Mytus clonoveho cisla F8 - Co je an tom pravda?
Moderátor: Moderátoři
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 240
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
V jednej múdrej knižke sa píše...
Kritická clona - "Tou je jednoduše řečeno taková clona, která poskytuje optimální ostrost a kontrast. Clony od f/8 po f/11 jsou často nejostřejší a dávají největší kontrast snímku."
Kritická clona - "Tou je jednoduše řečeno taková clona, která poskytuje optimální ostrost a kontrast. Clony od f/8 po f/11 jsou často nejostřejší a dávají největší kontrast snímku."
K-5, K100D, DA12-24, FA50/1.4, Tamron 17-50/2.8 + 28-75/2.8 + 70-200/2.8, Sigma 24/2.8 SWII, Samyang 8/3.5, Helios 44-3, MIR-1, AF-540FGZ, Metz 58AF-1, Giottos MT7370-MH1300-657 + MML3270B, Triopo GT-3228X8C
http://picasaweb.google.sk/velijura100
http://picasaweb.google.sk/velijura100
-
- Uživatel
- Příspěvky: 89
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Uh. Brod
- Kontaktovat uživatele:
Je to hlavně o tom jaký typ mám objektiv, jestli široké ohnisko nebo tele, pokud budu dělat panorama s širokáčem tak ta clona 8 mi musí stačit na druhou stranu pokud dělám panorama s delším ohniskem tak mi možná ani ta clona 20 nebude stačit, chce to jenom prošmejdit pár tabulek, ale na formát rozměru APS jich asi moc udělaných není. Existuje tzv hyperfokální vzdálenost, která říká na jakou vzdálenost mám zaostřit při určité cloně abych měl ostré to co potřebuji a je to samozřejmě u každého ohniska jiné
"Budiž světlo pochváleno"
Pentax K7, Pentax ist DS, Pentax MG + obj. Pentax 16-45/4, Pentax 35/2,4 DAL, 18-55/3,5-5,6 DAL, M 1,7/50, M 3,5/135, FA 80-320/4,5-5,6, Flexaret V, Metz 40MZ2
http://zdenekz.webgarden.cz/
Pentax K7, Pentax ist DS, Pentax MG + obj. Pentax 16-45/4, Pentax 35/2,4 DAL, 18-55/3,5-5,6 DAL, M 1,7/50, M 3,5/135, FA 80-320/4,5-5,6, Flexaret V, Metz 40MZ2
http://zdenekz.webgarden.cz/
v krajinach je nejlepsi ostrit cca do 1/3 vzdalenosti (to je cca hyperfokalni vzdalenost).... U teleta zas obvykle nemam popredi ktere je 1 metr ode me... Hloubka ostrosti pro ohnisko 200mm (EQ 35) a vzdalenost zaostreni 50m:
f/5,6 38-73m
f/8 34,5-91m
f/11 31-131m
f/16 26-488m
f/22 22,5-nekonecno
Tady je narust hloubky ostrosti hodne znatelny... Tzn. Pri krajinem detailu je casto lepsi vice clonit a ostrit cca do 1/3 vzdalenosti celkove sceny
Udelal jsem si na to programek v excelu, je to celkem zajimavy sledovat, jak se to meni... Mozna bych ho mohl nekam nahrat, kdyz by byl zajem...
f/5,6 38-73m
f/8 34,5-91m
f/11 31-131m
f/16 26-488m
f/22 22,5-nekonecno
Tady je narust hloubky ostrosti hodne znatelny... Tzn. Pri krajinem detailu je casto lepsi vice clonit a ostrit cca do 1/3 vzdalenosti celkove sceny
Udelal jsem si na to programek v excelu, je to celkem zajimavy sledovat, jak se to meni... Mozna bych ho mohl nekam nahrat, kdyz by byl zajem...
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
Asi to znáte, ale i tak se může hodit:
http://www.dobre-svetlo.cz/dof.php?volba=1
Dobré je, že si můžete vytisknout tabulku, zalaminovat a nosit v brašně.
Edit: A je to asi na kinofilm, nevím do jaké míry je to použitelné. Možná bude Zbyňova verze lepší.
Ale digitál má větší hloubku ostrosti, takže když nastavíte clonu podle odkazu výše, bude to ostre na beton.
Byl jsem při prvním filmu překvapený, že běžná F8-F11 nestačila, ale popředí bylo dost blízko..
http://www.dobre-svetlo.cz/dof.php?volba=1
Dobré je, že si můžete vytisknout tabulku, zalaminovat a nosit v brašně.
Edit: A je to asi na kinofilm, nevím do jaké míry je to použitelné. Možná bude Zbyňova verze lepší.
Ale digitál má větší hloubku ostrosti, takže když nastavíte clonu podle odkazu výše, bude to ostre na beton.
Byl jsem při prvním filmu překvapený, že běžná F8-F11 nestačila, ale popředí bylo dost blízko..
