Pentax - Highlight Correction
Moderátor: Moderátoři
Re: Pentax K-1
dobre chalani, tak aky je teda zaver? ako doporucujete fotit s K-1 (asi to bude platit aj na ine Pentaxy)..
s Highlights na ON s vedomim ISO-200, alebo to vypnut a ist vzdy zo stativu natvrdo na ISO-100?
pre mna je podstatny vysledok a farebne (expozicne) je Silkypix vs LR CC2105 skoro uplne rovnako.
ako si to fotak / RAW editor zabezpeci je mi celkom jedno.
s Highlights na ON s vedomim ISO-200, alebo to vypnut a ist vzdy zo stativu natvrdo na ISO-100?
pre mna je podstatny vysledok a farebne (expozicne) je Silkypix vs LR CC2105 skoro uplne rovnako.
ako si to fotak / RAW editor zabezpeci je mi celkom jedno.
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
-
- Významný člen
- Příspěvky: 747
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Český ráj ;-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax K-1
Klingo: Ja jsem porovnaval fotky jedne sceny focene s ISO 100 HL OFF, ISO 200 HL OFF a ISO 200 HL ON. ISO 100 HL OFF ma stejny prubeh histogramu jako ISO 200 HL ON. ISO 200 HL OFF je o 1EV svetlejsi.
Lennyl: Fot tak, aby te to bavilo . Pokud budes fotit na ISO 100, tak mas dle meho soudu vetsi moznost ovlivnit vysledek a exponovat presne tak, jak je mas nastaveno. Na druhou stranu ve vysledku v podstate nepoznas rozdil a mozna je foceni s HL ON pohodlnejsi.
Kazdopadne ja uz s timhle tematem koncim at je to tak nebo tak, je cas se vratit od teorie k foceni .
Lennyl: Fot tak, aby te to bavilo . Pokud budes fotit na ISO 100, tak mas dle meho soudu vetsi moznost ovlivnit vysledek a exponovat presne tak, jak je mas nastaveno. Na druhou stranu ve vysledku v podstate nepoznas rozdil a mozna je foceni s HL ON pohodlnejsi.
Kazdopadne ja uz s timhle tematem koncim at je to tak nebo tak, je cas se vratit od teorie k foceni .
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;
Re: Pentax K-1
Tak jsem to nasel je to ve PL63/2008. Popisuje to tam presne jak jsem psal. Kazdopadne nic to nemeni na mem zaveru, ktery platil pro K20D, ze jsme na ISO 100 bez teto ficury dostal ze stinu vic nez na to ISO 200
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
Re: Pentax K-1
A tady je uryvek z webu fotoroman.cz (vydal knizku Mistrovstvi DLSR)
A/D prevodnik
Každý pixel senzoru měří množství světla (fotonů), které na něj dopadá. Výstupem však není číslo ale elektrické napětí úměrné světlu. Toto napětí je však poměrně malé a proto musí být nejprve zesíleno, aby bylo možné ho dále zpracovat. Míra zesílení tohoto základního napěťového signálu senzoru je ovládána nastavenou ISO citlivostí.
Po zesílení signálu na vhodnou úroveň je třeba analogové napětí z každého pixelu převést na číslo (Digit). K převodu slouží A/D převodník který změří napětí a přiřadí mu číslo. Přesnost A/D převodníku se vyjadřuje v bitech, přičemž 8 bitový převodník má k dispozici 256 diskrétních úrovní (0 až 255), 10 bitový má k dispozici 1024 úrovní, 12 bitový 4096 a 14 bitový 16384. Počtu bitů se říká barevná hloubka. Čím více bitů má A/D převodník k dispozici, tím jemněji jsou zaznamenány barvy a tím je snímek odolnější proti posterizaci. Ta se však objevuje jen při editaci snímku v PC, například při opravě špatné expozice.
Většina DSLR je vybavena 12 či 14 bitovými převodníky, 12/14 bitovou přesnost jsou však schopné zachovat jen v RAW režimu. JPEG totiž 12 ani 14 bitovou přesnost není schopen zaznamenat, protože umožňuje zaznamenat vždy pouze 8 bitů na každý kanál.
