Fuji X
Moderátor: Moderátoři
Re: Fuji XT-1
Otevřel jsem si JPGy i RAW v LR.
Ten JPG z fuji se mi zdá neostrý. Těžko říct proč. RAF (focený jindy a hodně rychlým časem) je pak plně srovnatelný v detailech s JPG Pentaxu. Bylo by zajímavý to zopakovat se stativem.
Dnes jsem na jednom focení vyzkoušel nastavení Hildy pro JPG a sharp +1 se mi zdá již přeostřený. Je to tedy hodně individuální. Já měl dosud všechno na nule.
Já jsem takovou neostrost u svých SOOC JPGů nepozoroval. Občas dávám JPGy přímo z foťáku, např. tento:
http://pentaxfriends.eu/gallery/display ... play_media
takže můžete posoudit.
Ten JPG z fuji se mi zdá neostrý. Těžko říct proč. RAF (focený jindy a hodně rychlým časem) je pak plně srovnatelný v detailech s JPG Pentaxu. Bylo by zajímavý to zopakovat se stativem.
Dnes jsem na jednom focení vyzkoušel nastavení Hildy pro JPG a sharp +1 se mi zdá již přeostřený. Je to tedy hodně individuální. Já měl dosud všechno na nule.
Já jsem takovou neostrost u svých SOOC JPGů nepozoroval. Občas dávám JPGy přímo z foťáku, např. tento:
http://pentaxfriends.eu/gallery/display ... play_media
takže můžete posoudit.
Jan67
Re: Fuji XT-1
ok, skusim to znova a tentokrat so stativom. zaroven dam ine objektivy - na pentax FA35/2 a na fuji 35/1.4, aby neboli pochybnosti ohladne porovnatelnej kvality objektivov (hoci si myslim, ze fuji 27/2.8 je kvalitativne porovnatelna s pentax F28/2.8 ). clonu dam na F4 alebo F5.6 a uvidime. sam som zvedavy. ak by boli aj potom detaily porovnatelne, potom musi mat fuji znacne lepsi algoritmus komprimacie, inac si neviem vysvetlit ten rozdiel vo velkostiach suborov).
jan67 - ake su preimerne velkosti jpg z T-X1?
btw. jpg z raf, co poslal hilda ma 10,5 MB (original jpg z fuji ma 5,5 MB) a detaily su znacne jemnejsie (porovnatelne s vystupom z pentaxu, ktory ma 10,6 MB).
jan67 - ake su preimerne velkosti jpg z T-X1?
btw. jpg z raf, co poslal hilda ma 10,5 MB (original jpg z fuji ma 5,5 MB) a detaily su znacne jemnejsie (porovnatelne s vystupom z pentaxu, ktory ma 10,6 MB).
Fuji X-T3, X-T1 - Fuji 23/1.4, Fuji 27/2.8, Fuji 90/2, Fuji 10-24/4, Fuji 18-55/2.8-4
2x Fringer, Canon 50/1.8 STM, Canon 200/2.8 USM, Canon 55-250
Fuji X70
2x Fringer, Canon 50/1.8 STM, Canon 200/2.8 USM, Canon 55-250
Fuji X70
Re: Fuji XT-1
a je to zaostrene na rovnake miesto? detail z praveho kraja: na pentaxe je ostry palmovy list vpredu a neostry zeleny navijak na hadicu vzadu, kym na jpgu z fuji je to naopak.
Re: Fuji XT-1
Dnes Fuji vyřešil celkem nepochopitelnou záležitost s tetheringem do Lightroom. Ačkoliv plugin byl někdy od února na světě, nešlo jej koupit. Zřejmě za tím stála obchodní jednání s Adobe. Nicméně konec dobrý - všechno dobré. Dnes jsem si plugin za 23USD stáhnul z Adobe Add-ons a pracuje bez problémů.
Obzvlášť v poslední sérii focení ve studiu jsem tethering postrádal. Je docela dobrý když není člověk odkázán na LCD displej a může okamžitě korigovat.
Obzvlášť v poslední sérii focení ve studiu jsem tethering postrádal. Je docela dobrý když není člověk odkázán na LCD displej a může okamžitě korigovat.