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
Ta knizka by mohla byt jedna od Bryana Petersona, pokud se nepletumarauder píše:V jednej múdrej knižke sa píše...
Kritická clona - "Tou je jednoduše řečeno taková clona, která poskytuje optimální ostrost a kontrast. Clony od f/8 po f/11 jsou často nejostřejší a dávají největší kontrast snímku."
V podstate kdyz fotis krajinu, hory a zaostris na vetsi vzdalenost, objektiv je na nekonecnu a pak uz jen zalezi, jak ktery je na tom s kresbou a ostrosti na konkretnich clonach... Jina situace je, kdyz mas v zaberu predmet v popredi a i pozadi chces mit pekne prokreslene, pak se cloni vice, jak jiz tu bylo psano.
K20D + grip, Sigma 10-20, DA21/3.2 AL, DA40/2.8, DA70/2.4, Sigma 105/2.8,
DA* 50-135/2.8, Pentax AF-540FGZ, Manfrotto 190XPROB
http://rhphoto.cz
DA* 50-135/2.8, Pentax AF-540FGZ, Manfrotto 190XPROB
http://rhphoto.cz
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 360
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Praha 4 - Braník,Zelený pruh 24
- Kontaktovat uživatele:
Já bych si s tím tak hlavu nelámal. Podle mých zkušeností je každá clona mezi 5.6 a 16 vhodná. To, že panorama se zdají ostřejší je dané také tím, že jsou skládaná z více fotek. Je to stejné jako s filmem. Na kunofilmu bude méně detailů než na svitku. Panorama skládané z více snímků je srovnatelné s velkoformátovým snímkem a je jasné, že na 64M snímku bude víc deteilů než na 12M (samosebou ne APS-C). 4ili nejedná se o ostrost, ale množství detailů.
K5, Px DA 15/4 Ltd. Px FA* 24/2, Px DA 35/2.8 Ltd., Px F 50/2.8 Macro, Px DA 70/2.4 Ltd., Px FA* 200/2.8
To Bukic: mas nejakou scenu, kterou chces mit clou na fotce. Nejblizsi vec je treba od tebe vzdalena 5m a nejvzdalenejsi treba 200m. Tak budes ostrit na cca (200-5)/3 = 65m vzdaleny objekt. To je v praxi (v terenu) nejlepsi pro maximalni hloubku ostrosti.
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
Třeba pomůže tento článek od Romana Pihana http://www.fotografovani.cz/art/fozak_d ... r_dof.html
Tělo: Pentax K10D
Objektivy: Tamron 17-50/2,8, Pentax 80-320, Pentax A50/1,4, Tamron 90/2,8, Sigma 70-200/2,8
Ostatní: Stativ - Fomei WorldPro W-500, blesk - Metz 58
Objektivy: Tamron 17-50/2,8, Pentax 80-320, Pentax A50/1,4, Tamron 90/2,8, Sigma 70-200/2,8
Ostatní: Stativ - Fomei WorldPro W-500, blesk - Metz 58
-
- Významný člen
- Příspěvky: 747
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Český ráj ;-)
- Kontaktovat uživatele:
Co se tyce vypoctu hloubky ostrosti, hyperfokalni vzdalenosti apod., tak doporucuji se podivat napr. na http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Je tam online kalkulator, pripadne tabulky pro vytisteni.
Jak jiz bylo nekolikrat zminovano, hloubka ostrosti u sirokouhlych ohnisek je ta velka, ze neni prilis duvodu ji nejak zasadne resit, zvlast pokud se zaostruje (plus/minus) na hyperfokalni vzdalenost a spise je lepsi se drzet clon, kde je nejlepsi kresba a prenos kontrastu.
Jeste co se tyka hyperfokalni vzdalenosti, tak u sirokouhlych ohnisek bude opravdu dost blizko .
Obecne u objektivu plati, ze nejostrejsi byvaji zaclonene o 2 az 3 stupne, takze napr. u sigmy 10-20 to bude od 8 do 11. Clonu 16 bych bral opravdu jako maximum, vetsinou neni duvod jit vyse nez onech 11.
Je tam online kalkulator, pripadne tabulky pro vytisteni.
Jak jiz bylo nekolikrat zminovano, hloubka ostrosti u sirokouhlych ohnisek je ta velka, ze neni prilis duvodu ji nejak zasadne resit, zvlast pokud se zaostruje (plus/minus) na hyperfokalni vzdalenost a spise je lepsi se drzet clon, kde je nejlepsi kresba a prenos kontrastu.
Jeste co se tyka hyperfokalni vzdalenosti, tak u sirokouhlych ohnisek bude opravdu dost blizko .
Obecne u objektivu plati, ze nejostrejsi byvaji zaclonene o 2 az 3 stupne, takze napr. u sigmy 10-20 to bude od 8 do 11. Clonu 16 bych bral opravdu jako maximum, vetsinou neni duvod jit vyse nez onech 11.
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;