Fotenie s *ist DS v roku 2016
Moderátor: Moderátoři
Fotenie s *ist DS v roku 2016
Toto leto som 10 dní na dovolenke strávil s *istDS a nafotil nejakých 1500 fotiek. Možno by vás zaujímalo ako sa v roku 2016 fotí s takýmto muzeálnym kúskom.
Prečo som si bral na dovolenku takúto históriu?
Povedzme si to otvorene, dovolenka na Ukrajine v mojom okolí spôsobila prekvapenie až zdesenie. Putovanie po severo / západných mestách Ukrajiny s drahou výbavou nepôsobí ako dobrý nápad. Druhá zásadná otázka bola na hmotnosť výbavy a jej veľkosť. Preto som sa rozhodol pre plastovú kombináciu *istDS + WR seťák 18-55 + Sigma 10-20 + plastic 35/2.4 K tomu Hama Traveller mini Pro. Každopádne o bezpečnosť sme sa naozaj nebáli (aj keď vraj podozriví mužíci na železničné mosty v Ľvove kládli nálože práve v čase keď sme po nich išli vlakom...).
Ako som sa dostal k *istDS
Pred rokom mi končila záruka na mojej K-5ii a mňa nenapadlo nič lepšie ako poslať ju do servisu na kalibráciu AF. Najprv do Pentecu, potom so 17-50 do Sigmy. No a dva mesiace bez foťáku v najlepšej sezóne je naozaj dlhá abstinencia. Na Pentaxfriends fóre sú naozaj kamaráti, Chalejkum mi za rozumný peniaz ponúkol Pentax *ist DS. Vzhľadom k roku výroby 2004 a rýchlej digitálnej dobe ide už naozaj o starčeka.
V tejto ametérskej recenzii by som rád dal odpoveď či je *ist DSko v dnešnej dobe a nárokoch vôbec použiteľné.
Musím sa tiež priznať, vždy som mal predsudky voči takto starým telám. Za prvé použiteľné zrkadlo od Pentaxu som pokladal K-7. Proste všetko staršie je nepoužíteľná história.
*1st D(igital)?
Pentax *ist DS vstúpil na trh v polovici roku 2004 ako mladší súrodenec poloprofi tela *ist D. Predával sa 1 rok a postupne bol nahradený ľahko vylepšeným *ist DS2 a oklieštenou vetvou *ist DL a DL2. Zaradenie do entry levelu bolo logické. Hranicu určila cena 1 000 USD ale naozaj sa jedná o entry level telo z dnešného pohľadu? Môj kúsok vraj stál so seťákom na Slovensku okolo 45 000 korún.
Vzhľad a ovládanie
Áno, telo je plastové a prekvapivo malé so zvláštne tvarovaným gripom. Aj v porovnaní s legendárnym K-m je väčšie len o milimetre. Drží sa dobre. Na vrchnej strane prekvapí stavový displej. Do vienku dostalo DS len jeden roller aby bolo na prvý pohľad jasné že ide o amatérsky foťák. Rozmiestnenie ovládacích prvkov na zadnej strane je podobné ako sa používalo v prvých generáciách Pentaxích tiel - malý 2" displej pod hľadáčikom, naľavo od neho 4 tlačidlá (menu, smeťák, info, play).
Hľadáčik je veľký. Zobrazuje 95% obrazu, so zväčšením 0.95x. Poctivý hranol. Obraz je veľký, vzhľadom na vek maličko zahmlený. S D-FA 100 WR sa mi ručne ostrilo naozaj pohodlne. Možno dokonca lepšie než na K-5II, kde mám vymenenú matnicu a zväčšovaciu očnicu. 11AF bodov, výber je indikovaný klasickým červeným svetielkom. Porovnajme to s nedávnym entry levelom K-500... Ano ja viem, predajná cena. Ovládanie? Je to Pentax. Každé telo má trochu iné gombíky a ich rozmiestnenie. Základ sa však nemení. Všetko je logické, žiadne veľké učenie nie je treba. Našiel som len 2 ergonomicke nevýhody - pre zmenu iso, WB, blesku či režimu snímania treba stlačiť Fn key a až následne príslušnú šipku. Vstavané menu má klasickú štruktúru, avšak po stlačení OK sa menu vypne. Je to divné, ale viem s tým žiť.
Čo od DSka môžeme čakať?
