Mytus clonoveho cisla F8 - Co je an tom pravda?

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
marauder
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 240
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od marauder » 02 bře 2009, 19:51

V jednej múdrej knižke sa píše...
Kritická clona - "Tou je jednoduše řečeno taková clona, která poskytuje optimální ostrost a kontrast. Clony od f/8 po f/11 jsou často nejostřejší a dávají největší kontrast snímku."
K-5, K100D, DA12-24, FA50/1.4, Tamron 17-50/2.8 + 28-75/2.8 + 70-200/2.8, Sigma 24/2.8 SWII, Samyang 8/3.5, Helios 44-3, MIR-1, AF-540FGZ, Metz 58AF-1, Giottos MT7370-MH1300-657 + MML3270B, Triopo GT-3228X8C
http://picasaweb.google.sk/velijura100

Uživatelský avatar
Google Adsense
Ads Expert
Hlavní Admin

Reklama

Reklama od Google Adsense

Uživatelský avatar
DjLuke9
Významný člen
Významný člen
Příspěvky: 738
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Tak na streidačku Slovensko-Česko:)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DjLuke9 » 02 bře 2009, 19:57

Mate pravdu :oops: :oops:
Ale clovek sa stale uci ze?

Uživatelský avatar
zdenekz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 89
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Uh. Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zdenekz » 02 bře 2009, 20:26

Je to hlavně o tom jaký typ mám objektiv, jestli široké ohnisko nebo tele, pokud budu dělat panorama s širokáčem tak ta clona 8 mi musí stačit na druhou stranu pokud dělám panorama s delším ohniskem tak mi možná ani ta clona 20 nebude stačit, chce to jenom prošmejdit pár tabulek, ale na formát rozměru APS jich asi moc udělaných není. Existuje tzv hyperfokální vzdálenost, která říká na jakou vzdálenost mám zaostřit při určité cloně abych měl ostré to co potřebuji a je to samozřejmě u každého ohniska jiné
"Budiž světlo pochváleno"
Pentax K7, Pentax ist DS, Pentax MG + obj. Pentax 16-45/4, Pentax 35/2,4 DAL, 18-55/3,5-5,6 DAL, M 1,7/50, M 3,5/135, FA 80-320/4,5-5,6, Flexaret V, Metz 40MZ2
http://zdenekz.webgarden.cz/

Uživatelský avatar
BenaCZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2201
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od BenaCZ » 02 bře 2009, 21:29

v krajinach je nejlepsi ostrit cca do 1/3 vzdalenosti (to je cca hyperfokalni vzdalenost).... U teleta zas obvykle nemam popredi ktere je 1 metr ode me... Hloubka ostrosti pro ohnisko 200mm (EQ 35) a vzdalenost zaostreni 50m:
f/5,6 38-73m
f/8 34,5-91m
f/11 31-131m
f/16 26-488m
f/22 22,5-nekonecno

Tady je narust hloubky ostrosti hodne znatelny... Tzn. Pri krajinem detailu je casto lepsi vice clonit a ostrit cca do 1/3 vzdalenosti celkove sceny :)

Udelal jsem si na to programek v excelu, je to celkem zajimavy sledovat, jak se to meni... Mozna bych ho mohl nekam nahrat, kdyz by byl zajem...
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8

Uživatelský avatar
kolista2
V.I.P.
V.I.P.
Příspěvky: 459
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Zlínský kraj

Příspěvek od kolista2 » 02 bře 2009, 21:35

Asi to znáte, ale i tak se může hodit:
http://www.dobre-svetlo.cz/dof.php?volba=1

Dobré je, že si můžete vytisknout tabulku, zalaminovat a nosit v brašně.

Edit: A je to asi na kinofilm, nevím do jaké míry je to použitelné. Možná bude Zbyňova verze lepší.

Ale digitál má větší hloubku ostrosti, takže když nastavíte clonu podle odkazu výše, bude to ostre na beton.

Byl jsem při prvním filmu překvapený, že běžná F8-F11 nestačila, ale popředí bylo dost blízko..
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6

Uživatelský avatar
DjLuke9
Významný člen
Významný člen
Příspěvky: 738
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Tak na streidačku Slovensko-Česko:)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DjLuke9 » 02 bře 2009, 22:08

a teraz ma stve ze som isiel s clonou pri foteni hor i na vioac ako F11-F16(pri mojom objektive SIgma 10-20... no fotky si pekne a ostre ale mohli by byt este viac ostre :( :? :(

Uživatelský avatar
BenaCZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2201
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od BenaCZ » 02 bře 2009, 22:13

Neves hlavu, vysoka clona ma taky uplatneni, pokud mas v zaberu slunce a chces mit dlouhe paprsky :)
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8

Uživatelský avatar
DjLuke9
Významný člen
Významný člen
Příspěvky: 738
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Tak na streidačku Slovensko-Česko:)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DjLuke9 » 02 bře 2009, 22:17

Nikdo nie je dokonaly...

