Fuji X
Napsal: 11 zář 2014, 14:00
Jak jsem slíbil, uvádím více jak měsíční zkušenosti s Fuji X-T1.
Pokud jste někdo měl v ruce Pentax LX a snil jste o jeho digitální verzi, pak vězte, že ho Fuji v podobě X-T1 udělala. Škoda, že to nebyl sám Pentax. Černý design, kov, veškeré základní funkce na mechanických kolečkách, včetně kroužku clony, jak to kdysi bývalo na objektivech zvykem. Měl jsem v ruce i Nikon Df a proti XT1 je to neforemná obluda. XT1 je věcí osobního vkusu a alespoň pro mě radost držet v ruce něco pěkně udělaného.
1. Konstrukce
První dojem je lehkost. Váha 440g vers. 800g K3 (oboje s bateriemi). Tělo z hořčíkové slitiny a WR resistant. Pro milovníky gripů jsou k dospozici dvě verze. LCD je naklonitelný, sice ne v moc velkém rozsahu (edit: až do kolmosti vůči senzoru) ale mechanismus působí odolně. Mohu potvrdit, že ačkoliv jsem po něčem takovém nikdy netoužil, je to velmi praktický při focení od pasu nebo od země (a nad hlavou).
2. Sensor
Senzor X-trans CMOS II, 16Mpx, zvláštností senzoru, který si Fuji vyrábí sám, je jiné uspořádání Bayerovy masky, namísto standardní 2x2 RGBG používá matici 6x6 s nesymetrickým rozložením barev. To potlačuje vznik moire efektu a je tak dalším řešením, jak vynechat AA filter.
3. ISO a DR
Rozsah ISO je 200-6400 (RAW), rozsah pro JPG je 100-51200. DR je podle imaging resource 13.1EV (oproti 13.4 u K3). V praxi mívám často zapnuté autoISO (s nastaveným horním rozsahem do 1600), V tomto rozsahu se o ISO moc nestarám. Manuálně nastavuji ISO při focení na slunci nebo naopak večer. ISO 3200 je stále velmi přijatelné. Na rozdíl od K3 nemá XT1 tak propracovaný režim HDR, XT1 má tři režimy DR s možností bracketingu, ale odstupy jsou subtilní.
4. Hledáček
Zde mají bezzrcadlovky očividně navrch. A X-T1 má zřejmě nejlepší hledáček mezi současně vyráběnými foťáky vůbec.
X-T1 (magnification) =0,77 se zpožděním 5ms
OMD-EM1=0,74 se zpožděním 29ms
Sony A7=0,71 zpoždění jsem nenašel
Pro srovnání K3=0,62.
V praxi je hledáček opravdu dobrý, což ocení hlavně generace 40+. Byl jsem dlouho proti EVF, elektronický obraz mě rušil ale v případě X-T1 jsem to snadno akceptoval. Velký hledáček má navíc velký přínos pro manuální ostření. X-T1 nabízí podpůrné funkce ostření – zvýraznění pomocí focus peak (volitelné dvě úrovně a několik barev) a digitální split screen – tedy to, co známe jako klín u matnic. Dá se navolit buď duální okno (celý snímek a vedle lupa) nebo pouze lupa v okolí ostřícího bodu. Pokud máte alespoň trochu klidný objekt focení, dá se zaostřit precizně.
5. Ovládání a ostření
X-T1 hodně mi změnila styl focení. S K3 člověk udělal snímek a tak nějak automaticky zkontroloval na LCD zaostření a expozici. Zde prakticky oboje odpadá, už pro to, že si můžete na např. 0,5sec pustit do hledáčku výslednou fotku. Nejvíce používaným prvkem ovládání je pro mě kolečko korekce expozice. Na XT1 nenajdete volbu režimu (PASM kolečko). Ovládání se opravdu blíží klasickým filmovým foťákům. Pokud chcete, aby foťák něco nastavil sám (clonu, čas, ISO), dáte na „A“. Kdykoliv můžete něco z toho změnit na manuální hodnotu. Díky obrazu hledáčku přímo ze senzoru funguje WYSIWYG, takže co uvidíte, to taky nafotíte. Takže mám většinou nastavené ISO a čas na automatiku a ovládám jedním prstem clonový kroužek. Je to úplně jiný styl focení, mnohem přímočařejší cesta k výsledku. V konečném efektu to přináší velkou radost z focení.
