Hledáček vs LiveView
Moderátor: Moderátoři
Re: Hledáček vs LiveView
Pokud je ten rozdíl cca v řádu 0,7 - 1,3 EV, je tady možná ještě jedna věc.
Zrcadlovky zhruba o tuto hodnotu podexponovávají, mám to vyzkoušeno na K20D a K70. Dobře je to vidět v RAWu např. v rawtherapee. Neznám všechny SW, ale pokud se použije profil fotoaparátu, což dělají některé sw automaticky, tak se obraz automaticky zkoriguje a uživatel to ani netuší. Je to záměrně jako ochrana proti přepalům.
Hypotéza: Senzory AE nedokáži tak pokrýt celou plochu, měří jen v omezeném počtu zón, tak si nechávají rezervu. LiveView pracuje s kompletním obrazem, tak rezervu nepotřebuje a pokud to scéna umožnuje exponuje s +0,7 až +1,3EV.
Zrcadlovky zhruba o tuto hodnotu podexponovávají, mám to vyzkoušeno na K20D a K70. Dobře je to vidět v RAWu např. v rawtherapee. Neznám všechny SW, ale pokud se použije profil fotoaparátu, což dělají některé sw automaticky, tak se obraz automaticky zkoriguje a uživatel to ani netuší. Je to záměrně jako ochrana proti přepalům.
Hypotéza: Senzory AE nedokáži tak pokrýt celou plochu, měří jen v omezeném počtu zón, tak si nechávají rezervu. LiveView pracuje s kompletním obrazem, tak rezervu nepotřebuje a pokud to scéna umožnuje exponuje s +0,7 až +1,3EV.
Re: Hledáček vs LiveView
K20D mi také podexponovávala o těch 0,7 EV, s K70 nemám zkušenosti, ale K5II exponuje přesně.
To že některý fotoaparát podexponovává beru jako vlastnost, nikoliv jako záměr proti přepalům.
To že některý fotoaparát podexponovává beru jako vlastnost, nikoliv jako záměr proti přepalům.
Re: Hledáček vs LiveView
Tak jsem to teď vyzkoušel taky-a rozdíl minimální,skoro žádný. Já osobně LV nepoužívám nikdy,ani při večerních a manuálu. Možná je to tím,že nemám výklopný,takže jsem si zvykl ho nepoužívat.
Pentax K-5lls, Pentax 16-45/4, Pentax 35/2.8 Limited, Pentax F 50/1.7, Tamron 70-200/2.8
Re: Hledáček vs LiveView
Neprošlo mi samozřejmě rukama tolik foťáků, abych to mohl považovat za směrodatné, proto jsem to vyslovil jako domněnku.
Poslední foťák, co jsem měl pocit, že exponoval správně byl *ist DS, ale tam jsem ještě používal jiný sw - RawShooter.
K10D podexponovávala tak 0,4 EV, K20D 0,8EV a K70 1,1EV. Chvíli jsem měl půjčenou K3II a taky se mi zdálo, že podexponovává.
To s tou pojistkou proti přepalům, jsem četl na více místech, ale může to být, jak to na internetu bývá, že někdo něco plácne a pak se to donekonečna cituje a bere jako pravda.
Nicméně mě toto zajímá, tak bych to téma rozvinul a poptal se na zkušenosti.
Jak posuzuješ správnou expozici? Možná blbá otázka,ale jen pro jistotu.
Já mám nafocenou šedou tabulku, na kterou mám vyváženou bílou ana kterou je změřena bodově expozice. Raw otevřu v rawtherapee vezmu kapátko a kontroluji zdali jsem na střední šedé.
Nepoužívám JPG. Nepoužívám kontrolu na displeji. Histogram na displeji je generován z jpegu ne z rawu. Jpeg mi vycházá jasnější než raw i co se týče histogramu a je ovlivněn tím jaký je nastaven profil (Přirozený, portrét, krajina, zářivý či jak se to vše jmenuje). V případě těch profilů, které jsou hodně saturované a zářivé se pak histogram liší hodně.
Abych se ještě vrátil k tomu tvrzení o podexponování. Měla by to být pojistka proti přepalům. S tím počítají raw konvertory a používají barevný dcp profil konkrétní kamery. Adobe jako as inejrozšířenější to používí 100%, mám z Adobe DNG konvertoru vytažené profily Pentaxů a používám je v Rawtherapee. Pokud aplikuji profil i s tonovou křivkou obrázek je rázem jako bych použil korekci +0,7-1EV.
Tím mířím k tomu, jaký sw pro konverzi rawu používáš a jestli neaplikuje toto automaticky na základě těla uvedeného v exifu.
Re: Hledáček vs LiveView
Tak takhle jsem nad tím nikdy nelaboroval, beru to podle histogramu jak ve fotoaparátu tak i v editoru.
Ze začátku jsem používal Rawtherapee pak LightRoom3, ten používám dodnes. (Photoshop a Zoner pak používám na další úpravy) Na K20D jsem měl permanentně nastavený +0,7 EV pro standardní světelné podmínky. Na K5II korekci nepoužívám (zase myšleno pro standardní světelné podmínky).
Jak poznám že editor aplikuje nějaký profil? Kdysi jsem dostal Raw z tuším Nikonu a když jsem jej otevřel ve Photoshopu tak byl hóóódně přesvícený a hlásilo mi to všude přepali, ale když jsem stáhl expozici tak přepali se vytratily.
