie a pro obyčejného smrtelníka celkem nepodstatné.
Tou okometrickou metodou se to při troše trpělivosti nechá dotáhnout k téměř okometrické "dokonalosti"...
Jestli jsi se vším teprve na začátku, neuškodí naštudovat něco málo (nebo raději více ) o správě barev také jednoduché kalibraci monitoru, třeba zde:
http://www.digi-foto.sk/pocitac-pre-dig ... -monitoru/
Jinak je to vše docela obsáhlá disciplína, při které zažiješ nejedno zklamání, ale o to větší radost, když se zadaří...
Všichni jsme předpokládali, že se jedná o sice kvalitní, ale přeci jenom "amatérské" fotografie. Samozřejmě, pokud by ses zabýval nějakou produktovou fotografií, ty nároky a požadavky jsou o několik stupínků výše a pak je zvládnutí barevného prostoru a kalibrace monitoru nezbytná, ale je nutné i aktualizovat ICC profil labu, protože samy by si měli po nějakém (poměrně krátkém čase dělat kontrolu a korekce svého osvitového zařízení) a potom se zastaralým ICC profilem už to nemusí přesně sedět...ale to je černá magie a pro obyčejného smrtelníka celkem nepodstatné.
Tou okometrickou metodou se to při troše trpělivosti nechá dotáhnout k téměř okometrické "dokonalosti"...
Jestli jsi se vším teprve na začátku, neuškodí naštudovat něco málo (nebo raději více ) o správě barev také jednoduché kalibraci monitoru, třeba zde:
http://www.digi-foto.sk/pocitac-pre-dig ... -monitoru/
Jinak je to vše docela obsáhlá disciplína, při které zažiješ nejedno zklamání, ale o to větší radost, když se zadaří...
-
- Nový uživatel
- Příspěvky: 13
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Praha-Beroun/Michalovce-Vinné/Bristol
minilab problem
Ahoj, mam len kusu informaciu, ale posielal som rodicom fotky ktore si nechali vyvolat v minilabe, vysledok je, ze fotky su zlte... osobne si fotky tlacim sam a nikdy som s tym problem nemal...
...nieco som si na internete i tu v diskusii precital, ale nerozumiem ani slovo
...viem ze jestvuje nieco ako CMYK vs. RBG, potom nejaka sprava farieb...
fotky su rawu, spracovane v gimp-e ulozene ako jpeg, to je asi vsetko o tom viem
dik za radu
...nieco som si na internete i tu v diskusii precital, ale nerozumiem ani slovo
...viem ze jestvuje nieco ako CMYK vs. RBG, potom nejaka sprava farieb...
fotky su rawu, spracovane v gimp-e ulozene ako jpeg, to je asi vsetko o tom viem
dik za radu
Re: minilab problem
Tak sem zaves origos jpeg fotky co je vytlacena na zlto a ono ti to asi par ludi s dobrym monitorom skusi okomentovatvstavro píše:A
dik za radu
http://dudo.zonerama.com/
K5, K20 a pár sklenárskych skvostov, bižutéria
K5, K20 a pár sklenárskych skvostov, bižutéria
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 976
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
>vstavro: jak jsi asi poznal, tohle je .. tak trochu orisek :]. Idealni je mit zkalibrovany monitor stejne jako vystupni zarizen (tisk) ve fotolabu, ale to je vetsinou jen nesplnitelny sen :]
Da se tomu ale trochu priblizit, zakladem je mit monitor, ktery se da pouzitelne zkalibrovat (vetsinou neni nejlevnejsi), pak jej opravdu kvalitne zkalibrovat (take leze do penez) a nasledne to zkouset, zda se vse povedlo pri tisku (i zde ty pokusy neco stoji ;] ..). Navic muze byt chyba i v tisku, ale to se moc nestava, vetsinou to byva problem na strane monitoru toho, kdo fotky pripravuje k tisku (Tebe).
Nejaka teorie o barevnem prostoru, jak vznika barva na monitoru a jak na papiru, gamutu atp. by nebyla na skodu, namatkou z google:
http://cs.wikipedia.org/wiki/CMYK
http://www.digimanie.cz/art_doc-393137B ... 17694.html
http://www.vitekskop.com/node/45
http://www.grafika.cz/art/df/rom_color1.html + http://www.fotografovani.cz/art/fozak_d ... olor2.html
ap.
Trochu si o tom precti, i zde na foru je informaci vcelku dost :]
Da se tomu ale trochu priblizit, zakladem je mit monitor, ktery se da pouzitelne zkalibrovat (vetsinou neni nejlevnejsi), pak jej opravdu kvalitne zkalibrovat (take leze do penez) a nasledne to zkouset, zda se vse povedlo pri tisku (i zde ty pokusy neco stoji ;] ..). Navic muze byt chyba i v tisku, ale to se moc nestava, vetsinou to byva problem na strane monitoru toho, kdo fotky pripravuje k tisku (Tebe).
Nejaka teorie o barevnem prostoru, jak vznika barva na monitoru a jak na papiru, gamutu atp. by nebyla na skodu, namatkou z google:
http://cs.wikipedia.org/wiki/CMYK
http://www.digimanie.cz/art_doc-393137B ... 17694.html
http://www.vitekskop.com/node/45
http://www.grafika.cz/art/df/rom_color1.html + http://www.fotografovani.cz/art/fozak_d ... olor2.html
ap.
Trochu si o tom precti, i zde na foru je informaci vcelku dost :]
PX K20D, UW kanón G10 / Oly C5050, PX Z-20, DA17-70/4, A50/1.4, FA50/1.7, DA18-55, FA28-80, Tamron 70-300, Metz48 + dalsi levna a manualni skla, kompakty & bizuterie
Re: Minilaby - Příprava fotek
Díky všem za informace, ale nikde jsem se nedočet jak je to s velikostí pro tist. Když vezmu maximální rozměr fotky, tak nedostanu ze své K20D víc jak 30x26cm při rozlišení 300dpi. A to je limit se kterým nehnu. Jak můžu z labu dostat větší fotku např. 30x40cm?
Jan Rada
K20D, DA 18-55, 55-300 ad...
K20D, DA 18-55, 55-300 ad...
Re: Minilaby - Příprava fotek
Jako totální laik jsem nad tím taky hloubala a nakonec jsem to nechala na labu - tiskla jsem zvětšeniny 40 x 60 a nechala jsem 240 dpi tif a kvalita byla velice slušná, aspoň dle mého chabého zraku. Když jsem se tam ptala, jestli to mám převést na 300dpi a nazvětšovat, tak říkali, ať se v tom moc nevrtám, že jejich mašina to udělá líp. Co se mě týče, asi měli pravdu