Kde som nasiel Pentax
Moderátor: Moderátoři
Re: Kde som nasiel Pentax
Sleduju si druhej díl třetí série seriálu Stranger Things a ten fototýpek má ME Super s M-kovou padinou Seriál je vsazenej do osmdesátek. V tý době Pentax asi opravdu frčel.
Re: Kde som nasiel Pentax
Krásné tělo, něco jako nyní KP...
Re: Kde som nasiel Pentax
V polovine sedmdesatek byl Pentax stejne profi jako Canikon. V polovine osmdesatek ztratil dech a uz Canikon nikdy v profi svete nedohonil. Bohuzel.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Kde som nasiel Pentax
A co si Hilda představuje pod takovým pojmem profi svět???
Pokud mě paměť neklame, tak na ty opravdové obrázky
býval požadován výstupu min. ze středního formátu.
A tam neměl Canikon NIKDY co nabýdnout
ps: ale pravdou je, že v tiskárně vyrábející bulvární plátky pochybné kvality jsem nikdy nepracoval
Pokud mě paměť neklame, tak na ty opravdové obrázky
býval požadován výstupu min. ze středního formátu.
A tam neměl Canikon NIKDY co nabýdnout
ps: ale pravdou je, že v tiskárně vyrábející bulvární plátky pochybné kvality jsem nikdy nepracoval
STŘÍBRU ZDAR
Re: Kde som nasiel Pentax
Ono to bylo celkem jednoduché. Netuším co jsou opravdové obrázky, ale zato jsem v sedmdesátých letech chodil s prací ke schvalovací komisi Fondu výtvarných umělců (zasedala v Mánesu jednou týdně). Takže vynechám opravdové obrázky a budu se věnovat jen těm obyčejným za peníze.
Hlavní porce placených - tedy profesionálních fotografií byla konzumována v oboru reportáže a dokumentu (hlavně sport, politické akce, ale také divadlo, koncerty apod.) V té době také dost frčela audiovize jako nástroj propagace. Tam všude dominovala kinofilmová fototechnika a fotografové byli až na výjimky zaměstnanci redakcí a agentur. Jasně slavný fotograf Hájek z ČTK fotil reportáže Linfofem, ale on byl ještě ze staré školy. Např. na Pražském jaru vás s jiným foťákem něž Leicou do sálu nepustili i kdybyste byl Rudého práva. Další velký koláč byly fotky k propagaci turistiky, výrobků, průmyslu apod. Proto jsem musel mít Mamiya 23 6x9. Tam byla podmínka minimálního formátu 6x6, jinak vás od komise vymetli. Ale když jsem nesl ke schválení fotky pro audiovizi, tak samozřejmě byl povolený formát kinofilmu. Pro Krátký film Praha jsem např. musel fotit na Linhof 6x9.
Shrnuto: nasazení techniky bylo rozděleno podle použití výsledných fotek a podle požadavků výtvarné komise. Redakce jely po své vlastní linii takže deníky kinofilm; móda, kalendáře středoformát. Dost se také používal v té době neobvyklý, ale oblíbený foťák Fujiflm GW690, kterým dal úspěšně odfotit dokument, street i móda.
PENTAX 67 (inspirovaný Praktisixem) se sice vyráběl od roku 1969 až do 1999, ale měl jednu zásadní nevýhodu proti box kamerám Hassy, Mamiya 45/67, Zenit apod. ABSENCI KAZET. V té době se většinou fotilo pro zákazníka jak dia, tak negativ od jednoho záběru a kazety byly důležité. Dal se také během akce měnit filmový materiál podle citlivosti. 3 až 4 výměnné kazety byly obvyklé - dvě kazety byl základ.
Hlavní porce placených - tedy profesionálních fotografií byla konzumována v oboru reportáže a dokumentu (hlavně sport, politické akce, ale také divadlo, koncerty apod.) V té době také dost frčela audiovize jako nástroj propagace. Tam všude dominovala kinofilmová fototechnika a fotografové byli až na výjimky zaměstnanci redakcí a agentur. Jasně slavný fotograf Hájek z ČTK fotil reportáže Linfofem, ale on byl ještě ze staré školy. Např. na Pražském jaru vás s jiným foťákem něž Leicou do sálu nepustili i kdybyste byl Rudého práva. Další velký koláč byly fotky k propagaci turistiky, výrobků, průmyslu apod. Proto jsem musel mít Mamiya 23 6x9. Tam byla podmínka minimálního formátu 6x6, jinak vás od komise vymetli. Ale když jsem nesl ke schválení fotky pro audiovizi, tak samozřejmě byl povolený formát kinofilmu. Pro Krátký film Praha jsem např. musel fotit na Linhof 6x9.
Shrnuto: nasazení techniky bylo rozděleno podle použití výsledných fotek a podle požadavků výtvarné komise. Redakce jely po své vlastní linii takže deníky kinofilm; móda, kalendáře středoformát. Dost se také používal v té době neobvyklý, ale oblíbený foťák Fujiflm GW690, kterým dal úspěšně odfotit dokument, street i móda.
PENTAX 67 (inspirovaný Praktisixem) se sice vyráběl od roku 1969 až do 1999, ale měl jednu zásadní nevýhodu proti box kamerám Hassy, Mamiya 45/67, Zenit apod. ABSENCI KAZET. V té době se většinou fotilo pro zákazníka jak dia, tak negativ od jednoho záběru a kazety byly důležité. Dal se také během akce měnit filmový materiál podle citlivosti. 3 až 4 výměnné kazety byly obvyklé - dvě kazety byl základ.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Kde som nasiel Pentax
hilda: V loni na jaře jsem si pořídil krásně zachovalý Fuji GW690III pro občasné
zafocení na čb negativní svitek. Je to parádní a neuvěřitelně jednoduchá mašina
se skvělým objektivem...
zafocení na čb negativní svitek. Je to parádní a neuvěřitelně jednoduchá mašina
se skvělým objektivem...
Re: Kde som nasiel Pentax
Nikdy bych nezvládl fotit na starou techniku a v té době co popisuje Hilda
Klobouk dolů
Klobouk dolů
Re: Kde som nasiel Pentax
Vnosek: A to jako proč...?
Re: Kde som nasiel Pentax
...Do podobných institucí chodilo hodně lidí, ale na to jsem se tě neptal...
Netušíš co jsou opravdové obrázky, ale napsal jsi co jsem tím myslel a sám potvrdil že v jejich kategorii byl podmínku formát min. +/- 6x6.
Ano, móda, časopisy, kalendáře, pohlednice, katalogy atd. atd. Což byla větší porce fotek/zakázek než deníky a také jinak placená (rodina se okolo toho motala a dodnes se ještě okrajově pohybuji v oboru) A tam neměl Canikon NIKDY co nabídnout.
Pokud by jsi již v prvním příspěvku napsal něco ve smyslu: v polovině osmdesatek ztratil Pentax při sportovní fotografii dech a už Canikon nikdy v této kategorii nedohonil. Tak bych s výhradami i souhlasil. A obratem doplnil… ale on ten jiný, větší PROFI svět byl Rollei, Hass, ,,Kiks” atd. v menší míře (protože japonec) Pentax, Mamiya atd. a tam neměl CaNikon místo z důvodu malého formátu.
Možná tak fotku na občanku.
Takže v jakém to světě té doby ten Pentax nedohonil CaNikona? Možná menším, ale v tom větším je předhonil
Ohledně AP67 tě trošku poopravím.
Vyroba byla ukončena v roce 2009. V tebou udávaném roce 1999 se začala vyrábět 67ii.
Absenci výměnných zad bych neřešil. Při bracketingu na diák po 1/2 EV, lépe po 1/3EV. těch 10 fotek na 6x7, nebo 12 na 6x6 u 120 filmu bylo hned pryč. Nepamatuji že by se něco fotilo po jednom políčku. Možná i díky těm zádům sedí u AP67 nejlépe rovina filmu oproti jiným strojům což je pro mě důležitější než výměnný back. Ale to je jen věc názoru.
Navíc, AP67 nikdy nebyl cílený ateliérový stroj, byť jen z důvodu chybějící centrální závěrky. Jeho přednosti jsou jinde.
Netušíš co jsou opravdové obrázky, ale napsal jsi co jsem tím myslel a sám potvrdil že v jejich kategorii byl podmínku formát min. +/- 6x6.
Ano, móda, časopisy, kalendáře, pohlednice, katalogy atd. atd. Což byla větší porce fotek/zakázek než deníky a také jinak placená (rodina se okolo toho motala a dodnes se ještě okrajově pohybuji v oboru) A tam neměl Canikon NIKDY co nabídnout.
Pokud by jsi již v prvním příspěvku napsal něco ve smyslu: v polovině osmdesatek ztratil Pentax při sportovní fotografii dech a už Canikon nikdy v této kategorii nedohonil. Tak bych s výhradami i souhlasil. A obratem doplnil… ale on ten jiný, větší PROFI svět byl Rollei, Hass, ,,Kiks” atd. v menší míře (protože japonec) Pentax, Mamiya atd. a tam neměl CaNikon místo z důvodu malého formátu.
Možná tak fotku na občanku.
Takže v jakém to světě té doby ten Pentax nedohonil CaNikona? Možná menším, ale v tom větším je předhonil
Ohledně AP67 tě trošku poopravím.
Vyroba byla ukončena v roce 2009. V tebou udávaném roce 1999 se začala vyrábět 67ii.
Absenci výměnných zad bych neřešil. Při bracketingu na diák po 1/2 EV, lépe po 1/3EV. těch 10 fotek na 6x7, nebo 12 na 6x6 u 120 filmu bylo hned pryč. Nepamatuji že by se něco fotilo po jednom políčku. Možná i díky těm zádům sedí u AP67 nejlépe rovina filmu oproti jiným strojům což je pro mě důležitější než výměnný back. Ale to je jen věc názoru.
Navíc, AP67 nikdy nebyl cílený ateliérový stroj, byť jen z důvodu chybějící centrální závěrky. Jeho přednosti jsou jinde.
STŘÍBRU ZDAR
Re: Kde som nasiel Pentax
Vnosek:
Ono to nebylo zase až tak složité. Jednak na to bylo víc času než dnes a druhak žádný odběratel nečekal, že to dodáte ještě dnes-nejpozději zítra ráno. Jen svatební fotografové (také kinofilm) nosili zištně hotové fotky na svatební hostinu, aby rozjaření, šťastní otcové koupili všechno a nejméně dvakrát. Abych nepopudil Čtvrtka, výjimkou byly deníky neopravdových obrázků, kde se exponované filmy dávali do noční schránky, aby je laborka přes noc zpracovala na fotky podle objednávky. Jinak to bylo spíše o rutině a snaze najít dobrý nápad a místo odkud fotit. Materiál byl velmi drahý, tak se podle toho zacházelo s počtem nafocených snímků a "kropení" si nedovolili ani dobře zavedení fotografové v deníku. Rozhodně se to naučil každý, kdo se to naučit chtěl. Zbytek byl stejně jako dnes o nápadu.
Svýho kluka jsem vloni zasvěcoval do tajů focení na měcháč Besa 6x9 a docela ho vzalo, když ve vývojce bílý papír začal vykreslovat obraz - takové to kouzlo čarodějova učně.
alda:
Fujifilm včera GW a dnes GFX:
Ono to nebylo zase až tak složité. Jednak na to bylo víc času než dnes a druhak žádný odběratel nečekal, že to dodáte ještě dnes-nejpozději zítra ráno. Jen svatební fotografové (také kinofilm) nosili zištně hotové fotky na svatební hostinu, aby rozjaření, šťastní otcové koupili všechno a nejméně dvakrát. Abych nepopudil Čtvrtka, výjimkou byly deníky neopravdových obrázků, kde se exponované filmy dávali do noční schránky, aby je laborka přes noc zpracovala na fotky podle objednávky. Jinak to bylo spíše o rutině a snaze najít dobrý nápad a místo odkud fotit. Materiál byl velmi drahý, tak se podle toho zacházelo s počtem nafocených snímků a "kropení" si nedovolili ani dobře zavedení fotografové v deníku. Rozhodně se to naučil každý, kdo se to naučit chtěl. Zbytek byl stejně jako dnes o nápadu.
Svýho kluka jsem vloni zasvěcoval do tajů focení na měcháč Besa 6x9 a docela ho vzalo, když ve vývojce bílý papír začal vykreslovat obraz - takové to kouzlo čarodějova učně.
alda:
Fujifilm včera GW a dnes GFX:
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Kde som nasiel Pentax
hilda: Ano, oba ty středoformátové aparáty jsou si velmi podobné a je fajn,
že GFX 50r si zachovala ten jednoduchý a praktický dálkoměrný vzhled...
že GFX 50r si zachovala ten jednoduchý a praktický dálkoměrný vzhled...
Re: Kde som nasiel Pentax
Do svého prvního a jediného fotokroužku jsem začal chodit v roce 1979. A tvá poslední věta mi ho připomněla. A ještě větší dojem na mě udělala ta vůně v komoře. Kroužek vedla naše matikářka a kromě stínících kouzel během vyvolání si pamatuji její poučku: "napřed se všechna pravidla dobře nauč a pak je zapomeň".
K-1, K-30,
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Re: Kde som nasiel Pentax
Je to Pentax 645.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Kde som nasiel Pentax
A sklo?