1. SHIFTing čipu
Bezkonkurenční funkce pro architekturu! Najdete v Menu 03/úprava kompozice. V poměrně velké míře dokáže nahradit SHIFT funkci TS objektivu.
Jak asi víte, při fotografování architektury je důležité mít v pořádku tzv. kolinearitu, lidově sbíhání linií. Jak nemáte objektiv vodorovně, nemilosrdně se vám začnou sbíhat linie, při focení baráků většinou nahoru. Poté se musí taková fotka „srovnat“ v editoru, ale čím širší objektiv a větší podhled, tím více po rovnání musíte řezat.
Extrémní příklad (takové kompozici je lepší se i vyhnout):

po srovnání a ořezu na původní poměr stran:

Na fotografování architektury používám různé objektivy, někdy stačí 17mm, jindy je vhodný 12-24, ale nejčastěji fotím s o hodně širší Sigmou 10-20. Ony dva mm ohniska mezi 10-20 a 12-24 jsou, co se týče stísněných exteriérů i interiérů, obrovský rozdíl. A nyní si představte, že stejný skok v zorném úhlu dokáže navíc udělat i K-3.
Jednoduchým posunutím čipu se při zachování rovnoběžnosti svislic získá cca 10% obrazu mimo běžné zorné pole. Viz obrázek. Zelený kříž je střed původní kompozice pro všechna ohniska, růžový pro 10mm po posunu vzhůru. Vše nad zelenou linkou je tedy získané navíc:

Pro zajímavost, žlutý obdélník ukazuje běžný záběr objektivu Pentax 12-24mm. Jen o trochu větší záběr má profi objektiv Canon TS-E17/4 (ohnisko na APS-C tedy cca 11,3mm), jehož posun obrazu je, co jsem tak vygůgloval a změřil, cca 25%. Prakticky se tak toto sklo za bratru 58 litrů dostane na FF pouze o kousíček dále, než K-3 s 10mm! (modrý obdélník). A proto je v této oblasti Pentax K-3 doslova bezkonkurenční a už bych si bez této fíčury nedokázal focení představit!
2. Simulace ND
Onehdy jsem si zapoměl na stole krabičku s filtry. V terénu jsem pak řešil, jak nahradit ND, abych za slunečného dne rozmázl vodu, mraky a alespoň částečně zneviditelnil lidi. S K-3 to jde vcelku v pohodě, pokusné foto bez ND:

Stačí nastavit snímání „Dálk. ovládání + Multi-expozice“, režim „Průměr“ (každou ze subexpozic spustíte dálkáčem - vhodné, když se třeba v záběru motají turisté, nebo auto) nebo „Kompozice z intervalů“, režim „Průměr“ (nezaškrtávejte volbu „Uloži proces“, jinak to na kartu uloží každou ze subexpozic, což nechcete) a vzít záběr navícekrát. Osvědčilo se mi cca 20-30 subexpozic. (Záleží na primárním snímacím čase, tady to byla 1/160 při f13).
Samozřejmě jde s touto fíčurou umocnit použití běžného 8ND filtru a natáhnout snímání scény na x minut. Výhodou je, že expozici lze mezi subexpozicemi snadno měnit. K-3 navíc ukazuje, kolik subexpozic ještě do kompletace zbývá. Nezanedbatelná výhoda tohoto postupu je také v tom, že při použití CPL další filtr nevinětuje, nemrví obraz a neujíždí barvy.
3. RAW HDR
Tuto opět velmi dobrou funkci pro fotitele architektury, přírody apod. (rozuměj stativonoše) již velmi dobře popsal Kordoz v tomto vlákně.
Když to shrnu, K-3 umí vytvořit trojexpozicí jeden cca 80MB raw (.dng) s gigantickým dynamickým rozsahem. Máme tu kupříkladu scénu z opuštěného pivovaru, kam děravou střechou svítí prudké slunce, ale určité místnosti jsou zcela utopené ve tmě (skrýnšoty přímo z Camera Raw):

Raw bez úprav.
Tahátkem lze ovšem vytáhnout/stáhnout expozici klidně až + 5EV/-3EV

Extrémní zesvětlení +5EV + 100% stíny - (samozřejmě již zcela zbytečné).
Rozumným ubráním světel, vytažením stínů a přidání kontrastu lze scénu světelně srovnat tak, že vypadá poměrně přirozeně, bez oněch známých, nešvarných HDR jevů (aury kolem hran a takový ten zamaštěný vzhled)...

Uvidíme, jesli podobnou funkci dokázal Canon implementovat do právě nejnovějšího APS-C foťáku - 7DII... ve specifikacích jsem nic takového zatím nenašel…
_Tak, to je pro dnešek z užitečných funkcí K-3 zatím vše. Pokračování třeba někdy příště. Jestli máte někdo další, klidně se do vlákna přidejte. Mně je trochu žinantní popisovat možnosti foťáku, spousta lidí řeší jak na kokotoči pro mně zcela nepodstatné nedostatky AF, ale poměrně zásadní, inovativní, neřku-li převratné funkce K-3 (etablované často již i do starších strojů) nejsou vůbec zmiňovány…