Důležitým prvkem nastavení je bod zaostření. Dá se navolit nejen jeho umístění na čipu ale i jeho velikost, čím menší bod, tím delší ale prezicnější ostření. Pokud přeci jen chcete zkontrolovat zaostření (je to převážně zbytečné) pak při prohlížení fotky lze jedním tlačítkem zobrazit ve 100% detail, na který bylo zaostřeno - to je jedna z nejlepších funkcí na foťáku, co jsem kdy zažil! Rychlosti ostření pomáhají body fázového AF, rozptýlené po senzoru, které určí objektivu, jakým směrem se má točit. A kontrastní ostření přímo na čipu je přesné. Ve srovnání s K3 je ostření srovnatelně rychlé ale podstatně spolehlivější. Osobně považuji kombinaci fázového a kontrastního ostření jako cestu do budoucna.
XT1 má dnes skoro víc mechanických ovladačů než možností, co na ně umístit. Spousta tlačítek, dva rolery a křížový přepínač, jejichž funkce je možné měnit. Ale nabídka zatím není úplně dostačující. Naštěstí s každým firmware se to zlepšuje.
6. Skla
Jak jsem již několikrát psal, jsou pro mě důležitá především nativní skla s AF. Což jsou kromě 13 skel Fuji i 4ks od Zeisse. Dále jsou k dispozici 4 Samyangy s man. ostřením. Skla Fuji XF mají provedení ve třídě limited, jsou ale výrazně světelnější. Jejich konstrukce těží z registrační vzdálenosti ca 17mm, takže širší ohniska jsou subtilní.
Zoomy mají stabilizaci obrazu, u právě ohlášeného 50-140/2.8 se uvádí stabilizace až 5EV. WR resistant jsou zatím dva nové zoomy.
Mě osobně ostrost skel od středu až do krajů nic neříká, protože fotím rád na nízké clony a málo krajiny. Mnohem více ocením mikrokontrast a malou aberaci. Při přechodu od Pentaxe pro mě byla důležitá existence 23/1.4,kterou jsem u Pentaxu dlouho postrádal.
(obr.: porovnání DA21 s XF23)
Zatím rozporuplné reakce na ostření Sigmy 18-35/1.8 mi jen potvrzují, že fázové ostření může být u světelných objektivů na zrcadlovkách problém. Za zmínku dále stojí 14/2.8, ohlášení 16/1.4 a 90/2.0 nebo 56/1.2
Sám vlastním 23/1.4, která mi víceméně stačí. Zdarma jsem dostal 50-230/4.5-6.7 se stabilizací, který fotí celkem dobře. Mám v plánu pořídit 50-140/2.8. Musím přiznat, že jsem v tomto případě čekal trochu menší rozměry. Včera ohlášené sklo bude mít 23 elementů (z toho 6 ED prvků) a skoro 1kg, což je dokonce více než ekvivalentní Sony 70-200/4.0 pro A7! No snad bude ta váha aspoň vidět na kvalitě. Tento objektiv stejně nebudu mít na tahání venku ale hlavně do divadel.
Pro fajnšmekry oznámil Fuji variantu 56/1.2 s apodizačním filtrem, který má velmi jemný přechod bokehu a řízenou vinětaci – zajímavé pro portréty, viz odkaz:
http://static.squarespace.com/static/50 ... rmat=1500w[/img]
Ohledně aberací, bokehu, odolnosti na protisvětlo nemá cenu psát ale spíš se dívat na fotky.
7. Redukce na K mount
Zakoupil jsem redukci Kiwi, která umí přiclonit i DA Pentax sklo. Díky způsobu fungování mirrorlessu odpadá jakákoliv nutnost zeleného tlačítka. Prostě se jen zaostří a exponuje, dostanete přesně to, co vidíte. Zatím jsem si nechal FA77 a DA12-24.
(na obr. FA77, která k XT1 pěkně pasuje)
8. RAW a JPG
Díky jiné Bayerově masce se zpracování RAWu trochu liší. Skutečně jsem si všiml, že RAW v Lightroomu bez úprav není doostřený, oproti JPG. Chystám se vyzkoušet plugin Ninja do LR. Specialitou XT1 jsou emulace fuji filmů pro JPG. V současnosti fotím zatím na RAW i JPG a vyhodnocuji. S podáním barev jsem neměl sebemenší problém.
9. Blesky
Fuji přibaluje k XT1 malinký blesk, který se dá nosit v kapse brašny nebo v kalhotách.
