smc Pentax FA* 1:2 24mm IF&AL
Moderátor: Moderátoři
smc Pentax FA* 1:2 24mm IF&AL
Název objektivu: SMC PENTAX-FA* 1:2 24mm IF&AL
Průměr předního závitu: 67mm
Minimální a maximální možná clona: 2 - 22
Minimální zaostřená vzdálenost: 30cm
Materiál těla objektivu: kov
Materiál sluneční clony: plast
Bajonet: KAF
Vestavěná sluneční clona A/N: Ne
Sluneční clona v základním balení: Ano
Prachotěsnost a voděodolnost A/N: Nezkoušeno
Vhodné pro digitální a analogové fotoaparáty: Ano
Clonový kroužek A/N: Ano
KONSTRUKCE OBJEKTIVU
Objektiv si * v názvu rozhodně zaslouží, jeho tělo je kovové a je precizně zpracovaný.
Clonový kroužek je plastový, ale pohybuje se precizně a prakticky bez vůle. Dobře řešená je taky sluneční clona, na které zaujmou 2 detaily. Celá vnitřní plocha je potažena černou látkou s krátkým chlupem (nějaký druh syntetického sametu) jako ochrana proti nechtěným odrazům a k zajištění clony na obrubě objektivu slouží vyměnitelné rolničky - viz. detail na obrázku. Takže ani po letech nebude clona špatně držet.
Na vnějším obvodu obruby objektivu jsou piktogramy, ze kterých je patrné jak clonu nasadit pro foceni a jak do transportní polohy.
ZAOSTŘOVÁNÍ
Dráha ostření je poměrně krátká s obvodovým úhlem cca 90 stupňů, což trochu komplikuje ruční ostření, ale dá se na to zvyknout. Mezi AF a MF se přepíná posunutím zaostřovacího kroužku a zároveň přepnutím páčky na těle zrcadlovky. Chod zaostřovacího kroužku je krásně hladký, a není ani moc tuhý ani moc volný, prostě tak akorát. Zajímavé je, že při MF se pohyb kroužku v krajních polohách nezastaví o doraz jak je běžné, ale s mírně zvýšeným odporem pokračuje dál (ale už bez vlivu na zaostřenou vzdálenost), z tohy plyne, že se pohyb musí přenášet přes nějakou třecí spojku a při razantní snaze rychle zaostřit na jednu z krajních poloh nevznikně žádný náraz který by mohl vnitřku objektivu ublížit.
Co se AF týká, tak jsem nezaznamenal nic neobvyklého, zaostřeno je celkem svižně a pokud můžu soudit tak asi i přesně.
KVALITA OBRAZU
Hodnocení tohoto skla se z různých zdrojů docela rozcházejí. Jedni jsou nadšeni druzí jej zatracují pro nižší IQ na malé clony. Je potřeba si uvědomit, že objektiv byl konstruován v době kdy digitál tzv. tahal kačera (podle Dimitrova byl vyráběn mezi 1991-2004).
Dle mého názoru je pravda tak někde uprostřed. Při F2 zdaleka není tak přesvědčivý jako FA35/2, ale už při F3,5 nebo F4 je to hodně slušné (viz testovací snímky).
Na digitálu trochu trpí fialovýma konturama v mezních situacích (viz testovací snímky), ale někdy se to dá řešit v PC. Co se řešit v PC nedá je snaha K10D (aspoň té mojí) s tímto sklem za slunečného počasí přeexponovávat, takže mívám stabilně korekci -0,7 někdy i -1EV. Fotím jen do RAWu a už slyším hlasy, že do RAWu je lepší přeexponovat. Je i není. Pokud v RAW konvertoru ani obnovením jasů ani křivkou (ani CIELAB křivkou) nedošáhnu na kresbu ve světlech u fotek bez korekce je to už přeexponované moc - proto těch -0,7EV a je to OK.
Shrnul bych to tak, že na kinofilmu je to špička, která ač na to nebyla konstruovaná předvádí celkem slušné výkony i na digitálu.
TESTOVACÍ SNÍMKY
Všechno foceno do RAW, převedeno v RawTherapee v2.3, jediné úpravy jsou mírné zásahy do křivek, ta cérka na židli je oříznutá a některé jsou bez úprav. ŽÁDNÝ SNÍMEK NENÍ DOOSTŘENÝ při převodu, tzn. pro porovnání kresby s vlastními snímky si ty moje doostřete stejně jako doostřujete ty svoje aby jste to mohli porovnat.