Jan67
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1451
- Registrován: 16 led 2015, 20:41
Re: Fuji XT-1
Zajímavá další recenze mladšího brášky, i porovnání s tím větším a starším:
http://www.fotoradce.cz/recenze-fujifil ... -56mm-f1-2
http://www.fotoradce.cz/recenze-fujifil ... -56mm-f1-2
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1451
- Registrován: 16 led 2015, 20:41
Re: Fuji XT-1
No a ještě pár dnešních zpráv z dílny FUJI :
http://clanky.katalogfotoaparatu.cz/206 ... 8-r-lm-wr/
http://www.fotoaparat.cz/article/11561/1
Nádherné stroje.
http://clanky.katalogfotoaparatu.cz/206 ... 8-r-lm-wr/
http://www.fotoaparat.cz/article/11561/1
Nádherné stroje.
Re: Fuji XT-1
zaujimava recenzia, celu som ju precital. zarazili ma dve veci:
- niektore zle zaostrene fotky
- daka divna kvalita vystupnej fotky, zeby to tak dototo postprocesom? teda vsimol som si rozbity obraz po doostreni, resp. aj sum...ked si spomeniem ako mi fotil 16Mpx Sony CMOS snimac v Pentax K5, tak tato Fuji mi pride horsia
- niektore zle zaostrene fotky
- daka divna kvalita vystupnej fotky, zeby to tak dototo postprocesom? teda vsimol som si rozbity obraz po doostreni, resp. aj sum...ked si spomeniem ako mi fotil 16Mpx Sony CMOS snimac v Pentax K5, tak tato Fuji mi pride horsia
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Fuji XT-1
Aj ja sa pridam s kritikou, hlavne objektivu. Vobec sa mi nepaci rozostrenie na miestach prechodu z ostrej do neostrej plochy. Vypada to skor ako pohybova neostrost. Ked je rozostrenie vacsie, uz je to ok. Ani celkova ostrost nieje nejako oslniva.
Chybaju mi detaily a mam dojem ze je hodne softverovo doostrovane.
Chybaju mi detaily a mam dojem ze je hodne softverovo doostrovane.
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér
Re: Fuji XT-1
Taky jsem si tu recenzi přečetl.
Docela mě zaujala zvláštní logika těchto dvou sdělení:
Většina objektivů od Fuji není vůbec levná, a proto nevidíme žádný důvod, proč koupit X-T10 místo X-T1 a ušetřit tak „zanedbatelných“ deset tisíc korun.
Fujifilm X-T10 jednoznačně doporučujeme jako levnější alternativu k X-T1.
Nesouhlasím s tímto:
Faktem však také je, že X-T1 je v současné době značně předražený vzhledem ke svému zastaralému snímači.
Řekl bych, že cenu tvoří poptávka na trhu. A zřejmě není důvod ji snižovat (chce to jen čekat na akce). A jsem hlavně rád, že mám jen ten zastaralý 16Mpx s velice dobrým DR (nakonec všichni známe čip z K5). Hon za 24Mpx mě nechává zcela chladným.
A poslední citát, týkající se barev mě fakt pobavil:
S RAW z X-T10 se pracuje velmi dobře, ale rozhodně nelze porovnávat kvalitu souborů s full frame snímači, které mají značně „hutnější“ barvy a lepší dynamický rozsah.
Spojení hutnějších barev s RAW a s FF jsem fakt ještě neslyšel.
Já si stále myslím, především s ohledem na složení a kvalitu skel, že v daný cenový kategorii je Fuji skvělá volba.
Ale každý podle své chuti.
A máte pravdu, má tam min dvě fotky zaostřené jinam, to ale nehovoří nic o kvalitě skel ale o schopnosti rezencenta.
Docela mě zaujala zvláštní logika těchto dvou sdělení:
Většina objektivů od Fuji není vůbec levná, a proto nevidíme žádný důvod, proč koupit X-T10 místo X-T1 a ušetřit tak „zanedbatelných“ deset tisíc korun.
Fujifilm X-T10 jednoznačně doporučujeme jako levnější alternativu k X-T1.
