Pětiletka se systémem Fuji X
Moderátor: Moderátoři
Pětiletka se systémem Fuji X
Pětiletka s Fuji
Nebude to ani srovnávání s....., ani výčet technických parametrů. Prostě jen subjektivní pocity a zkušenosti se systémem, který není dokonalý a jehož konstruktéři tak trochu sázejí na emoce.
Prozření:
Co na počátku vypadalo jako úspora váhy dohnal pětiletý vývoj do stavu, že některé kombinace tělo/objektiv, APS-C/FF mají cca stejnou váhu a cenu.
Co mi Fujina dala?
Určitě zábavnější focení.Tak nějak je pro mě s tím archaickým pojetím koleček a tlačítek větší zábava, než stroze digitální rozhraní, jako má např. Sony.
Kde jsou ty emoce?
Pod elegantním retro designem se maskuje špičková digitální technologie, která si klade požadavky. Dodělej mě doma podle svých potřeb. Tlačítkům a voličům jsem přidělil ty „moje funkce“ z nabídky 48 různých funkcí podle stylu focení. Z toho plyne problém při půjčování těla od kolegy, protože ze všech tlačítek je jistá jen spoušť. Ne nadarmo se mezi Fujisty usídlilo rčení „ukaž mi své kvéčko a já ti řeknu jaký jsi“.
Mezi emoce patří také famózní JPEG SOOC, ale..... Trvalo mi než jsem pochopil, jak s tím zacházet; nepřelézat ISO 1600, vyvažovat bílou Kelviny v hledáčku při focení (jedno oko v hledáčku, druhé na scéně). Zvolit vhodnou simulaci filmu. Osobně preferuji profil ETERNA (Color +1) s neutrálním barevným podáním. Natahuje dynamický rozsah a fotky mají to čemu se říká „cinematic look“. Na portréty v přirozeném světle beru Neg Pro Hi a v umělém ostřejším osvětlení (také blesk) Neg Pro Std. Barevně nevýrazné prostředí oživuji simulací Velvia.
Moje oblíbené fíčura = DR-P (priorita dynamického rozsahu). Procesor vyhodnotí scénu a zvolí nejvhodnější kompenzaci světel a stínů, aby nedocházelo k přepalů/podpalům. (Capture One to umí přečíst také při imortu RAF).
EVF
Dnes se mi při pohledu do OVF zdá, že zobrazení je hezké, ale nedává mi potřebné technické informace o vzhledu budoucího snímku. Používání EVF je pouze o zvyku a později návyku. Odměnou za „zvykačku“ je vidět snímek jaký doopravdy bude. A věřte, nevěřte pohled do EVF 3,69mil+ s obnovovací frekvencí 100+ nemá chybu (alespoň u technologie Canon/Fuji). Při sériovém focení odpadá blackout mezi snímky a objekt je vidět plynule.
Jak jsem vybíral objektivy:
Protože objektivy jsou „zlatým“ jádrem X-systému, tak jsem při nákupech experimentoval a občas jsem se vracel k původnímu modelu. Začal jsem dvojicí XF 23/1,4 a 56/1,2 což mám i dnes. Spolu s X-E2 jsem získal XF 18-55. Pak jsem přibral 50-140/2,8, který jsem vyměnil za 90/2, abych se později zase vrátil k 50-140/2,8. Kvůli světelnosti jsem vyměnil skvělý XF 10-24/4 za Samy 12/2 (fotky pod jevištěm). Pro street jsem přibral XF 23/2 i když jsem to ohnisko už měl. Obě třiadvacítky jsou totiž dost rozdílné objektivy. Jako jeden z posledních jsem dokoupil XF 16-55/2,8, abych zjistil, že to byla velká chyba, protože tím jsem měl začít. Ten objektiv je neskutečně dobrý a pokud není clona 2,8 vysloveně limitující veličina, není třeba ho sundávat, protože v kvalitě obrazu si nijak nezadá s monofokály. Ideálem by asi bylo mít „red XF badge“ trio 8-16; 16-55; 50-140, jenže pro ten úžasný širokáč nemám dost zakázek, abych jimi pokryl pořizovací cenu. Ano ty objektivy jsou velké, těžké a drahé, ale nepřipouštějí žádné kompromisy v optické kvalitě.
