Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
Moderátor: Moderátoři
Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
Ahoj,
těch zkratek je co?
Před pár dny jsem si koupil zmíněný objektiv, a rád se podělím o dosavadní zkušenosti.
Kvalita zpracování
Objektiv působí skutečně velmi kvalitně a bytelně. Zoomování jde docela ztuha, což je asi právě daň za to že nemá znatelné vůle a možná i kvůli utěsnění. Ještě k těm vůlím, vzhedem ke konstrukci ostření nemá kde být vůle na ostření, ale zajímavé je že i když je objektiv vytažený na 300mm tzn je dost dlouhý a složený z dvou tubusů, tak se stejně nic ani trochu nevyklá.
WR
Téhle zkratce asi každý rozumí, ale jen stručně se o tom zmíním. Objektiv je utěsněný proti dešti, sněhu, prachu. Což pro mě osobně je velké plus, vzhledem k mému typu tzv. "vycházkové" fotografie
Aretace
Objektiv má konstrukční zajímavost (známou už z 18-50 RE) a to možnost ho zaaretovat v transportní poloze, ve které je skutečně malý (na délku o necelé dva centimetry delší než 18-55) To aretování jde úplně bezvadně, na objektivu je velké tlačítko, které se zmáčkne palcem a otočí se zoomovacím prstencem. V zaaretované poloze působí dobře zabezpečeným dojmem.
Transportní poloha (v této poloze nelze fotit, tělo to pozná a napíše že závěrka je zamčená)
55mm
300mm
Při ostření se nic nevysouvá ani neotáčí
Objektiv má vnitřní ostření. Takže se viditelně nic neotáčí ani nevysouvá. (přechoďáky, ani polarizační filtry nepoužívám, takže pro mě je to jen takový luxus )
Zvuk ostření
Nadpis měl být spíš ticho ostření, protože je vážně velmi tiché. Je slyšet prakticky jen s uchem na objektivu.
Ostření ve videu
Když se ostří během videa, objektiv ostří pomaleji než standardně, ale je to naprosto neslyšitelné, ani ve videu to slyšet není (když točím video v tichu, tak slyším jen čip, zoomování také slyšet je, případně cvakání clony během videa pokud je zacloněno). Ostření ve videu mi přišlo ale trochu náladové většinou ok, ale občas držím AF a nic, a tím jak není nic slyšet tak si řikám "dělá to sakra něco?!"
Manuální ostření
Ostřící kroužek je vzadu (na straně u těla) a je to ten typ, jak se s ním dá točit donekonečna kolem dokola.
Objektiv podporuje tzv. quick shift, tzn ruční doostření bez nutnosti přepínat na MF.
Při ručním ostření tam necítím dorazy, což vlastně asi není žádný problém, ale pro mě trochu nezvyk.
Chod ostřícího kroužku je překvapivě dlouhý (cca 180°) a jde lehce a zdá se být velice precizní.
Trochu hyperfokální
Příjemně mě překvapilo, že objektiv je částečně hyperfokální! Tzn. Že drží zaostření i během změny ohniskové vzdálenosti. Na video to určitě není, ale je to velice příjemné při focení. Například, chci vyfotit motýla sedícího na keři. Když bych měl rovnou ohnisko 300mm, tak ho nenajdu Takže odzoomuju na 55mm a skrz hledáček najedu na to co chci fotit, namáčknu spoušť a zaostřím, pak přezoomuju na 300mm a objekt je víceméně ostrý. Funguje to nejlépe když se zaostří na 55mm a přejede až na 300mm to mezi je spíše neostré.
Rychlost ostření
To je otázka, která asi potenciální kupce hodně zajímá, a oficiální údaje 8x rychlejší na 55mm a 1,7x rychlejší na 300mm než předchůdce je tak trochu špatně představitelná, na jednu stranu hodně slibuje a na druhou stranu člověk neví co z toho bude. Za sebe můžu říct, že rychlost ostření je vážně fantastická! Myslím že je to přesně ten ideální stav, kdy člověk fotí a nemusí na prodlevu ostření myslet. Udělal jsem i takový ten klasický test namáčknout s krytkou a sledovat rychlost od dorazu k dorazu. Na 55mm je to skutečně zlomeček sekundy, ozve se jen takové bleskové cvak-cvak(doraz-doraz) a na 300mm je to méně než sekunda, těžko odhadnou přesně. A vzdálenosti okolo 200mm je to rychlostně blíže těm 55...
