S maticou senzorov to je predsa jasné (teda mimo LiveVieW). Veď multiseg majú i analogy, že?iMD píše:Tohle je ale zásadně rozdílný způsob měření, který využívají kompakty rozborem dat scény stažené ze senzoru, na rozdíl od měření na DSLR, které využívají matici senzorů!kluvi píše:Napríklad môže pochopiť že ide o západa slnka. Uvedomme si že nemusí merať len expozíciu ale i farbu. Alebo môže vyhľadávať nejaké signifikantné tvary a rozpoznať napríklad siluetu osoby, alebo horizont atď
A tu je tá alchýmia.
Rozhodnutí o přisvícení scény bleskem zrcadlovka vyhodnocuje z měření scény + určení clona/čas/ISO v použitelném rozsahu. Je-li čas příliš dlouhý, ISO nelze zvýšit, clona na plnou díru (zjednodušuji to rozhodování, ono je to složitější ...), tak indikuje potřebu přisvítit bleskem. Rozhodně není možno zjistit, že obličej osoby ve stínu nebude mít kresbu...
S tým bleskom pri prekročení možných čas/clona/iso to je tiež samozrejmé.
Ale k tomu dokáže z kontrastu scény zisiť že je treba použiť blesk (neviem ako K5 ale MZ5n to robila). Nepozná to že je tam tvár v zábere ale pozná to keď je napr protisvetlo alebo iný veľký rozsah jasov. Takže nielen absolútna hodnota čas/clona/ISO. A mohlo by to poznať už i siluetu. I z tých 77 zón čo má K5 predsa musí ísť zistiť dačo viqac ako priemerný alebo vážený jas scény.
Dal som si tú prácu a našiel v manuáli (str 125 v CZ manuáli):
Multi-segmentové měření
Při multi-segmentovém měření expozice je scenerie zabíraná hledáčkem měřena v 77 různých částech. I když bude a záběru protisvětlo, tento režim automaticky určuje jaká je hladinu jasu v různých částech obrazu a automaticky praví expozici.
(to je to o čom sme sa bavili - mimoriadna korekcia
foťák sa snaží použiť nejakú inteligenciu)
Středově-vyvážené měření
Měření je vyvážené ke středu hledáčku. Použijte tento způsob měření, chcete-li kompenzovat expozice dle zkušeností a nechcete rozhodnutí ponechat na fotoaparátu. Ilustrace ukazuje, že se citlivost zvyšuje dle zvýšené části na schématu. Tento režim automaticky nekompenzuje scenerie v protisvětle.
(z toho vyplýva že sa foťák o žiadnu inteligenciu nestaží-čo je dakedy dobre..)