Nesouhlasím s tímto:
Faktem však také je, že X-T1 je v současné době značně předražený vzhledem ke svému zastaralému snímači.
Řekl bych, že cenu tvoří poptávka na trhu. A zřejmě není důvod ji snižovat (chce to jen čekat na akce). A jsem hlavně rád, že mám jen ten zastaralý 16Mpx s velice dobrým DR (nakonec všichni známe čip z K5). Hon za 24Mpx mě nechává zcela chladným.
A poslední citát, týkající se barev mě fakt pobavil:
S RAW z X-T10 se pracuje velmi dobře, ale rozhodně nelze porovnávat kvalitu souborů s full frame snímači, které mají značně „hutnější“ barvy a lepší dynamický rozsah.
Spojení hutnějších barev s RAW a s FF jsem fakt ještě neslyšel.
Já si stále myslím, především s ohledem na složení a kvalitu skel, že v daný cenový kategorii je Fuji skvělá volba.
Ale každý podle své chuti.
A máte pravdu, má tam min dvě fotky zaostřené jinam, to ale nehovoří nic o kvalitě skel ale o schopnosti rezencenta.
Jan67
Re: Fuji XT-1
K objektivům Fuji bych snad jen dodal, že např. diskutovaný XF 90/2 má pro MTF 50 rozlišení 80 lpmm +/- 0,6, při cloně f2,8. To je hodnota, která je pro některé FF jenom nedostižným snem. Ještě dodám, že tato hodnota byla laboratorně naměřena při použití těla X-E1 (prostě obvyklý Lightroom, nebo ACR to rozlišení nedá, viz další post). Se stejným tělem dosahuje XF 56/1,2 rozlišení 75 lpmm. Pro srovnání Zeiss Otus 55/1,4 s Nikonem FF D3x dosahuje "jen" 54 lpmm. Proč jsou někteří recenzenti mimo mísu naznačuji v následujícím postu o roku soužití s Fuji. Záměrně jsem se soustředil hlavně na ty věci, které jsem shledal já osobně jako nevyhovující. Kvalita snímku je v oborech figura, street, detail v krajině naprosto srovnatelná s FF. Samozřejmě nemůže, nikdo to snad nečeká, dosahovat kvality MF.
Naposledy upravil(a) hilda4sea dne 23 srp 2015, 13:33, celkem upraveno 1 x.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Fuji XT-1
Rok se systémem Fuji
Už to je rok, co jsem se sešel se systém Fuji-X. Zkusil různá těla, několik objektivů a došel k některým překvapivým a některým očekávaným poznatkům. Vyzkoušel jsem za tu dobu X-E1, X-E2, X-T1 s objektivy XF 18-55, XF 23, XF 27, XF 56, XF 16-55, XF 50-140 a blesk EF 42.
Nebudu psát žádnou recenzi, těch je internet plný, ale jen své osobní pocity a zkušenosti ze systému Fuji X.