Makro
Příjemná vlastnost je zaostřovací vzdálenost lehce pod 1m od čipu, takže na 300mm se dá udělat docela solidní tzv. pseudomakro. Motýlci, kytky atd. Osobně mě tenhle typ fotky docela baví.
Ten poměr není sice nic extra cca 1:3 (ale 50-200 má pro porovnání 1:4), což na druhou stranu znamená že malého 5cm motýla můžete mít přes 2/3 fotky. Můžete sami posoudit:
300mm neoříznutá ukázka
100% výřez
neoříznutá ukázka
neoříznutá ukázka
neoříznutá ukázka
Při použití makropředsádky na tomto objektivu, je výhodou, že se dá použít autofokus. (což u objektivu s vysouvajícím se předním členem během ostření víceméně nelze, nebo jen dost obtížně) Samozřejmě autofokus s makropředsádkou se nedá použít vždycky, ale občas se to může hodit.
Obrazová kvalita
Stejně jako předchůdce má HD (vyšší ostrost) a ED (nižší aberace).
Aberace skutečně naprosto minimální, prakticky nulová, viditelná jen u zvětšení 200 a více %. A jinak ostrost je vynikající a dokonce téměř neztrácí ani u krajů fotky. Já často vůbec necloním a i tak jsou výsledky velice dobré. Já jsem rád fotil i s 50-200 a vlastně mi jeho obrazové nedokonalosti zas tak moc nevadili, ale tam skutečně byla kresba dost měkká bez zaclonění.
Shrnutí
+velmi rychlý a velmi tichý autofokus
+kvalitní zpracování
+subjektivně hodnotím obrazovou kvalitu za vynikající
+složení do transportního rozměru
+perfektní rozsah 55-300
mínus mě žádný nenapadá.
no samozřejmě by mohl mít konstantní světelnost 2.8 při zachování rozměrů, ceny a hmotnosti 440gramů
Cenu považuju za rozumnou a odpovídající. Kupoval jsem ho za nějakých 12 něco málo a tu cenu v něm vidím.
Kdyby jste měli nějaký dotaz, pokusím se zodpovědět.
Tady ještě pár ukázek:
55mm
55mm 100% crop
135mm
135mm 100% crop
300mm
300mm 100% crop
měsíc vyfocený z ruky 300mm bez ořezu
měsíc 100% crop
těch zkratek je co?
Před pár dny jsem si koupil zmíněný objektiv, a rád se podělím o dosavadní zkušenosti.
Kvalita zpracování
Objektiv působí skutečně velmi kvalitně a bytelně. Zoomování jde docela ztuha, což je asi právě daň za to že nemá znatelné vůle a možná i kvůli utěsnění. Ještě k těm vůlím, vzhedem ke konstrukci ostření nemá kde být vůle na ostření, ale zajímavé je že i když je objektiv vytažený na 300mm tzn je dost dlouhý a složený z dvou tubusů, tak se stejně nic ani trochu nevyklá.
WR
Téhle zkratce asi každý rozumí, ale jen stručně se o tom zmíním. Objektiv je utěsněný proti dešti, sněhu, prachu. Což pro mě osobně je velké plus, vzhledem k mému typu tzv. "vycházkové" fotografie
Aretace
Objektiv má konstrukční zajímavost (známou už z 18-50 RE) a to možnost ho zaaretovat v transportní poloze, ve které je skutečně malý (na délku o necelé dva centimetry delší než 18-55) To aretování jde úplně bezvadně, na objektivu je velké tlačítko, které se zmáčkne palcem a otočí se zoomovacím prstencem. V zaaretované poloze působí dobře zabezpečeným dojmem.
Transportní poloha (v této poloze nelze fotit, tělo to pozná a napíše že závěrka je zamčená)
55mm
300mm
Při ostření se nic nevysouvá ani neotáčí
Objektiv má vnitřní ostření. Takže se viditelně nic neotáčí ani nevysouvá. (přechoďáky, ani polarizační filtry nepoužívám, takže pro mě je to jen takový luxus )
Zvuk ostření
Nadpis měl být spíš ticho ostření, protože je vážně velmi tiché. Je slyšet prakticky jen s uchem na objektivu.