Pri úvahách o prevádzkovaní 12 rokov starého foťáku nastanú 2 problémy. Čím ho napájať a na aké médium zapisovať. Veď si spomeňme to množstvo lepších kompaktov ktoré skončili, lebo nový akumulátor je moc drahý a xD karta s rozumnou kapacitou neexistuje. DSko je ako z iného sveta. Štvorica Eneloopov utiahne 200 fotiek a ani sa nezapotia, s posledným firmware bola pridaná podpora SDHC kariet. 32GB Samsung Pro karta - no problem.
Ideme fotiť
Po zapnutí tela nečakajte žiadne typické Pentaxie zvuky. Nekoná sa stabilizácia čipu, ani oklepanie senzoru. Fotiť je možné skoro hneď. ...teda hneď ako zaostríme. AF má rovnaký počet bodov, rozloženie aj signalizáciu ako K-5II. Zásadný rozdiel je rýchlosť. Namačknem spúšť, pol sekundu telo rozmýšľa ktorým smerom bude ostriť a potom konečne roztočí motorček. Nastane šok - objektívy svetoznámej edície Plastic fantastic sa chovajú ako so SDM. Ostrenie je tiché a...pomalé. Zmizol zvuk pokazeného trabanta, zostalo tiché hučanie. A ešte istota, že fotiť polorčné dieťa na posteli je fakt výkon. Stačí občasné kývnutie hlavičkou a AF zaostáva za bábom pol sekundy. Nestíha. Presnosť AF je ale na Pentaxie pomery výborná. Žiaľ treba svetlo. A nemyslím tým sviečku, alebo 40 W žiarovku v izbe. Treba viac.
Fotenie v exteriéri na dovolenke je už iné kafe. Ako správny dopravovat som fotil Československé trolejbusy na Ukrajine v rôznom štádiu rozkladu. Fotenie približujúcich sa vozov s WR seťákom nespôsobilo zásadný problém. Odpadu podobné množstvo ako na K-5ii, tipujem do 5%.
Uzávierka je hlasná, také kovové zaškrípanie. Fotku zobrazí malý zadný displej. Vlastne väčšia poštová známka. Zo zásady vyzerajú fotky škaredo, sú rozmazané, prepálené. Jasný odpad. Stačí však kartu vložiť do počítača a tam kde boli prepaly sú naraz jemné prechody s peknými farbami. Ostrosť je taká...no rozpatlaná. Na K-5II sú fotky na displeji vždy úžasné, sklamanie nastane až doma v počítači lebo na displeji častokrat vyzerajú lepšie.
Na K-5II som vždy používal poloautomatický program P. Rollermi korigujem čas / clonu, druhú hodnotu dopočíta automatika. Na DSku Program P existuje, dá sa však nastaviť len korekcia +/- 2 EV. Je to ideálna príležitosť presvedčiť moju vstavanú lenivosť a konečne naplno využiť Manuálny režim. Expozícia je skoro dokonalá, dorovnávam len 1/3 EV. K-5II mi vždy trochu podexponovávala, DSko ide presne.
Ako to fotí?
Nemôžeme čakať od starčeka zázraky. 6 Mpix nepustí. Pri plnom zväčšení je vidieť že je všetko trochu neostré, rozpatlané. Tu som si od väčších pixelov sľuboval viac. Prekvapila farebnosť. Pozitívne. Žiadna ružovofialová červená, známa z prvých digitálnych foťáčikov sa nekonala. Aj šum je veľmi dobrý. Pri správne exponovanom zábere, ISO 800 nie je žiaden problém. Minimum je ISO 200, kde šum nevidno. Výrobca uvádza rýchosť snímania 2,8 fps, ale reálne kvoli AF viac ako 1 fps nestihne.Fotil som zásadne do RAWu. Má obrovskú dynamickú pružnosť na prepaly aj tiene. Navyše RAWy svojou farebnosťou pôsobia ako JPG. Keby som sa s fotkami nechcel hrať, stačí ich exportovať a je hotovo. Toto je obrovský plus, stači vlastne len doladiť hotovú fotku.