Autofokus
Moje zkušenosti s vyladěním autofokusu jsou na velmi dlouhé vyprávění, tak se pokusím sdělit jen to nejpodstatnější. Marketéři Fuji vydali samostatný manuál k nastavení AF v závislosti na použitých objektivech a charakteru scény. Aktuálně mám na šesti nativních objektivech 3 druhy pohonu AF a to ovlivňuje moje nastavení AF. Nejlepší výsledky – rychlost, tichost, přesnost - jsou s objektivy, které mají v označení „L“. Pak následují objektivy řady s clonou f2 a XF16/1,4 + XF 16-80. Aby to nebylo jednoduché tak ohnisko 90 a 200 má sice clonu 2, ale pohon L. Nakonec přichází „stará garda“ z počátků systému (XF 23; 35; 56; 60), která je pomalá, hlučná, ale také přesná i s nejmenším ostřícím bodem. Když jsem se naučil používat tunning AF-C, tak jsem zjistil, že je výkon AF mnohem lepší, než s továrním nastavením, které vše průměruje.
Blesky:
Výběr nativních blesků je malý a drahý. Začal jsem s blesky Nissin i60 a dálkou. Po uvedení systému Godox jsem blesky Nissin prodal a nakoupil výkonné V1/75 Ws+dálku. Velký kruhový reflektor nenahradíš. Navíc jsou součástí širokého systému. Do kapsy mám Godox TT350 s možností použití in/off shoe.Všechny jsem vyzkoušel v režimech doplňkového světla a HSS a chodí na Fuji naprosto bez problémů.
K čemu přihlédnout před tím, než jdu do Fuji?
Kdo chce vytěžit maximum ze souborů RAF potřebuje Capture One;
zapomene zvyky z DSLR;
naučí se nové zvyky MLC;
učí se správně využívat bezkonkurenční JPEGy SOOC.
Vždy sebou mít alespoň jednu rezervní baterii N126s a kapesní blesk pro občasné přisvícení.
(Novinka X-T4 je na tom s baterií o 100% lépe).
Pro plné využití rychlosti HW+SW ukládání dat jsou potřebné SD karty typu Lexar 2000x, Toshiba Exceria Pro R260MB/s W240MB/s, SanDisk Extreme Pro R300MB/s apod. - čili nemalá investice.
Resumé
Mým miláčkem je X-H1, která má charakter tanku postupujícího pouští, vánicí, močály a pralesem. Má stabilizaci, kterou překoná jen Panasonic G5. Zesílenou stěnu s bajonetem, takže nehrozí vylomení ani s „mackem“ XF 100-400, nebo XF 200. A spoušť je tak tichá, že nevyplaší ani smyčcové kvarteto nebo operní pěvkyni.
Po více jak pěti letech s Fuji X mám XH1 + XT3 a 8 objektivů, které pro různé účely pokrývají rozsah od 8mm do 140mm.
Pokud jste to dočetli až sem, tak vám děkuji za vaši pozornost. Kdo se chce na něco zeptat, rád odpovím.
Nakonec jsem připojil dvě opravdu krátká videa:
X-H1 je jako tank: https://www.youtube.com/watch?v=i9xZO7_scRw
Jak funguje priorita dynamického rozsahu: https://www.youtube.com/watch?v=TEYJX08-5Vc
Nebude to ani srovnávání s....., ani výčet technických parametrů. Prostě jen subjektivní pocity a zkušenosti se systémem, který není dokonalý a jehož konstruktéři tak trochu sázejí na emoce.
Prozření:
Co na počátku vypadalo jako úspora váhy dohnal pětiletý vývoj do stavu, že některé kombinace tělo/objektiv, APS-C/FF mají cca stejnou váhu a cenu.
Co mi Fujina dala?