Ostření ve videu
Když se ostří během videa, objektiv ostří pomaleji než standardně, ale je to naprosto neslyšitelné, ani ve videu to slyšet není (když točím video v tichu, tak slyším jen čip, zoomování také slyšet je, případně cvakání clony během videa pokud je zacloněno). Ostření ve videu mi přišlo ale trochu náladové většinou ok, ale občas držím AF a nic, a tím jak není nic slyšet tak si řikám "dělá to sakra něco?!"
Manuální ostření
Ostřící kroužek je vzadu (na straně u těla) a je to ten typ, jak se s ním dá točit donekonečna kolem dokola.
Objektiv podporuje tzv. quick shift, tzn ruční doostření bez nutnosti přepínat na MF.
Při ručním ostření tam necítím dorazy, což vlastně asi není žádný problém, ale pro mě trochu nezvyk.
Chod ostřícího kroužku je překvapivě dlouhý (cca 180°) a jde lehce a zdá se být velice precizní.
Trochu hyperfokální
Příjemně mě překvapilo, že objektiv je částečně hyperfokální! Tzn. Že drží zaostření i během změny ohniskové vzdálenosti. Na video to určitě není, ale je to velice příjemné při focení. Například, chci vyfotit motýla sedícího na keři. Když bych měl rovnou ohnisko 300mm, tak ho nenajdu Takže odzoomuju na 55mm a skrz hledáček najedu na to co chci fotit, namáčknu spoušť a zaostřím, pak přezoomuju na 300mm a objekt je víceméně ostrý. Funguje to nejlépe když se zaostří na 55mm a přejede až na 300mm to mezi je spíše neostré.
Rychlost ostření
To je otázka, která asi potenciální kupce hodně zajímá, a oficiální údaje 8x rychlejší na 55mm a 1,7x rychlejší na 300mm než předchůdce je tak trochu špatně představitelná, na jednu stranu hodně slibuje a na druhou stranu člověk neví co z toho bude. Za sebe můžu říct, že rychlost ostření je vážně fantastická! Myslím že je to přesně ten ideální stav, kdy člověk fotí a nemusí na prodlevu ostření myslet. Udělal jsem i takový ten klasický test namáčknout s krytkou a sledovat rychlost od dorazu k dorazu. Na 55mm je to skutečně zlomeček sekundy, ozve se jen takové bleskové cvak-cvak(doraz-doraz) a na 300mm je to méně než sekunda, těžko odhadnou přesně. A vzdálenosti okolo 200mm je to rychlostně blíže těm 55...
Makro
Příjemná vlastnost je zaostřovací vzdálenost lehce pod 1m od čipu, takže na 300mm se dá udělat docela solidní tzv. pseudomakro. Motýlci, kytky atd. Osobně mě tenhle typ fotky docela baví.
Ten poměr není sice nic extra cca 1:3 (ale 50-200 má pro porovnání 1:4), což na druhou stranu znamená že malého 5cm motýla můžete mít přes 2/3 fotky. Můžete sami posoudit:
300mm neoříznutá ukázka
100% výřez
neoříznutá ukázka
neoříznutá ukázka
neoříznutá ukázka
Při použití makropředsádky na tomto objektivu, je výhodou, že se dá použít autofokus. (což u objektivu s vysouvajícím se předním členem během ostření víceméně nelze, nebo jen dost obtížně) Samozřejmě autofokus s makropředsádkou se nedá použít vždycky, ale občas se to může hodit.
Obrazová kvalita
Stejně jako předchůdce má HD (vyšší ostrost) a ED (nižší aberace).
Aberace skutečně naprosto minimální, prakticky nulová, viditelná jen u zvětšení 200 a více %. A jinak ostrost je vynikající a dokonce téměř neztrácí ani u krajů fotky. Já často vůbec necloním a i tak jsou výsledky velice dobré. Já jsem rád fotil i s 50-200 a vlastně mi jeho obrazové nedokonalosti zas tak moc nevadili, ale tam skutečně byla kresba dost měkká bez zaclonění.
Shrnutí
+velmi rychlý a velmi tichý autofokus
+kvalitní zpracování
+subjektivně hodnotím obrazovou kvalitu za vynikající
+složení do transportního rozměru
+perfektní rozsah 55-300
mínus mě žádný nenapadá.
no samozřejmě by mohl mít konstantní světelnost 2.8 při zachování rozměrů, ceny a hmotnosti 440gramů
Cenu považuju za rozumnou a odpovídající. Kupoval jsem ho za nějakých 12 něco málo a tu cenu v něm vidím.
