Redukce objektivů M42 na Pentax
Moderátor: Moderátoři
-
- Významný člen
- Příspěvky: 592
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rakovnicko na chalupě
Ahoj. zase jednou prosím o pomoc: mám redukci- adaptér M42/PK (tu s nápisem Pentax, Japan) a při použití s objektivem (Helios 58/2) se nezafixuje proti pootočení, takže ostření na objektivu vede k uvolnění z bajonetu. Tedy - nezafixuje se adaptér ani samotný, domnívám se, že prostě nemá jak - jeho vnější průměr "zapadne" do otvoru v těle a nemá žádnou další přírubu/límec, který by svým otvorem sednul na fixační (aretační) kolík. Nemáte s tím nějakou zkušenost - myslím, že takto se budou chovat Pentax-adaptéry nabízené i na VK-foto nebo Photo life shop, narozdíl od těchto třeba: http://www.fotopl.cz/?lang=cze. Nebo dělám něco blbě a tyto adaptéry se nějak také dají "utáhnout" ? Mluvíte tady často o nějaké "pojistce" - na mém kousku nic takového není (a na fotkách jiných stejného typu, t.j. stříbrný kroužek s vnitřním závitem a subtilní vykrajovanou přírubou nic nevidím). Než tedy objednám na zkoušku nový adaptér, prosím o radu.
Pavel
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 115
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Královéhradecký kraj
Protože používám hodně objektivů Zeiss a dalších se závitem M42 mám určitou zkušenost. Já osazuji každý objektiv na pevno tou redukcí s nápisem Pentax, odšroubuji pérko a zpět vrátím šroubeček, který jako červík dosedne do závitu a pevně fixuje redukci k objektivu. Potom modelářskou mikrobruskou (každou chvíli se prodává v nějakém supermarketu) vyfrézuji malý otvor-prohlubeň v těle objektivu - jako západku (stejné jako u objektivu v originálním provedení Pentax). Mám udělanou papírovou šablonu, která mi přesně určí místo pro vytvoření prohlubně. Před frézováním celý objektiv řádně zabalím do igeliťáku, olepím izolepou a nechám jen volné místo pro frézování (to aby se objektiv nezaprášil), po frézování vše nejdříve řádně oluxuji a teprve potom odstraním opatrně to obalení. K frézování používám od zubaře vyžebrané pro něj již nepotřebné vrtáčky (frézky). Touhle úpravou udělám z objektivů M42 objektivy s bajonetem Pentax. Někdy je potřebné také odstranit kolíček pro ovládání clony z objektivu. Celkem bez problému se odšroubuje paticez objektivu, vyjme kolíček a lze provést frézování mimo objektiv (skel), potom lehce sesadit. U redukcí s označením Pentax není problém se zaostřením na nekonečno. To jsem měl pouze u redukcí prodávaným v síti M-Bank. Tyhle ale používám tam, kde patice okolo M42 je úzká a nebylo by kam vyfrézovat otvor - např. měchové zařízení pro makro od Pentaconu. Tam to nevadí. Tyhle měchové sáňky používám nejen na makro, ale především k instalaci prastarých objektivů z počátků minulého století, kde se ostřilo měchem. Stačí se podívat na http://galactinus.net/vilva/retro/index.html#slr. Obecně řečeno s vybranými objektivy M42 Zeiss a některými dalšími výrobky získávám nedostižnou optickou kvalitu v porovnání se zoomy Pentax střední cenové třídy. To vše za směšné ceny zakoupených objektivů řádově ve stokorunách.
Bogo
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 173
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rudňany
-
- Významný člen
- Příspěvky: 592
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rakovnicko na chalupě
Bogo, všim sem si i u starších příspěvků, jak často se pohybuješ mezi starými objektivy... tohle je ovšem poezie fotografa na Tajuplném ostrově Pokud jde ovšem o můj problém, ten je trochu jinde: objektiv celkem drží v redukci (i když ten červík samozřejmě věc významně vylepší), ovšem drážku/otvor/prohlubeň, tedy cokoliv pro aretační kolík není kde vytvořit. Znalci, jakým jsi, stačí připomenout, že jde o Helios. Už jsem se smířil s tím, že pro něj seženu redukci se širokou přírubou a otvorem pro kolíček (myslím, že např. z toho Polska). Tuhle "bez pérka" buď vrátím, nebo ponechám pro jiný typ... Díky za inspiraci!