Fotky poupravované v LR budem priebežne hádzať do galérie. Spoznáte ich podľa dopravopatistickej tématiky
Načo si treba dať pozor
Telo nie je utesnené. S tým súvisí problém s podivne fungujúcim rollerom. Kolečkujem doprava, hodnoty sa menia doľava. A nie o jeden stupeň, kľudne aj o 5. Problém pravdepodobne spôsobuje prach ktorý sa dostane ku senzoru otočenia. Toto som si svojpomocne opravil, návod je na PFS: http://pentaxfriends.eu/viewtopic.php?f=19&t=5467
Pri výmene Eneloopov za alkalické Duracellky som sa zľakol ze DSko umrelo. Po zapnutí svietil na stavovom displeji symbol vybitej baterky. Nepomohla výmena batérii za iné, foťák bol mŕtvy. Pomohlo až vytiahnutie SD karty a vloženie späť. Následne som odsledoval že to urobí vždy pri zmene typu batérií - alkalické vs. akumulátory.
Grip je potiahnutý gumou. Používaním a vekom sa natiahla a odlepila v mieste IR senzoru. Na funkciu (rostlináře) to nemá vplyv.
TTL informácie sa so Sigmou DG-530 Super neprenášajú.
Bajonet je KAF-2. SDM, HSM ani iný ultrazvuk sa nekoná.
Najväčšou bolesťou je pomalosť AF.
Pár slov na záver
Od DSka som zázraky neočakával. Takže prekvapil vo všetkých smeroch. Ovládanie pohodlné, výstup na úrovni. Vďaka tuškovým akumulátorom možno prežije aj K-5II Na dovolenkové fotenie v zaujímavých destináciách je ako stvorené. Ak stači 6MP výstup.
Prečo som si bral na dovolenku takúto históriu?
Povedzme si to otvorene, dovolenka na Ukrajine v mojom okolí spôsobila prekvapenie až zdesenie. Putovanie po severo / západných mestách Ukrajiny s drahou výbavou nepôsobí ako dobrý nápad. Druhá zásadná otázka bola na hmotnosť výbavy a jej veľkosť. Preto som sa rozhodol pre plastovú kombináciu *istDS + WR seťák 18-55 + Sigma 10-20 + plastic 35/2.4 K tomu Hama Traveller mini Pro. Každopádne o bezpečnosť sme sa naozaj nebáli (aj keď vraj podozriví mužíci na železničné mosty v Ľvove kládli nálože práve v čase keď sme po nich išli vlakom...).
Ako som sa dostal k *istDS
Pred rokom mi končila záruka na mojej K-5ii a mňa nenapadlo nič lepšie ako poslať ju do servisu na kalibráciu AF. Najprv do Pentecu, potom so 17-50 do Sigmy. No a dva mesiace bez foťáku v najlepšej sezóne je naozaj dlhá abstinencia. Na Pentaxfriends fóre sú naozaj kamaráti, Chalejkum mi za rozumný peniaz ponúkol Pentax *ist DS. Vzhľadom k roku výroby 2004 a rýchlej digitálnej dobe ide už naozaj o starčeka.
V tejto ametérskej recenzii by som rád dal odpoveď či je *ist DSko v dnešnej dobe a nárokoch vôbec použiteľné.
Musím sa tiež priznať, vždy som mal predsudky voči takto starým telám. Za prvé použiteľné zrkadlo od Pentaxu som pokladal K-7. Proste všetko staršie je nepoužíteľná história.
*1st D(igital)?
Pentax *ist DS vstúpil na trh v polovici roku 2004 ako mladší súrodenec poloprofi tela *ist D. Predával sa 1 rok a postupne bol nahradený ľahko vylepšeným *ist DS2 a oklieštenou vetvou *ist DL a DL2. Zaradenie do entry levelu bolo logické. Hranicu určila cena 1 000 USD ale naozaj sa jedná o entry level telo z dnešného pohľadu? Môj kúsok vraj stál so seťákom na Slovensku okolo 45 000 korún.
Vzhľad a ovládanie
Áno, telo je plastové a prekvapivo malé so zvláštne tvarovaným gripom. Aj v porovnaní s legendárnym K-m je väčšie len o milimetre. Drží sa dobre. Na vrchnej strane prekvapí stavový displej. Do vienku dostalo DS len jeden roller aby bolo na prvý pohľad jasné že ide o amatérsky foťák. Rozmiestnenie ovládacích prvkov na zadnej strane je podobné ako sa používalo v prvých generáciách Pentaxích tiel - malý 2" displej pod hľadáčikom, naľavo od neho 4 tlačidlá (menu, smeťák, info, play).
