Klingo v tomhle nemas pravdu.
Nize davam citace ze dvou clanku, kde je snad dostatecne vysvetleno, ze AA filter je z principu low-pass filtr (tedy dolni propust - odstranuje vysoke frekvence (jemne detaily) z obrazu).
Aliasing is the result of repeating patterns of roughly the same frequency interfering with each other in an undesirable manner. In the case of photography, the higher frequencies of the image projected by the lens onto the sensor creates and interference pattern (moiré in this case) with the pixel grid. This interference only occurs when those frequencies are roughly the same, or when the sampling frequency of the sensor matches the wavelet frequency of the image. That is the Nyquist limit. Note...that is an analog issue...moiré occurs because of interference that occurs real-time in the real-world before the image is actually exposed.
Once the image is exposed, that interference pattern is effectively "baked in". You can use software to some degree to clean moiré patterns up in post, but it is minimally effective when compared to a physical low pass (AA) filter in front of the sensor. The loss in detail due to moiré can also be greater than that lost to an AA filter, as moiré is effectively nonsense data, where slightly blurred detail could still be useful.
An AA filter is just designed to blur those frequencies at Nyquist so they do not create any interference patterns. The reason we still need AA filters is because image sensors and lenses are still capable of resolving down to the same frequency. When sensors improve to the point where the sampling frequency of the sensor itself is consistently higher than even the best lenses at their optimal aperture, then the need for an AA filter would diminish. The lens itself would effectively handle the necessary blurring for us, and interference patterns would never emerge in the first place.
Nebo cesky:
Co je to antialiasingový filtr (AA filter, blur filter, Low-Pass filter - všechna označení znamenají totéž) a k čemu slouží?
Při převzorkovávání analogového signálu na digitální hrozí, pokud se v původním spojitém signálu vyskytuje frekvence vyšší než je polovina vzorkovací frekvence (tzv. Nyquistova frekvence), dojde ke zkreslení signálu díky jevu nazývajícímu se aliasing (falšování). Proto musí počet bodů snímače fotoaparátu na délkovou jednotku být minimálně dvojnásobkem maximálního počtu čar, které budou na tutéž délkovou jednotku promítnuty objektivem. Pokud toto není dodrženo, dochází k aliasingu, který se projevuje barevným moiré (nepravidelné barevné obrazce v postižené části obrazu).
Abychom se vzniku moiré vyhnuli, umísťuje se před snímač AA filtr, jehož účelem je odfiltrovat frekvence vyšší, než odpovídají Nyquistově theorému. Filtr je zpravidla dvouvrstvý, z lithium-niobátové sloučeniny s tzv. dvojlomným účinkem: každý optický bod se po průchodu tímto filtrem rozdělí do shluku čtyř bodů. Tím dochází samozřejmě k výraznému snížení ostrosti, přičemž jemné detaily ze snímku naprosto zmizí. Výrobci se snaží hledat kompromis mezi tímto rozmazáváním a zabráněním vzniku moiré. U vícesnímačových systémů (Foveon, 3-CCD apod.) ke vzniku moiré zpravidla nedochází a proto se zde AA filtr většinou nepoužívá.
Pripadne odkaz na wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-alias ... plications
nebo na Fotoroman.cz:
http://www.fotoroman.cz/glossary2/1_filtres_sensor.htm
Co se tyce vrstvy, která blokuje IR, tak pro tu je obecne zazite hlavne IR cut (IR cut-off) filter. A jak jsem psal, oznaceni low-pass filter pro IR cut-off filter bych nepouzival.
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;