Me z toho vyplyva, ze je technicky mozne to udelat tak jak pise Karbusicky. Zvloit si jako zaklad ISO 200 a tam, kde tim znasobenim signalu pri ISO 200 dojde k prepalu, tak snizit nasobic jako pro ISO 100.
Nechce se mi zkoumat ruzne raw konvertory co ktery dela, na to nemam cas ... ale podle me to technicky aplikovatelne je ...
A/D prevodnik
Každý pixel senzoru měří množství světla (fotonů), které na něj dopadá. Výstupem však není číslo ale elektrické napětí úměrné světlu. Toto napětí je však poměrně malé a proto musí být nejprve zesíleno, aby bylo možné ho dále zpracovat. Míra zesílení tohoto základního napěťového signálu senzoru je ovládána nastavenou ISO citlivostí.
Po zesílení signálu na vhodnou úroveň je třeba analogové napětí z každého pixelu převést na číslo (Digit). K převodu slouží A/D převodník který změří napětí a přiřadí mu číslo. Přesnost A/D převodníku se vyjadřuje v bitech, přičemž 8 bitový převodník má k dispozici 256 diskrétních úrovní (0 až 255), 10 bitový má k dispozici 1024 úrovní, 12 bitový 4096 a 14 bitový 16384. Počtu bitů se říká barevná hloubka. Čím více bitů má A/D převodník k dispozici, tím jemněji jsou zaznamenány barvy a tím je snímek odolnější proti posterizaci. Ta se však objevuje jen při editaci snímku v PC, například při opravě špatné expozice.
Většina DSLR je vybavena 12 či 14 bitovými převodníky, 12/14 bitovou přesnost jsou však schopné zachovat jen v RAW režimu. JPEG totiž 12 ani 14 bitovou přesnost není schopen zaznamenat, protože umožňuje zaznamenat vždy pouze 8 bitů na každý kanál.
Me z toho vyplyva, ze je technicky mozne to udelat tak jak pise Karbusicky. Zvloit si jako zaklad ISO 200 a tam, kde tim znasobenim signalu pri ISO 200 dojde k prepalu, tak snizit nasobic jako pro ISO 100.
Nechce se mi zkoumat ruzne raw konvertory co ktery dela, na to nemam cas ... ale podle me to technicky aplikovatelne je ...
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
Re: Pentax K-1
znovu pripomeniem, že sa stále pohybujeme na úrovni Bayerovej mozaiky - aparát nevie, aký bude výsledný jas daného pixla, až kým obraz neprejde demozaikovaním, takže čo sa mňa týka, súhlasím s Jasánkom - plošná podexpozícia o 1EV a pridanie príznaku "kompenzácia svetiel"... ono pre ľudí fotiacich do JPG je to aj tak dobrá funkcia.BenaCZ píše:Me z toho vyplyva, ze je technicky mozne to udelat tak jak pise Karbusicky. Zvloit si jako zaklad ISO 200 a tam, kde tim znasobenim signalu pri ISO 200 dojde k prepalu, tak snizit nasobic jako pro ISO 100.
Inak osobne sa vždy snažím fotiť na natívnej citlivosti snímača (kde má snímač najväčší dynamický rozsah) a dávať pozor na prepaly, tie sa kvôli Bayerovi kompenzujú horšie ako tiene. Zaujímavejšie by to mohlo byť s PixelShiftom, ale k tomu sa budem vyjadrovať, až ho budem mať.
Re: Pentax - Highlight Correction
Dalsi citace z fotoroman:
Pro 12bitový převodník typické DSLR, který má k dispozici 4096 úrovní, proběhne převod tak, že nulové hodnotě napětí ze senzoru odpovídající černé se přiřadí digitální číslo 0 a maximální hodnotě napětí ze senzoru se přiřadí maximální číslo 4095. Je-li napětí někde mezi krajními hodnotami lineárně se převede na odpovídá číslo.