Ze začátku jsem používal Rawtherapee pak LightRoom3, ten používám dodnes. (Photoshop a Zoner pak používám na další úpravy) Na K20D jsem měl permanentně nastavený +0,7 EV pro standardní světelné podmínky. Na K5II korekci nepoužívám (zase myšleno pro standardní světelné podmínky).
Jak poznám že editor aplikuje nějaký profil? Kdysi jsem dostal Raw z tuším Nikonu a když jsem jej otevřel ve Photoshopu tak byl hóóódně přesvícený a hlásilo mi to všude přepali, ale když jsem stáhl expozici tak přepali se vytratily.
Re: Hledáček vs LiveView
Výsledek viz obrázek (jestli se povede nahrát)
Re: Hledáček vs LiveView
To je Raw?
Re: Hledáček vs LiveView
Hodím tady pro zajímavost porovnání histogramů. Tady nešlo primárně o test expozice, jestli pod nebo přeexponovává.
Vyfocen Raw+JPG(přirozený) a dodatkově jpg(zářivý), vše otevřeno v rawtherapee 5.4
1. DNG - neutral, žádné úpravy
2. JPG přirozený, tak jak vypadl z foťáku při RAW+JPG
3. DNG - pouze aplikován profil fotoaparátu
4. JPG (zářivý) vyfocen dodatečně se stejnými expozičními hodnotami
ext/dmzx/imageupload/files/215217eda9e9 ... a93c0c.jpg
ext/dmzx/imageupload/files/fa89dcb00a3f ... f13a70.jpg
Vyfocen Raw+JPG(přirozený) a dodatkově jpg(zářivý), vše otevřeno v rawtherapee 5.4
1. DNG - neutral, žádné úpravy
2. JPG přirozený, tak jak vypadl z foťáku při RAW+JPG
3. DNG - pouze aplikován profil fotoaparátu
4. JPG (zářivý) vyfocen dodatečně se stejnými expozičními hodnotami
ext/dmzx/imageupload/files/215217eda9e9 ... a93c0c.jpg
ext/dmzx/imageupload/files/fa89dcb00a3f ... f13a70.jpg
Re: Hledáček vs LiveView
Ano, to je raw, v RT jsem nastavil neutrální profil a v LR bylo to co vždy když jej spustím.
Já jsem se právě bavil o podexponování, protože nějaké profily fotoaparátu mě netrápí, fotím do rawu a pak si s fotkou hraju podle sebe.
Já jsem se právě bavil o podexponování, protože nějaké profily fotoaparátu mě netrápí, fotím do rawu a pak si s fotkou hraju podle sebe.
-
- Hlavní Admin
- Příspěvky: 1371
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hledáček vs LiveView
Rozdíl tam rozhodně je. Používám oboje. Live view na makro, když má foťák u země a na krajinu hledáček. Měření expozice u mě na K-70 není nejlepší. Třeba při posledním focení jsem pořád musel mít +2 korekci expozice na hledáčku, ale na live view jsem byl v poho.
Sony A7 III, Tamron 17-28mm F2,8, Tamron 28-75mm F2,8 III, Samyang 35mm F2,8, Voigtlander 10mm F5,6 Heliar ASPH, Voigtlander 15mm F4.5 III, Sony 90mm Macro F2,8, Sigma 14mm F1,8 Art
Re: Hledáček vs LiveView
To jaem rád, že nejsem sám.Alf(maZec) píše: ↑05 úno 2019, 15:28Rozdíl tam rozhodně je. Používám oboje. Live view na makro, když má foťák u země a na krajinu hledáček. Měření expozice u mě na K-70 není nejlepší. Třeba při posledním focení jsem pořád musel mít +2 korekci expozice na hledáčku, ale na live view jsem byl v poho.
Teď jsem si s tím hrál se šedou tabulkou a expozičně neproblematickou scénou a výsledný efekt je na mé K-70 stejný. Akorát bych ze svého zmoumání mého stroje řekl, že expozici měří dobře, expoziční hodnoty na šedé tabulce jsem porovnával s expozimetrem Sekonic L-308 a ukazuje to stejně. Tak možná nesedí citlivosti nebo časy, clonu bych vyloučil.
Každopádně výsledek je u mě takový, že JPEG je potřeba přexponovat o 1,3EV a RAW o 2EV.
-
- Hlavní Admin
- Příspěvky: 1371
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hledáček vs LiveView
Je to tak, že první měření expozice měl Pentax (spotmatic tuším)... a přesto dodnes to není vyladěné..
Sony A7 III, Tamron 17-28mm F2,8, Tamron 28-75mm F2,8 III, Samyang 35mm F2,8, Voigtlander 10mm F5,6 Heliar ASPH, Voigtlander 15mm F4.5 III, Sony 90mm Macro F2,8, Sigma 14mm F1,8 Art
Re: Hledáček vs LiveView
V podstate už ani netreba (a ani nie vždy sa to dá automatizovať, lebo aparát netuší, čo fotograf zamýšľa - low key/high key atď.), veľa aparátov má "zebru" a napr. Olympus má rovno režim, keď na displeji v reálnom čase signalizuje prepaly červenou a príliš tmavé miesta modrou, t.j. rovnako ako Lightroom. A reaguje to aj na posun expozície kolečkom...