Určitě zábavnější focení.Tak nějak je pro mě s tím archaickým pojetím koleček a tlačítek větší zábava, než stroze digitální rozhraní, jako má např. Sony.
Kde jsou ty emoce?
Pod elegantním retro designem se maskuje špičková digitální technologie, která si klade požadavky. Dodělej mě doma podle svých potřeb. Tlačítkům a voličům jsem přidělil ty „moje funkce“ z nabídky 48 různých funkcí podle stylu focení. Z toho plyne problém při půjčování těla od kolegy, protože ze všech tlačítek je jistá jen spoušť. Ne nadarmo se mezi Fujisty usídlilo rčení „ukaž mi své kvéčko a já ti řeknu jaký jsi“.
Mezi emoce patří také famózní JPEG SOOC, ale..... Trvalo mi než jsem pochopil, jak s tím zacházet; nepřelézat ISO 1600, vyvažovat bílou Kelviny v hledáčku při focení (jedno oko v hledáčku, druhé na scéně). Zvolit vhodnou simulaci filmu. Osobně preferuji profil ETERNA (Color +1) s neutrálním barevným podáním. Natahuje dynamický rozsah a fotky mají to čemu se říká „cinematic look“. Na portréty v přirozeném světle beru Neg Pro Hi a v umělém ostřejším osvětlení (také blesk) Neg Pro Std. Barevně nevýrazné prostředí oživuji simulací Velvia.
Moje oblíbené fíčura = DR-P (priorita dynamického rozsahu). Procesor vyhodnotí scénu a zvolí nejvhodnější kompenzaci světel a stínů, aby nedocházelo k přepalů/podpalům. (Capture One to umí přečíst také při imortu RAF).
EVF
Dnes se mi při pohledu do OVF zdá, že zobrazení je hezké, ale nedává mi potřebné technické informace o vzhledu budoucího snímku. Používání EVF je pouze o zvyku a později návyku. Odměnou za „zvykačku“ je vidět snímek jaký doopravdy bude. A věřte, nevěřte pohled do EVF 3,69mil+ s obnovovací frekvencí 100+ nemá chybu (alespoň u technologie Canon/Fuji). Při sériovém focení odpadá blackout mezi snímky a objekt je vidět plynule.
Jak jsem vybíral objektivy:
Protože objektivy jsou „zlatým“ jádrem X-systému, tak jsem při nákupech experimentoval a občas jsem se vracel k původnímu modelu. Začal jsem dvojicí XF 23/1,4 a 56/1,2 což mám i dnes. Spolu s X-E2 jsem získal XF 18-55. Pak jsem přibral 50-140/2,8, který jsem vyměnil za 90/2, abych se později zase vrátil k 50-140/2,8. Kvůli světelnosti jsem vyměnil skvělý XF 10-24/4 za Samy 12/2 (fotky pod jevištěm). Pro street jsem přibral XF 23/2 i když jsem to ohnisko už měl. Obě třiadvacítky jsou totiž dost rozdílné objektivy. Jako jeden z posledních jsem dokoupil XF 16-55/2,8, abych zjistil, že to byla velká chyba, protože tím jsem měl začít. Ten objektiv je neskutečně dobrý a pokud není clona 2,8 vysloveně limitující veličina, není třeba ho sundávat, protože v kvalitě obrazu si nijak nezadá s monofokály. Ideálem by asi bylo mít „red XF badge“ trio 8-16; 16-55; 50-140, jenže pro ten úžasný širokáč nemám dost zakázek, abych jimi pokryl pořizovací cenu. Ano ty objektivy jsou velké, těžké a drahé, ale nepřipouštějí žádné kompromisy v optické kvalitě.
