Ahoj všem - přestože jsem začátečník, který nemá kvůli škole moc času se přes den rozvíjet ve focení (

), tak přidám pár postřehů z focení přes noc
Dost záleží na tom,
co chceš z té hvězdné oblohy fotit.
Pokud si vystačíš s nejjasnějšíma hvězdama, aby byly vidět
souhvězdí, tak stačí kratší časy. Ale fotit např. na široká ohniska nějakou tu
jasnou mlhovinu je lepší s časy delšími a přežít mírné protažení hvězd. Na 18mm se seťákem beru 30s na nejmenší clonu (3,5). Důležitější než čárkovité hvězdy je dobře manuálně zaostřit - metodou cvaknu mrknu na hvězdy a pokud jsou čárky (tady se vyplatí mít delší časy protože je zaostření lépe vidět na čárkách než na tečkách) moc tlusté tak malinko přeostřit cvaknout a zase zkontrolvoat... Občas na palici. Další faktor je tmavá obloha - většinou celkem bída díky světelnému znečištění nebo špinavé atmosféře...
Ony se ty mírně protáhlé hvězdy dají přežít

viz.např.
http://slavek-m.rajce.idnes.cz/Hvezdna_ ... _vyrez.jpg
Co se týče nastavení
ISO tak standardem je 1600 a z vlastních zkušeností mohu potvrdit, že to je opravdu nejlepší nastavení citlivosti. Co nejvyšší elminaci šumu pak eliminovat větším počtem expozic, protože při postprocesingu pak stejně opět vyleze a je jen na autorovi, aby našel svůj kompromis mezi šumem a tím, co z fotek vytáhne...
Z delších ohnisek jsem zkoušel pouze 35mm na Macru Ltd. tam je díky nižší cloně (2,8) možno i na tomto o něco delším ohnisku použít i 15s aby to bylo esteticky únosné. Ideální max je 10s.
Focení
meteorů: tak tam tě moc hvězdy nezajímají, takže volit na 18mm bezproblémů těch 30s (pokud je směrem k focení moc světelného znečištění od města např. tak dávám jen 15s) s co nejnižší clonou. Zas tak moc jich nelítá a už vůbec ne do záběru, takže čím širší ohnisko, tím lepší...
http://slavek-m.rajce.idnes.cz/Hvezdna_ ... _kopie.jpg
No a kromě bodových hvěd je tu ještě možnost
startrails 
S dobře komponovanou krajinou (ještě jsem nezkoušel

)se dají udělat opravdu krásné snímky...
S delšími ohnisky zatím nemám zušenosti, ale tam už to bohužel bude problém. Ideální je mít peníze a investovat do paralaktické montáže a nějaký čas neřešit. Pak už se člověk pere jen s postprocesingem - eliminace světelného znečištění od obzoru odstraněním gradientu, aplikace darkfield a flatfield a hromada hraní si s PS pro co nejlepší barevné zpracování atd.
Hm, koukám, že jsem se nějak rozjel tak snad to přežijete a omluvíte mě