V nabídce jsou dva blesky s TTL měřením ale celkově je tato oblast málo rozvinutá. Já ale stejně preferuji manuální režim (zvlášť pro více blesků).
edit: synchronizační rychlost je stejná jako u K3, tj. 1/180sec. Nevím, jestli něco změní upgrade el. závěrky.
10. Wifi
XT1 má Wifi, které pracuje s Fuji aplikací na tabletu. Je možné dalkové ovládání a přenos fotek.
11. Spotřeba
Samozřejmě výdrž baterie není to samé co u K3. Hodně pomůže, pokud si navolíte zobrazování pouze v hledáčku po přiblížení oka. Koupil jsem si jednu náhradní baterii od Avacomu a tím je to pro mě vyřešené. Pro nějaký týdenní track by to ale chtělo ještě baterky přikoupit.
12. Výstup
Největším přínosem XT1 jsou pro mě světelná skla, fotím často na nízké clony. Pokud jsem si srovnal fotky z DA21 a XF23 na stejných clonách, např. 3.2 nebo 5.6, pak výstup byl plně srovnatelný. Co kvituji s povděkem, je přesnost ostření ma f1.4. Pokusím se ještě umístit nějaké srovnání.
13. Výrobce
Image firmy, její tah na bránu a ohled na zákazníky pro mě hrál velkou roli. Málokterý výrobce udělá firmware po 8 měsících, který přinese ca 10 rozšíření fukcionality foťáku (včetně el. závěrky do 1/32000 sec). Měl jsem Pentaxu za zlé, že se vůbec nenamáhá využít rychlý procesor K3, nový AF a RGB senzor ke zvýšení výkonu AF (novým firmwarem) U Fuji mám pocit, že to tam řídí chlapi, kteří sami fotí a ne univerzální marketingoví experti.
14. Závěr
Ve vlákně FF jsem popisoval mojí anabázi přechodu od Pentaxu k Fuji. Nedá se vůbec říct, že by Pentaxem nešly udělat stejně kvalitní fotky. Chybí ale některá skla a občas je AF nejistý. XT1 kromě toho přináší jiný pocit z focení, větší radost. Pominu-li nový XF50-140/2.8, který mě svojí velikostí překvapil, pak je kombinace XT1 a nějakého z prime skel skutečně kvalitní, malou a lehkou kombinací, kterou je potěšení držet v ruce. A o tom to je.
Pokud jste někdo měl v ruce Pentax LX a snil jste o jeho digitální verzi, pak vězte, že ho Fuji v podobě X-T1 udělala. Škoda, že to nebyl sám Pentax. Černý design, kov, veškeré základní funkce na mechanických kolečkách, včetně kroužku clony, jak to kdysi bývalo na objektivech zvykem. Měl jsem v ruce i Nikon Df a proti XT1 je to neforemná obluda. XT1 je věcí osobního vkusu a alespoň pro mě radost držet v ruce něco pěkně udělaného.
1. Konstrukce
První dojem je lehkost. Váha 440g vers. 800g K3 (oboje s bateriemi). Tělo z hořčíkové slitiny a WR resistant. Pro milovníky gripů jsou k dospozici dvě verze. LCD je naklonitelný, sice ne v moc velkém rozsahu (edit: až do kolmosti vůči senzoru) ale mechanismus působí odolně. Mohu potvrdit, že ačkoliv jsem po něčem takovém nikdy netoužil, je to velmi praktický při focení od pasu nebo od země (a nad hlavou).
2. Sensor
Senzor X-trans CMOS II, 16Mpx, zvláštností senzoru, který si Fuji vyrábí sám, je jiné uspořádání Bayerovy masky, namísto standardní 2x2 RGBG používá matici 6x6 s nesymetrickým rozložením barev. To potlačuje vznik moire efektu a je tak dalším řešením, jak vynechat AA filter.
3. ISO a DR
Rozsah ISO je 200-6400 (RAW), rozsah pro JPG je 100-51200. DR je podle imaging resource 13.1EV (oproti 13.4 u K3). V praxi mívám často zapnuté autoISO (s nastaveným horním rozsahem do 1600), V tomto rozsahu se o ISO moc nestarám. Manuálně nastavuji ISO při focení na slunci nebo naopak večer. ISO 3200 je stále velmi přijatelné. Na rozdíl od K3 nemá XT1 tak propracovaný režim HDR, XT1 má tři režimy DR s možností bracketingu, ale odstupy jsou subtilní.