Nejvíce jsem by nadšený z XF 56, XF 50-140 a nakonec s XF 16-55. Tady se nemá Fuji za co stydět. Zejména první dva uvedené kousky podávají naprosto brilatní obraz i v bídných světelných podmínkách. XF 16-55 za nimi jen velmi nepatrně pokulhává. XF 23 je sice obvykle zařazen do „svaté trojice“, ale já s ním nemám nejlepší zkušenost a musel jsem ho nechat vypiplat v servisu. Společnou vlastností objektivů řady XF je vysoká optická kvalita a celokovová konstrukce. Ta sice podtrhuje známku kvality výrobku, ale jako u mnoha jiných věcí ze systému Fuji X i zde je schovaná pěst ve tmě. Zdá se, že metalurgie není silnou stránkou koncernu Fujifilm. Nejen já, ale také jsem to viděl u jiných majitelů, jsem zažil, že po roce průměrně četného používání se otírá na hranách černý elox. Hliníková slitina je tak měkká, že jemné drážkování objímky ostření se deformuje vlastní váhou těla s objektivem, pokud se nedopatřením položí na tvrdý, hranatý předmět. Záhy jsem zjistil, že změnit objektiv není je otázka ohniska a clony, ale specialitou Fuji je četnost různých pohonů objektivů. Např. XF 18-55, ostří rychle a tak tiše, že je s nim možné natáčet video s AF-C při použití interního mikrofonu, aniž by bylo cokoliv slyšet z akce AF. Vedle toho jsou prémiová skla jako XF 23, kde je hrkání AF slyšet do 1 m od objektivu. Fujifilm s aktualizací FW 4.0 uvedl pro lepší orientaci majitelů manuál použití různých objektivů v kombinaci s různým nastavením AF, aby bylo dosaženo optimálního výsledku. Nicméně, AF funguje pomalu či rychle, ale vždy přesně. Osobně jsem nikdy neměl se zaostřením problém způsobený technikou. Pokud nebyl snímek ostrý byla to obvykle moje chyba (pomalý čas, špatně zvolená velikost ostřícího bodu, nebo netrpělivost při čekání na doostření u nejmenšího ostřícího bodu). Mně osobně se provedení snímků líbí. Jsou ostré s příjemným podáním pleťových tónů. Novinka od Fuji XF 16/1,4 dává konkurenci zabrat. Kdo na APS-C nabízí ohnisko 16 mm s clonou 1,4? Škoda, že jsem neměl možnost XF 16 vyzkoušet. Pro milovníky nízkých clonových čísel je nabídka Fuji rajská hudba.
Nepříjemně jsem byl překvapen opravdu laciným provedením plastových slunečních clon. Tenká stěna, tenký bajonet a ani prémiová skla nemají sametový polep. V porovnání s tím je sluneční clona starého DA 18-55 II, pancéřové provedení.
Škoda, že Fuji nespojil (zatím) vynikající optickou kvalitu objektivů s řemeslnou fortelností. Ani nefandím náhradě obvyklého pogumování ostřících a zoomovacích kroužků velejemným (=choulostivým) drážkováním v hliníkové slitině.
S těly je to podobné jako s objektivy. Skrývají velice protichůdné vlastnosti.
X-T1 je vlajková loď a osobně ji považuji za typ foťáku, který vrátí radost z fotografování. Díky kolečkům se může člověk manuálně podílet na vzniku fotky, protože všechny korekce od expozice, přes WB až po simulace filmu jsou vidět v reálném čase v hledáčku. Nějakou dobu trvalo, než jsem se naučil pracovat s nastavením dynamického rozsahu (DR…) a další čas zabralo hledání nastavení hodnot tonality stínů a světel a míry redukce šumu. Je výborné, že si lze podle zobrazení vyladěné fotky na monitoru nastavit její zobrazení v EVF, tak aby se obrazu na monitoru co nejvíce blížilo. EVF hodně využívám pro vyvážení bílé. Režim WB přepnu do stupnice Kelvinů a pak se dívám oběma očima (jedním na objekt a druhým do EVF). Palcem měním hodnotu Kelvinů a očima sleduji shodu mezi objektem a obrazem v EVF. Tady má velký a kvalitní hledáček Fuji za mně velkou hvězdičku. Ušetří to práci s hotovými snímky. Zpočátku jsem byl kritický k doslova omezené funkcionalitě blesku EF 42, který je nejsilnější z nabídky Fujifilm. Později jsem zjistil, že s ohledem na použitelné clony a ISO se bez blesku docela dobře obejdu a používám ho, jen v opravdu kritických situacích. Kvalita fotek je srovnatelná s FF, ale subjektivně se mi zdá, že fotky z FF jsou při otevřených clonách a kousek plastičtější než z Fuji X. Plastičnost fotek lze zvýšit nalezením správné vzdálenosti a správného ohniska pro daný námět. Na funkci AF jsem si postupně zvykl a dnes mi jeho „vlažnější“ tempo nevadí. AF je ve srovnání se špičkovou zrcadlovkou pomalejší, ale není to až tak dramatické. High end Nikon D800 stihne 5 jednotlivých snímků zaostřit a vyfotit za 2,1 sekundy. Nejpomalejší z řady Fuji, model X-E1 s nejpomalejším objektivem XF 35/1,4 stihne stejný počet snímků za 4,05 sekundy. X-T1 bude asi tak o sekundu rychlejší.
