monitor a věrnost barev
Moderátor: Moderátoři
monitor a věrnost barev
monitor co mám ukazuje jiné fotky, než mi přijdou z fotoskoda fyzicky... jde si koupí lepšího monitoru nakalibrovat - jsem nyni pred koupi jineho monitoru a jde mi o to, jestli si necom pomohu, když si treba koupim drahy eizo, nebo je to jedno a je hlavne potřeba mít photoshop s kalibrací? nyní mám zoner 12 a obyč monitor samsung.. tisknout fotky doma nechci.. diky za jakokoli rady nováčkovi v oblasti.. diky, vlad
vladCZ76
Ahoj,
musíš se rozhodnou jak moc chceš přesnou věrnost. Začíná to monitorem (technologie - TN, PVA, IPS...), pak kalibrací celé cesty a na neposledním místě je osvětlení pracovního místa.
Já osobně jsem to vyřešil eizo monitorem s SPVA panelem. Pocit z pohledu na takový obraz je úplně o něčem jiném, než koukání na TNko co mám v práci. U TNka máš jen 6 bitů na barvu a barvy se mění s úhlem pohledu. Takže když budeš mít TNko, tak barvy ujíždí podle toho jak si sedneš.
Co se týče kalibrace cesty monitor-fotka, tak se můžeš vydat cestou profilů, nebo jednodušeji. U jednodušší cesty budeš ale vázaný jen na jeden lab. Jednodušší cesta spočívá v nastavení barev monitoru podle nějaké testovací fotky, kterou si necháš udělat v tom konkrétním labu. Problém může vzniknout když tam použijí jiné papíry, jinak nastaví stroj atd. Když půjdeš cestou profilů, tak v případě jiného labu, nového nastavení atd. fotku exportuješ jen s novým profilem.
Nakonec nezapomeň taky na to, v jakém světle na hotovou fotku koukáš. Jinak bude vypadat na sluníčku, jinak pod zářivkou, jinakpod žárovkou a jinak ve tmě
Uff, doufám, že tam není moc chyb, nepřesností a podobně. Není to nic jednoduchého. Doporučuju se podívat na http://www.paladix.cz , tam byl nějaký seriál.
musíš se rozhodnou jak moc chceš přesnou věrnost. Začíná to monitorem (technologie - TN, PVA, IPS...), pak kalibrací celé cesty a na neposledním místě je osvětlení pracovního místa.
Já osobně jsem to vyřešil eizo monitorem s SPVA panelem. Pocit z pohledu na takový obraz je úplně o něčem jiném, než koukání na TNko co mám v práci. U TNka máš jen 6 bitů na barvu a barvy se mění s úhlem pohledu. Takže když budeš mít TNko, tak barvy ujíždí podle toho jak si sedneš.
Co se týče kalibrace cesty monitor-fotka, tak se můžeš vydat cestou profilů, nebo jednodušeji. U jednodušší cesty budeš ale vázaný jen na jeden lab. Jednodušší cesta spočívá v nastavení barev monitoru podle nějaké testovací fotky, kterou si necháš udělat v tom konkrétním labu. Problém může vzniknout když tam použijí jiné papíry, jinak nastaví stroj atd. Když půjdeš cestou profilů, tak v případě jiného labu, nového nastavení atd. fotku exportuješ jen s novým profilem.
Nakonec nezapomeň taky na to, v jakém světle na hotovou fotku koukáš. Jinak bude vypadat na sluníčku, jinak pod zářivkou, jinakpod žárovkou a jinak ve tmě
Uff, doufám, že tam není moc chyb, nepřesností a podobně. Není to nic jednoduchého. Doporučuju se podívat na http://www.paladix.cz , tam byl nějaký seriál.
