elho_cid píše:Zajímavá debata. Snad ti nevadi pokracovat a doufam, ze to neberes z my strany jako nejaky osobni utok, to by me mrzelo.
Naopak... velmi zajímavá debata. Z mé strany to tak rozhodně neberu (možná, že to tak často z mejch reakcí nevypadá, ale všechno co zde píšu i čtu beru fakt hodně s nadhledem). A doufám, že Ty taky ne. Jsi jeden z členů komunity, jehož znalostí i názorů si opravdu vážim, takže by mi to taky přišlo líto.
Pokud je mi známo. Sony je původním autorem tohoto druhu stabilizace, která se objevila už u jeho profesionálních filmových kamer z počátku 90 tých let. Na tuto technologii drží i patent. Pokud vím, ke K10D dodával čip včetně celé stabilizace a moc bych se nedivil, kdyby tam tomu bylo i pro KM. Jak je to u K7 nevím... Kromě toho, Minolta byla majetkem (a v podstatě divizí) Sony velmi dlouhou dobu... dlouho před tím, než Sony začalo sjednocovat značky. Takže asi nejde říci, že by Sony najednou něco koupila a pak zrušila... Sony se během zmíněného roku sjednotila tušim asi s 11 značkama, které dlouho ovládala nebo dokonce sama založila. Matně vzpomínám, že jsem na to téma četl nějaký článek.
Rychlost ostření vs přesnost... Se zmíněnou 50 od Nikonu nemám žádnou zkušenost. Obecně by na tom něco být možná mohlo, ale znamenalo by to, že fotka z *55 SDM musí být lépe zaostřená než fotka z FA 50 1,7. Neumím to úplně objektivně posoudit, protože *55 SDM byla nasazena na K20D (na K10D to bylo ještě o moc horší) a FA 50 na K10D. Takže ostrost se dá posuzovat špatně díky o 50% vyššímu výstupu K20D. Nicméně subjektivně jsem přesnější zaostření necítil. Kromě toho můžu porovnávat s C 50 USM 1,2 L na Mark II DS, která ostří přesněji a ještě rychleji než FA 50 1,7. Je jasné, že to je dražší sklo... ale stejně z toho i jasně vyplývá, že i rychlé ostření může být velice přesné. Proto si stále myslím, že Pentax se SDM moc neumí a SDM u jeho skel není žádnou výhodou. Naopak ho poráží kdejaké konvenční FA sklo. A to vůbec nepočítám problémy s nekompabilitou u starších strojů.
FF vs crop ... spíš na to jdi obráceně. Jaká je výhoda cropovaného čipu oproti FF? Žádná... crop (prodloužení ohnisek když se hodí) bohatě smaže zase crop (prodloužení ohnisek když se nehodí). A pak už jsme jen u toho, že máš více místa... buď budeš mít menší šum nebo více MPX. Generálně je ale jasné, že cropované čipy se dělají pouze díky nižší ceně. Žádná objektivní výhoda tu není. Ale cena čipů jde neustále dolu a za nějaké 2-3 roky bude rozdíl ceny APS-C proti FF tak zanedbatelnej, že už nebude mnoho důvodů zde zůstávat. Někde jsem četl, že dnešní rozdíl ceny APS-C vs FF čipu je zhruba 1:08. Před 2 lety to bylo 1:30. A půjde to stále dál...
To je prostě trh a fyzika... pokud dnešní APS-C čipy uděláš FF, budou mít okolo 40 MPX. Vývoj se nezastaví... může ho jen něco limitovat. V tomhle případě zmíněný DA objektiv, který z mého pohledu nemá budoucnost. Další rozšíření BAYERovských čipů je už možné reálně fakt jen na úkor jejich velikosti. Ono je to jasně vidět při porovnání K20D a K7, které se jeví dost vyrovnaně (jen občas nějaká drobná změna lepším SW a drobným upgrade). Jestli APS-C je vytěženej z 95%, FF (se svejma max 24 MPX na trhu) je tím pádem vytěženej max z 55-60%. Takže při současném tempu vývoje před sebou může mít i 15 let při stávající technologii. APS-C už nikam dál moc nemůže... jen změnou technologie, ale tomu moc nevěřim. Proč?
Zase jednoduchá úvaha. Mnoho lidí tu tvrdí, že Pentax to dělá hodně chytře. Vývoj špičkových produktů je drahý a ty pak tvoří jen malou část trhu. Pokud pominu, že špičkové produkty přitahují profesionály, kteří zase přitahují obyč lidi co generují zisk. Je tu důležitý hlavně prvek, že ten vývoj není jen pro dnešní špičku, ale pro i pro zítřejší průměr. Z špičkové drahé technologie, kterou disponovalo D2X je dnes "levná" D300 a ze dnešní drahé D3X bude třeba zítřejší levná D400. I z toho lze odvodit, že během 3 let bude patrný postupný přechod k FF i u levnějších modelů. Přece nečekáte, že třeba Nikon (když už ho používáme k příměru) zahodí úžasnou technologii D3X a vyvine novou pro D4 a pro D400 vyvine taky novou. Proč by to dělal?
. D400 (a další) splatí technologii D3 a technologii D4 budou zase splácet D500 a dále...
Jenže APS-C nemůže konkurovat FF ... prostě to bez změny technologie není možné. Proto jsem značný pesimistka k DA
.
Technologie nad 35mm je jasná... ale to nám s DA moc nepomůže
. 35mm je 35mm. Neznám jediného fotografa, který by fotil profesionálně se SF a zároveň neměl i 35mm tělo.