Celé vtipné srovnání X-E1 vs. D800 zde: http://www.jiriruzek.net/fuji-x-e1-vers ... olias.html
Po počáteční vysoké kvalitě dílenského zpracování X-PRO1 a X-E1/E2 přišel model X-T1. Všichni právem očekávali, že bude nejméně stejně řemeslně provedený jako předchůdci. Bohužel se objevily neduhy: pronikání světla na čip spárou mezi polovinami těla, případy prohnutých dvířek nad konektory, nepřiměřeně rychlé opotřebení a uvolňování polepu na těle. Osobně jsem se setkal s ohmatanou opěrou palce, mírným prohnutím dvířek nad konektory a asi vlivem extrémního počasí i volnějším okrajem pravého zadního polepu. Jsou to drobnosti (až na ta dvířka u provedení WR), ale u cenové kategorie X-T1 by se to dít nemělo. Správně osadit konektor mikrofonu je asi také problém, protože třeba i mé X-T1 se jack zasune na doraz a pak se musí cca 1 mm vrátit zpět. Pak to funguje. Zpočátku jsem měl potíže s odhadem kapacity baterie. Indikátor ukazoval ještě ¼ a pak po několika málo snímcích baterii potkala náhlá smrt. Pro toho kdo fotí víc fotí je náhradní baterie nutností.
Překvapení na závěr
Kromě X-T1 jsem si zafotil i s X-E2 a X-E1. Překvapení bylo, že dva roky stará Fuji X-E1 vlastněná opravdovým fandou focení, takže dost používaná, nevykazuje nic z dílenských nedostatků dražší sestry. Bytelné polepy drží texturu a dvířka ze solidního plastu, vyztužená po obvodě žebrem chodí jedna radost a ani nenaznačují snahu o deformaci. Okraje polepů perfektně lícují s kovovými částmi povrchu. Nejvíce mně překvapilo, že kvalita fotky je stejná jako z X-T1. Technický rozdíl v čipu a procesoru spočívá pouze v hybridním ostření a trochu rychlejším zpracování dat. Dá se s mírnou nadsázkou prohlásit, že X-E1 je „černým koněm“ systému, protože v bazaru stojí okolo 7.000 a pro neakčního fotografa poskytne stejnou službu.
Když jsem X-T1 kupoval nedocenil jsem plně vliv avantgardního řešení čipu X Trans. Některé RAW konvertory si s RAFem poradí lépe a jiné hůře. Existuje ještě jedna možnost převodu, která umí více než ostatní, ale je to trochu divočina vyvinutá na platformě Linuxu a umí jen převod do TIFF a nic jiného (dcraw s 3-pass X-trans filter algorithm).
Jiná věc, kterou jsem při nákupu Fuji neodhadl a později musel vzít v úvahu, je větší procentuální podíl zelených filtrů v masce čipu ve srovnání s tradiční Bayerovou maskou. To se projevuje při focení zelené krajiny nezvyklým a někdy až nepřirozeným zabarvením zeleně. Řešil jsem to samostatným nastavením barevného vyvážení pro krajinu pomocí souřadnicové matice ručního vyvážení barev (RGBM). Nastavení pro krajinu jsem pak uložil jako C2.
Velké překvapení je rozdíl mezi X-T1 a X-T1 Grafite. Nejde jen o barevný odstín kovového povrchu. Když vezmete do každé ruky jedno tělo, zdá se X-T1 Grafite nejen mírně těžší, ale také povrchově lepší. I ta prokletá dvířka jsou z pevnějšího plastu a nepůsobí tak fórově.
Osobní úvaha pro zájemce o Fuji X?
Pokud z nějakého osobního důvodu netrváte na modelu X-T1, doporučuji zvážit nákup X-E1. Nemalou ušetřenou částku investujte do objektivů.
Osobně si myslím, že Fuji dominuje při figurálním focení, ve streetu a detail v plenéru. S ohledem na zmíněnou vlastnost zelené je krajinářská fotografie nejednoduchá.