4. Hledáček
Zde mají bezzrcadlovky očividně navrch. A X-T1 má zřejmě nejlepší hledáček mezi současně vyráběnými foťáky vůbec.
X-T1 (magnification) =0,77 se zpožděním 5ms
OMD-EM1=0,74 se zpožděním 29ms
Sony A7=0,71 zpoždění jsem nenašel
Pro srovnání K3=0,62.
V praxi je hledáček opravdu dobrý, což ocení hlavně generace 40+. Byl jsem dlouho proti EVF, elektronický obraz mě rušil ale v případě X-T1 jsem to snadno akceptoval. Velký hledáček má navíc velký přínos pro manuální ostření. X-T1 nabízí podpůrné funkce ostření – zvýraznění pomocí focus peak (volitelné dvě úrovně a několik barev) a digitální split screen – tedy to, co známe jako klín u matnic. Dá se navolit buď duální okno (celý snímek a vedle lupa) nebo pouze lupa v okolí ostřícího bodu. Pokud máte alespoň trochu klidný objekt focení, dá se zaostřit precizně.
5. Ovládání a ostření
X-T1 hodně mi změnila styl focení. S K3 člověk udělal snímek a tak nějak automaticky zkontroloval na LCD zaostření a expozici. Zde prakticky oboje odpadá, už pro to, že si můžete na např. 0,5sec pustit do hledáčku výslednou fotku. Nejvíce používaným prvkem ovládání je pro mě kolečko korekce expozice. Na XT1 nenajdete volbu režimu (PASM kolečko). Ovládání se opravdu blíží klasickým filmovým foťákům. Pokud chcete, aby foťák něco nastavil sám (clonu, čas, ISO), dáte na „A“. Kdykoliv můžete něco z toho změnit na manuální hodnotu. Díky obrazu hledáčku přímo ze senzoru funguje WYSIWYG, takže co uvidíte, to taky nafotíte. Takže mám většinou nastavené ISO a čas na automatiku a ovládám jedním prstem clonový kroužek. Je to úplně jiný styl focení, mnohem přímočařejší cesta k výsledku. V konečném efektu to přináší velkou radost z focení.
Důležitým prvkem nastavení je bod zaostření. Dá se navolit nejen jeho umístění na čipu ale i jeho velikost, čím menší bod, tím delší ale prezicnější ostření. Pokud přeci jen chcete zkontrolovat zaostření (je to převážně zbytečné) pak při prohlížení fotky lze jedním tlačítkem zobrazit ve 100% detail, na který bylo zaostřeno - to je jedna z nejlepších funkcí na foťáku, co jsem kdy zažil! Rychlosti ostření pomáhají body fázového AF, rozptýlené po senzoru, které určí objektivu, jakým směrem se má točit. A kontrastní ostření přímo na čipu je přesné. Ve srovnání s K3 je ostření srovnatelně rychlé ale podstatně spolehlivější. Osobně považuji kombinaci fázového a kontrastního ostření jako cestu do budoucna.
XT1 má dnes skoro víc mechanických ovladačů než možností, co na ně umístit. Spousta tlačítek, dva rolery a křížový přepínač, jejichž funkce je možné měnit. Ale nabídka zatím není úplně dostačující. Naštěstí s každým firmware se to zlepšuje.
6. Skla
Jak jsem již několikrát psal, jsou pro mě důležitá především nativní skla s AF. Což jsou kromě 13 skel Fuji i 4ks od Zeisse. Dále jsou k dispozici 4 Samyangy s man. ostřením. Skla Fuji XF mají provedení ve třídě limited, jsou ale výrazně světelnější. Jejich konstrukce těží z registrační vzdálenosti ca 17mm, takže širší ohniska jsou subtilní.
Zoomy mají stabilizaci obrazu, u právě ohlášeného 50-140/2.8 se uvádí stabilizace až 5EV. WR resistant jsou zatím dva nové zoomy.
Mě osobně ostrost skel od středu až do krajů nic neříká, protože fotím rád na nízké clony a málo krajiny. Mnohem více ocením mikrokontrast a malou aberaci. Při přechodu od Pentaxe pro mě byla důležitá existence 23/1.4,kterou jsem u Pentaxu dlouho postrádal.
(obr.: porovnání DA21 s XF23)
Zatím rozporuplné reakce na ostření Sigmy 18-35/1.8 mi jen potvrzují, že fázové ostření může být u světelných objektivů na zrcadlovkách problém. Za zmínku dále stojí 14/2.8, ohlášení 16/1.4 a 90/2.0 nebo 56/1.2
Sám vlastním 23/1.4, která mi víceméně stačí. Zdarma jsem dostal 50-230/4.5-6.7 se stabilizací, který fotí celkem dobře. Mám v plánu pořídit 50-140/2.8. Musím přiznat, že jsem v tomto případě čekal trochu menší rozměry. Včera ohlášené sklo bude mít 23 elementů (z toho 6 ED prvků) a skoro 1kg, což je dokonce více než ekvivalentní Sony 70-200/4.0 pro A7! No snad bude ta váha aspoň vidět na kvalitě. Tento objektiv stejně nebudu mít na tahání venku ale hlavně do divadel.
Pro fajnšmekry oznámil Fuji variantu 56/1.2 s apodizačním filtrem, který má velmi jemný přechod bokehu a řízenou vinětaci – zajímavé pro portréty, viz odkaz:
http://static.squarespace.com/static/50 ... rmat=1500w[/img]
Ohledně aberací, bokehu, odolnosti na protisvětlo nemá cenu psát ale spíš se dívat na fotky.
7. Redukce na K mount
Zakoupil jsem redukci Kiwi, která umí přiclonit i DA Pentax sklo. Díky způsobu fungování mirrorlessu odpadá jakákoliv nutnost zeleného tlačítka. Prostě se jen zaostří a exponuje, dostanete přesně to, co vidíte. Zatím jsem si nechal FA77 a DA12-24.
(na obr. FA77, která k XT1 pěkně pasuje)
8. RAW a JPG
Díky jiné Bayerově masce se zpracování RAWu trochu liší. Skutečně jsem si všiml, že RAW v Lightroomu bez úprav není doostřený, oproti JPG. Chystám se vyzkoušet plugin Ninja do LR. Specialitou XT1 jsou emulace fuji filmů pro JPG. V současnosti fotím zatím na RAW i JPG a vyhodnocuji. S podáním barev jsem neměl sebemenší problém.
9. Blesky
Fuji přibaluje k XT1 malinký blesk, který se dá nosit v kapse brašny nebo v kalhotách.
V nabídce jsou dva blesky s TTL měřením ale celkově je tato oblast málo rozvinutá. Já ale stejně preferuji manuální režim (zvlášť pro více blesků).
edit: synchronizační rychlost je stejná jako u K3, tj. 1/180sec. Nevím, jestli něco změní upgrade el. závěrky.
10. Wifi
XT1 má Wifi, které pracuje s Fuji aplikací na tabletu. Je možné dalkové ovládání a přenos fotek.
11. Spotřeba
Samozřejmě výdrž baterie není to samé co u K3. Hodně pomůže, pokud si navolíte zobrazování pouze v hledáčku po přiblížení oka. Koupil jsem si jednu náhradní baterii od Avacomu a tím je to pro mě vyřešené. Pro nějaký týdenní track by to ale chtělo ještě baterky přikoupit.
12. Výstup
Největším přínosem XT1 jsou pro mě světelná skla, fotím často na nízké clony. Pokud jsem si srovnal fotky z DA21 a XF23 na stejných clonách, např. 3.2 nebo 5.6, pak výstup byl plně srovnatelný. Co kvituji s povděkem, je přesnost ostření ma f1.4. Pokusím se ještě umístit nějaké srovnání.
13. Výrobce
Image firmy, její tah na bránu a ohled na zákazníky pro mě hrál velkou roli. Málokterý výrobce udělá firmware po 8 měsících, který přinese ca 10 rozšíření fukcionality foťáku (včetně el. závěrky do 1/32000 sec). Měl jsem Pentaxu za zlé, že se vůbec nenamáhá využít rychlý procesor K3, nový AF a RGB senzor ke zvýšení výkonu AF (novým firmwarem) U Fuji mám pocit, že to tam řídí chlapi, kteří sami fotí a ne univerzální marketingoví experti.
14. Závěr
Ve vlákně FF jsem popisoval mojí anabázi přechodu od Pentaxu k Fuji. Nedá se vůbec říct, že by Pentaxem nešly udělat stejně kvalitní fotky. Chybí ale některá skla a občas je AF nejistý. XT1 kromě toho přináší jiný pocit z focení, větší radost. Pominu-li nový XF50-140/2.8, který mě svojí velikostí překvapil, pak je kombinace XT1 a nějakého z prime skel skutečně kvalitní, malou a lehkou kombinací, kterou je potěšení držet v ruce. A o tom to je.