BOKEH
Clona 2
Clona 2.8
Clona 4
Clona 5,6
Clona 8
Průměr předního závitu: 67mm
Minimální a maximální možná clona: 2 - 22
Minimální zaostřená vzdálenost: 30cm
Materiál těla objektivu: kov
Materiál sluneční clony: plast
Bajonet: KAF
Vestavěná sluneční clona A/N: Ne
Sluneční clona v základním balení: Ano
Prachotěsnost a voděodolnost A/N: Nezkoušeno
Vhodné pro digitální a analogové fotoaparáty: Ano
Clonový kroužek A/N: Ano
KONSTRUKCE OBJEKTIVU
Objektiv si * v názvu rozhodně zaslouží, jeho tělo je kovové a je precizně zpracovaný.
Clonový kroužek je plastový, ale pohybuje se precizně a prakticky bez vůle. Dobře řešená je taky sluneční clona, na které zaujmou 2 detaily. Celá vnitřní plocha je potažena černou látkou s krátkým chlupem (nějaký druh syntetického sametu) jako ochrana proti nechtěným odrazům a k zajištění clony na obrubě objektivu slouží vyměnitelné rolničky - viz. detail na obrázku. Takže ani po letech nebude clona špatně držet.
Na vnějším obvodu obruby objektivu jsou piktogramy, ze kterých je patrné jak clonu nasadit pro foceni a jak do transportní polohy.
ZAOSTŘOVÁNÍ
Dráha ostření je poměrně krátká s obvodovým úhlem cca 90 stupňů, což trochu komplikuje ruční ostření, ale dá se na to zvyknout. Mezi AF a MF se přepíná posunutím zaostřovacího kroužku a zároveň přepnutím páčky na těle zrcadlovky. Chod zaostřovacího kroužku je krásně hladký, a není ani moc tuhý ani moc volný, prostě tak akorát. Zajímavé je, že při MF se pohyb kroužku v krajních polohách nezastaví o doraz jak je běžné, ale s mírně zvýšeným odporem pokračuje dál (ale už bez vlivu na zaostřenou vzdálenost), z tohy plyne, že se pohyb musí přenášet přes nějakou třecí spojku a při razantní snaze rychle zaostřit na jednu z krajních poloh nevznikně žádný náraz který by mohl vnitřku objektivu ublížit.
Co se AF týká, tak jsem nezaznamenal nic neobvyklého, zaostřeno je celkem svižně a pokud můžu soudit tak asi i přesně.
KVALITA OBRAZU
Hodnocení tohoto skla se z různých zdrojů docela rozcházejí. Jedni jsou nadšeni druzí jej zatracují pro nižší IQ na malé clony. Je potřeba si uvědomit, že objektiv byl konstruován v době kdy digitál tzv. tahal kačera (podle Dimitrova byl vyráběn mezi 1991-2004).
Dle mého názoru je pravda tak někde uprostřed. Při F2 zdaleka není tak přesvědčivý jako FA35/2, ale už při F3,5 nebo F4 je to hodně slušné (viz testovací snímky).
Na digitálu trochu trpí fialovýma konturama v mezních situacích (viz testovací snímky), ale někdy se to dá řešit v PC. Co se řešit v PC nedá je snaha K10D (aspoň té mojí) s tímto sklem za slunečného počasí přeexponovávat, takže mívám stabilně korekci -0,7 někdy i -1EV. Fotím jen do RAWu a už slyším hlasy, že do RAWu je lepší přeexponovat. Je i není. Pokud v RAW konvertoru ani obnovením jasů ani křivkou (ani CIELAB křivkou) nedošáhnu na kresbu ve světlech u fotek bez korekce je to už přeexponované moc - proto těch -0,7EV a je to OK.
Shrnul bych to tak, že na kinofilmu je to špička, která ač na to nebyla konstruovaná předvádí celkem slušné výkony i na digitálu.
TESTOVACÍ SNÍMKY
Všechno foceno do RAW, převedeno v RawTherapee v2.3, jediné úpravy jsou mírné zásahy do křivek, ta cérka na židli je oříznutá a některé jsou bez úprav. ŽÁDNÝ SNÍMEK NENÍ DOOSTŘENÝ při převodu, tzn. pro porovnání kresby s vlastními snímky si ty moje doostřete stejně jako doostřujete ty svoje aby jste to mohli porovnat.