Sport a akce je asi stále doménou DSLR, kde zatím MLC nestíhá.
Už to je rok, co jsem se sešel se systém Fuji-X. Zkusil různá těla, několik objektivů a došel k některým překvapivým a některým očekávaným poznatkům. Vyzkoušel jsem za tu dobu X-E1, X-E2, X-T1 s objektivy XF 18-55, XF 23, XF 27, XF 56, XF 16-55, XF 50-140 a blesk EF 42.
Nebudu psát žádnou recenzi, těch je internet plný, ale jen své osobní pocity a zkušenosti ze systému Fuji X.
Nejvíce jsem by nadšený z XF 56, XF 50-140 a nakonec s XF 16-55. Tady se nemá Fuji za co stydět. Zejména první dva uvedené kousky podávají naprosto brilatní obraz i v bídných světelných podmínkách. XF 16-55 za nimi jen velmi nepatrně pokulhává. XF 23 je sice obvykle zařazen do „svaté trojice“, ale já s ním nemám nejlepší zkušenost a musel jsem ho nechat vypiplat v servisu. Společnou vlastností objektivů řady XF je vysoká optická kvalita a celokovová konstrukce. Ta sice podtrhuje známku kvality výrobku, ale jako u mnoha jiných věcí ze systému Fuji X i zde je schovaná pěst ve tmě. Zdá se, že metalurgie není silnou stránkou koncernu Fujifilm. Nejen já, ale také jsem to viděl u jiných majitelů, jsem zažil, že po roce průměrně četného používání se otírá na hranách černý elox. Hliníková slitina je tak měkká, že jemné drážkování objímky ostření se deformuje vlastní váhou těla s objektivem, pokud se nedopatřením položí na tvrdý, hranatý předmět. Záhy jsem zjistil, že změnit objektiv není je otázka ohniska a clony, ale specialitou Fuji je četnost různých pohonů objektivů. Např. XF 18-55, ostří rychle a tak tiše, že je s nim možné natáčet video s AF-C při použití interního mikrofonu, aniž by bylo cokoliv slyšet z akce AF. Vedle toho jsou prémiová skla jako XF 23, kde je hrkání AF slyšet do 1 m od objektivu. Fujifilm s aktualizací FW 4.0 uvedl pro lepší orientaci majitelů manuál použití různých objektivů v kombinaci s různým nastavením AF, aby bylo dosaženo optimálního výsledku. Nicméně, AF funguje pomalu či rychle, ale vždy přesně. Osobně jsem nikdy neměl se zaostřením problém způsobený technikou. Pokud nebyl snímek ostrý byla to obvykle moje chyba (pomalý čas, špatně zvolená velikost ostřícího bodu, nebo netrpělivost při čekání na doostření u nejmenšího ostřícího bodu). Mně osobně se provedení snímků líbí. Jsou ostré s příjemným podáním pleťových tónů. Novinka od Fuji XF 16/1,4 dává konkurenci zabrat. Kdo na APS-C nabízí ohnisko 16 mm s clonou 1,4? Škoda, že jsem neměl možnost XF 16 vyzkoušet. Pro milovníky nízkých clonových čísel je nabídka Fuji rajská hudba.
Nepříjemně jsem byl překvapen opravdu laciným provedením plastových slunečních clon. Tenká stěna, tenký bajonet a ani prémiová skla nemají sametový polep. V porovnání s tím je sluneční clona starého DA 18-55 II, pancéřové provedení.
Škoda, že Fuji nespojil (zatím) vynikající optickou kvalitu objektivů s řemeslnou fortelností. Ani nefandím náhradě obvyklého pogumování ostřících a zoomovacích kroužků velejemným (=choulostivým) drážkováním v hliníkové slitině.
S těly je to podobné jako s objektivy. Skrývají velice protichůdné vlastnosti.