Kdyby jste měli nějaký dotaz, pokusím se zodpovědět.
Tady ještě pár ukázek:
55mm
55mm 100% crop
135mm
135mm 100% crop
300mm
300mm 100% crop
měsíc vyfocený z ruky 300mm bez ořezu
měsíc 100% crop
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
Upgrade tento objektív potreboval ako soľ. Mal som obe predchádzajúce verzie a obe vynikajúce vo svojej triede. Lenže na k3 už rozlíšením nestačil čipu. Vidím, že novinka sa podarila a ako cestovateľský objektív to vypadá najlepšia voľba(naprieč značkami).
Odoslané z PLK-L01 pomocou Tapatalku
Odoslané z PLK-L01 pomocou Tapatalku
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
By ma celkom zaujímalo to ovládanie clony, kedže by to malo mať už elektroniku a nie páčku. Či sa mýlim?
Mohol by si hodiť fotky skla zo strany bajonetu, myslím že to zaujíma viacerých ludí
Mohol by si hodiť fotky skla zo strany bajonetu, myslím že to zaujíma viacerých ludí
Pentax K-30, Metz 48
Autofocus : Sigma 10-20/3.5-5.6, Pentax 17-70/4, Pentax 18-135WR, Sigma 28-80 Macro, Sigma 24/1.8 DG Macro, Sigma 35/1.4 ART, Tokina 70-210/4.5, Sigma 55-200 DC
Manual focus : Sigma 28/1.8, Sigma 70-210/2.8 APO, Sigma 400/5.6
Autofocus : Sigma 10-20/3.5-5.6, Pentax 17-70/4, Pentax 18-135WR, Sigma 28-80 Macro, Sigma 24/1.8 DG Macro, Sigma 35/1.4 ART, Tokina 70-210/4.5, Sigma 55-200 DC
Manual focus : Sigma 28/1.8, Sigma 70-210/2.8 APO, Sigma 400/5.6
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
Ahoj,Ivan-K píše:By ma celkom zaujímalo to ovládanie clony, kedže by to malo mať už elektroniku a nie páčku. Či sa mýlim?
Mohol by si hodiť fotky skla zo strany bajonetu, myslím že to zaujíma viacerých ludí
říkáš to dobře, je to první objektiv od pentaxu, který má clonu ovládanou elektronicky. A zezadu je skutečně vidět, že páčka ovládající clonu úplně chybí. Tady je obrázek: http://www.pentaxforums.com/content/upl ... 640972.jpg
Jaká je výhoda přesně nevím. Nicméně takovéto cvakání při zoomování během videa známé z jiných objektivů zůstává. Myslel jsem že to se tím má nějak vyřešit. Pro ty kdo tento jev neznají: Pokud začnu filmovat na nejnižší clonové číslo a potom zoomuju, není to žádný problém, světelnost se plynule mění s ohniskem. Pokud ale určím pevně clonové číslo, například 7,1, tak během zoomování objektiv musí s clonou hýbat, aby toto číslo udržel v různých ohniscích. A to je právě to co způsobuje zmíněné cvakání
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
parada, mne sa velmi pozdava, ze tam Pentax dal konecne 9 lamiel
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
A jak zvládá rychlý pohyb (sport)?
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
Ahoj, no, přiznám se že nevím. Nemám porovnání s nějakým dobrým "sportovním" sklem. Takže bohužel neporadím. Ale umím si představit, že na hřišti nějaký pěkný momenty zachytí. Neznám tvé nároky, ale z mého pohledu by to šlo. Alespoň z hlediska ostření, ovšem nevím jestli se na to hodí kvůli nízké světelnosti, focení pohybu v hale si myslím je úplně nereálné ale i venku když nebude úplně ideální světlo, tak delší čas dáš jen s nepříjemně vysokým ISO.inutihar píše:A jak zvládá rychlý pohyb (sport)?
-
- Významný člen
- Příspěvky: 747
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Český ráj ;-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
Pridam odkaz na mini test na pentaxforums:
http://www.pentaxforums.com/articles/ha ... wr-re.html
http://www.pentaxforums.com/articles/ha ... wr-re.html
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
Neskutečný výkon za pár peněz:
http://www.pentaxforums.com/content/upl ... ero-re.jpg.
http://www.pentaxforums.com/content/upl ... ero-re.jpg.