Autofokus
Moje zkušenosti s vyladěním autofokusu jsou na velmi dlouhé vyprávění, tak se pokusím sdělit jen to nejpodstatnější. Marketéři Fuji vydali samostatný manuál k nastavení AF v závislosti na použitých objektivech a charakteru scény. Aktuálně mám na šesti nativních objektivech 3 druhy pohonu AF a to ovlivňuje moje nastavení AF. Nejlepší výsledky – rychlost, tichost, přesnost - jsou s objektivy, které mají v označení „L“. Pak následují objektivy řady s clonou f2 a XF16/1,4 + XF 16-80. Aby to nebylo jednoduché tak ohnisko 90 a 200 má sice clonu 2, ale pohon L. Nakonec přichází „stará garda“ z počátků systému (XF 23; 35; 56; 60), která je pomalá, hlučná, ale také přesná i s nejmenším ostřícím bodem. Když jsem se naučil používat tunning AF-C, tak jsem zjistil, že je výkon AF mnohem lepší, než s továrním nastavením, které vše průměruje.
Blesky:
Výběr nativních blesků je malý a drahý. Začal jsem s blesky Nissin i60 a dálkou. Po uvedení systému Godox jsem blesky Nissin prodal a nakoupil výkonné V1/75 Ws+dálku. Velký kruhový reflektor nenahradíš. Navíc jsou součástí širokého systému. Do kapsy mám Godox TT350 s možností použití in/off shoe.Všechny jsem vyzkoušel v režimech doplňkového světla a HSS a chodí na Fuji naprosto bez problémů.
K čemu přihlédnout před tím, než jdu do Fuji?
Kdo chce vytěžit maximum ze souborů RAF potřebuje Capture One;
zapomene zvyky z DSLR;
naučí se nové zvyky MLC;
učí se správně využívat bezkonkurenční JPEGy SOOC.
Vždy sebou mít alespoň jednu rezervní baterii N126s a kapesní blesk pro občasné přisvícení.
(Novinka X-T4 je na tom s baterií o 100% lépe).
Pro plné využití rychlosti HW+SW ukládání dat jsou potřebné SD karty typu Lexar 2000x, Toshiba Exceria Pro R260MB/s W240MB/s, SanDisk Extreme Pro R300MB/s apod. - čili nemalá investice.
Resumé
Mým miláčkem je X-H1, která má charakter tanku postupujícího pouští, vánicí, močály a pralesem. Má stabilizaci, kterou překoná jen Panasonic G5. Zesílenou stěnu s bajonetem, takže nehrozí vylomení ani s „mackem“ XF 100-400, nebo XF 200. A spoušť je tak tichá, že nevyplaší ani smyčcové kvarteto nebo operní pěvkyni.
Po více jak pěti letech s Fuji X mám XH1 + XT3 a 8 objektivů, které pro různé účely pokrývají rozsah od 8mm do 140mm.
Pokud jste to dočetli až sem, tak vám děkuji za vaši pozornost. Kdo se chce na něco zeptat, rád odpovím.
Nakonec jsem připojil dvě opravdu krátká videa:
X-H1 je jako tank: https://www.youtube.com/watch?v=i9xZO7_scRw
Jak funguje priorita dynamického rozsahu: https://www.youtube.com/watch?v=TEYJX08-5Vc
Naposledy upravil(a) hilda4sea dne 08 srp 2020, 17:17, celkem upraveno 1 x.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
Pěkné resumé.
Nechceš si zase zafotit sport?
Mám teď nabídku na rugby.
Nechceš si zase zafotit sport?
Mám teď nabídku na rugby.
Naposledy upravil(a) fakt dne 08 srp 2020, 18:42, celkem upraveno 1 x.
K-1, K-30,
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
To zní lákavě. Díky.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
Zavolám ti, až začne sezóna.
K-1, K-30,
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
Díky za sepsání zkušeností a zajímavé podrobné čtení. Je prima, že zdejší web žije a přirozeně se rozvíjí diskuze i o jiných systémech.
Různá nastavení obrazového výstupu a různé postupy AF vypadají na první pohled složitě u Fuji.
Různá nastavení obrazového výstupu a různé postupy AF vypadají na první pohled složitě u Fuji.
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
fajn info, diky. tie upravy obrazu-profilov menia aj RAW, ci iba JPG?
inak znie dost komplikovane ten set-up autofocusu, pre rozne zanre a este aj podla AF pohonu. to moze ludi odradit, ci?
inak znie dost komplikovane ten set-up autofocusu, pre rozne zanre a este aj podla AF pohonu. to moze ludi odradit, ci?