BOKEH
Clona 2
Clona 2.8
Clona 4
Clona 5,6
Clona 8
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
Díky za recenzi. Myslel jsem, že objektiv je z plastu.
Kdybych měl soudit, tak bych se přidal spíš k těm kteří sklo zavrhují, čekal bych od něho více... Mám pocit, že co do ostrosti by neobstál ve srovnání se seťákem 18-55 (zase tenhle seťák je hodně ostrý)... Nezkoušel jsi je srovnat? Na druhou stranu fotky nejsou doostřené, tak nevím...
Kdybych měl soudit, tak bych se přidal spíš k těm kteří sklo zavrhují, čekal bych od něho více... Mám pocit, že co do ostrosti by neobstál ve srovnání se seťákem 18-55 (zase tenhle seťák je hodně ostrý)... Nezkoušel jsi je srovnat? Na druhou stranu fotky nejsou doostřené, tak nevím...
Přímé srovnání se seťákem jsem nedělal, ale na clonu 4-4,5 nejsou výstupy z mého seťáku zdaleka tak ostré jako z FA24.
Jak jsem psal, každý to vidí jinak někdo si doma doostřuje víc někdo míň. Proto jsem to nechal bez úprav.
Jak jsem psal, každý to vidí jinak někdo si doma doostřuje víc někdo míň. Proto jsem to nechal bez úprav.
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
-
- Významný člen
- Příspěvky: 548
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Slovensko
Moje FA* 24 na K10D taky trochu přeexponovává. Asi to není jen záležitost jednoho kusu. Co se kresby týče, tak si stěžovat nemůžu. Na f2.0 je to na portréty už dobré a když zacloním tam, kde už se vyskytují zoomy, tak bych řekl, že se se zoomy může dost dobře měřit.
Ostření je rychlé, ale subjektivně ne tak spolehlivé jako s FA 24-90 a má mírný front focus (v praxi zcela zanedbatelný).
Ostření je rychlé, ale subjektivně ne tak spolehlivé jako s FA 24-90 a má mírný front focus (v praxi zcela zanedbatelný).
-
- Významný člen
- Příspěvky: 592
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rakovnicko na chalupě
Srovnání s F 28/2,8 ?
Máte někdo povědomí, jak by dopadlo "srovnání" tohohle krasavce s smc PENTAX-F 1:2.8 28 mm ? (tedy z hlediska použitelnosti na DSLR zejména) - anebo rovnou názor: pokud byste měli oba, který by měl zůstat? Při mých doufám dočasných potížích s očima nedokážu optickou kvalitu moc porovnávat , jen stavbu a vzhled - a to mluví samozřejmě ve prospěch FA*24... (ta moje F28 je dost zbědovaná) - prostě je asi nesmysl mít oba...
Pavel
Cena?
EDIT: jinak hodnocený je IMHO velice slušně:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews ... 168&cat=29
EDIT: jinak hodnocený je IMHO velice slušně:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews ... 168&cat=29
-
- Významný člen
- Příspěvky: 592
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rakovnicko na chalupě
Jo, cena poloviční (ale zase stav spíše tristní), hodnocení (i další) jsem četl, vlastní zkušenost omezená na F28... asi hodím korunou
Edit: Tak sice ne koruna, ale důkladný přezkum stavu té F28/2,8 (prach, škrábance, vymazané s/n atd) rozhodl: utáhnu si opasek zase o dírku a ponechal jsem si FA24/2...
Edit: Tak sice ne koruna, ale důkladný přezkum stavu té F28/2,8 (prach, škrábance, vymazané s/n atd) rozhodl: utáhnu si opasek zase o dírku a ponechal jsem si FA24/2...
Naposledy upravil(a) Pavel41 dne 07 led 2010, 20:56, celkem upraveno 1 x.
