Fotografování s odcloněným objektivem
Moderátor: Moderátoři
Fotografování s odcloněným objektivem
Začal jsem si hrát s kinofilmovým objektivem Pentax 50/1,7. Abych neobjevoval již objevené, zajímalo by mne,
1. jestli je smysluplné se pokoušet o obrázky na "cloně" 1,7 s vědomím nejhorší kresby objektivu, nebo trochu obětovat velikost rozostření a přiclonit na 2,8.
2. Jestli je velký průšvih absence sluneční clony při úplném odclonění.
1. jestli je smysluplné se pokoušet o obrázky na "cloně" 1,7 s vědomím nejhorší kresby objektivu, nebo trochu obětovat velikost rozostření a přiclonit na 2,8.
2. Jestli je velký průšvih absence sluneční clony při úplném odclonění.
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
Je otázka, jestli při 1.7 je nejhorší kresba. Osobně myslím, že při 16 bude horší. To jen poznámka...
Nejlépe je to prostě zkusit. Největší problém bude s přesností zaostření na zrcadlovce. Pokud to situace umožní, použil bych LV.
Absence clony degraduje při určitém směru světla výsledek. Dají se koupit levné univerzální clony a určitě se to vyplatí.
Nejlépe je to prostě zkusit. Největší problém bude s přesností zaostření na zrcadlovce. Pokud to situace umožní, použil bych LV.
Absence clony degraduje při určitém směru světla výsledek. Dají se koupit levné univerzální clony a určitě se to vyplatí.
Jan67
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
urcite to ma zmysel, ostrost na fotke nieje vsetko, napr na portretoch mi vyslovene vadi, ked vidis ostry kazdy chlpok a to este na zenskej tvari (brrrrr)
zeiss na to vytvoril filtre softar, ktory zmakci nezelane ostru kresbu
najvacsia nekvalita objektivu sa aj tak prejavi v rohoch ,a aj tak na nizku clonu budes fotit hlavne detaily, pripadne portrety a tam je objekt spravidla v strede
zeiss na to vytvoril filtre softar, ktory zmakci nezelane ostru kresbu
najvacsia nekvalita objektivu sa aj tak prejavi v rohoch ,a aj tak na nizku clonu budes fotit hlavne detaily, pripadne portrety a tam je objekt spravidla v strede
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
1-stačí pricloniť na 1,9
2-clona pomôže ale niekedy je vhodné, hlavne portrét, využiť mäkšiu kresbu alebo priamo úmyselne fotografovať aby urobilo závoj. Takže je to závislé na typu scény.
Odoslané z PLK-L01 pomocou Tapatalku
2-clona pomôže ale niekedy je vhodné, hlavne portrét, využiť mäkšiu kresbu alebo priamo úmyselne fotografovať aby urobilo závoj. Takže je to závislé na typu scény.
Odoslané z PLK-L01 pomocou Tapatalku
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
Tak je to vyzkoušené. F2,8 už je slušná. 1,7 ne, to nemá cenu používat. F 16 krásně ostrá.
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 976
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
Tak nejak .. mam A50/1.4, na 'plnou diru' opravdu jen v nouzi, staci dve clonova cisla a je to uz paradni :]
PX K20D, UW kanón G10 / Oly C5050, PX Z-20, DA17-70/4, A50/1.4, FA50/1.7, DA18-55, FA28-80, Tamron 70-300, Metz48 + dalsi levna a manualni skla, kompakty & bizuterie
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
A to vás to chalani nesere? Načo sú vám 1,4-kové objektívy keď ich na tejto clone nemôžete použiť? A duplom, keď vieme, že ide vyrobiť aj sklo s clonou 1,2 , ktoré je na nej perfektné. A neobstojí ani tvrdenie, že na clone 2,8 je ostrejší, ako objektív, ktorý na tejto clone začína. Taká 20-40 od pentaxu bola moj kus super ostrá aj na plnej diere. Teraz fuji objektívy používam takmer výlučne na plnú dieru, bez strachu a bez straty kvality.
Odoslané z PLK-L01 pomocou Tapatalku
Odoslané z PLK-L01 pomocou Tapatalku
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
problem je, ze s rastucou svetelnostou a optickym vykorigovanim citelne rastie velkost, vaha a cena objektivu. ja osobne napr. nemam problem ani s fa 50 1.4 a ten ma nastup ostrosti celkom pozvolny a je dost casto prave za ostrost na plnu dieru kritizovany.
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 976
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
Nesere, ani ne .. :]. Je to 30 let stary manualni objektiv, na K20 s gripem je primo prtavy a je s nim zabava. Perfektni je napriklad i jako reverzni.
PX K20D, UW kanón G10 / Oly C5050, PX Z-20, DA17-70/4, A50/1.4, FA50/1.7, DA18-55, FA28-80, Tamron 70-300, Metz48 + dalsi levna a manualni skla, kompakty & bizuterie
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
Lenže aj uhodne starých objektívoch nájdeš také,ktorá sú ostré na plnú dieru.Také chinony 50/ 1,9 alebo 1,4,tak tie čo som mal v rukách,boli superostré.Škoda že tá 1,4 nebola moja.Nebol vačší ako pentaxia fa .Čo som čítal skúsenosti iných,tak aj niektoré revuenony sú výborné. No určite je toho viac.Tak prečo držať doma šit,keď môžeš mať skvost.A za pár šupov.
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
Pentax 50/1.7 byla považována za povedenější padesátku (z pohledu kresby) než verze 1.4 (kterou vlastním já).haryček píše:Tak je to vyzkoušené. F2,8 už je slušná. 1,7 ne, to nemá cenu používat. F 16 krásně ostrá.
Proto mě takové sdělení překvapuje. Myslím, že spíš není jasné, jaké scény s tím chceš fotit. Pokud zkoumáš ostrost od středu do rohů, pak snad. Pokud ale fotíš lidi na střed, pak v rámci HO lze mít celkem ostrou fotku.
U f16 se již projevuje difrakce.
Jan67
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
Však je ten objektiv 50/1,7 skvělý. Bydlím v paneláku a přede mnou druhý, 100% vodorovně. V protějších oknech záclony. Stačilo mi v Zoneru porovnat kresbu mezi 1,7 a 2,8 k tomu, abych se ujistil, jak velký je to rozdíl. Nemám důvod používat f 1,7.
Jestli mi chcete poradit, zajímalo by mne, s jakou přesností zaostření AF by se dalo počítat u toho levného Pentax DA 50/1,8 ? Občas fotím někoho, kdo dělá drahoty, stydí se a než to nakroutím, záběr je nezajímavý.
Jestli mi chcete poradit, zajímalo by mne, s jakou přesností zaostření AF by se dalo počítat u toho levného Pentax DA 50/1,8 ? Občas fotím někoho, kdo dělá drahoty, stydí se a než to nakroutím, záběr je nezajímavý.
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
presnost zaostrenia je skor o tom ako si "sadne" konkretne telo s konkretnym objektivom, pripadne ako dobre si to nakorigujes (nechas nakorigovat). na k100 nemam ziadne korekcie (myslim ze to ani nepodporuje) a vsetko ok, na k3 vacsina objektivov nepotrebuje ziadne korekcie, ale niektore maju minimalnu korekciu nastavenu. na k10 co mi ostala potrebuju vsetky objektivy velku korekciu (cez debug menu) a navyse ta sa zvykne menit so zaostrenou vzdialenostou. druha k10, ktoru som predal, bola ok.
odpovedat na tvoju otazku, moja k3 ani k100 s da 50 1.8 nepotrebuju ziadnu korekciu a ostria dobre. da 50 1.8 ostri velmi rychlo, ale pri niekom kto nepostoji ti ani to nepomoze.
odpovedat na tvoju otazku, moja k3 ani k100 s da 50 1.8 nepotrebuju ziadnu korekciu a ostria dobre. da 50 1.8 ostri velmi rychlo, ale pri niekom kto nepostoji ti ani to nepomoze.
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
este pozor na to, ze clona kazi bokeh, pri otvorenom objektive nema clona ziaden vplyv, pretoze lamely su uplne skryte, akonahle sa pricloni, lamely vylezu a casto krat je krasny bokeh tatam, pretoze mnohe objektivy maju clonu s malym poctom lamiel, Pentax casto krat len 6, co je uplne otrasne, v bokehu su sestuholniky
preto maju krajsi bokeh objektivy s vacsim poctom lamiel, min.9 a lepsie este viac
preto maju krajsi bokeh objektivy s vacsim poctom lamiel, min.9 a lepsie este viac
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
Re: Fotografování s odcloněným objektivem
pozor ešte na jednu vec - niektoré objektívy nemajú "rovinu zaostrenia" rovnú, ale zakrivenú - ak fotíš plochý objekt (panelák), tak budú pri zaostrení na stred rohy neostré a naopak. Pomôže zaclonenie, keďže sa zväčší hĺbka ostrosti. Pri portrétoch je to naopak vcelku žiadaná vlastnosť, ktorá dokáže lepšie odizolovať tvár portrétovanej osoby (a niekedy vykúzliť takmer 3D efekt). Platí to aj pre moje A50/1.4 a F50/1.7, ktoré vedia byť veľmi ostré aj plne odclonené, ale nie po celej ploche rovnomerne. Za predpokladu správneho zaostrenia, samozrejme.haryček píše:Však je ten objektiv 50/1,7 skvělý. Bydlím v paneláku a přede mnou druhý, 100% vodorovně. V protějších oknech záclony. Stačilo mi v Zoneru porovnat kresbu mezi 1,7 a 2,8 k tomu, abych se ujistil, jak velký je to rozdíl. Nemám důvod používat f 1,7.
Osobne pri fotení krajiny, či architektúry cloním svetelné 50-ky väčšinou na 4-5.6, pri fotení ľudí a požiadavke na rozmazanie pozadia však nemám problém fotiť na "plnú dieru".