Hľadáčik je veľký. Zobrazuje 95% obrazu, so zväčšením 0.95x. Poctivý hranol. Obraz je veľký, vzhľadom na vek maličko zahmlený. S D-FA 100 WR sa mi ručne ostrilo naozaj pohodlne. Možno dokonca lepšie než na K-5II, kde mám vymenenú matnicu a zväčšovaciu očnicu. 11AF bodov, výber je indikovaný klasickým červeným svetielkom. Porovnajme to s nedávnym entry levelom K-500... Ano ja viem, predajná cena. Ovládanie? Je to Pentax. Každé telo má trochu iné gombíky a ich rozmiestnenie. Základ sa však nemení. Všetko je logické, žiadne veľké učenie nie je treba. Našiel som len 2 ergonomicke nevýhody - pre zmenu iso, WB, blesku či režimu snímania treba stlačiť Fn key a až následne príslušnú šipku. Vstavané menu má klasickú štruktúru, avšak po stlačení OK sa menu vypne. Je to divné, ale viem s tým žiť.
Čo od DSka môžeme čakať?
Pri úvahách o prevádzkovaní 12 rokov starého foťáku nastanú 2 problémy. Čím ho napájať a na aké médium zapisovať. Veď si spomeňme to množstvo lepších kompaktov ktoré skončili, lebo nový akumulátor je moc drahý a xD karta s rozumnou kapacitou neexistuje. DSko je ako z iného sveta. Štvorica Eneloopov utiahne 200 fotiek a ani sa nezapotia, s posledným firmware bola pridaná podpora SDHC kariet. 32GB Samsung Pro karta - no problem.
Ideme fotiť
Po zapnutí tela nečakajte žiadne typické Pentaxie zvuky. Nekoná sa stabilizácia čipu, ani oklepanie senzoru. Fotiť je možné skoro hneď. ...teda hneď ako zaostríme. AF má rovnaký počet bodov, rozloženie aj signalizáciu ako K-5II. Zásadný rozdiel je rýchlosť. Namačknem spúšť, pol sekundu telo rozmýšľa ktorým smerom bude ostriť a potom konečne roztočí motorček. Nastane šok - objektívy svetoznámej edície Plastic fantastic sa chovajú ako so SDM. Ostrenie je tiché a...pomalé. Zmizol zvuk pokazeného trabanta, zostalo tiché hučanie. A ešte istota, že fotiť polorčné dieťa na posteli je fakt výkon. Stačí občasné kývnutie hlavičkou a AF zaostáva za bábom pol sekundy. Nestíha. Presnosť AF je ale na Pentaxie pomery výborná. Žiaľ treba svetlo. A nemyslím tým sviečku, alebo 40 W žiarovku v izbe. Treba viac.
Fotenie v exteriéri na dovolenke je už iné kafe. Ako správny dopravovat som fotil Československé trolejbusy na Ukrajine v rôznom štádiu rozkladu. Fotenie približujúcich sa vozov s WR seťákom nespôsobilo zásadný problém. Odpadu podobné množstvo ako na K-5ii, tipujem do 5%.
Uzávierka je hlasná, také kovové zaškrípanie. Fotku zobrazí malý zadný displej. Vlastne väčšia poštová známka. Zo zásady vyzerajú fotky škaredo, sú rozmazané, prepálené. Jasný odpad. Stačí však kartu vložiť do počítača a tam kde boli prepaly sú naraz jemné prechody s peknými farbami. Ostrosť je taká...no rozpatlaná. Na K-5II sú fotky na displeji vždy úžasné, sklamanie nastane až doma v počítači lebo na displeji častokrat vyzerajú lepšie.
Na K-5II som vždy používal poloautomatický program P. Rollermi korigujem čas / clonu, druhú hodnotu dopočíta automatika. Na DSku Program P existuje, dá sa však nastaviť len korekcia +/- 2 EV. Je to ideálna príležitosť presvedčiť moju vstavanú lenivosť a konečne naplno využiť Manuálny režim. Expozícia je skoro dokonalá, dorovnávam len 1/3 EV. K-5II mi vždy trochu podexponovávala, DSko ide presne.
Ako to fotí?