X-T1 je vlajková loď a osobně ji považuji za typ foťáku, který vrátí radost z fotografování. Díky kolečkům se může člověk manuálně podílet na vzniku fotky, protože všechny korekce od expozice, přes WB až po simulace filmu jsou vidět v reálném čase v hledáčku. Nějakou dobu trvalo, než jsem se naučil pracovat s nastavením dynamického rozsahu (DR…) a další čas zabralo hledání nastavení hodnot tonality stínů a světel a míry redukce šumu. Je výborné, že si lze podle zobrazení vyladěné fotky na monitoru nastavit její zobrazení v EVF, tak aby se obrazu na monitoru co nejvíce blížilo. EVF hodně využívám pro vyvážení bílé. Režim WB přepnu do stupnice Kelvinů a pak se dívám oběma očima (jedním na objekt a druhým do EVF). Palcem měním hodnotu Kelvinů a očima sleduji shodu mezi objektem a obrazem v EVF. Tady má velký a kvalitní hledáček Fuji za mně velkou hvězdičku. Ušetří to práci s hotovými snímky. Zpočátku jsem byl kritický k doslova omezené funkcionalitě blesku EF 42, který je nejsilnější z nabídky Fujifilm. Později jsem zjistil, že s ohledem na použitelné clony a ISO se bez blesku docela dobře obejdu a používám ho, jen v opravdu kritických situacích. Kvalita fotek je srovnatelná s FF, ale subjektivně se mi zdá, že fotky z FF jsou při otevřených clonách a kousek plastičtější než z Fuji X. Plastičnost fotek lze zvýšit nalezením správné vzdálenosti a správného ohniska pro daný námět. Na funkci AF jsem si postupně zvykl a dnes mi jeho „vlažnější“ tempo nevadí. AF je ve srovnání se špičkovou zrcadlovkou pomalejší, ale není to až tak dramatické. High end Nikon D800 stihne 5 jednotlivých snímků zaostřit a vyfotit za 2,1 sekundy. Nejpomalejší z řady Fuji, model X-E1 s nejpomalejším objektivem XF 35/1,4 stihne stejný počet snímků za 4,05 sekundy. X-T1 bude asi tak o sekundu rychlejší.
Celé vtipné srovnání X-E1 vs. D800 zde: http://www.jiriruzek.net/fuji-x-e1-vers ... olias.html
Po počáteční vysoké kvalitě dílenského zpracování X-PRO1 a X-E1/E2 přišel model X-T1. Všichni právem očekávali, že bude nejméně stejně řemeslně provedený jako předchůdci. Bohužel se objevily neduhy: pronikání světla na čip spárou mezi polovinami těla, případy prohnutých dvířek nad konektory, nepřiměřeně rychlé opotřebení a uvolňování polepu na těle. Osobně jsem se setkal s ohmatanou opěrou palce, mírným prohnutím dvířek nad konektory a asi vlivem extrémního počasí i volnějším okrajem pravého zadního polepu. Jsou to drobnosti (až na ta dvířka u provedení WR), ale u cenové kategorie X-T1 by se to dít nemělo. Správně osadit konektor mikrofonu je asi také problém, protože třeba i mé X-T1 se jack zasune na doraz a pak se musí cca 1 mm vrátit zpět. Pak to funguje. Zpočátku jsem měl potíže s odhadem kapacity baterie. Indikátor ukazoval ještě ¼ a pak po několika málo snímcích baterii potkala náhlá smrt. Pro toho kdo fotí víc fotí je náhradní baterie nutností.
Překvapení na závěr
Kromě X-T1 jsem si zafotil i s X-E2 a X-E1. Překvapení bylo, že dva roky stará Fuji X-E1 vlastněná opravdovým fandou focení, takže dost používaná, nevykazuje nic z dílenských nedostatků dražší sestry. Bytelné polepy drží texturu a dvířka ze solidního plastu, vyztužená po obvodě žebrem chodí jedna radost a ani nenaznačují snahu o deformaci. Okraje polepů perfektně lícují s kovovými částmi povrchu. Nejvíce mně překvapilo, že kvalita fotky je stejná jako z X-T1. Technický rozdíl v čipu a procesoru spočívá pouze v hybridním ostření a trochu rychlejším zpracování dat. Dá se s mírnou nadsázkou prohlásit, že X-E1 je „černým koněm“ systému, protože v bazaru stojí okolo 7.000 a pro neakčního fotografa poskytne stejnou službu.