Foťáky: MZ10, Z-1, istD, K-7
Objektivy: FA 28-80/3.5-5.6, FA 28-105/4-5.6, DA 16-45/4 AL ED, FA 50/1.4, F 135/2.8 [IF], Sigma 28-70mm f/2.8 EX, Sigma 300 f/4
NonPX: Mamiya 645j + 80 + 150
Objektivy: FA 28-80/3.5-5.6, FA 28-105/4-5.6, DA 16-45/4 AL ED, FA 50/1.4, F 135/2.8 [IF], Sigma 28-70mm f/2.8 EX, Sigma 300 f/4
NonPX: Mamiya 645j + 80 + 150
I nekalibrovane Eizo je velmi verne. Jak co se tyce barev, tak i pak co se tyce kontrastu a miry jasu. Ja mam nekalibrovany Eizo a vim ze kdyz upravuji fotky vecer za tmy, tak to co vidim na monitoru, tak to mi pak leze z tisku u fotoskoda... Takze ja bych doporucil tuto volbu
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
ok, a co už je eizo eizo?? resp, co je už ten správný monitor?? myslím z tech co jsou treba na alza.cz?? http://www.alza.cz/lcd-monitory/profesi ... ,&pn=&Pg=0
dekuji, vp
dekuji, vp
vladCZ76
-
- Uživatel
- Příspěvky: 78
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Ivančice
Pokud myslíš tisk fotek vážně, tak si pořiď co nejlepší monitor. Na kalibrování mám levnou sondu, stála kolem dvou táců a jsem s ní spokojen. Pravidelně upozorňuje, že je potřeba opět zkalibrovat monitor, tak jí tu radost udělám a ona je pak dalších pár dní spokojená a neotravuje.
Tisknu si fotky doma a nebyl jsem spokojen s barvami, co to bylo kontrolních tisků a úprav barev v ovladači tiskárny, a pořád malá spokojenost. Potom jsem si vzal papír od RAYFILMu, stáhnul od nich patche, vytisknul, zaslal jim zpět, oni mi udělali profil, já to nainstaloval, barvy sedí.
Tisknu si fotky doma a nebyl jsem spokojen s barvami, co to bylo kontrolních tisků a úprav barev v ovladači tiskárny, a pořád malá spokojenost. Potom jsem si vzal papír od RAYFILMu, stáhnul od nich patche, vytisknul, zaslal jim zpět, oni mi udělali profil, já to nainstaloval, barvy sedí.
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 182
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Eizo
Zdar,
myslím že o jiné značce než Eizo snad ani nemá moc smysl uvažovat (aniž bych snad jiné výrobce chtěl nějak podceňovat - aneb jak praví staré moudré: proč choditi ke kováříčkovi, mohu-li jíti ke kováři). Já fčíl zrovna řeším defacto to samé, jen s lehkým odkladem - letos jsem pořídil novou digitální temnou komoru a monitor až příští rok, a mám vyhlédnutý hen tento: http://www.megapixel.cz/eizo-flexscan-sx2262w - tam ho ešče nemaj skladem, tu už jakési ten kósek je: http://www.alza.cz/22-eizo-sx2262wh-bk- ... 162834.htm - vypadá snad na mé požadavky nadšeného fotoamatéra slušně (o větší uhlopříčce neuvažuji z důvodu nedostatku místa), krmit ho tedy určitě přes Dispaly Port (o jiném konetoru snad opět nemá moc smyslu uvažovat - oni ti tvůrcové SW se jistě rozhýbou, viz jiná nedávná diskuse zde, šak jim jde v prvé řadě o jejich zisky). Mám tedy rok na to abych si nastudoval co možná nejvíce o správě barev a barevných profilech, což je zatím pro mne vesnice naprosto španělská, tož tak.
myslím že o jiné značce než Eizo snad ani nemá moc smysl uvažovat (aniž bych snad jiné výrobce chtěl nějak podceňovat - aneb jak praví staré moudré: proč choditi ke kováříčkovi, mohu-li jíti ke kováři). Já fčíl zrovna řeším defacto to samé, jen s lehkým odkladem - letos jsem pořídil novou digitální temnou komoru a monitor až příští rok, a mám vyhlédnutý hen tento: http://www.megapixel.cz/eizo-flexscan-sx2262w - tam ho ešče nemaj skladem, tu už jakési ten kósek je: http://www.alza.cz/22-eizo-sx2262wh-bk- ... 162834.htm - vypadá snad na mé požadavky nadšeného fotoamatéra slušně (o větší uhlopříčce neuvažuji z důvodu nedostatku místa), krmit ho tedy určitě přes Dispaly Port (o jiném konetoru snad opět nemá moc smyslu uvažovat - oni ti tvůrcové SW se jistě rozhýbou, viz jiná nedávná diskuse zde, šak jim jde v prvé řadě o jejich zisky). Mám tedy rok na to abych si nastudoval co možná nejvíce o správě barev a barevných profilech, což je zatím pro mne vesnice naprosto španělská, tož tak.
K10D, DA 18-55, DA 50-200, Velbon Sherpa 600
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1170
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Neratovice, Praha
- Kontaktovat uživatele:
Já mám kalibrovaný 24' EIZO HD2442W HW sondou EyeOne Display2 nový z ebay asi za 4700 Kč i s poštovným (u nás kolem 8litrů), pak ještě mají LT verzi, ale myslím si že když koupíš SPVA EIZO, sonda není nezbytná. To moje EIZO jsem bral i na filmy, na který stejně moc nekoukám, příště bych bral asi rovnou grafickej monitor CG řady EIZO. Pokud budeš kupovat v CZ, nech si předvézt konkr. model a projeď si na černý zda je rovnoměrný podsvícení a jednotlivý barevný kanály jestli tam nebudeš mít vadný pixely. Já kupoval na blind na dálku od Němčourů od 7litrů levněji než tady a měl jsem štěstí, akorát jeden roh svítí o něco míň když mám černou barvu,ale to se dá přežít.
Leica S2 + Sony A7 III a pár sklíček
Já to vidím asi takhle... v podstatě cokoliv od Eiza je špička ve své kategorii, za cenu o něco vyšší ceny.
Jestli máš peníze, kup Eizo CG řady. Nemusíš už ani řešit žádnou sondu (je to často jako nastavovat rádiem řízené hodiny na "přesnější" čas podle začátku zpráv v TV).
Jestli na Eizo CG neni, lze koupit i jinou značku monitoru a tu pak kalibrovat. Ten rozdíl v kvalitě už neni až tak propastnej (mezi levnějším poloprofi Eizem a třeba poloprofi Samsungem nebo HP, NEC) a dá se něco málo ušetřit.
Jestli máš peníze, kup Eizo CG řady. Nemusíš už ani řešit žádnou sondu (je to často jako nastavovat rádiem řízené hodiny na "přesnější" čas podle začátku zpráv v TV).
Jestli na Eizo CG neni, lze koupit i jinou značku monitoru a tu pak kalibrovat. Ten rozdíl v kvalitě už neni až tak propastnej (mezi levnějším poloprofi Eizem a třeba poloprofi Samsungem nebo HP, NEC) a dá se něco málo ušetřit.
hehe... :-).
Ale ne, vážně... ona to zase tak zbytečná otázka být nemusí. Jestli má nějaký lepší noťas vs nejlevnější TN placku, tak se mu teoreticky fakt notes zdát lepší může. Navíc paradoxně některé super levné pomalé notesové display, mají u na pozorování fotek v některých oblastech zdánlivě lepší parametry (slovo vzdáleně je důležité, protože tam totálně zase ulítávají jiné věci).
Ale myslim, že zakopanej pes je trochu někde jinde... on si člově neuvědomuje, jak strašně velkej rozdíl to je, do doby, než to vyzkouší. Já jsem třeba doma vždycky měl jen TNka a ve studiu ještě PC se Samsung IPS. Věděl jsem o tom rozdílu a před tiskem jsem vždycky fotku doladil ještě ve studiu a byl +- spokojenej.
A pak jsem si domu pořídil Eizo CG a vedle si nechal svoje TNka. A málem mě z toho trefilo, když jsem to měl vedle sebe. Zkoušel jsem to i vedle toho Samsunga a taky velkej rozdíl.
Ale do doby, než jsem to viděl na vlastní oči a vedle sebe, jsem byl docela spokojenej... a ani mi to nepřišlo :-).
Ale ne, vážně... ona to zase tak zbytečná otázka být nemusí. Jestli má nějaký lepší noťas vs nejlevnější TN placku, tak se mu teoreticky fakt notes zdát lepší může. Navíc paradoxně některé super levné pomalé notesové display, mají u na pozorování fotek v některých oblastech zdánlivě lepší parametry (slovo vzdáleně je důležité, protože tam totálně zase ulítávají jiné věci).
