Čím viac medzikrúžkov použijete tým väčšie zväčšenie. Zároveň aj menej svetla v hľadáčiku. To plati aj o zaclonení objektívu. Takže pri fotení cez hľadáčik odporúčam použiť zväčšovaciu očnicu pentax O-ME53 pre pohodlnejšie zaostrenie.
Pri fotení z ruky ostríme posuvom fotoaparátu dopredu a dozadu kým nebude ostré to čo chcete. Potom jemne stlačíme spúšť fotoaparátu aby sa záber nerozmazal. Fotíme tak aby sme hĺbkou ostrosti zabrali čo možno najväčšiu časť fotografovaného objektu. Je to veľmi dôležité vzhľadom na hĺbku ostrosti ktorá je pri takýchto zväčšeniach veľmi malá.
Ak chceme aj napriek tomu zväčšiť hĺbku ostrosti, môžme ju dosiahnuť skladaným makrozáberov. Skladá sa to kvôli väčšej hĺbke ostrosti keď ju nieje možné dosiahnuť pri priclonením objektívu na jednom zábere. Buď je aj po zaclonení HO malá alebo sa obraz pri vysokých clonách degraduje. Je vhodné objekt fotiť pri nižších lonách. Postupným preostrovaním napr. od predu do zadu. Podľa toho čo všetko chceme mať ostré vo výslednej fotografii. Nakoniec to spojíme v programe na spájanie HO. napr. Helicon Focus, free: Combine ZM alebo ZP prípadne v PS. Snažte sa to nafotiť čo najpresnejšie lebo si s tým program na spájanie neporadí. Zopár záberov sa dá nafotiť aj z ruky. Odporúčam pri tom použiť statív, makrosánky s jemným posuvom a káblovú spúšť. Ak sa fotení objekt pohne treba začať odznova. Prípadné nedokonalosti po spojení vyretušujte.
návod ako skladať zábery v PS: http://www.youtube.com/watch?v=ifoIMcTH ... re=related
Sú tam návody aj pre iné programy. Treba pohľadať.
Pri takomto fotení sa nezaobídete bez prídavného osvetlenia. Ja používam buď makro blesk alebo externý blesk. Záleží od konkrétnych podmienok pri fotení. V jednej ruke držím fotoaparát v druhej kruhový blesk. Prípadne externý blesk s nasadeným softboxom priamo na fotoaparáte. Fotím v prírode takže o príliš rozmerných softboxoch nemôže byť ani reč/odplašenie potencionálneho modelu, zavadenie o blízku vegetáciu a rozhýbanie záberu/. Zaostrovacia vzdialenosť je cca 6cm. Pri svietení je dôležité dostať svetlo pred objektív a dostatočne ho rozptýliť. Ja osobne mám rád keď fotka nepôsobí príliš plocho a sú tam aj jemné tiene. Aké osvetlenie použijem záleží aj od toho ako vzdialené je pozadie, čí je osvetlené slnkom alebo v tieni. Pri niektorých fotkách sa hodí aj čisto čierne pozadie. Čo sa väčšinou stáva keď je pozadie príliš ďaleko kam blesk nedosvieti a nieje osvetlené ani slnkom. Väčšinou sa mu snažím vyhýbať.
Fotiť z ruky v prírode pri takomto zväčšení bez automatickej clony ako má napr. canon MP-E je fyzicky dosť náročné. Keď sa nedarí tak aj psychicky. Aj malý vánok sa zdá pri takom zväčšení ako víchrica. Najme začiatky môžu byť frustrujúce.
Spomínam si na prípad keď som takto fotil osy. Už už som išiel stlačiť spúšť. Keď mi fotená osa skočila do úsmevu. Teraz sa smejem ale vtedy mi nebolo všetko jedno. Nielen že pri takom zväčšení osa vyzerá hrozivo keď sa na Vás vyrúti ale kto by sa chcel nechať aj poštípať. Pri vyhýbajúcich a únikových manévroch som vyzul aj topánku. Ešte že ma nikto nevidel.

Nakoniec by som ešte dodal že netreba podceňovať ani spracovanie fotografií v počítači/všetko s mierou/.
Momentálne moje používané prísne tajné svetelné zostavy:

http://2.bp.blogspot.com/_QQvaInuMnUE/T ... 600/s1.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_QQvaInuMnUE/T ... 600/Z1.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_QQvaInuMnUE/T ... 600/z2.jpg
fotky tým fotené:
http://atrejphotography.blogspot.com/se ... 9mm%20f2.8
Takto to fotím ja! Nie je to univerzálny návod.
Ďakujem za pozornosť