K-1, K-30,
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
Vyzerá to veľmi dobre, tiež uvažujem o nejakom ľahkom cestovnom tele
Sony a7III + sony 55/1,8 + sony 28/2,0 + sony 16-35/4 + irix15/2,4
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 2008
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
opticka konštrukcia je teda ina ako predchodca bez WR?
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
dave4626: pekne si to spisal. za tie prachy je to slusny cestovatelsky zoom. svetelnost sa bohuzial neda ziadno "odrbat", takze jedine vyssie ISO.
je maly, lahky, tiche ostrenie, to priblizenie na 300mm vyzera pekne, aj tych 24MPx na APS-C vykresluje, ma fajn bokeh, dal si aj slusne ukazky.
uz stara Sigma 70-200/2,8 EX DG z bazaru (kludne aj bez HSM) hocijaky setak 55-300 zahrabe ostrostou/rozlisenim/mikrokontrastom do zeme, viem to lebo som tie skla mal (aj DA50-200WR a ine), ale je tazka ako svina.
je maly, lahky, tiche ostrenie, to priblizenie na 300mm vyzera pekne, aj tych 24MPx na APS-C vykresluje, ma fajn bokeh, dal si aj slusne ukazky.
preletel som to, poklikal na full size fotky, no skoro samy grc, tak to dopadne, ked dostane sklo niekto co si neda zalezat (hnusny sum v JPG, kopu fotiek ma front focus, atd.)jasanek píše:Pridam odkaz na mini test na pentaxforums:
http://www.pentaxforums.com/articles/ha ... wr-re.html
ano, takto zmensena a doostrena fotka vyzera na webe ok. full size uz taka slava nie je/na dalsich fotkach fotograf nedal dostatocne kratky cas a ma to roztrasene.fakt píše:Neskutečný výkon za pár peněz:
http://www.pentaxforums.com/content/upl ... ero-re.jpg.
uz stara Sigma 70-200/2,8 EX DG z bazaru (kludne aj bez HSM) hocijaky setak 55-300 zahrabe ostrostou/rozlisenim/mikrokontrastom do zeme, viem to lebo som tie skla mal (aj DA50-200WR a ine), ale je tazka ako svina.
asi to bude cele prerobene, ked je aj nova mechanicka konstrukcia. ale opticke navrhy som nehladal/neporovnaval.duves píše:opticka konštrukcia je teda ina ako predchodca bez WR?
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
pekná recenzia, vďaka
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
pekný deň,to myslíš ,že na úrovni Sigmy 100-300?ĎakujemKlingo píše:Upgrade tento objektív potreboval ako soľ. Mal som obe predchádzajúce verzie a obe vynikajúce vo svojej triede. Lenže na k3 už rozlíšením nestačil čipu. Vidím, že novinka sa podarila a ako cestovateľský objektív to vypadá najlepšia voľba(naprieč značkami).
Odoslané z PLK-L01 pomocou Tapatalku
Re: Pentax HD DA 55-300 ED PLM RE WR - uživatelská recenze
aker: nie, ta HD DA55-300WR PLM je stale na urovni malo svetelnych zoomov od 50 do 300mm.
(vyrazne lepsie neboli ani Nikkor 70-300VR ani Tamron 70-300VC co som mal)
dalsi level su az drahsie skla ako DA*50-135/2,8, DA*60-250/4, Sigma 100-300/4 a skla 70-200/2,8. to nie je kvoli svetelnosti, ale kvoli mikrokontrastu (co vnimame ako ostrost) a mnozstvu detailov prekreslenia aj na dlhom konci skiel. za lepsiu kvalitu moze "mnozstvo"/kvalita skla (fyziku neoklames), casto sa nevysuva ani tubus. oproti tomu sa plati viac a su aj tazsie.
(vyrazne lepsie neboli ani Nikkor 70-300VR ani Tamron 70-300VC co som mal)
dalsi level su az drahsie skla ako DA*50-135/2,8, DA*60-250/4, Sigma 100-300/4 a skla 70-200/2,8. to nie je kvoli svetelnosti, ale kvoli mikrokontrastu (co vnimame ako ostrost) a mnozstvu detailov prekreslenia aj na dlhom konci skiel. za lepsiu kvalitu moze "mnozstvo"/kvalita skla (fyziku neoklames), casto sa nevysuva ani tubus. oproti tomu sa plati viac a su aj tazsie.
Naposledy upravil(a) lennyl dne 24 pro 2016, 07:06, celkem upraveno 1 x.
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN