Ekvivalence - porovnání různých formátů
Moderátor: Moderátoři
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 2008
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nové patenty Pentax objektivů
Jan, toto s tou svetelenou a rozmerom senzorov rozoberali na inom fore. Ty si mysliš, že teda pri micro 4/3 F1,9 je to iste ako APS-C F2,8 a pri FF svetelenost F4?
Re: Nové patenty Pentax objektivů
Micro 4/3 má vůči FF crop faktor 2. Takže tímto faktorem se přepočítává i ekvivalentní světelnost.duves píše:Jan, toto s tou svetelenou a rozmerom senzorov rozoberali na inom fore. Ty si mysliš, že teda pri micro 4/3 F1,9 je to iste ako APS-C F2,8 a pri FF svetelenost F4?
pak skutečně 1,9 u micro3/4 odpovídá necelým 4,0 u FF.
Proto je např. u Q tak špatně dosažitelná nízká hloubka ostrosti.
Jan67
Re: Nové patenty Pentax objektivů
nechapem, naco prepocitavate objektivy. ked raz mam objektiv 16-50/2,8 konstruovany na APS-C, tak ma 2,8 svetelnost a basta. mne je uplne fuk, ze ekvivalent na FF by bol zobrazeny ako 24mm - 75mm.
a vobec, objektiv ma fyzicku svetelnost 2,8 na APS-C aj FF, nebude viac tmavy na APS-C ani nebude horsie ostrit v slabom svetle (podla prepoctu 2,8 x 1,5 crop?
), jedine co uvidis je rozdiel v hlbke ostrosti pretoze FF je vacsi snimac.
TAKZE ked si kupim objektiv Sigma 18-35/1,8 EX DC HSM tak je K-3 svetelnost 1,8.
a vobec, objektiv ma fyzicku svetelnost 2,8 na APS-C aj FF, nebude viac tmavy na APS-C ani nebude horsie ostrit v slabom svetle (podla prepoctu 2,8 x 1,5 crop?

TAKZE ked si kupim objektiv Sigma 18-35/1,8 EX DC HSM tak je K-3 svetelnost 1,8.
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1643
- Registrován: 31 črc 2012, 07:19
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nové patenty Pentax objektivů
zdá se, že světelnost a hloubka ostrosti neni úplně jedno a to samý 

Ever-patient PENTAX 
"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS

"Any photographer who says he’s not a voyeur is either stupid or a liar."
- Helmut Newton
Moje fotky na PFS
Re: Nové patenty Pentax objektivů
matak77: dobry postreh 
svetelnost objektivu je pevne dana konstrukciou skla, hlbka ostrosti je ovplyvnena vzdialenostou od fotografovaneho objektu + od ohniska + velkosti snimaca.

svetelnost objektivu je pevne dana konstrukciou skla, hlbka ostrosti je ovplyvnena vzdialenostou od fotografovaneho objektu + od ohniska + velkosti snimaca.
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Nové patenty Pentax objektivů
Ano, máš pravdu v tom, že světelnost (min. clonové číslo) nezávisí na velikosti senzoru.lennyl píše:nechapem, naco prepocitavate objektivy. ked raz mam objektiv 16-50/2,8 konstruovany na APS-C, tak ma 2,8 svetelnost a basta. mne je uplne fuk, ze ekvivalent na FF by bol zobrazeny ako 24mm - 75mm.
a vobec, objektiv ma fyzicku svetelnost 2,8 na APS-C aj FF, nebude viac tmavy na APS-C ani nebude horsie ostrit v slabom svetle (podla prepoctu 2,8 x 1,5 crop?), jedine co uvidis je rozdiel v hlbke ostrosti pretoze FF je vacsi snimac.
TAKZE ked si kupim objektiv Sigma 18-35/1,8 EX DC HSM tak je K-3 svetelnost 1,8.
Ale pokud si chceš porovnat, s jakým ekvivalentním objektivem bys udělal stejnou fotku na FF, pak musíš vzít do úvahy perspektivu, FoV, DoF, difrakci, rozlišení, šum, dynamický rozsah. A proto se některé parametry přepočítávají na ekvivalentní, jako např. světelnost.
Jde jen o orientaci v objektivech. Pokud má někdo na FF např. portrétní sklo 85mm 1.8, tak výše zmíněné parametry fotky se budou lišit od skla na APSC, které bude ca 55mm ale také "jen" 1.8.
Nezpochybňuji proto udávanou světelnost na APSC sklech, pouze ji dávám do souvislosti s ekvivalenty na FF.
Kdo zažil pouze APSC, tak mu to může být asi jedno. Ti, co začali na filmu mají FF pořád nějak zakódovaný jako měřítko.
EDIT: Takže pokud si vezmeme za příklad tu sigmu 18-35/1,8 pak pro ty, kteří mají jako měřítko objektivy pro FF to znamená, že fotky z ní se budou podobat (pomineme-li několik dalších parametrů) fotkám dělaným na FF 27-52/ ca 2,8. To je vše. Nic víc v tom není.
Jan67
Re: Nové patenty Pentax objektivů
Jan67: tak ano, s tymto tvojim poslednym vykladom plne suhlasim
realne pentax nema FF digitalnu zrkadlovku, dufam ze pod tlakom konkurencie do roka uz FF ohlasi, uz len kvoli tomu aby dal signal na trh ze fotograf ma kam postupit z APS-C u Pentaxu.
na K5IIs si veselo fotim s FA77/1,8Ltd, teraz som nafotil film na MZ-5, tam hlbka ostrosti vychadza podla tych prepoctov na f1,2, to bude masaker, som zvedavy kolko fotiek bude spravne zaostrenych AF
v piatok letim vyvolat ten film,som zvedavy..

realne pentax nema FF digitalnu zrkadlovku, dufam ze pod tlakom konkurencie do roka uz FF ohlasi, uz len kvoli tomu aby dal signal na trh ze fotograf ma kam postupit z APS-C u Pentaxu.
na K5IIs si veselo fotim s FA77/1,8Ltd, teraz som nafotil film na MZ-5, tam hlbka ostrosti vychadza podla tych prepoctov na f1,2, to bude masaker, som zvedavy kolko fotiek bude spravne zaostrenych AF

v piatok letim vyvolat ten film,som zvedavy..
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Nové patenty Pentax objektivů
Jan67: já sem tedy o přepočítávání ekvivalentní světelnosti nikdy neslyšel. Jasně, že DOF nebo úhel záběru lze takto přepočítat, ale světelnost je prostě vypočtené číslo a basta. Tu změní jen změna optické soustavy - např. telekonvertor. Malá hloubka ostrosti není ani výhoda ani nevýhoda - záleží na použití. Foťáků je na trhu dost, i dostupných FF tak si může každý vybrat 

Re: Nové patenty Pentax objektivů
lennyl: Pokud na FF MZ-5 uděláš fotku s 77/1,8 pak to bude 1,8. Kdybys ji chtěl obdobně udělat na APSC, musel by sis vzít ca 50/ 1,2.
Nebo opačně, pokud uděláš fotku s 77/1,8 na K5II, pak obdobnou bys udělal na MZ-5 s 115/2,7.
Nebo opačně, pokud uděláš fotku s 77/1,8 na K5II, pak obdobnou bys udělal na MZ-5 s 115/2,7.
Jan67
Re: Nové patenty Pentax objektivů
Ano, vedou se o tom nekonečný diskuse a někteří se s tím nedokáží vyrovnat. Důležité je si uvědomit, že světelnost objektivu se skutečně nemění, je pevně dána.uray píše:Jan67: já sem tedy o přepočítávání ekvivalentní světelnosti nikdy neslyšel. Jasně, že DOF nebo úhel záběru lze takto přepočítat, ale světelnost je prostě vypočtené číslo a basta. Tu změní jen změna optické soustavy - např. telekonvertor. Malá hloubka ostrosti není ani výhoda ani nevýhoda - záleží na použití. Foťáků je na trhu dost, i dostupných FF tak si může každý vybrat
Pouze porovnáváme ekvivalentní parametry pro obecně různé systémy. Převádíme je na společný jmenovatel.
Mimochodem, přepočet se týká i ISO. A to dokonce s druhou mocninou crop faktoru.
Pro zájemce doporučuji přečíst:
http://www.falklumo.com/lumolabs/articl ... quivalence. pdf
Jan67
Re: Nové patenty Pentax objektivů
Jan67: jasnee, zle som to napisal, na K5IIs by som musel mat 50/1,2 aby to vyzeralo zhruba tak ako som fotil na MZ-5. Skal som na nom aj blesk 540FGZ, ale nie som si uplne isty, ci je to funkcne, policka filmu som necvakal, iba skusal naprazdno blesk nasadeny.
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Nové patenty Pentax objektivů
Přepočítává se clona/světelnost, ale kvůli hloubce ostrosti, protože to je to, co každý fotograf řeší. Světelnost je samozřejmě úplně stejná všude. Ale tím, že clonové číslo udává světelnost i hloubku ostrosti, tak z toho pak jsou takovýhle debaty. Takže ano, Sigma se se svou 18-35/1.8 přiblížila něčemu jako 25-52/2.8 na FF co se týče hloubky ostrosti, nicméně světelnost je pořád 1.8 .
Stačí si představit, že z FF obrázku vyříznu kousek odpovídající crop faktoru. Hloubka ostrosti samozřejmě naroste, protože neostré okraje jsme odřízli. Světlost ale zůstane stejná.
Stačí si představit, že z FF obrázku vyříznu kousek odpovídající crop faktoru. Hloubka ostrosti samozřejmě naroste, protože neostré okraje jsme odřízli. Světlost ale zůstane stejná.
Re: Nové patenty Pentax objektivů
Vyrezom sa hlbka ostrosti nemeni 

Pentax K-x, Lumix FZ18, Olympus E-PL1
Re: Nové patenty Pentax objektivů
fyby píše:Přepočítává se clona/světelnost, ale kvůli hloubce ostrosti, protože to je to, co každý fotograf řeší. Světelnost je samozřejmě úplně stejná všude. Ale tím, že clonové číslo udává světelnost i hloubku ostrosti, tak z toho pak jsou takovýhle debaty. Takže ano, Sigma se se svou 18-35/1.8 přiblížila něčemu jako 25-52/2.8 na FF co se týče hloubky ostrosti, nicméně světelnost je pořád 1.8 .
Stačí si představit, že z FF obrázku vyříznu kousek odpovídající crop faktoru. Hloubka ostrosti samozřejmě naroste, protože neostré okraje jsme odřízli. Světlost ale zůstane stejná.


Přepočítává se clona/světelnost ... Světelnost je samozřejmě úplně stejná všude .... clonové číslo udává světelnost i hloubku ostrosti,...
ještě ho toho sluneční clonu a bude to všm jasné

Re: Nové patenty Pentax objektivů
Máš ludí ktorý idú za každú cenu za svetelnosťou a chcú ju aj vždy používať, len im nedochádza , že nie vždy sa to použíť dá, kludne môže byť zaostrené presne, pre extrémne malú HO je z toho aj tak odpad
Naposledy upravil(a) Ivan-K dne 24 říj 2013, 14:26, celkem upraveno 1 x.
Pentax K-30, Metz 48
Autofocus : Sigma 10-20/3.5-5.6, Pentax 17-70/4, Pentax 18-135WR, Sigma 28-80 Macro, Sigma 24/1.8 DG Macro, Sigma 35/1.4 ART, Tokina 70-210/4.5, Sigma 55-200 DC
Manual focus : Sigma 28/1.8, Sigma 70-210/2.8 APO, Sigma 400/5.6
Autofocus : Sigma 10-20/3.5-5.6, Pentax 17-70/4, Pentax 18-135WR, Sigma 28-80 Macro, Sigma 24/1.8 DG Macro, Sigma 35/1.4 ART, Tokina 70-210/4.5, Sigma 55-200 DC
Manual focus : Sigma 28/1.8, Sigma 70-210/2.8 APO, Sigma 400/5.6