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
Přečetl jsem celé, nerozumím ničemu Ale vypadá to moc krásně
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
lennyl:
Nevím, jak to je v Lightroomu, ale C1Pro v poslední generaci umí načíst RAF včetně dat simulace filmového vzhledu a reprodukuje ho v barevnosti a kontrastu podle použité simulace.
AF tuning (6. volba presetu) používám jen při focení v mezních podmínkách nároků na funkci ostření. V ostatních případech si vystačím s pěti uloženými presety. Přístup k nim mám na jednom tlačítku a po jeho stisknutí rolerem projedu nabídku presetů a vyberu si ten potřebný.
Třeba náš zdejší kolega fórista, co fotí pejsky a agility si udělal 6. preset právě na tento typ focení a co mohu soudit podle jeho fotek, tak úspěšnost je vynikající.
vnosek:
To mně mrzí, že jsem nebyl srozumitelnější.
Nevím, jak to je v Lightroomu, ale C1Pro v poslední generaci umí načíst RAF včetně dat simulace filmového vzhledu a reprodukuje ho v barevnosti a kontrastu podle použité simulace.
AF tuning (6. volba presetu) používám jen při focení v mezních podmínkách nároků na funkci ostření. V ostatních případech si vystačím s pěti uloženými presety. Přístup k nim mám na jednom tlačítku a po jeho stisknutí rolerem projedu nabídku presetů a vyberu si ten potřebný.
Třeba náš zdejší kolega fórista, co fotí pejsky a agility si udělal 6. preset právě na tento typ focení a co mohu soudit podle jeho fotek, tak úspěšnost je vynikající.
vnosek:
To mně mrzí, že jsem nebyl srozumitelnější.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
No ale to není vůbec tvoje chyba... ale moje
-
- V.I.P.
- Příspěvky: 1456
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
Vcelku obsáhlý popis zkušeností. Zajímavé čtení
Zajímavý je i fakt, že spousta lidí od Pentaxu k Fuji přechází kvůli tomu, že jim Fuji dává to, co chtěli od Pentaxu - malý kvalitní systém a pěkný design. A ty popisuješ to, že jsi nakonec stejně šel za ultimátní kvalitou výstupu, a tedy i za většími a kvalitními skly On prostě nikdo nemůže chtít super vykorigovaný výstup a zároveň kompaktní systém. Na druhou stranu, to poskytuje i Pentax - KP + DA Limitky jsou relativně kompaktní systém...
Ad. EVF - píšeš, že Canon a Fuji má super hledáčky. Je tam velký rozdíl oproti A9? Kamarád má dvojici A7III a A9 (kromě přírody co fotí pro zábavu, fotí hlavně koťátka a svatby - mj. i tu mou před pár dny ) a pohledy do těchto hledáčků prostě pro mě stále nejsou to pravé ořechové (pokrok ale nezastavíš a věřím, že časem se ty rozdíly více a více smažou). Furt je to ale diplej, a je to znát. Zvlášť po tom, co teď koukám do K-1 hledáčku. Výhoda EVF u MLC, co se mi u A7/9 líbilo je skvěle funkční AF-C (řešilo se to teď i v jiném vlákně) - někam zaostřím, překomponuji a vidím v hledáčku, jak krásně a dobře drží zaostření na původním místě. To je fajn. Druhá výhoda oproti OVF je použitelnost ve velké tmě. Tam EVF, stejně jako LV, je schopné zobrazit alespoň něco, když už v OVF nic vidět není. Sice je to jako koukat ve tmě na staré CRT obrazovky, ale člověk něco vidí, což se někdy hodit může
Vidět v EVF fotku takovou, jaká bude, to úplně nepotřebuji. Snažím se odtušit při daných podmínkách, co nastavit. Ale fotím si pro sebe. Ten kdo fotí jako profesionální fotograf si nemůže dovolit moc chybovat zvlášť u neopakovatelných momentů. Tam je to asi dobrá pomůcka.
