Klingo píše:Ja som reagoval hlavne na prehnané reakcie aký je nový xt2 lepší ako konkurencia.NIEJE. Je tam ten istý snímač ako v už starej K3
A to se senzorem víš odkud?
Když jsem přešel z K5 na K3, tak mě šum dost zaskočil. Dost jsem se tehdy o čip K3 zajímal a vůbec nebylo jasný jestli to je Toshiba nebo Sony. Nakonec i testy K3 oproti K5 dopadly o fous hůř.
Docela jsem byl proto zvědavý na obdobný přechod na 24Mpx u XPRO2. A překvapivě, šum byl dokonce lepší než u 16Mpx generace (stejné jako u K5). A potvrdily to i měření.
Buď Pentax hůře zpracoval signál u K3 (což bych se divil) nebo se mnohem pravděpodobněji o stejný čip nejedná. Ono taky mezi K3 a XPRO2 uběhlo dost času. A fuji dost dlouho čekalo na dvojici procesor/čip XPRO2, než byli spokojený.
EDIT: Navíc je zde info, že senzor XPRO2 poprvé použil měděné spoje na čipu. To na K3 prokazatelně nebylo.
A ještě obecnější zamyšlení k Fuji X:
1) SKLA, skla, skla
Jsem naprosto uspokojený. Mám skla, která u Pentaxu bohužel neexistují a podle mě ani dlouho existovat nebudou (16/1.4, 23/1.4, 35/1.4). Krásně zpracovaný kov, bez aberací, s charakterem a naprosto skvělým clonovým kroužkem.
2) OSTŘENÍ
Dobrá fotka nemusí být vždy ostrá, ale POUZE pokud je to záměr. Jinak neostrost bolí.
XT1 není skutečně na kontinuální ostření ale street a portréty ostří DOKONALE a konzistentně. Ty trable, co zažíval Lennyl bych fakt už nesnesl.
XPRO2/XT2 jsou zřejmě zase o kus dál. Někdo tvrdí, že jsou již použitelné na AFC. Uvidíme...
3) OVLÁDÁNÍ
už jsem to psal několikrát a často se shoduji s ostatními. Focení je opět zábavný, ačkoliv připouštím, že jednodušší. Mnohem častěji jdu na mezní situace, např. focení rozhraní stínu a přímého protisvětla. (dám k tomu ukázku do galerie "Svítání nad horou Fuji") To prostě s DSLR není možný, protože každý milimetr změny polohy foťáku může zcela změnit charakter fotky. Je proto nutný to kontrolovat ve wysiwyg hledáčku. Stále ale fotím na film, abych si procvičoval mozek a nedegeneroval
4) SENZOR
X trans nijak neadoruju a není to pro mě rozhodující věc. XT1 je podle mě srovnatelný s K5 a to mi zcela postačuje. Nový senzor XPRO2/XT2 jsem si vyzkoušel na Fuji párty a je to taková K5 s 24MpX. Takže taky dobrý.
Landscape nefotím takže se k tomu nemůžu moc vyjádřit. Viděl jsem ale dost velice dobrých fotek přírody s X trans, takže to asi nějak jde. Ty lidi prostě používají jiný RAW proces.
5) RAW/JPG
Bavit se o JPEG je vždy trochu úsměvný. Protože vlastně necháváme na té krabičce foťáku, aby sama interpretovala náš úmysl. Vzdáváme se dobrovolně možnosti zasáhnout do výsledný podoby.
Takže někomu to prostě vyhovuje a někomu ne. Fotograf je zodpovědný za cestu, kterou vyrobí výslednou fotku.
Bavit se o tom, jak který výrobce zasahuje do podoby JPG nedává smysl. Stejně tak diskuse o barvách. Neexistuji dobré a špatné barvy, každý má právo na své vidění. Někdo u Fuji miluje výstup JPG ala Velvia, někdo Acros, někdo Chrome. Jiný si raději udělá vlastní výstup. Přejme si tu svobodu a nekritizujme cestu těch ostatních.
Já osobně fotím do JPG (většinou Pro negativ standard) a současně do RAW. Buď přijmu, co mi krabička vyrobila nebo ne. Je to tak půl na půl.
6) MARKETING, neboli tah na bránu
Všiml jsem si jedné věci. V den ohlášení XT2 bylo na webech k dispozici min 10 recenzí od tzv. X fotografů. To jsou profi fotografové, kteří v předstihu testují nové foťáky a předtím se podílejí na jejich specifikaci. Příjemný je, že jen v ČR vím již min o šesti X fotografech. Jsou mezi nimi např. Jirka Růžek, Laura Kovanská nebo Petr Kozlík. Nevím, kolik takových uživatelských recenzí bylo v den uveřejnění např. u K1.
To naslouchání potřebám uživatelů je u Fuji fenomén. Nevyhovují tlačítka u XT1? OK, u XT1 se změnil stisk již během výroby a u XT2 jsou i vystouplejší. X fotografové o tom píší, jak jednotlivé problémy s vyvojáři probírali a jak jim vyhověli. To je možná lepší marketing než všechny ty načančaný videa o kontinuálním ostření, které tak krásně slibují modré z nebe
A jak již pether psal, ta důslednost v dodržování slibů. Žádné pětileté nevím, možná atd.
Nemějte nám fujistům proto za zlé, že jsme pořád tak otravně nadšení.
Možná nevycházíme ideálně ve všech testech, možná je zelená rozplizlá ale nám se prostě fotí dobře.
Ani druhá generace není dokonalá ale neustále se dokonalosti blíží. A třetí generace bude, myslím, opravdu skvělá.