Nemôžeme čakať od starčeka zázraky. 6 Mpix nepustí. Pri plnom zväčšení je vidieť že je všetko trochu neostré, rozpatlané. Tu som si od väčších pixelov sľuboval viac. Prekvapila farebnosť. Pozitívne. Žiadna ružovofialová červená, známa z prvých digitálnych foťáčikov sa nekonala. Aj šum je veľmi dobrý. Pri správne exponovanom zábere, ISO 800 nie je žiaden problém. Minimum je ISO 200, kde šum nevidno. Výrobca uvádza rýchosť snímania 2,8 fps, ale reálne kvoli AF viac ako 1 fps nestihne.Fotil som zásadne do RAWu. Má obrovskú dynamickú pružnosť na prepaly aj tiene. Navyše RAWy svojou farebnosťou pôsobia ako JPG. Keby som sa s fotkami nechcel hrať, stačí ich exportovať a je hotovo. Toto je obrovský plus, stači vlastne len doladiť hotovú fotku.
Fotky poupravované v LR budem priebežne hádzať do galérie. Spoznáte ich podľa dopravopatistickej tématiky
Načo si treba dať pozor
Telo nie je utesnené. S tým súvisí problém s podivne fungujúcim rollerom. Kolečkujem doprava, hodnoty sa menia doľava. A nie o jeden stupeň, kľudne aj o 5. Problém pravdepodobne spôsobuje prach ktorý sa dostane ku senzoru otočenia. Toto som si svojpomocne opravil, návod je na PFS: http://pentaxfriends.eu/viewtopic.php?f=19&t=5467
Pri výmene Eneloopov za alkalické Duracellky som sa zľakol ze DSko umrelo. Po zapnutí svietil na stavovom displeji symbol vybitej baterky. Nepomohla výmena batérii za iné, foťák bol mŕtvy. Pomohlo až vytiahnutie SD karty a vloženie späť. Následne som odsledoval že to urobí vždy pri zmene typu batérií - alkalické vs. akumulátory.
Grip je potiahnutý gumou. Používaním a vekom sa natiahla a odlepila v mieste IR senzoru. Na funkciu (rostlináře) to nemá vplyv.
TTL informácie sa so Sigmou DG-530 Super neprenášajú.
Bajonet je KAF-2. SDM, HSM ani iný ultrazvuk sa nekoná.
Najväčšou bolesťou je pomalosť AF.
Pár slov na záver
Od DSka som zázraky neočakával. Takže prekvapil vo všetkých smeroch. Ovládanie pohodlné, výstup na úrovni. Vďaka tuškovým akumulátorom možno prežije aj K-5II Na dovolenkové fotenie v zaujímavých destináciách je ako stvorené. Ak stači 6MP výstup.
KP, *ist DS, K-m (infra)
Sigma 10-20/4-5.6, DA 35/2.4, DA 50/1.8, DA 70/2.4 ltd, DFA 100/2.8 WR. K tomu WR seťák.
Sigma 10-20/4-5.6, DA 35/2.4, DA 50/1.8, DA 70/2.4 ltd, DFA 100/2.8 WR. K tomu WR seťák.
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
Super príspevok,dík za podelenie sa o dojmy,nech Ti teda ešte dlho slúži,ako záložný zdroj,či na cestu do iných nebezpečných lokalít,pekne úsmevne si to popísal,nech sa darí .
PS: napadlo ma,ako by si išiel na dovolenku Škodou 100 a nenechala Ťa v štichu
PS: napadlo ma,ako by si išiel na dovolenku Škodou 100 a nenechala Ťa v štichu
K 30, Tamron 17-50/2,8 Pentax 55-300/4,5-5,8 Pentax 100/2,8 WR Pentax F 50/1,7 Tokina AF 70-210/4,5
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1451
- Registrován: 16 led 2015, 20:41
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
Velmi hezky jsi to napsal , i když se jedná o starší(digitálně téměř historickou) mašinku, tak to má smysl. V příspěvku je kus nostalgie a pro někoho i spousta vzpomínek. Pěkně se to čte, tak ať dál hlavně dobře slouží.
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
Ešte by to chcelo nejaký príklad "rozpatlanej ostrosti", nech viem, čo si mám pod tým predstaviť.
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
Ďakujem za pozitívne ohlasy a Bedovi za pripomienku. Hneď to napravím
PEF natiahnuty do CameraRaw, bez ďalších úprav, riešil som len ostrosť
PENTAX *ist DS, 1/500, F/8, ISO 200, 18-55 WR, Focal length 40mm. Ostrené na kabínu
Treba dať zobraziť plnú veľkosť
Camera RAW - Sharpen 0
Camera RAW - Sharpen 33
PEF natiahnuty do CameraRaw, bez ďalších úprav, riešil som len ostrosť
PENTAX *ist DS, 1/500, F/8, ISO 200, 18-55 WR, Focal length 40mm. Ostrené na kabínu
Treba dať zobraziť plnú veľkosť
Camera RAW - Sharpen 0
Camera RAW - Sharpen 33
KP, *ist DS, K-m (infra)
Sigma 10-20/4-5.6, DA 35/2.4, DA 50/1.8, DA 70/2.4 ltd, DFA 100/2.8 WR. K tomu WR seťák.
Sigma 10-20/4-5.6, DA 35/2.4, DA 50/1.8, DA 70/2.4 ltd, DFA 100/2.8 WR. K tomu WR seťák.
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
a K5II s tym setakom 18-55 ma akoze bez doostrenia fotku radikalne lepsiu? nemyslim si. tak jasne, ze novsi fotak ma lepsi vystup.
co som mal chvilu K200D, tak to bolo o kusok lepsie ako *ist DS (aj K100Dsuper s ktorym som kedysi zacinal), a teda CCD farby boli vidno - k lepsiemu.
co som mal chvilu K200D, tak to bolo o kusok lepsie ako *ist DS (aj K100Dsuper s ktorym som kedysi zacinal), a teda CCD farby boli vidno - k lepsiemu.
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
lennyl: WR seťák neni tak zlý aby nevykreslil 6 MP. Na K-5ii je fotka na 100% podobne rozmazaná, ale vďaka trojnásobnému rozlíšeniu je to úplne iný výrez a detajly. Veď sám si zistil pri prechode K-5ii vs K-3 že aj papierovo horšie sklá na K-3 vykreslili viac detajlov.
Ja som s výstupom DSka spokojný. Len oproti K-5ii kde som ostrosť špeciálne nemusel riešiť budem posúvať sharpen ťahátko viac doprava.
Ja som s výstupom DSka spokojný. Len oproti K-5ii kde som ostrosť špeciálne nemusel riešiť budem posúvať sharpen ťahátko viac doprava.
KP, *ist DS, K-m (infra)
Sigma 10-20/4-5.6, DA 35/2.4, DA 50/1.8, DA 70/2.4 ltd, DFA 100/2.8 WR. K tomu WR seťák.
Sigma 10-20/4-5.6, DA 35/2.4, DA 50/1.8, DA 70/2.4 ltd, DFA 100/2.8 WR. K tomu WR seťák.
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
s prvym digitalom ktorym som cvakal, bol Pentax *ist D, na svoju dobu to bol velmi slusny stroj, za podobnu cenu, ako nestutocny srot od firmy Canon - EOS 300D, ktory sa mi rozsypal v rukach, ked mi ho kamarat podal, aby som ho odfotil - sltacil som spust a nieco v nom zasrotilo - kamarat s hrozou zistil ze sa rozpadla zavierka
ja som si neskor kupil svoju prvu Pentaxiu zrkadlovku - K10D, u mna je toto minimum s ktorym sa aj dnes da fotit, 6Mpix je predsa len moc malo, teda pokial chcete robit aj vacsie fotky, ak len do albumu z dovolenky, je aj 6 dost
ja som si neskor kupil svoju prvu Pentaxiu zrkadlovku - K10D, u mna je toto minimum s ktorym sa aj dnes da fotit, 6Mpix je predsa len moc malo, teda pokial chcete robit aj vacsie fotky, ak len do albumu z dovolenky, je aj 6 dost
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
Ehm, netreba zabúdať, že fotografia je plošná záležitosť, teda 6MP istDS má presne polovičné rozlíšenie oproti K-3! Z toho vyplýva aj to, že K-5 a spol. nemajú ani 2x väčšie rozlíšenie, nieto ešte trojnásobné. Lebo lineárne rozlíšenie je to, čo má vplyv na množstvo detailov zachytených na fotke.
istDS: 3000x2000px, K-3: 6000x4000px, K-5 a spol. niečo medzi tým.
S tým potom súvisia aj ďalšie veci, napr. to, že čím menšie a hustejšie pixle, tým jemnejšie detaily sa nimi dajú zachytiť. Obyčajne ale za cenu vyššieho šumu a nižšieho dynamického rozsahu, takže sa hľadá kompromis...
feri2303: to dodatočné doostrovanie na istDS je potrebné kvôli tomu, že istDS má silnejší AA filter (musí mať, vzhľadom na veľkosť pixlov).
istDS: 3000x2000px, K-3: 6000x4000px, K-5 a spol. niečo medzi tým.
