

Průměr předního závitu: 67mm
Minimální a maximální možná clona: 2 - 22
Minimální zaostřená vzdálenost: 30cm
Materiál těla objektivu: kov
Materiál sluneční clony: plast
Bajonet: KAF
Vestavěná sluneční clona A/N: Ne
Sluneční clona v základním balení: Ano
Prachotěsnost a voděodolnost A/N: Nezkoušeno
Vhodné pro digitální a analogové fotoaparáty: Ano
Clonový kroužek A/N: Ano
KONSTRUKCE OBJEKTIVU
Objektiv si * v názvu rozhodně zaslouží, jeho tělo je kovové a je precizně zpracovaný.
Clonový kroužek je plastový, ale pohybuje se precizně a prakticky bez vůle. Dobře řešená je taky sluneční clona, na které zaujmou 2 detaily. Celá vnitřní plocha je potažena černou látkou s krátkým chlupem (nějaký druh syntetického sametu) jako ochrana proti nechtěným odrazům a k zajištění clony na obrubě objektivu slouží vyměnitelné rolničky - viz. detail na obrázku. Takže ani po letech nebude clona špatně držet.
Na vnějším obvodu obruby objektivu jsou piktogramy, ze kterých je patrné jak clonu nasadit pro foceni a jak do transportní polohy.

ZAOSTŘOVÁNÍ
Dráha ostření je poměrně krátká s obvodovým úhlem cca 90 stupňů, což trochu komplikuje ruční ostření, ale dá se na to zvyknout. Mezi AF a MF se přepíná posunutím zaostřovacího kroužku a zároveň přepnutím páčky na těle zrcadlovky. Chod zaostřovacího kroužku je krásně hladký, a není ani moc tuhý ani moc volný, prostě tak akorát. Zajímavé je, že při MF se pohyb kroužku v krajních polohách nezastaví o doraz jak je běžné, ale s mírně zvýšeným odporem pokračuje dál (ale už bez vlivu na zaostřenou vzdálenost), z tohy plyne, že se pohyb musí přenášet přes nějakou třecí spojku a při razantní snaze rychle zaostřit na jednu z krajních poloh nevznikně žádný náraz který by mohl vnitřku objektivu ublížit.
Co se AF týká, tak jsem nezaznamenal nic neobvyklého, zaostřeno je celkem svižně a pokud můžu soudit tak asi i přesně.
KVALITA OBRAZU
Hodnocení tohoto skla se z různých zdrojů docela rozcházejí. Jedni jsou nadšeni druzí jej zatracují pro nižší IQ na malé clony. Je potřeba si uvědomit, že objektiv byl konstruován v době kdy digitál tzv. tahal kačera (podle Dimitrova byl vyráběn mezi 1991-2004).
Dle mého názoru je pravda tak někde uprostřed. Při F2 zdaleka není tak přesvědčivý jako FA35/2, ale už při F3,5 nebo F4 je to hodně slušné (viz testovací snímky).
Na digitálu trochu trpí fialovýma konturama v mezních situacích (viz testovací snímky), ale někdy se to dá řešit v PC. Co se řešit v PC nedá je snaha K10D (aspoň té mojí) s tímto sklem za slunečného počasí přeexponovávat, takže mívám stabilně korekci -0,7 někdy i -1EV. Fotím jen do RAWu a už slyším hlasy, že do RAWu je lepší přeexponovat. Je i není. Pokud v RAW konvertoru ani obnovením jasů ani křivkou (ani CIELAB křivkou) nedošáhnu na kresbu ve světlech u fotek bez korekce je to už přeexponované moc - proto těch -0,7EV a je to OK.
Shrnul bych to tak, že na kinofilmu je to špička, která ač na to nebyla konstruovaná předvádí celkem slušné výkony i na digitálu.
TESTOVACÍ SNÍMKY
Všechno foceno do RAW, převedeno v RawTherapee v2.3, jediné úpravy jsou mírné zásahy do křivek, ta cérka na židli je oříznutá a některé jsou bez úprav. ŽÁDNÝ SNÍMEK NENÍ DOOSTŘENÝ při převodu, tzn. pro porovnání kresby s vlastními snímky si ty moje doostřete stejně jako doostřujete ty svoje aby jste to mohli porovnat.









BOKEH
Clona 2

Clona 2.8

Clona 4

Clona 5,6

Clona 8