Zajímavý je i fakt, že spousta lidí od Pentaxu k Fuji přechází kvůli tomu, že jim Fuji dává to, co chtěli od Pentaxu - malý kvalitní systém a pěkný design. A ty popisuješ to, že jsi nakonec stejně šel za ultimátní kvalitou výstupu, a tedy i za většími a kvalitními skly On prostě nikdo nemůže chtít super vykorigovaný výstup a zároveň kompaktní systém. Na druhou stranu, to poskytuje i Pentax - KP + DA Limitky jsou relativně kompaktní systém...
Ad. EVF - píšeš, že Canon a Fuji má super hledáčky. Je tam velký rozdíl oproti A9? Kamarád má dvojici A7III a A9 (kromě přírody co fotí pro zábavu, fotí hlavně koťátka a svatby - mj. i tu mou před pár dny ) a pohledy do těchto hledáčků prostě pro mě stále nejsou to pravé ořechové (pokrok ale nezastavíš a věřím, že časem se ty rozdíly více a více smažou). Furt je to ale diplej, a je to znát. Zvlášť po tom, co teď koukám do K-1 hledáčku. Výhoda EVF u MLC, co se mi u A7/9 líbilo je skvěle funkční AF-C (řešilo se to teď i v jiném vlákně) - někam zaostřím, překomponuji a vidím v hledáčku, jak krásně a dobře drží zaostření na původním místě. To je fajn. Druhá výhoda oproti OVF je použitelnost ve velké tmě. Tam EVF, stejně jako LV, je schopné zobrazit alespoň něco, když už v OVF nic vidět není. Sice je to jako koukat ve tmě na staré CRT obrazovky, ale člověk něco vidí, což se někdy hodit může
Vidět v EVF fotku takovou, jaká bude, to úplně nepotřebuji. Snažím se odtušit při daných podmínkách, co nastavit. Ale fotím si pro sebe. Ten kdo fotí jako profesionální fotograf si nemůže dovolit moc chybovat zvlášť u neopakovatelných momentů. Tam je to asi dobrá pomůcka.
K-1, K-1, K-3II, K-3, K-5 mod, K-7, K-30 mod
DA10-17FE; DA*11-18/2.8;DFA15-30WR; DA15/4Ltd; DA20-40Ltd;DFA24-70WR; FA31/1.8Ltd; DA35/2.8MacroLtd; A50/1.2; DFA*50/1.4; DA*55/1.4; FA77/1.8Ltd; DFA*85/1.4;DFA100/2.8MacroAW; M135/3.5; K200/2.5; DA*300/4;DFA150-450AW
a další...
DA10-17FE; DA*11-18/2.8;DFA15-30WR; DA15/4Ltd; DA20-40Ltd;DFA24-70WR; FA31/1.8Ltd; DA35/2.8MacroLtd; A50/1.2; DFA*50/1.4; DA*55/1.4; FA77/1.8Ltd; DFA*85/1.4;DFA100/2.8MacroAW; M135/3.5; K200/2.5; DA*300/4;DFA150-450AW
a další...
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
slavek:
EVF Sony vs. Canon/Fuji je trochu problém firemní koncepce. Sony A7III má zastaralý systém 2,4 M, který bohužel (z komerčních důvodů) řadí tělo do levnější kategorie ve srovnání s řadami A7R... a A9. Malé rozlišení spolu s technologií konce roku 2017 si vybírá svoji daň na kvalitě zobrazení. U modelu A9 má EVF sice rozlišení 3,7 M, které ovšem FW aktivuje v plném rozsahu jen při natáčení videa. Při focení je pro úsporu baterií redukovaný počet zobrazovacích bodů, což má za následek aliasing a pixelizaci.
Při nastavení vysoké obnovovací frekvence na 120Hz se vizuální dojem rozlišení ještě zhorší. Max. obnovovací frekvence a rozlišení dosahuje A9 při nastavení S&Q.
