Stránka 1 z 1
jak na oblohu
Napsal: 15 črc 2009, 20:39
od zdenek
ahoj,
potreboval bych radu od zkusenych jak se vyhnout prepalum oblohy. Jak je trochu pod mrakem tak proste at delam co delam tak obloha je jedna velka skvrna. Prechodak to obcas trochu srovna, ale jsou situace kdy nelze pouzit protoze napriklad obloha nezabira celou sirku fotografie.
jak to resite?
Napsal: 15 črc 2009, 21:16
od p_o
polarizak? Ale ten ten ji ztmavi nekdy nerovnomerne - zalezi na uhlu svetla.
Napsal: 15 črc 2009, 21:24
od elho_cid
Idealni je v takovych pripadech nefotit fotky, kde vypalena obloha vadi. Korigovat se to da prechodovymi filtry, mame jich doma uz peknou sbirku. Idealni je zacit nejakym neutralne sedym, pak muzes koupit tonovane, da se tak dosahnout zajimavych efektu.
Napsal: 15 črc 2009, 22:15
od fjo
nemáš přepnuté měření expozice na bodové..??
Napsal: 16 črc 2009, 00:01
od miky_lbc
1. skládat fotky z více záběrů (vrstvovat je... HDR apod.)
2. komponovat tak, aby to nevadilo
3. použít velké množství umělého světla, které celou scénu vytáhnou nahoru
4. naučit se s přechoďákem
5. fotit na film*
Snad jsem na nic nezapomněl
*(no flame, za všech okolností to nestačí OK, ale na vyšším dynamickém rozsahu filmu se určitě domluvíme všichni, ne?)
Napsal: 16 črc 2009, 00:16
od spachal
Zrovna v pripade oblohy bych jako reseni videl HDR. To se nacvakat i pri relativne vyssi rychlosti mraku da vcelku v pohode :] ..
Napsal: 16 črc 2009, 05:46
od zdenekz
A co si pořídit, nebo od někoho vyzkoušet přechoďáky typu LEE, Cokin - ty můžeš posunovat výškově v pohodě, případně kombinovat i dva a více přes sebe
Napsal: 16 črc 2009, 06:21
od k.e.n
miky_lbc: tak na vyšším dynamickérm rozsahu filmu se určitě neshodneme!
viz článek
http://www.fotoradce.cz/nejvetsi-bludy- ... eska-1.php
cituji:
Příznivci kinofilmových materiálů často argumentují tím, že kinofilm poskytuje vyšší dynamický rozsah a že digitální fotoaparáty daleko víc šumí. Nechci nikomu brát iluze, ale toto již dávno není pravda. Dynamický rozsah velmi kvalitních filmů nedosahuje na rozsah poloprofi a profi digitálních zrcadlovek. A že digitální zrcadlovky šumí? To je samozřejmě pravda, ale zkuste si porovnat zrno z filmu o citlivosti ISO 1600 a z aps-c nebo dokonce full-frame CMOS snímače. Myslím, že budete překvapeni až uvidíte daleko lepší obraz u digitálního snímku.
Jinak s ostatními body lze samozřejmě souhlasit. Ještě bych možná dodal, že občas je možné (pokud jas oblohy není extrémní), poněkud podexponovat a z rawu pak vytáhnout stíny (v Camera Raw funkce "Vyplnit světla" a proti tomu táhnout funkcí "Obnovit", která stahuje přepaly). Nesmí se to samozřejmě přehánět, ale kupodivu to dokáže hodně, aniž by to bylo poznat.
P.S.: já si kvůli pohodlnému focení v takovémto počasí koupil klasický kulatý filtrový přechoďák, kdy tmavou část natočím do největšího světla a je to.
Re: jak na oblohu
Napsal: 16 črc 2009, 07:13
od peppe
zdenek píše:ahoj,
jak se vyhnout prepalum oblohy. Jak je trochu pod mrakem tak proste at delam co delam tak obloha je jedna velka skvrna.
To je divne, skontroluj si ci mas dobre nastavenie:
- meranie expozicie (casto sa necha bodove, ci priorita stredu, co je tu spatne)
- korekciu expozicie na nulu
Pentax je na prepal citlivy, zvacsa mierne podexponuje. Co je podla mna fajn. Ak ti to nebude fungovat - tak to je fakt divne.
Casto vyuzivam kombinaciu Raw, mierny prepal oblohy, mierny podpal krajiny a za/vytahanie v Rawe. Odsledujem na histograme. Pripadne poskladanie 2 vrstiev vo PH.
HDR mi zatial moc nesadlo.
Napsal: 17 črc 2009, 09:22
od zdenek
diky za odpovedi.
prechodak obcas pouzivam, mam cokin, ale na kratkych ohniscich docela vinetuje.
polarizak s uspechem pouzivam, ale na uplne zatazeny obloze nema skoro zadnej efekt.
vetsinou mam nastavenej multisegment mereni, ale obcas pouzivam manualni skla a s nima K200 umi jenom stredove vyvazeny mereni.
