Fotografování v mrazu

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Jan Hrubý
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: podkrkonoší
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jan Hrubý » 13 led 2009, 08:32

Majster333 to napsal správně. Jde o to, že studený vzduch pojme menší množství vodní páry než vzduch teplý. Při -10 a 100% vlhkosti je ve vzduchu řádově méně vody než při +30st a 100% vlhkosti. Tzn z teplého vzduchu se má co vysrážet a kde jine než na vychlazeném povrchu fo'táku.
Docela dobře to bylo vidět v Norsku. V 1000m byla mlha (100% vlhkost), teplota kolem nuly (sníh s děštěm). asi po hodině jsme slezli do 500m. n. m., kde bylo výrazně tepleji (možná k + 10), sice bez mlhy, ale vlhkost stále takřka 100% a foťák se mi kompletně orosil během pár vteřin po vyndání, a to nejen na povrchu, ale i přední čočka i z VNITŘNÍ strany. Asi po půl hodině ohřívání to zmyzelo (645 smc 150/3,5 a 55/2,8 ) :lol:

Baterie je potřeba nosit náhradní, v chladu hodně strácejí...

Zamrzání některých přístrojů je dáno především množstvím styčných ploch a hustým mazivem, které při nižších teplotách tuhne. Nevzpomínám si že bych měl někdy s nějakým foťákem problémy, se Zenitem jsem asi za velkých mrazů nefotil, ale ME-super a spol bez problémů i při -20, stejně jako 645. To už mám problémy zase já, například dneska je v Brně pěkná kosa :roll:

Uživatelský avatar
Google Adsense
Ads Expert
Hlavní Admin

Reklama

Reklama od Google Adsense

Uživatelský avatar
nanuk1sk
Nový uživatel
Nový uživatel
Příspěvky: 19
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Příspěvek od nanuk1sk » 12 led 2010, 18:37

Ve fate jsem fotil taky bez problemu :wink:
A co vymena objektivu takhle v zime kdy je pod nulou? :?: Bavil jsem se o tom s kamosem, co bezne foti v krutych kanadskych mrazech, ale dospeli sme k tomu, ze oni tam maji mnohem mensi vlhkost vzduchu, takze se toho neboji.

Uživatelský avatar
iMD
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 210
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od iMD » 12 led 2010, 22:52

Přechod z tepla do zimy nemá na kondenzaci ve fotoaparátu vliv, stejně není problém při nízkých teplotách měnit sklo (viz Jan Hrubý - při nízkách teplotách je ve vzduchu podíl vody malý). Opačně - tedy ze zimy do tepla je nebezpečí kondenzace vlhkosti nejen na povrchu foťáku, ale i uvnitř objektivu nebo i těla. Stačí venku foťák strčit do igeliťáku - ten zamezí přístupu teplého a vlhkého vzduchu - a nechat vyrovnat teploty. Co jsem někde na fórech četl, je varování před silikagelovými sáčky. Uváděli, že se z nich značně práší, což technice a zvlášť objektivům moc nesvědčí. Navíc bych si tipnul, že absorpční kapacita náplně není na nějakou ochranu prochladlé techniky dostatečná.
Pro focení při velmi nízkých teplotách se hodí pro aparáty hnané AA bateriemi Lithiové primární články (tedy ty nenabíjecí). Vydrží nejdéle dodávat dostatečné napětí. NiMH stačí vyměnit a nechat nějakou dobu ohřát třeba v kapse. Nosím jednu sadu eneloopů vždy v teple, aby byla náhrada po ruce.

Uživatelský avatar
oumik85
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 488
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Moravská florida

Příspěvek od oumik85 » 12 led 2010, 23:06

To s tim sackem... no nevim, tim zase zpomalis ohrev skla a pokud jejich teplotu nedostanes nad teplotu rosneho bodu, tak jak mile to vytahnes, mas to okamzite zarosene. Takze podle mne se sackem, nebo bez vysledek stejny, proste nemuzes nejakou dobu fotit.
Leda bys sel na chvili do tepla a pak hned ven, to by davalo smysl.

Uživatelský avatar
iMD
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 210
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od iMD » 12 led 2010, 23:16

oumik85 : te sáček přestup tepla omezí jen nepatrně ale hlavně nedovolí vlhkému vzduchu dostat se na prochlazené povrchy. Když nechám foťák v batohu/brašně, tak bude temperování jeho obsahu trvat podstatně déle, protože materiál batohu lépe izoluje teplo. Ještě nějakou hodinu budou zvláště kovové části pěkně studené - speciálně třeba stativová objímka musí nabrat hodně tepla, aby zvýšila svoji teplotu. Tedy je to jen otázka času, jak dlouho je nutno počkat.

Uživatelský avatar
strecha
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Teplice/Brno

Příspěvek od strecha » 12 led 2010, 23:31

tim sackem moc ohrev nezpomalis...leda ze bys vysal vzduch a mel tam vakuum (nejlepsi izolant)...teoreticky to bude jeste rychleji ohrate, protoze ten vzduch bude obsahovat mene vody, ktere by akumulovalo nizkou teplotu...hlavni je ale vytahnout fotak v tom sacku mimo brasnu/batoh, protoze to je idealni izolant (mam v nem studeny fotak i druhy den po foceni)
Takze kdyz prijdes do tepla a chces v nem co nejdrive fotit, tak je idealni vzduchotesne uzavrit do sacku...ten prohrat a pak az se vyrovna teplota fotaku, tak je mozne fotit...pozor ale na teplotu skla...prohreje se mnohem pozdeji nez plast na povrchu...lze pak tezko poznat jestli uz jsou i cocky prohrate...
K10D + grip; smc DA 18-55mm; smc F 50/1,7; smc DA 18-250 mm; Sigma 24-135 mm F2.8-4.5 IF;smc FA 100 mm f/3.5 Macro; Samyang 8mm f/3,5 IF; velbon sherpa 750N; metz 58

Uživatelský avatar
BenaCZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2201
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od BenaCZ » 13 led 2010, 14:23

Naprosty souhlas...
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8

Uživatelský avatar
aerofoto
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 125
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Svrčinovec

Příspěvek od aerofoto » 14 led 2010, 08:04

Čo sa týka prechodu z tepla do zimy, tiež mám skúsenosti že nieje problém, a keď idem fotiť v zime, foťák mám v brašni + v batohu, tak kým vyšliapem do terénu, foťák sa ajtak v batohu má čas aklimatizovať.
Zo zimy do tepla - vytiahnem z foťáku len kartu aby som mohol robiť s fotkami (príp. baterky) a foťák nechám v brašni - takto som doteraz nikdy nemal problém s orosením. Taktiež objektívy som menil za mrazu, ale až keď bolo všetko (telo i sklá) natemperované. nebezpečné by to mohlo byť v mraze + hmla - stalo sa mi pri fotení inverzie že hmla zamrzla na prechodovom filtri, pri extréme i na prednej šošovke - keby sa to stalo na zrkadle pri vymieňaní objektívu, asi by to nebolo ktoviečo...
K20D; K100D; SIGMA 24-70 EX DG macro; SIGMA AF 24/2,8; PENTAX F 50/1,4; PENTAX M 135/3,5; PENTAX SMC DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM, SIGMA 10-20/4-5,6, METZ 48 AF-1, MANFROTTO 055CXPRO3, hlava MANFROTTO 488RC4

Uživatelský avatar
oumik85
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 488
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Moravská florida

Příspěvek od oumik85 » 14 led 2010, 08:47

Hosi tady se asi neshodnem, leda ze bysme udelali pokus.
Protoze kdyz uz teoretizujem, tak:

Vysati vzduchu ze sacku zadne vakum nevytvori, teda aspon ne takove, ktere by izolovalo. Sacek se okamzite prilepi na material rozdilem tlaku.

Zabalenim sacku jednak pridame navic dva tepelne prechodove odpory. Hlavne se ale omezi prenos tepla prirozenym proudenim, ktery byva vyznamejsi,nez prenos vedenim.

Voda zacne kondenzovat hlavne na prvni cocce objektivu a na posledni coce hledacku. treba stativovy zavit mne nezajima. Ostatni cleny jsou docela dobre odizolovane. Tim ze to necham zarosit, tak privedu neco skupenskeho tepla do skla, cim se o neco urychli ohrev. Pak staci parkrat utrit hadrikem a de se fotit (ja vim tak rychle to taky neni).

Idealni by asi bylo tesne pred vstupem do tepla nasroubovat UV filtr, ktery by byl prohraty (treba ve vnitrni kapse bundy) Pak by se sice nedalo fotit na hledacek, ale na LV v pohode.

Uživatelský avatar
iMD
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 210
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od iMD » 14 led 2010, 11:01

oumik85 : to Tvoje vyjádření k rychlejšímu ohřátí foťáku s utíráním kondenzované vhlkosti by se asi moc nelíbilo uživatelům, kteří řeší kondenzaci vlhkosti uvnitř Sigmy 70-200/2,8 :
modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=34598#34598
Pokus tedy již udělali jiní a někteří to nakonec řešili v servisu.
Problém nemusí být s přístupným povrchem, ale rozhodně je dost nepříjemný s kondenzací uvnitř (typicky na přední čočce) objektivu a (co se jen tak lehce nezjistí) i s kondenzací uvnitř těla, která může mít časem za následek například korozi vodičů a spojů. Příčina tohoto je pak těžko detekovatelná a může případně kolidovat se záručními podmínkami. Samozřejmě vynechávám utěsněná těla a WR objektivy. Tam by to bylo důvodem k reklamaci.
Nemám utěsněné tělo ani objektivy a tak raději nechám kondenzovat vlhkost na igelitu, který sice nepatrně zpomalí ohřátí techniky, ale odizoluje ji od vlhkosti. Co to dovede, je krásně vidět na prochlazeném stativu Sherpa - z kterého doma obvykle teče voda (kondenzát) jako kdybych jej strčil pod sprchu. A ten stativový třmen jsem uváděl proto, že pojme značné množství tepla, které by jinak pomohlo zvýšit teplotu objektivu.

Uživatelský avatar
spachal
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 976
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Karlovy Vary
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od spachal » 14 led 2010, 22:03

Lehce OT, ale vite, jak tohle resi ve skleniku Fata Morgana v trojske botanicke zahrade? U vchodu maji takovy ten ten toaletovy osusovac rukou, vykonny fen a ten se da pouzit k ohrati a odmlzeni fototechniky nadherne :]. Skoda jen, ze neni vsude po ruce ;] ..
PX K20D, UW kanón G10 / Oly C5050, PX Z-20, DA17-70/4, A50/1.4, FA50/1.7, DA18-55, FA28-80, Tamron 70-300, Metz48 + dalsi levna a manualni skla, kompakty & bizuterie

Odpovědět

Zpět na „Fotografování“