V Canon/Fuji obětovali marketingově atraktivní životnost baterií. Jejich EVF jede na max. výkon jakmile namáčknu spoušť bez ohledu na režim video/foto. Kromě toho věnovali opravdu hodně úsilí optimalizaci optických prvků celého hledáčku. Zejména u Fuji mají hledáčky počínaje X-H1 opravdu mimořádnou kvalitu, protože na tom je založen marketing jejich pojetí "fotím co vidím".
Sony "trochu šidí" - propagovaná dlouhá životnost baterií je na úkor EVF a málo výkonné stabilizace IBIS. Sony je bezkonkurenční ve funkci AF-C (zatím). Ve všem ostatním je to tak trochu Potěmkinova vesnice. Osobně si myslím, že Canon do konce roku 2021 převálcuje všechny výrobce bezzrcadlovek, jako to udělal před lety v DSLR.
EVF Sony vs. Canon/Fuji je trochu problém firemní koncepce. Sony A7III má zastaralý systém 2,4 M, který bohužel (z komerčních důvodů) řadí tělo do levnější kategorie ve srovnání s řadami A7R... a A9. Malé rozlišení spolu s technologií konce roku 2017 si vybírá svoji daň na kvalitě zobrazení. U modelu A9 má EVF sice rozlišení 3,7 M, které ovšem FW aktivuje v plném rozsahu jen při natáčení videa. Při focení je pro úsporu baterií redukovaný počet zobrazovacích bodů, což má za následek aliasing a pixelizaci.
Při nastavení vysoké obnovovací frekvence na 120Hz se vizuální dojem rozlišení ještě zhorší. Max. obnovovací frekvence a rozlišení dosahuje A9 při nastavení S&Q.
V Canon/Fuji obětovali marketingově atraktivní životnost baterií. Jejich EVF jede na max. výkon jakmile namáčknu spoušť bez ohledu na režim video/foto. Kromě toho věnovali opravdu hodně úsilí optimalizaci optických prvků celého hledáčku. Zejména u Fuji mají hledáčky počínaje X-H1 opravdu mimořádnou kvalitu, protože na tom je založen marketing jejich pojetí "fotím co vidím".
Sony "trochu šidí" - propagovaná dlouhá životnost baterií je na úkor EVF a málo výkonné stabilizace IBIS. Sony je bezkonkurenční ve funkci AF-C (zatím). Ve všem ostatním je to tak trochu Potěmkinova vesnice. Osobně si myslím, že Canon do konce roku 2021 převálcuje všechny výrobce bezzrcadlovek, jako to udělal před lety v DSLR.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
to čo píšeš je samozrejme pravda, ale povedal by som že sony si mohlo dovolit dat do a7III taky slabý hľadáčik z jedného jediného dôvodu a to toho že pri vydaní neexistoval konkurencia v FF bezzrkadlovke... moementálne bude musiet v novej verzii a7IV dohnat konkureniu, alebo ju predbehnúť ...
nová a7sIII má 9,44 a podľa rumors v dalších modeloch majú byť hľadáčiky rovnake
Podľa mňa sa hľadáčiku pripisuje veľmi zbytočný význam, hlavne tu na fóre, časom si myslím že sa stane hľadáčik čím viac nepodstatná záležitosť ...
Ja odkedy mám bezzrkadlovku som hľadáčik na krajinkarsku fotku nepoužil a nevidím v tom žiadny dôvod, pri západe / východe slnka sa mi lepšie komponuje cez display, a robil som to tak aj na K1 ...
Jedina vyhoda hľadačika je pri neprijemnom svetle, hlavne pri portrete,,, na street tiež hľadačik nepoužiješ lebo nechceš vzbudodzovať pozornosť.... a ľudia čo točia videa na profesionalnejšej úrovní napriklad a7sIII aleb s novým canonom R5 (myslím) aj tak použijú externý monitor
nová a7sIII má 9,44 a podľa rumors v dalších modeloch majú byť hľadáčiky rovnake
Podľa mňa sa hľadáčiku pripisuje veľmi zbytočný význam, hlavne tu na fóre, časom si myslím že sa stane hľadáčik čím viac nepodstatná záležitosť ...