Maximální hodnota napětí ze senzoru přitom odpovídá jeho dynamickému rozsahu. Většího napětí A/D převodník není schopen a to ani v případě, že na pixel dopadlo ještě více světla. Kresba v takových místech potom logicky zaniká a hovoříme o přepáleném (klipujícím) kanále a v případě, kdy klipují všechny kanály, tak potom hovoříme o přepálené bílé.
Myslím, ze to s Bayernovou maskou nesouvisi, ta dela pouze rozdeleni jasove slozky svetla na barevnou. Ale velikost jasu s tim nesouvisi ... chapu to tak ze prepaleny kanal vznika kdyz je prepalena pouze jedna ze ctverice policek bayernovy masky, ze kterych se sklada vysledny pixel. Pokud jsou prepaleny vsechny 4, pak je informace zcela ztracena a pixel je prepaleny ...
více viz http://fotoroman.cz/glossary/1_bayer_mask.htm
Pro 12bitový převodník typické DSLR, který má k dispozici 4096 úrovní, proběhne převod tak, že nulové hodnotě napětí ze senzoru odpovídající černé se přiřadí digitální číslo 0 a maximální hodnotě napětí ze senzoru se přiřadí maximální číslo 4095. Je-li napětí někde mezi krajními hodnotami lineárně se převede na odpovídá číslo.
Maximální hodnota napětí ze senzoru přitom odpovídá jeho dynamickému rozsahu. Většího napětí A/D převodník není schopen a to ani v případě, že na pixel dopadlo ještě více světla. Kresba v takových místech potom logicky zaniká a hovoříme o přepáleném (klipujícím) kanále a v případě, kdy klipují všechny kanály, tak potom hovoříme o přepálené bílé.
Myslím, ze to s Bayernovou maskou nesouvisi, ta dela pouze rozdeleni jasove slozky svetla na barevnou. Ale velikost jasu s tim nesouvisi ... chapu to tak ze prepaleny kanal vznika kdyz je prepalena pouze jedna ze ctverice policek bayernovy masky, ze kterych se sklada vysledny pixel. Pokud jsou prepaleny vsechny 4, pak je informace zcela ztracena a pixel je prepaleny ...
více viz http://fotoroman.cz/glossary/1_bayer_mask.htm
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
-
- Významný člen
- Příspěvky: 747
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Český ráj ;-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax - Highlight Correction
BenaCZ: Podle me to nemuze fungovat tak, jak popisuje Karbusicky.
Proste nemuzes jednoduse pro nektere pixely pouzit hodnotu a pro nektere dvojnasobnou, vznikla by ti s toho strasna patlanina. Nehlede na to co popisujete ohledne jednotlivych kanalu.
A neziskas tim v podstate zadny dynamicky rozsah navic. Senzor ma jen jednu citlivost, ktera je dana tim, kolik muze "pojmout svetla". I kdyby nejakym zpusobem fungovalo to, co popisuje Karbusicky, tak to jsou spise kouzla s cisly.
Proste nemuzes jednoduse pro nektere pixely pouzit hodnotu a pro nektere dvojnasobnou, vznikla by ti s toho strasna patlanina. Nehlede na to co popisujete ohledne jednotlivych kanalu.
A neziskas tim v podstate zadny dynamicky rozsah navic. Senzor ma jen jednu citlivost, ktera je dana tim, kolik muze "pojmout svetla". I kdyby nejakym zpusobem fungovalo to, co popisuje Karbusicky, tak to jsou spise kouzla s cisly.
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;
Re: Pentax - Highlight Correction
Jasanek - mám stejný názor a ono je to vidět i na výsledcích, že zázraky se nekonají ne? A to je to nejdůležitější... Jak fotka ve finále vypadá - jestli nastavením těla nebo v zpracování raw je šumafuk. Na K20D to vyšlo nastejno ale protože fotím do raw sem to nepoužíval (stejně jako např vyvážení bílé atd) Noa na marketingové plky a vysvětlovačky z časáku už nevěřím... účel je stejně jen propagace a ne osvěta.
