Přepočet ohniskové vzdálenosti
Moderátor: Moderátoři
Přepočet ohniskové vzdálenosti
Při použití objektivů z kinofilmu na digitál se uvádí koeficient cca 2. Jaký by byl u objektivu z 6x6, z čeho vycházet, z poměru plochy čipu a filmu? Je to jenom pro orientaci, ale přesto mě to zajímá.
-
- V.I.P.
- Příspěvky: 553
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Nechanice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přepočet ohniskové vzdálenosti
Je to poměr úhlopříček v porovnání ke kinofilmu (43,3 mm).jansv píše:Při použití objektivů z kinofilmu na digitál se uvádí koeficient cca 2. Jaký by byl u objektivu z 6x6, z čeho vycházet, z poměru plochy čipu a filmu? Je to jenom pro orientaci, ale přesto mě to zajímá.
Olympus/Panasonic 4/3 a M4/3 mají crop 2×, tj. poloviční úhlopříčku,. Neboli: objektiv s ohniskovou vzdáleností 25 mm nasazený na takové tělo má úhel zobrazení přibližně stejný (*), jako objektiv 50 mm nasazený na kinofilmovém nebo full-frame DSLR těle.
APS-C 1,5× (Pentax, Nikon, Sony) případně 1,6× (Canon).
APS-H 1,25× (Canon EOS 1D).
6×6 má úhlopříčku cca 79 mm (políčko 56×56 mm), takže crop by byl 0,55×: 80 mm × 0,55 = 44 mm 35 EQ. 6×9 má úhlopříčku cca 100 mm (56×83 mm), tj. crop 0,43. Formát 6×4,5 disponuje úhlopříčkou 70 mm, tj. crop 0,6×. Et cetera, et cetera, et cetera. Ale neznám nikoho, kdo by středoformátová ohniska takovýmhle způsobem přepočítával.
* - Zkreslují to různé poměry stran jednotlivých formátů.
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 360
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Praha 4 - Braník,Zelený pruh 24
- Kontaktovat uživatele:
Podle mě je přepočet pouze orientační pro ty, kteří fotili s kinofilmem. Ti věděli, že pod 50 je to širokoúhlé, 70 - 80 portrétní, nad 100 tele atd.
Pro focení je crop k ničemu. Když mám zoom, tak nekoukám co jsem nastavil, ale nastavuji podle hledáčku. Naco přepočítávat.
Pro focení je crop k ničemu. Když mám zoom, tak nekoukám co jsem nastavil, ale nastavuji podle hledáčku. Naco přepočítávat.
K5, Px DA 15/4 Ltd. Px FA* 24/2, Px DA 35/2.8 Ltd., Px F 50/2.8 Macro, Px DA 70/2.4 Ltd., Px FA* 200/2.8
Re: Přepočet ohniskové vzdálenosti
Děkuji za odpověď.vkramar píše:Je to poměr úhlopříček v porovnání ke kinofilmu (43,3 mm).jansv píše:Při použití objektivů z kinofilmu na digitál se uvádí koeficient cca 2. Jaký by byl u objektivu z 6x6, z čeho vycházet, z poměru plochy čipu a filmu? Je to jenom pro orientaci, ale přesto mě to zajímá.
Olympus/Panasonic 4/3 a M4/3 mají crop 2×, tj. poloviční úhlopříčku,. Neboli: objektiv s ohniskovou vzdáleností 25 mm nasazený na takové tělo má úhel zobrazení přibližně stejný (*), jako objektiv 50 mm nasazený na kinofilmovém nebo full-frame DSLR těle.
APS-C 1,5× (Pentax, Nikon, Sony) případně 1,6× (Canon).
APS-H 1,25× (Canon EOS 1D).
6×6 má úhlopříčku cca 79 mm (políčko 56×56 mm), takže crop by byl 0,55×: 80 mm × 0,55 = 44 mm 35 EQ. 6×9 má úhlopříčku cca 100 mm (56×83 mm), tj. crop 0,43. Formát 6×4,5 disponuje úhlopříčkou 70 mm, tj. crop 0,6×. Et cetera, et cetera, et cetera. Ale neznám nikoho, kdo by středoformátová ohniska takovýmhle způsobem přepočítával.