Ja odkedy mám bezzrkadlovku som hľadáčik na krajinkarsku fotku nepoužil a nevidím v tom žiadny dôvod, pri západe / východe slnka sa mi lepšie komponuje cez display, a robil som to tak aj na K1 ...
Jedina vyhoda hľadačika je pri neprijemnom svetle, hlavne pri portrete,,, na street tiež hľadačik nepoužiješ lebo nechceš vzbudodzovať pozornosť.... a ľudia čo točia videa na profesionalnejšej úrovní napriklad a7sIII aleb s novým canonom R5 (myslím) aj tak použijú externý monitor
Sony a7III + sony 55/1,8 + sony 28/2,0 + sony 16-35/4 + irix15/2,4
-
- V.I.P.
- Příspěvky: 1456
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
Jasně, já taky ze stativu ostřím a komponuji na LV na displeji - tam je čas a je to pohodlnější a přesnější. Ale třeba při focení zvířat a hmyzu, je kvůli rychlosti reakce na pohyb scény a stabilizaci těla s objektivem lepší mít napláclé oko na hledáčku. Jde o styl a použití a je dobré mít možnost obojího.
K-1, K-1, K-3II, K-3, K-5 mod, K-7, K-30 mod
DA10-17FE; DA*11-18/2.8;DFA15-30WR; DA15/4Ltd; DA20-40Ltd;DFA24-70WR; FA31/1.8Ltd; DA35/2.8MacroLtd; A50/1.2; DFA*50/1.4; DA*55/1.4; FA77/1.8Ltd; DFA*85/1.4;DFA100/2.8MacroAW; M135/3.5; K200/2.5; DA*300/4;DFA150-450AW
a další...
DA10-17FE; DA*11-18/2.8;DFA15-30WR; DA15/4Ltd; DA20-40Ltd;DFA24-70WR; FA31/1.8Ltd; DA35/2.8MacroLtd; A50/1.2; DFA*50/1.4; DA*55/1.4; FA77/1.8Ltd; DFA*85/1.4;DFA100/2.8MacroAW; M135/3.5; K200/2.5; DA*300/4;DFA150-450AW
a další...
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
Tady nešlo o to co je lepší nebo horší, účelnější nebo nadbytečné.
Slavek se zamyslel nad EVF u Sony jeho kolegy, tak jsem mu přiblížil technologické rozdíly mezi značkami.
Slavek se zamyslel nad EVF u Sony jeho kolegy, tak jsem mu přiblížil technologické rozdíly mezi značkami.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Pětiletka se systémem Fuji X
portvis: Ještě k těm hledáčkům. Píšeš, že se jim připisuje velmi zbytečný význam a že se stane
nepodstatnou záležitostí. Tak to vidíš možná ty, ale jiní (třeba já) na to mají opačný názor. Aparát
bez hledáčku je pro mě nepoužitelný. A tvá poznámka o nepoužívání hledáčku na street je až
úsměvná, nedovedu si vůbec představit focení pouličního dění, bez hledáčku, jen přes displej
v předpažených rukách. Jediné využitelné použití displeje pro mě je jen za šera na stativu a při
občasném držení foťáku nad hlavou a nebo u země a to je komponování spíše jen aby se neřeklo.
Takže jo, někdo preferuje při focení displej a jiný hledáček, někdo optický, jiný EVF a další to kombinuje
dle potřeby a dle toho co fotí...
nepodstatnou záležitostí. Tak to vidíš možná ty, ale jiní (třeba já) na to mají opačný názor. Aparát
bez hledáčku je pro mě nepoužitelný. A tvá poznámka o nepoužívání hledáčku na street je až
úsměvná, nedovedu si vůbec představit focení pouličního dění, bez hledáčku, jen přes displej
v předpažených rukách. Jediné využitelné použití displeje pro mě je jen za šera na stativu a při
občasném držení foťáku nad hlavou a nebo u země a to je komponování spíše jen aby se neřeklo.
Takže jo, někdo preferuje při focení displej a jiný hledáček, někdo optický, jiný EVF a další to kombinuje
dle potřeby a dle toho co fotí...