Pavel
Co se "nedostižné kvality" Zeiss skel týče, provedl jsem si jakési malé porovnání, konkrétně MC Pancolaru 1,8/50 s postarším Super Takumarem 1,4/50 ještě bez SMC vrstev. Někde asi udělali soudruzi z NDR chybu, hodnotil jsem kresbu na normálním záběru zahrady, tedy žádná testovací tabulka, ale do clony 5,6 měl Takumar navrch, v krajích obrazového pole byl zřetelně ostřejší. Testováno s adaptérem na K10D. Používal jsem před lety na kinofilm také tzv. "legendární" MC Flektogon 2,8/20, taktéž Zeiss. Fungovalo to, ale že by to byl nějaký zázrak, to bych si netroufl tvrdit. Od té doby jsem poněkud skeptický k různým výkřikům o kvalitách toho či onoho. Koneckonců každý máme také své určité představy o kvalitě zobrazení. Někde tady byl odkaz na stránky s porovnáním objektivů Zeiss a Pentax. Z onoho porovnání vyplynulo, že jsou srovnatelné. Zkrátka "Pentaxácké" objektivy jsou výborné. Jen tak mimochodem, bavíme se pořád o pevných sklech.
Jirka
Jirka
Několik krásných kousků z dob dávno i nedávno minulých - K2, Kx, ME SUPER, MX, K 1000, SPOTMATIC, MZ 5n..
Současnost K-5IIs, Sigma 2,8 17-50 EX DC HSM, Sigma 4,5-5,6 8-16 DC HSM , SMC Pentax 60-250, Smc Pentax 100mm Macro
Současnost K-5IIs, Sigma 2,8 17-50 EX DC HSM, Sigma 4,5-5,6 8-16 DC HSM , SMC Pentax 60-250, Smc Pentax 100mm Macro
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 115
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Královéhradecký kraj
Samořejmě se musí vybírat určitá skla. Osobně mohu doporučit Zeiss MS Sonnar 135/3,5, 180/3,5, vynikající 200/2,8, z P-sixu Biometar 80/2,8, nabo Revuenon manuál MC macro 28-70, Soligor MC macro 75-205, manuál smc Pentax 28/2,8, vynikájící Helios 50/1,8, nebo Porst-Mamyia 135/1,8 (běžně se prodává na e-bay za 600 eu), atd. Podívejte se, které objektivy se třeba v USA prodávají za neuvěřitelné ceny a u nás se válejí v bazarech http://www.wholesaledigital.co.za/m42home.htm. O Zeissových sklech a jejich kvalitách se dočtete třeba na http://www.mflenses.com/index.php?optio ... iew&id=150.
nebo na http://www.mflenses.com/gallery/v/german/zeiss/
nebo na http://photo.mysteria.cz/czj/czj.html.
O sovětských-ruských sklech si lze dobře počíst na
http://www.photohistory.ru/1207248188947645.html
Takhle bych mohl pokračovat do aleluja. Já mám asi 50 objektivů, aktivně používám tak 25 objektivů, každý na něco jiného. Další jsou již jen opravdu chuťovky, které využívám ke speciálním fotografiím, jako např. http://www.syzygyst.com/JoePhoto/tpec/index.htm. Ten jsem jako kluk, který se učil fotit, viděl u starého pana Sudka (jeden z jeho nejoblíbenějších objektivů). Po dlouhých letech jsem ho sehnal v pozůstalosti a odúmrti fotografického rodu Šustilů, je to unikát - odhaduji, že v republice jich nebude více jak 3-4 ks. Ten dává obrázky nenapodobitelné atmosféry, jakou měly fotky Sudka. Tak bych mohl pokračovat. Samozřejmě mám i řadu nových zoomu, ty používám třeba na dovolené, nebo na horách, když nechci tahat velkou zátěž. Říká se, že skoro vše, i atmosféru lze napodobit v Photoshopu. Je to pravda tak max. na 50%. Některá skla prostě nejde simulovat a to si myslím, že Photoshop po 15 letech každodeního užívání ovládám. Je to věc názoru, někdy je pohodlné automatické ostření, extrazoom a "nastřílet 300 fotek" ze kterých se jedna vybere. Já jdu většinou jinou cestou (jsem starý páprda) dělám jen pár fotek, ale ty musí sedět přesně podle mých požadavků. A k tomu je potřeba taky specifická skla. Ještě jedna poznámka kritérií k hodnocení objektivů je více, než počet rozlišených čar ve středu a v kraji obrazu. Ostrost není vždy to nejdůležitější.