* - Zkreslují to různé poměry stran jednotlivých formátů.
Trochu jsem se v tom ale ztratil. Nepatří náhodou ten propočet opačně tj. že mezi 6x6 a kinofilmem je crop cca 1,8 místo 0,55? Potom by 80mm 6x6 bylo na DSLR 80x1,5x1,8=216mm počítána na Pentax.
Na vysvětlenou: mám objektivy Pentacon six 50mm, 80mm a 120mm a budu mít redukci Pentax - P-six. Chtěl jsem si udělat představu, jak to bude.
-
- V.I.P.
- Příspěvky: 553
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Nechanice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přepočet ohniskové vzdálenosti
Ten crop pro 6×6 je skutečně 0,55×. Musíš ho ale chápat tak, že objektiv 80 mm nasazený na 6×6, má zorný úhel odpovídající přibližně 44mm (80×0,55) objektivu nasazenému na kinofilm (pokud tedy odhlédnu od rozdílných poměrů stran 3:2 a 1:1).jansv píše:Děkuji za odpověď.vkramar píše:Je to poměr úhlopříček v porovnání ke kinofilmu (43,3 mm).jansv píše:Při použití objektivů z kinofilmu na digitál se uvádí koeficient cca 2. Jaký by byl u objektivu z 6x6, z čeho vycházet, z poměru plochy čipu a filmu? Je to jenom pro orientaci, ale přesto mě to zajímá.
Olympus/Panasonic 4/3 a M4/3 mají crop 2×, tj. poloviční úhlopříčku,. Neboli: objektiv s ohniskovou vzdáleností 25 mm nasazený na takové tělo má úhel zobrazení přibližně stejný (*), jako objektiv 50 mm nasazený na kinofilmovém nebo full-frame DSLR těle.
APS-C 1,5× (Pentax, Nikon, Sony) případně 1,6× (Canon).
APS-H 1,25× (Canon EOS 1D).
6×6 má úhlopříčku cca 79 mm (políčko 56×56 mm), takže crop by byl 0,55×: 80 mm × 0,55 = 44 mm 35 EQ. 6×9 má úhlopříčku cca 100 mm (56×83 mm), tj. crop 0,43. Formát 6×4,5 disponuje úhlopříčkou 70 mm, tj. crop 0,6×. Et cetera, et cetera, et cetera. Ale neznám nikoho, kdo by středoformátová ohniska takovýmhle způsobem přepočítával.
* - Zkreslují to různé poměry stran jednotlivých formátů.
Trochu jsem se v tom ale ztratil. Nepatří náhodou ten propočet opačně tj. že mezi 6x6 a kinofilmem je crop cca 1,8 místo 0,55? Potom by 80mm 6x6 bylo na DSLR 80x1,5x1,8=216mm počítána na Pentax.
Na vysvětlenou: mám objektivy Pentacon six 50mm, 80mm a 120mm a budu mít redukci Pentax - P-six. Chtěl jsem si udělat představu, jak to bude.
Reálných 50 mm znamená na kinofilmu záklaďák, na 6×6 širokáč a na APS-C DSLR "portréťák".
80 mm je na kinofilmu "portréťák", na 6×6 záklaďák a na APS-C DSLR "kratší tele" (přesné hranice totiž nikdy nikdo nestanovil a asi ani nestanoví).
120 mm je na 6×6 "portréťák" nebo "trochu delší záklaďák", na kinofilmu "kratší tele" a na APS-C DSLR "střední tele".
Pokud to chceš mermomocí přepočítávat na kinofilmový ekvivalent, tak zapomeň na to, že to jsou objektivy pro střední formát, protože to je putna. Těch 50/80/120 mm jsou skutečné ohniskové vzdálenosti, takže pro získání 35 EQ je jenom vynásob 1,5×:
50×1,5 = 75 mm 35 EQ
80×1,5 = 120 mm 35 EQ
120×1,5 = 180 mm 35 EQ