Napsal: 17 črc 2009, 10:39
od zdenekz
Cokin a vinětuje ?? Jedině jestli máš ty menší typu A, já mám typ P - větší, používám je i na střední formát se širokáčem a to je nějaký macek ( filtry myslím M86 ) a nějaké vinětace si nejsem vědom.
Napsal: 17 črc 2009, 11:05
od miky_lbc
k.e.n píše:miky_lbc: tak na vyšším dynamickérm rozsahu filmu se určitě neshodneme!
viz článek
http://www.fotoradce.cz/nejvetsi-bludy- ... eska-1.php
cituji:
Příznivci kinofilmových materiálů často argumentují tím, že kinofilm poskytuje vyšší dynamický rozsah a že digitální fotoaparáty daleko víc šumí. Nechci nikomu brát iluze, ale toto již dávno není pravda. Dynamický rozsah velmi kvalitních filmů nedosahuje na rozsah poloprofi a profi digitálních zrcadlovek. A že digitální zrcadlovky šumí? To je samozřejmě pravda, ale zkuste si porovnat zrno z filmu o citlivosti ISO 1600 a z aps-c nebo dokonce full-frame CMOS snímače. Myslím, že budete překvapeni až uvidíte daleko lepší obraz u digitálního snímku.
Mno... nesmíš všemu věřit
.
1. Co se týká dynamického rozsahu... K20D (k7 není změřena) má naměřenejch poměrně dost slušnejch 11.1 EV. Špičkový film dosahuje i 14ti EV, nejlepší film měl tušim mezi 17 a 18. Zdá se to jako zanedbatelný rozdíl ovšem i ty 3 EV je na kontrastní scéně s přepalem fakt neskutečně mnoho.
Vždycky říkám, že nejlepší demonstrací dynamického rozsahu filmu nejsou profesionální děla, ale ty papírové polaroidy na jedno použití. Mají nastavení jedné clony a jednoho času expozice... a stejně z toho minilab vždycky ty fotky nějak vytáhne
. Zkus si to sám... nastav si na zrcadlovce jeden čas a jednu clonu a tu za celý výlet neměn. Výsledek uprav na PC a uvidíš, co Ti vyleze...
2. šum a rozlišení
Hele... s filmovým zrnem máš i nemáš pravdu. Pravdou je to, že filmové zrno tam je a dnes lze říci, že dobrý digitál dělá "čistější fotky". Velké ALE je ale v typu šumu... digitální foto je tvořeno z pixelů, které mají konstantní velikost. To samé platí i u šumu. Zrno filmu má ale velikost nestejnou, takže je pro lidské oko mnohem přijatelnější.
Takže si ten test klidně udělej... a uvidíš, že fotka z digitálu je sice čistější, ale bude se Ti zdát i tak mnohem méně přirozená.
Jen btw... fotim téměř výhradně digitálně.
A s debatou na téma digitál vs analog končim, přenechám to jinejm a jdu dělat lepší věci
.
Napsal: 17 črc 2009, 11:19
od k.e.n
miky_lbc: přesně tak, všemu nevěřím!
Buď to dával někdo sem, nebo jsem to našel náhodou, ani už netuším, kde to hledat. Vcelku pěkné video o tom, jak top Nikony (kinofilm vs digitál) vyfotili stejnou scénu (dlužno říci, že optimálně nasvětlenou) a posléze vytištěnou na snad 20m vysoký banner. Rozdíly byly sice malé, nicméně digitál měl kvalitnější prokreslení detailů a barev.
To ovšem neřeší tu naši oblohu.
A pochybuju, že bych kvůli vyblitému přepálenému světlu šel fotit na film, když je stejně pravděpodobné, že jsem z digi už tak zblblej, že bych to stejně zprasil a pár EV navíc by mi asi nepomohlo..
Sice jsem na film fotil mnohem delší dobu než teď na čip, ale bohajeho, není cesty zpět! V běžných podmínkách je kvalita obrazu neporovnatelná.
A na to moje cvakání.. ..darmo mluvit.
Napsal: 17 črc 2009, 11:28
od miky_lbc
Njn... tak třeba D3X už na 35 mm už fakt dotáhl i ten rozsah skoro na špičkovej film.
jj... na tom se shodneme
. Já bych používal digitál, i kdyby měl rozsah 6-7 EV. Vždycky je 1000x rychlejší a méně pracnější fotku složit z několika různě exponovanejch vrstev, než dělat s filmem.
Film je krásné hobby... ale na 35mm už moc důvodů (kromě hobby) pro jeho použití neni. Každé jeho drobná výhoda, je 1000x vyvážena jinou nevýhodou.