Re: Pentax - Highlight Correction
Postup fotografování s DSLR je většinou v adekvátní podexpozici. Jestliže není nekompromisní podpal, tak je tam vždy nějaká obrazová informace oproti přepalu, kde je informační prázdno. S tím pracují všechna tahle vylepšení, která nahrazují jenom to, že majitel aparátu špatně exponoval. Jedinou otázkou je, zda-li aparát umí fotku lépe složit nebo jestli to umí lépe autor nebo SW v PC. Tedy kdo má lepší zručnost ve zvyšování dynamického rozsahu poskládáním fotky. Nezbývá než to stále opakovat, ať nečekáme zázračné funkce. A osobně spíše čekám "zázračnou" funkci v drahém programu v PC než ve foťáku, od kterého čekám hlavně datový soubor s hromadou obrazových informací.
Re: Pentax - Highlight Correction
S tim, ze senzor muze pojmout jen nejake mnozstvi svetla souhlasim. Proto zrejme musi tato funkce na ISO 200 fotku podexponovat a pak to zpetne preexponovat pri "vyvolani". Tim se samozrejme omezi prepaly. Ale taky je pravda ze toho sameho dosahnu pokud fotku podexponuju na ISO 100 a pak vytahuju stiny v pocitaci. Taky souhlasim s tim, ze vyvoj softwaru jde tak rychle dopredu, ze to bude v compu vzdy kvalitnejsi nez ve fotaku.jasanek píše:BenaCZ: Podle me to nemuze fungovat tak, jak popisuje Karbusicky.
Proste nemuzes jednoduse pro nektere pixely pouzit hodnotu a pro nektere dvojnasobnou, vznikla by ti s toho strasna patlanina. Nehlede na to co popisujete ohledne jednotlivych kanalu.
A neziskas tim v podstate zadny dynamicky rozsah navic. Senzor ma jen jednu citlivost, ktera je dana tim, kolik muze "pojmout svetla". I kdyby nejakym zpusobem fungovalo to, co popisuje Karbusicky, tak to jsou spise kouzla s cisly.
Na druhou stranu pro ty co foti do jpg a fotky neupravuji je tato funkce rekl bych hodne prinosna, protoze dela tu otrockou praci u compu za vas ...
Ja to prestal pouzivat uz davno, protoze jsem proste byl schopen z fotky dostat vic u compu nez to udelal sam fotak ...
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
Re: Pentax - Highlight Correction
ono asi hodne zalezi aj od sposobu fotenia/ako je kto nauceny.
napr. pri foteni ludi/reportaze/detailov mam korek.expocizie na nule, alebo skor na +0.3 az +0.7EV z dovodu, ze ma natankuju dake svetlejsie miesta na fotke (a stale nejde o cisty prepal) ale aj z dovodu ze snad kazde sklo na plnu dieru vinetuje a tym padom ztmavuje expoziciu tak akosi automaticky (pouzivam vzdy celoplosne meranie).
naopak pri foteni krajiny zo stativu podvedome stale podexponovavam (-0.7 EV napr.),lebo sa bojim ako cert kriza tych prepalov na oblohe.
takze ludia/reportaz kaslat na to a mat HL na Auto (zvacsa dava tych ISO-200) a mat pohodlne hotovu fotku byt aj do JPGu rovno a na krajinu ist zasa s HL na OFF a na ISO-100.
PS: a pouzitie prechodaku ND8soft vidim u mna ako prinos,expozicia je vyrovnanejsia, nebudem tym padom podvedome podexponovavat a aj histogram nebude taky strmy pre dalsie upravy,hmm
napr. pri foteni ludi/reportaze/detailov mam korek.expocizie na nule, alebo skor na +0.3 az +0.7EV z dovodu, ze ma natankuju dake svetlejsie miesta na fotke (a stale nejde o cisty prepal) ale aj z dovodu ze snad kazde sklo na plnu dieru vinetuje a tym padom ztmavuje expoziciu tak akosi automaticky (pouzivam vzdy celoplosne meranie).
naopak pri foteni krajiny zo stativu podvedome stale podexponovavam (-0.7 EV napr.),lebo sa bojim ako cert kriza tych prepalov na oblohe.
takze ludia/reportaz kaslat na to a mat HL na Auto (zvacsa dava tych ISO-200) a mat pohodlne hotovu fotku byt aj do JPGu rovno a na krajinu ist zasa s HL na OFF a na ISO-100.
PS: a pouzitie prechodaku ND8soft vidim u mna ako prinos,expozicia je vyrovnanejsia, nebudem tym padom podvedome podexponovavat a aj histogram nebude taky strmy pre dalsie upravy,hmm
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Pentax - Highlight Correction
1. Poznat samotne usporiadanie RGBR je dolezite len pre JPEG. Data v RAW (dng, pef) su ukladane za sebou, tak ako su merane z ADC (aj ked niektory ako C,N,F,.. uz zacinaju sprtat aj do RAW-u).
2. Pred samotnym meranim nieje mozne zistit kolko energie je v danej bunke senzora ( na to sluzi to samotne meranie ) t.j. prepinanie ISO100 <> ISO200 ( teda zosilnenia ) pocas merania nie je mozne (inak by som tieto ADC uz davno pouzival v praci ) a predpokladam, ze aj prepinanie zosilnenia v ramci jedneho snimku sa nerobi. Zmena zosilnenia na operacnych zosilnovacoch sposobuje zakmitanie vystupneho signalu. Po tuto dobu nie je mozne merat (cas ustalenia je nasobne dlhsi ako samotny prevod na digitalnu hodnotu ).
Proti zmene zosilenia pocas merania bunky je aj fakt, ze ISO200 nie je presne 2xISO100 atd. Viac merania skutocnej citlivosti na DXOmark http://www.dxomark.com/Cameras/Pentax/K ... asurements. Dochadzalo by k farebnym posunom.
Su teda dve moznosti:
HW: pouzije sa nelinearny zosilnovac pre ADC, ktory signal nad urcitu hodnotu zacina "zoslabovat" ( toto krasne robia elektronky ). Tato finta je vhodna pre CB ale nie RGBR sensory, kde sposobuje farebny posun. Naviac navisuje cenu. Na druhu stranu bolo by mozne pouzit ISO100.
SW: pri nastaveni ISO200 sa v skutocnosti pouzije ISO100 ( zosilenie 0,5x ) a potom sa namerane data SW vynasobia 2x az na horne hodnoty, kde sa zosilenie znizuje az k 1x ( toto su tie krivky https://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3/15 ) Inak je pekne vidiet, ze medzi HL ON/ OFF je skoro 1EV rozdiel ( tato metoda neumoznuje viac ako 1EV ).
Este k sumu: takto ziskane data mozu byt viac zasumene ako pri nastaveni ISO200, ale len za predpokladu, ze fotoaparat skutocne podporuje ISO200 na HW urovni.
Fuji snimace s malou a velkou bunkou by teoreticky mohli malu bunku pouzit na detekciu mnozstava svetla a podla nej by nastavili ISO (zosilnenie) pre velku bunku, ale tiez to nerobia. Je lepsie spravit dve snimky, kde jedna je pri ISO200 (velke bunky) a druha ISO50(male bunky). Takto mozu pouzit fintu HDR a maju +2EV.
2. Pred samotnym meranim nieje mozne zistit kolko energie je v danej bunke senzora ( na to sluzi to samotne meranie ) t.j. prepinanie ISO100 <> ISO200 ( teda zosilnenia ) pocas merania nie je mozne (inak by som tieto ADC uz davno pouzival v praci ) a predpokladam, ze aj prepinanie zosilnenia v ramci jedneho snimku sa nerobi. Zmena zosilnenia na operacnych zosilnovacoch sposobuje zakmitanie vystupneho signalu. Po tuto dobu nie je mozne merat (cas ustalenia je nasobne dlhsi ako samotny prevod na digitalnu hodnotu ).
Proti zmene zosilenia pocas merania bunky je aj fakt, ze ISO200 nie je presne 2xISO100 atd. Viac merania skutocnej citlivosti na DXOmark http://www.dxomark.com/Cameras/Pentax/K ... asurements. Dochadzalo by k farebnym posunom.
Su teda dve moznosti:
HW: pouzije sa nelinearny zosilnovac pre ADC, ktory signal nad urcitu hodnotu zacina "zoslabovat" ( toto krasne robia elektronky ). Tato finta je vhodna pre CB ale nie RGBR sensory, kde sposobuje farebny posun. Naviac navisuje cenu. Na druhu stranu bolo by mozne pouzit ISO100.
SW: pri nastaveni ISO200 sa v skutocnosti pouzije ISO100 ( zosilenie 0,5x ) a potom sa namerane data SW vynasobia 2x az na horne hodnoty, kde sa zosilenie znizuje az k 1x ( toto su tie krivky https://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3/15 ) Inak je pekne vidiet, ze medzi HL ON/ OFF je skoro 1EV rozdiel ( tato metoda neumoznuje viac ako 1EV ).
Este k sumu: takto ziskane data mozu byt viac zasumene ako pri nastaveni ISO200, ale len za predpokladu, ze fotoaparat skutocne podporuje ISO200 na HW urovni.
Fuji snimace s malou a velkou bunkou by teoreticky mohli malu bunku pouzit na detekciu mnozstava svetla a podla nej by nastavili ISO (zosilnenie) pre velku bunku, ale tiez to nerobia. Je lepsie spravit dve snimky, kde jedna je pri ISO200 (velke bunky) a druha ISO50(male bunky). Takto mozu pouzit fintu HDR a maju +2EV.
Pentax K20D; K-3; DA18-55/3.5-5.6; DA35/2.4; DA50/1.8; AF-540FGZ;Tamron 90mm/F2.8; 17-50/F2.8; 70-200/F2.8;Sigma AF 10-20/F4-5.6; Samyang 8mm/3.5; Kenko 1.5x; Zomei Z668C ...
Re: Pentax - Highlight Correction
Testol som dva DNG na ISO200. Jeden s HL ON a druhy HL OFF. V EXIF-e je rozdiel:
IMGP0807.DNG (HL OFF)
ISO:200
Baseline Exposure: -0.5117340088
Dynamic Range Expansion: Off; 0; 0; 0
IMGP0808.DNG (HL ON)
ISO:200 (v skutocnosti bol ADC na "ISO100" )
Baseline Exposure: 0.493927002
Dynamic Range Expansion : On; Enabled; 0; 0
Potom som otvoril DNG v Rawtherapee. No neuverite, ale IMGP0808.DNG (HL ON) je podexponovany o 1EV. Info o tom, ze na foto treba upravit expoziciu je v EXIFe -Baseline Exposure.
No a som rad ako blcha, lebo jedina vec co mi vadi na Rawtherapee je, ze v nom nepracuje spravne expozicna automatika. Mal som foto nahodne tmave/svetle no a zato mozem ja a nastavenie "HL Auto" vo fotaku. Teda Rawtherapee nepozna v EXIFe - Baseline Exposure.
Teda u mna HL OFF ( pracujem len s DNG).
ZAVER: HL ON sposobi, ze fotka sa exponuje na nizsom ISO, ako je nastavene. Dokorigovanie sa robi len v JPG. RAWe sa zapise info do EXIFu, ale namerane data sa nemenia. To musi az soft v PC, ktory vie pracovat s EXIFom PENTAXu.
IMGP0807.DNG (HL OFF)
ISO:200
Baseline Exposure: -0.5117340088
Dynamic Range Expansion: Off; 0; 0; 0
IMGP0808.DNG (HL ON)
ISO:200 (v skutocnosti bol ADC na "ISO100" )
Baseline Exposure: 0.493927002
Dynamic Range Expansion : On; Enabled; 0; 0
Potom som otvoril DNG v Rawtherapee. No neuverite, ale IMGP0808.DNG (HL ON) je podexponovany o 1EV. Info o tom, ze na foto treba upravit expoziciu je v EXIFe -Baseline Exposure.
No a som rad ako blcha, lebo jedina vec co mi vadi na Rawtherapee je, ze v nom nepracuje spravne expozicna automatika. Mal som foto nahodne tmave/svetle no a zato mozem ja a nastavenie "HL Auto" vo fotaku. Teda Rawtherapee nepozna v EXIFe - Baseline Exposure.
Teda u mna HL OFF ( pracujem len s DNG).
ZAVER: HL ON sposobi, ze fotka sa exponuje na nizsom ISO, ako je nastavene. Dokorigovanie sa robi len v JPG. RAWe sa zapise info do EXIFu, ale namerane data sa nemenia. To musi az soft v PC, ktory vie pracovat s EXIFom PENTAXu.
Pentax K20D; K-3; DA18-55/3.5-5.6; DA35/2.4; DA50/1.8; AF-540FGZ;Tamron 90mm/F2.8; 17-50/F2.8; 70-200/F2.8;Sigma AF 10-20/F4-5.6; Samyang 8mm/3.5; Kenko 1.5x; Zomei Z668C ...
Re: Pentax - Highlight Correction
Karci diky za vycerpavajici popis. Potvrzuje to co tvrdil Jasanek a take to potvrzuje to ze Karbusicky kecal
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
Re: Pentax - Highlight Correction
Ked uz mam tu dovolenku, tak som testol este sum na K-3 pre HL ON, HL OFF, cez Rawtherapee:
1. 1/500s, f1.8, ISO100, HL OFF (inak sa ani neda): Mean=33, Hight=59
2. 1/500s, f1.8, ISO200, HL ON: Mean=32, Hight=60
3. 1/500s, f1.8, ISO200, HL OFF: Mean=32, Hight=59
Vzhladom na to, ze 1. a 2. su podexponovane o 1EV, tak tu sum este narastie po SW korekcii expozicie.
Teda IS200 ma menej sumu ako podexponovane ISO100 o 1EV (resp. ISO200+HL ON).
No a teraz idem na 1, 2 ( slovom 12) beers
EDIT: Tak aj DXOmark to potvrdil. Podla http://www.dxomark.com/Cameras/Pentax/K ... asurements je SNR18% pri ISO100 = 40.7dB a pre ISO200 = 37.9dB. Rozdiel je 2.8db (cca. 0.5EV). Aby fotka spravena na ISO100 podexponovane o 1EV po uprave mal ronvaky sum ako foto na ISO200, musel by byt rozdiel SNR18% aspon 6dB.
1. 1/500s, f1.8, ISO100, HL OFF (inak sa ani neda): Mean=33, Hight=59
2. 1/500s, f1.8, ISO200, HL ON: Mean=32, Hight=60
3. 1/500s, f1.8, ISO200, HL OFF: Mean=32, Hight=59
Vzhladom na to, ze 1. a 2. su podexponovane o 1EV, tak tu sum este narastie po SW korekcii expozicie.
Teda IS200 ma menej sumu ako podexponovane ISO100 o 1EV (resp. ISO200+HL ON).
No a teraz idem na 1, 2 ( slovom 12) beers
EDIT: Tak aj DXOmark to potvrdil. Podla http://www.dxomark.com/Cameras/Pentax/K ... asurements je SNR18% pri ISO100 = 40.7dB a pre ISO200 = 37.9dB. Rozdiel je 2.8db (cca. 0.5EV). Aby fotka spravena na ISO100 podexponovane o 1EV po uprave mal ronvaky sum ako foto na ISO200, musel by byt rozdiel SNR18% aspon 6dB.
Pentax K20D; K-3; DA18-55/3.5-5.6; DA35/2.4; DA50/1.8; AF-540FGZ;Tamron 90mm/F2.8; 17-50/F2.8; 70-200/F2.8;Sigma AF 10-20/F4-5.6; Samyang 8mm/3.5; Kenko 1.5x; Zomei Z668C ...