nebo na http://www.mflenses.com/gallery/v/german/zeiss/
nebo na http://photo.mysteria.cz/czj/czj.html.
O sovětských-ruských sklech si lze dobře počíst na
http://www.photohistory.ru/1207248188947645.html
Takhle bych mohl pokračovat do aleluja. Já mám asi 50 objektivů, aktivně používám tak 25 objektivů, každý na něco jiného. Další jsou již jen opravdu chuťovky, které využívám ke speciálním fotografiím, jako např. http://www.syzygyst.com/JoePhoto/tpec/index.htm. Ten jsem jako kluk, který se učil fotit, viděl u starého pana Sudka (jeden z jeho nejoblíbenějších objektivů). Po dlouhých letech jsem ho sehnal v pozůstalosti a odúmrti fotografického rodu Šustilů, je to unikát - odhaduji, že v republice jich nebude více jak 3-4 ks. Ten dává obrázky nenapodobitelné atmosféry, jakou měly fotky Sudka. Tak bych mohl pokračovat. Samozřejmě mám i řadu nových zoomu, ty používám třeba na dovolené, nebo na horách, když nechci tahat velkou zátěž. Říká se, že skoro vše, i atmosféru lze napodobit v Photoshopu. Je to pravda tak max. na 50%. Některá skla prostě nejde simulovat a to si myslím, že Photoshop po 15 letech každodeního užívání ovládám. Je to věc názoru, někdy je pohodlné automatické ostření, extrazoom a "nastřílet 300 fotek" ze kterých se jedna vybere. Já jdu většinou jinou cestou (jsem starý páprda) dělám jen pár fotek, ale ty musí sedět přesně podle mých požadavků. A k tomu je potřeba taky specifická skla. Ještě jedna poznámka kritérií k hodnocení objektivů je více, než počet rozlišených čar ve středu a v kraji obrazu. Ostrost není vždy to nejdůležitější.
Bogo
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 115
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Královéhradecký kraj
Některé odkazy nechodí, jak jsem je zkoušel, protože to bere tečku na konci k ukončení věty. Tak prosím bez tečky. A znovu ještě
http://photo.mysteria.cz/czj/czj.html
http://photo.mysteria.cz/czj/czj.html
Bogo
včera mi z fotoškody prišla redukcia origo pentax
http://www.fotoskoda.cz/eobchod/p204078 ... apter-km42
ma vôľu oj okolo pozdĺžnej osi, aj okolo zvislej, resp. vodorovnej..
som tým samozrejme dosť sklamaný po tom, čo som sa tu dočítal že hamy a pod. maju vôle, a pentax nie .... :-/
http://www.fotoskoda.cz/eobchod/p204078 ... apter-km42
ma vôľu oj okolo pozdĺžnej osi, aj okolo zvislej, resp. vodorovnej..