Uživatelský avatar
radecc
Nový uživatel
Nový uživatel
Příspěvky: 26
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od radecc » 03 bře 2009, 08:04

marauder píše:V jednej múdrej knižke sa píše...
Kritická clona - "Tou je jednoduše řečeno taková clona, která poskytuje optimální ostrost a kontrast. Clony od f/8 po f/11 jsou často nejostřejší a dávají největší kontrast snímku."
Ta knizka by mohla byt jedna od Bryana Petersona, pokud se nepletu :wink:

V podstate kdyz fotis krajinu, hory a zaostris na vetsi vzdalenost, objektiv je na nekonecnu a pak uz jen zalezi, jak ktery je na tom s kresbou a ostrosti na konkretnich clonach... Jina situace je, kdyz mas v zaberu predmet v popredi a i pozadi chces mit pekne prokreslene, pak se cloni vice, jak jiz tu bylo psano.
K20D + grip, Sigma 10-20, DA21/3.2 AL, DA40/2.8, DA70/2.4, Sigma 105/2.8,
DA* 50-135/2.8, Pentax AF-540FGZ, Manfrotto 190XPROB
http://rhphoto.cz

Uživatelský avatar
Tomáš
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 360
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Praha 4 - Braník,Zelený pruh 24
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tomáš » 03 bře 2009, 08:10

Já bych si s tím tak hlavu nelámal. Podle mých zkušeností je každá clona mezi 5.6 a 16 vhodná. To, že panorama se zdají ostřejší je dané také tím, že jsou skládaná z více fotek. Je to stejné jako s filmem. Na kunofilmu bude méně detailů než na svitku. Panorama skládané z více snímků je srovnatelné s velkoformátovým snímkem a je jasné, že na 64M snímku bude víc deteilů než na 12M (samosebou ne APS-C). 4ili nejedná se o ostrost, ale množství detailů.
K5, Px DA 15/4 Ltd. Px FA* 24/2, Px DA 35/2.8 Ltd., Px F 50/2.8 Macro, Px DA 70/2.4 Ltd., Px FA* 200/2.8

Uživatelský avatar
Bukic
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 141
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Dubnica - Brno

Příspěvek od Bukic » 03 bře 2009, 08:16

BenaCZ prosim ta, jak si to myslel to ,,nejlepsi ostrit cca do 1/3 vzdalenosti,, Jaksi si to neviem predstevit.
K10d; Pentax A 50/1.7; Sigma 30/1.4DC EX; Pentax SMC A 135/2.8; Cosina 70-210/4; Sigma EF-53 DG SUPER :-)

Uživatelský avatar
BenaCZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2201
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od BenaCZ » 03 bře 2009, 08:36

To Bukic: mas nejakou scenu, kterou chces mit clou na fotce. Nejblizsi vec je treba od tebe vzdalena 5m a nejvzdalenejsi treba 200m. Tak budes ostrit na cca (200-5)/3 = 65m vzdaleny objekt. To je v praxi (v terenu) nejlepsi pro maximalni hloubku ostrosti.
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8

Uživatelský avatar
miak
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 305
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Staré Město [UH]

Příspěvek od miak » 03 bře 2009, 09:26

Třeba pomůže tento článek od Romana Pihana http://www.fotografovani.cz/art/fozak_d ... r_dof.html
Tělo: Pentax K10D
Objektivy: Tamron 17-50/2,8, Pentax 80-320, Pentax A50/1,4, Tamron 90/2,8, Sigma 70-200/2,8
Ostatní: Stativ - Fomei WorldPro W-500, blesk - Metz 58

Uživatelský avatar
jasanek
Významný člen
Významný člen
Příspěvky: 747
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Český ráj ;-)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jasanek » 03 bře 2009, 10:02

Co se tyce vypoctu hloubky ostrosti, hyperfokalni vzdalenosti apod., tak doporucuji se podivat napr. na http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Je tam online kalkulator, pripadne tabulky pro vytisteni.
Jak jiz bylo nekolikrat zminovano, hloubka ostrosti u sirokouhlych ohnisek je ta velka, ze neni prilis duvodu ji nejak zasadne resit, zvlast pokud se zaostruje (plus/minus) na hyperfokalni vzdalenost a spise je lepsi se drzet clon, kde je nejlepsi kresba a prenos kontrastu.
Jeste co se tyka hyperfokalni vzdalenosti, tak u sirokouhlych ohnisek bude opravdu dost blizko ;-).
Obecne u objektivu plati, ze nejostrejsi byvaji zaclonene o 2 az 3 stupne, takze napr. u sigmy 10-20 to bude od 8 do 11. Clonu 16 bych bral opravdu jako maximum, vetsinou neni duvod jit vyse nez onech 11.
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;

Uživatelský avatar
gabo
Nový uživatel
Nový uživatel
Příspěvky: 49
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Košice, SR

Příspěvek od gabo » 03 bře 2009, 10:24

Tak to je výborný link, vďaka. :D
K-5, DA 17-70/4 SDM, DA 55-300, D-FA 100/2.8 Macro, DA 12-24

Odpovědět

Zpět na „Fotografování“