Pavel
-
- Významný člen
- Příspěvky: 592
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rakovnicko na chalupě
A přidal bych sice maličkost (ale milou ) ke sluneční cloně: s potěšením jsem zjistil, že jde použít černá clona z DA 16-45, která sice nemá rolničky ani sametový povlak, ale má ovládací "okénko" pro polarizák (na "originálu" chybí) a zdá se bytelnější (určitě aspoň proti poškrábání a sedření barvy). Tu stříbrnou můžu pak nosit do kostela a tak
Pavel
-
- Významný člen
- Příspěvky: 592
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rakovnicko na chalupě
kolista2: Díky za recenzi, měl bych ještě dotaz - píšeš: "Co se AF týká, tak jsem nezaznamenal nic neobvyklého, zaostřeno je celkem svižně a pokud můžu soudit tak asi i přesně. "
No a právě, že já zatím plavu - zvláště při cloně 2,0 až 3,5 (výš už jsem to nedokázal rozpoznat) mi připadá AF dost nepřesný:
1. při opakovaných snímcích (do tří metrů) vyjde ostrý třeba jeden ze tří...
2. I když použiju stativ, K-7 při opakovaném namáčknutí jemně "doostřuje" - někdy jednou jen cukne, jindy třeba i třikrát...
Zjistil jsi něco obdobného, nebo mám horší kus?
Případně jiný majitel - nebo názor...
Díky.
No a právě, že já zatím plavu - zvláště při cloně 2,0 až 3,5 (výš už jsem to nedokázal rozpoznat) mi připadá AF dost nepřesný:
1. při opakovaných snímcích (do tří metrů) vyjde ostrý třeba jeden ze tří...
2. I když použiju stativ, K-7 při opakovaném namáčknutí jemně "doostřuje" - někdy jednou jen cukne, jindy třeba i třikrát...
Zjistil jsi něco obdobného, nebo mám horší kus?
Případně jiný majitel - nebo názor...
Díky.
Pavel
-
- Významný člen
- Příspěvky: 592
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rakovnicko na chalupě
No, nějaká vůle tam asi bude - kupoval jsem starší, i když v pěkném stavu... FF (na K-7) se jeví tak asi -5 (až budu mít transplantovanou čočku i na pravém oku, stejně budu muset dopřesnit na všech objektivech), ale jinak - zapomněl jsem uvést, že to "docvakávání" se projevuje podstatně více při nízkém světle - při nadměrné vůli by to asi bylo "stejné potmě jako na slunci", ne? Nebo možná, že se ty problémy skládají...
Pavel
Pavel41:
To jemné cuknutí AF v těžších podmínkách je celkem běžná věc na K10D. Záleží možná i na tom jak výrazné jsou hrany na které se AF chytá a kolik je světla. Zbytek bude asi záležet na vůlích v mechanismu ostření v objektivu. No a když AF nemůže, tak přepnu na MF, a fotím dál.
Ta AF spojka je podle mě klíčový důvod, některé objektivy mají tu drážku o dost širší po letech provozu a tím větší vůle. Možná by to šlo porovnat u nějakého běžně používaného skla, třeba x kusů seťáku a porovnat chování AF v závislosti na šířce té drážky. Ale špatně by se to měřilo s rozumnou přesností, hroty posuvného měřítka jsou na to "tupé".
Možná by v servisu věděli, kolik jsou na tu šířku tolerance.
Jedině nechat vybrousit kalibr min/max, ale to by bylo několik set kč kvůli 1 rozměru.
24ku používám hlavně na film, tam je to pěkně široké, a na K10D chci ještě FA20/2.8, ale až na podzim, jestli půjde sehnat, teď si ji nemůžu dovolit.
To jemné cuknutí AF v těžších podmínkách je celkem běžná věc na K10D. Záleží možná i na tom jak výrazné jsou hrany na které se AF chytá a kolik je světla. Zbytek bude asi záležet na vůlích v mechanismu ostření v objektivu. No a když AF nemůže, tak přepnu na MF, a fotím dál.
Ta AF spojka je podle mě klíčový důvod, některé objektivy mají tu drážku o dost širší po letech provozu a tím větší vůle. Možná by to šlo porovnat u nějakého běžně používaného skla, třeba x kusů seťáku a porovnat chování AF v závislosti na šířce té drážky. Ale špatně by se to měřilo s rozumnou přesností, hroty posuvného měřítka jsou na to "tupé".
Možná by v servisu věděli, kolik jsou na tu šířku tolerance.
Jedině nechat vybrousit kalibr min/max, ale to by bylo několik set kč kvůli 1 rozměru.
24ku používám hlavně na film, tam je to pěkně široké, a na K10D chci ještě FA20/2.8, ale až na podzim, jestli půjde sehnat, teď si ji nemůžu dovolit.
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6