S tým potom súvisia aj ďalšie veci, napr. to, že čím menšie a hustejšie pixle, tým jemnejšie detaily sa nimi dajú zachytiť. Obyčajne ale za cenu vyššieho šumu a nižšieho dynamického rozsahu, takže sa hľadá kompromis...
feri2303: to dodatočné doostrovanie na istDS je potrebné kvôli tomu, že istDS má silnejší AA filter (musí mať, vzhľadom na veľkosť pixlov).
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
z 10Mpix som robil vystavne fotky na 80cm a stale vyzerali vyborne, 6Mpix je uz na hrane pouzitia, ale dalo by sa
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
istDS: 3008x2008px
K10D: 3872x2592px
3872/3008=1,29
Teda rozlíšovacia schopnosť K10D oproti istDS je vyššia o cca. jednu tretinu (za predpokladu, že ostatné parametre sa nemenia) - je to cítiť, ale nie je to nič dramatické...
K10D: 3872x2592px
3872/3008=1,29
Teda rozlíšovacia schopnosť K10D oproti istDS je vyššia o cca. jednu tretinu (za predpokladu, že ostatné parametre sa nemenia) - je to cítiť, ale nie je to nič dramatické...
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
Pěkný článek. Já začínal s K100D Super, ale před koncem záruční doby se foťák odporoučel, tak jsem chvíli fotil kompakty a pak časem něco doplatil na K20D (za K100d se seťákem sem dal 17 tisíc). A změna v rozlišení byla brutální (víc jak 2x) no chudák můj tehdejší počítač. Ale šly dělat brutální výřezy. 6Mpix v pohodě stačilo na luxusní A4, A3 řekl bych "dobré" a z K20D šly dělat suprové A3, ale jen pokud se moc neřezalo. Když jsem něco s K20d vyfotil na šířku a výřez byl pak na výšku tak to byla na A3 tak akorát... S Dnešními 24Mpix jde dělat velký formát jedna báseň, pokud je samozřejmě obraz dobře vykreslen
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
presne aj ja, moj prvy Pentax bol K100Ds (z tych 6Mpx som mal fotky na vystave asi meter velke) a potom uz som mal rovno K20D.
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
Nechcel som rozbehnúť megapixel war , ale prišlo mi korektné na to upozorniť. JPG má v rámci interného postrocesu doostrenie. Na RAW+ sa DSko nehrá, fotím výhradne do RAWu.
KP, *ist DS, K-m (infra)
Sigma 10-20/4-5.6, DA 35/2.4, DA 50/1.8, DA 70/2.4 ltd, DFA 100/2.8 WR. K tomu WR seťák.
Sigma 10-20/4-5.6, DA 35/2.4, DA 50/1.8, DA 70/2.4 ltd, DFA 100/2.8 WR. K tomu WR seťák.
Re: Fotenie s *ist DS v roku 2016
Osobne považujem istDS za najlepší CCD Pentax. Na K10D je vidieť, že sa len učili používať čipochvěj a je (pre mňa) zbytočne veľká a ťažká. Navyše má istDS trošku "hrubšiu" matnicu vhodnejšiu na manuálne ostrenie a napájanie tužkovkami. K10D má zasa dve ovládacie kolečká, utesnenie a je rýchlejšia, ale osobne mám aj tak radšej istDS. Holt prvá (digitálna) láska nehrdzavie...
Ešte jeden obrázok na ukážku, čo sa dá od takého "starého krámu" očakávať:
Viem, že nič moc obrázok, ale tento jediný som mal práve poruke. RAW vyvolaný pre zmenu v Capture One - sa mi zdá, že na CCD sú väčší špecialisti, ako Adobe. Práve na tomto obrázku som si testoval rôzne programy - od LR, cez Aperture, C1 a DxO až po DarkTable a RawTherapee.
Ešte jeden obrázok na ukážku, čo sa dá od takého "starého krámu" očakávať:
Viem, že nič moc obrázok, ale tento jediný som mal práve poruke. RAW vyvolaný pre zmenu v Capture One - sa mi zdá, že na CCD sú väčší špecialisti, ako Adobe. Práve na tomto obrázku som si testoval rôzne programy - od LR, cez Aperture, C1 a DxO až po DarkTable a RawTherapee.