Když jsem X-T1 kupoval nedocenil jsem plně vliv avantgardního řešení čipu X Trans. Některé RAW konvertory si s RAFem poradí lépe a jiné hůře. Existuje ještě jedna možnost převodu, která umí více než ostatní, ale je to trochu divočina vyvinutá na platformě Linuxu a umí jen převod do TIFF a nic jiného (dcraw s 3-pass X-trans filter algorithm).
Jiná věc, kterou jsem při nákupu Fuji neodhadl a později musel vzít v úvahu, je větší procentuální podíl zelených filtrů v masce čipu ve srovnání s tradiční Bayerovou maskou. To se projevuje při focení zelené krajiny nezvyklým a někdy až nepřirozeným zabarvením zeleně. Řešil jsem to samostatným nastavením barevného vyvážení pro krajinu pomocí souřadnicové matice ručního vyvážení barev (RGBM). Nastavení pro krajinu jsem pak uložil jako C2.
Velké překvapení je rozdíl mezi X-T1 a X-T1 Grafite. Nejde jen o barevný odstín kovového povrchu. Když vezmete do každé ruky jedno tělo, zdá se X-T1 Grafite nejen mírně těžší, ale také povrchově lepší. I ta prokletá dvířka jsou z pevnějšího plastu a nepůsobí tak fórově.
Osobní úvaha pro zájemce o Fuji X?
Pokud z nějakého osobního důvodu netrváte na modelu X-T1, doporučuji zvážit nákup X-E1. Nemalou ušetřenou částku investujte do objektivů.
Osobně si myslím, že Fuji dominuje při figurálním focení, ve streetu a detail v plenéru. S ohledem na zmíněnou vlastnost zelené je krajinářská fotografie nejednoduchá.
Sport a akce je asi stále doménou DSLR, kde zatím MLC nestíhá.
XT3; XF 23; XF 56; XF 16-55; XF 50-140; Samy 8/2,8
http://www.foto-baburek.cz
http://www.foto-baburek.cz
Re: Fuji XT-1
Díky za recenzi.
Po tom cca roce, kdy zde fotografie z Fujin uveřejňujete (nejsi sám), musím taky uvést jeden poznatek.
Moc se mi líbí výstupy portrétů z interiéru. Co se týče odírání eloxu z hran, mám stejný poznatek s 70/2,4 Ltd.
Po tom cca roce, kdy zde fotografie z Fujin uveřejňujete (nejsi sám), musím taky uvést jeden poznatek.
Moc se mi líbí výstupy portrétů z interiéru. Co se týče odírání eloxu z hran, mám stejný poznatek s 70/2,4 Ltd.
K-1, K-30,
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1451
- Registrován: 16 led 2015, 20:41
Re: Fuji XT-1
perfektní recenze z vlastní zkušenosti, takové informace jsou výborné nejen pro ty, co váhají při výběru systému pro focení. Velmi mě překvapila informace o ne úplně stoprocentním tzv. dílenském zpracování. FUJI systémy osobně sleduji, proto si dovoluji přidat info o cenové akci :
http://www.megapixel.cz/specialni-sety- ... nou-slevou
http://www.megapixel.cz/specialni-sety- ... nou-slevou
Re: Fuji XT-1
dostala sa ku mne nahodou tato recenzia, ten objektiv 90mm/f2 vyzera pekne.
neviem kam som to mal hodit, tak to davam sem, ked tak to admin presun, no
http://www.fotoma.sk/magazin/recenzie/f ... 2-r-lm-wr/
neviem kam som to mal hodit, tak to davam sem, ked tak to admin presun, no
http://www.fotoma.sk/magazin/recenzie/f ... 2-r-lm-wr/
Sony A7 IV + A6000 + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
Re: Fuji XT-1
Celkem pěkná a trochu levnější kombinace (oproti XT1+XF35/1.4) s dnes oznámeným XF35/2.0 (699+399USD)
RP010878 – LR by Rico Pfirstinger, on Flickr
RP010878 – LR by Rico Pfirstinger, on Flickr
Jan67