som tým samozrejme dosť sklamaný po tom, čo som sa tu dočítal že hamy a pod. maju vôle, a pentax nie .... :-/
K20D; K100D; SIGMA 24-70 EX DG macro; SIGMA AF 24/2,8; PENTAX F 50/1,4; PENTAX M 135/3,5; PENTAX SMC DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM, SIGMA 10-20/4-5,6, METZ 48 AF-1, MANFROTTO 055CXPRO3, hlava MANFROTTO 488RC4
-
- Významný člen
- Příspěvky: 592
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rakovnicko na chalupě
to aerofoto: Koupil jsem originál Pentax redukci K/M42 od PhoLifeShopu (btw - za bezkonkurenční cenu) náhradou za starou stejného typu, ze které bylo ztracené pojistné perko. Vyděsilo mne, že má vůli v bajonetu (tak, jak popisuješ), zatímco ta stará podstatně méně... Navštívil jsem jejich obchod v Hůrkách, mladá paní byla velice ochotná, vyzkoušeli jsme všechny tři kusy, co měli skladem - vůli měly všechny. Protože já přestal s M42 experimentovat (už fotit s A SMC mi dává zabrat ), domluvili jsme se na vrácení zboží ve lhůtě do 14 dnů... proměřoval jsem ty redukce, rozdíly jsou jen v nepřesnosti měření, možná by pomohlo nepatrně změnit úhel v náběhu do bajonetu (nahradit tak vlastně zvýšení tloušťky materiálu redukce v řádu desetiny mm), ale to je práce pro zkušeného jemnomechanika. Nic jiného mne nenapadá - jedině smířit se s vůlí v bajonetu, ale to já nechtěl (to se mi to kecá, když to nutně nepotřebuju.. promiň).
Pavel
Ta vola vobec nevadi. Tiez mam originalnu Pentax redukciu a ked je osadena v bajonete bez objektivu, tak ma volu, ale ked zaskrutkujem a s citom dotiahnem objektiv, tak je vola prec. Redukcia je totiz o nejaky mikrometer pod okrajom bajonetu na tele, takze ked sa tam zaskrutkuje objektiv, tak sa pevne oprie o bajonet a nema ziadnu volu. Myslim, ze je to tak urobene naschval, aby sa redukcia dala bez problemou z tela vybrat. Keby tam totiz bola bez vole, tak by to mohol byt dost problem, kedze ju nie je za co poriadne chytit. Redukcia (bez ohladu na jej znacku) ma vsak iny neprijemny efekt, nie je mozne pouzit M42 medzikruzky, lebo tie su prilis uzke a neopieraju sa o bajonet, ale iba o redukciu a ta nie je svetlotesna, takze na cip dopada falosne svetlo a vysledok je nepouzitelny. Kazdopadne, bez medzikruzkov nie je problem s akymkolvek beznym M42 sklom.Pavel41 píše:to aerofoto: Koupil jsem originál Pentax redukci K/M42 od PhoLifeShopu (btw - za bezkonkurenční cenu) náhradou za starou stejného typu, ze které bylo ztracené pojistné perko. Vyděsilo mne, že má vůli v bajonetu (tak, jak popisuješ), zatímco ta stará podstatně méně...
K20D, KP
DA 35/2.8 Macro Limited, DA 16-45/4 ED AL,
Sigma 17-50/2.8 HSM, Tamron 70-300/4-5.6
DA 35/2.8 Macro Limited, DA 16-45/4 ED AL,
Sigma 17-50/2.8 HSM, Tamron 70-300/4-5.6
lubo - mas pravdu, ked som nasadil helios 44M 2/58 , objektiv bol po dotiahnuti uz pevny, a ani sa nepohol, ale mam aj pentacon 4/200 , a ten ma taku prirubu, ze sa neoprie o telo / bajonet / , a nedotiahne sa to tak ako na tom heliose, ostane to volne ako to opisujes s tymi medzikruzkami..
no co uz, asi by bol fakt problem s manipulaciou keby to malo byt tuhe.. vsak ta vola nieje velka..
ked som tu redukciu nemal, nevedel som si predstavit ako funguje nasadzovanie a zhadzovanie skla, myslel som ze redukciu nasrobujem na sklo, a budem s nim manipulovat ako s origo K bajonetom, to by ta redukcia mohla byt aj tuhsia, ale ked to funguje tak ako to funguje - t.j. redukcia sa da demontovat len po demontazi skla 42mm tak tam ta vola asi je nutna...
