Obecně bych se držel toho, co napsal někdy v květnu minulého roku Jasánek, tedy že nelepší ostrosti dosahují objektiv zacloněné o cca 2 -3 clony. To, že to trochu koresponduje i s maximální možnou clonou je spíš jenom "náhoda". K čemu by mi byla clona třeba f/45 u objektivu, kde dochází k viditelné degradaci obrazu už mezi 16 - 22? Tam výrobce raději takovou možnost ani nenechává. To, že se jedná často o clonu 8 - 11 je taky náhoda vzhledem ke světelnosti kinofilmových objektivů. Můj oblíbenej objektiv třeba na f/8 začíná a končí na f/64 (mimochodem nad f32 pro mě nepoužitelný).
Další zajímavostí budiž to, že se zmenšující se velikostí záznamového média se relativně zvětšuje hloubka ostrosti (pokud budeme uvažovat vždy základní objektiv ke konkrétnímu formátu), zvětšuje světelnost a zmenšují rozměry objektivu. Zvětšování DOF můžeme přičíst zkracování ohniska, zvyšování světelnosti je s tím spojené (u VF v 99.99% je mi clona f/2,8 k ničemu protože ji ani nezaostřím) a s tím by byla spojená i maličko krávoidní velikost a váha. Čím kratší ohnisko, tím menší je clonový otvor, takže pokud zacloním třeba VF objektiv 150/5,6 na f/11, tak dostanu podobný průměr jako u 50/4. takže se objektivy pro menší formát dostanou při menší cloně do situace, kdy začne převládat světlo ohnuté kolem lamel clony proti prošlým paprskům, mnohem dřív než SF a VF skla. K difrakci dochází i u malých clon, třeba 2,8 nebo 4, jenomže je takto postiženo relativně malé procento celkového světla.
Cloněním odstraňujeme vady optické konstrukce až do limitu daného difrakcí, kdy už začne docházet ke ztrátě ostrosti, ale z jiného důvodu. Existují i objektivy, které jsou "dokonalé" a cloněním u nich k nárůstu ostrosti nedochází, jenom k degradaci difrakcí. Naštěstí jsou Super Achromaty cenově v úplně jiné kategorii, takže na ně nežárlím