Ale myslim, že zakopanej pes je trochu někde jinde... on si člově neuvědomuje, jak strašně velkej rozdíl to je, do doby, než to vyzkouší. Já jsem třeba doma vždycky měl jen TNka a ve studiu ještě PC se Samsung IPS. Věděl jsem o tom rozdílu a před tiskem jsem vždycky fotku doladil ještě ve studiu a byl +- spokojenej.
A pak jsem si domu pořídil Eizo CG a vedle si nechal svoje TNka. A málem mě z toho trefilo, když jsem to měl vedle sebe. Zkoušel jsem to i vedle toho Samsunga a taky velkej rozdíl.
Ale do doby, než jsem to viděl na vlastní oči a vedle sebe, jsem byl docela spokojenej... a ani mi to nepřišlo :-).
-
- Významný člen
- Příspěvky: 517
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
S tymto sa da suhlasit.miky_lbc píše:Já to vidím asi takhle... v podstatě cokoliv od Eiza je špička ve své kategorii, za cenu o něco vyšší ceny.
Tak s tymto si dovolim nesuhlasit dobra sonda (urcite nie spyder) je zaklad celeho colormanagmentu a to ze ma clovek EIZO CG nic neriesi pokial nema profil atd...miky_lbc píše:Jestli máš peníze, kup Eizo CG řady. Nemusíš už ani řešit žádnou sondu (je to často jako nastavovat rádiem řízené hodiny na "přesnější" čas podle začátku zpráv v TV).
Mam pocit, ze trosku nemate jasno v pojmoch: kalibracia znamena len uvedenie zariadenia do standardnych podmienok naproti tomu existuje este profilacia na ktoru nejak ludia zabudaju a pri tom robia hlavne tu.miky_lbc píše:Jestli na Eizo CG neni, lze koupit i jinou značku monitoru a tu pak kalibrovat. Ten rozdíl v kvalitě už neni až tak propastnej (mezi levnějším poloprofi Eizem a třeba poloprofi Samsungem nebo HP, NEC) a dá se něco málo ušetřit.
Kalibrovat a profilovat TN panel nemav podstate zmysel nakolko stabilita tychto panelov je v rade desiatok minut.
Nevím, proč bychom neměli rozuměť pojmům... v čem si to co píšeš odporuje s tím, co jsme tady napsali my.Lukas_Gal píše:Mam pocit, ze trosku nemate jasno v pojmoch: kalibracia znamena len uvedenie zariadenia do standardnych podmienok naproti tomu existuje este profilacia na ktoru nejak ludia zabudaju a pri tom robia hlavne tu.miky_lbc píše:Já to vidím asi takhle... v podstatě cokoliv od Eiza je špička ve své kategorii, za cenu o něco vyšší ceny.
S tymto sa da suhlasit.
Jestli máš peníze, kup Eizo CG řady. Nemusíš už ani řešit žádnou sondu (je to často jako nastavovat rádiem řízené hodiny na "přesnější" čas podle začátku zpráv v TV).
Tak s tymto si dovolim nesuhlasit dobra sonda (urcite nie spyder) je zaklad celeho colormanagmentu a to ze ma clovek EIZO CG nic neriesi pokial nema profil atd...
Jestli na Eizo CG neni, lze koupit i jinou značku monitoru a tu pak kalibrovat. Ten rozdíl v kvalitě už neni až tak propastnej (mezi levnějším poloprofi Eizem a třeba poloprofi Samsungem nebo HP, NEC) a dá se něco málo ušetřit.
Kalibrovat a profilovat TN panel nemav podstate zmysel nakolko stabilita tychto panelov je v rade desiatok minut.
A taky netuším, kde jsi přečetl, že bychom někdo kalibrovali TN panel a používali ho na fotky.
Co se týká kalibrace Eiza. Eizo CG je předkalibrované profi průmyslovou sondou za x set tisíc korun. Z principu technologie se nemění vlastnosti monitoru časem, ani po připojení k jiné grafické kartě. Kalibrovat ho je vhodné pro někoho, kdo má specifické požadavky ... pro běžného uživatele, který si navíc ani často netiskne doma nemá smysl ani do jednoho hrabat. Udělá víc škody než užitku.
U ne HW kalibrovaných monitorů je to samozřejmě už jiná debata. Z principu se nakalibrovat musí a navíc z principu musíš i profilovat.
Přijde mi to docela logické.