...alebo aplikovat upravu priruby objektivu a demontovat poistne perko, ako to tu bolo popisovane...
nevadiiiiiiii.... tak ci tak je to vyhra, ten stary poskriabany helios je ostry ako ziletka aj na f2 !!!
no co uz, asi by bol fakt problem s manipulaciou keby to malo byt tuhe.. vsak ta vola nieje velka..
ked som tu redukciu nemal, nevedel som si predstavit ako funguje nasadzovanie a zhadzovanie skla, myslel som ze redukciu nasrobujem na sklo, a budem s nim manipulovat ako s origo K bajonetom, to by ta redukcia mohla byt aj tuhsia, ale ked to funguje tak ako to funguje - t.j. redukcia sa da demontovat len po demontazi skla 42mm tak tam ta vola asi je nutna...
...alebo aplikovat upravu priruby objektivu a demontovat poistne perko, ako to tu bolo popisovane...
nevadiiiiiiii.... tak ci tak je to vyhra, ten stary poskriabany helios je ostry ako ziletka aj na f2 !!!
K20D; K100D; SIGMA 24-70 EX DG macro; SIGMA AF 24/2,8; PENTAX F 50/1,4; PENTAX M 135/3,5; PENTAX SMC DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM, SIGMA 10-20/4-5,6, METZ 48 AF-1, MANFROTTO 055CXPRO3, hlava MANFROTTO 488RC4
idem sa podelit o moj novy poznatok : na to aby fungovala signalizacia zaostrenia so starym manualnym objektivom so zavitom 42mm, je potrebne, aby priruba objektivu bola vodiva, a doliehala na kontakty na tele.
prisiel som na to po tom, ako som skusal na mojej novej redukcii pentax K/42mm helios 2/58, jeho priruba ma povrchovu upravu, cize kontakty na tele sa vodivo nespoja a fotak zrejme nevie ze ma nasadeny objektiv. mozno by stacilo odstranit farbu z priruby v mieste doliehania kontaktov, no nakolko moj helios (44M) ma prirubu aj trocha odsadenu, nalepil som tam kruzok z hrubsieho alobalu..
vsetko funguje ako ma, pri starte sa ma spyta na ohniskovu vzdialenost, a pri ostreni blika cerveny bodik v hladaciku
prisiel som na to po tom, ako som skusal na mojej novej redukcii pentax K/42mm helios 2/58, jeho priruba ma povrchovu upravu, cize kontakty na tele sa vodivo nespoja a fotak zrejme nevie ze ma nasadeny objektiv. mozno by stacilo odstranit farbu z priruby v mieste doliehania kontaktov, no nakolko moj helios (44M) ma prirubu aj trocha odsadenu, nalepil som tam kruzok z hrubsieho alobalu..
vsetko funguje ako ma, pri starte sa ma spyta na ohniskovu vzdialenost, a pri ostreni blika cerveny bodik v hladaciku
K20D; K100D; SIGMA 24-70 EX DG macro; SIGMA AF 24/2,8; PENTAX F 50/1,4; PENTAX M 135/3,5; PENTAX SMC DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM, SIGMA 10-20/4-5,6, METZ 48 AF-1, MANFROTTO 055CXPRO3, hlava MANFROTTO 488RC4
Ja som to iste dosiahol oskrabanim farby...aerofoto píše:idem sa podelit o moj novy poznatok : na to aby fungovala signalizacia zaostrenia so starym manualnym objektivom so zavitom 42mm, je potrebne, aby priruba objektivu bola vodiva, a doliehala na kontakty na tele.
prisiel som na to po tom, ako som skusal na mojej novej redukcii pentax K/42mm helios 2/58, jeho priruba ma povrchovu upravu, cize kontakty na tele sa vodivo nespoja a fotak zrejme nevie ze ma nasadeny objektiv. mozno by stacilo odstranit farbu z priruby v mieste doliehania kontaktov, no nakolko moj helios (44M) ma prirubu aj trocha odsadenu, nalepil som tam kruzok z hrubsieho alobalu..
vsetko funguje ako ma, pri starte sa ma spyta na ohniskovu vzdialenost, a pri ostreni blika cerveny bodik v hladaciku
K20D, KP
DA 35/2.8 Macro Limited, DA 16-45/4 ED AL,
Sigma 17-50/2.8 HSM, Tamron 70-300/4-5.6
DA 35/2.8 Macro Limited, DA 16-45/4 ED AL,
Sigma 17-50/2.8 HSM, Tamron 70-300/4-5.6