Pentax - drby a dalsi

Vše nové o čem se povídá a spekuluje...

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
iMD
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 210
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Brno

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od iMD » 28 kvě 2013, 08:28

Ty sjednocené filtrové závity jsou dost oříšek. Třeba Sigma umožní pokrýt rozsah 17 - 200/2.8, tedy 17-35, 28-70, 70-200, (s malou výjimkou světelnosti u 17-35) s filtrovým závitem 77 mm. Už jen, že s sebou člověk nosí jeden polarizák místo sady je (pro mě) podstatná výhoda.

Uživatelský avatar
Google Adsense
Ads Expert
Hlavní Admin

Reklama

Reklama od Google Adsense

Uživatelský avatar
kolista2
V.I.P.
V.I.P.
Příspěvky: 459
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od kolista2 » 28 kvě 2013, 14:12

Byl to dobrý krok. Tuto sigmu mam taky, a je to jeden z jejich nejlepších zoom objektivů. Rozsah je sice praktičtější při použití na FF, ale vzhledem k cenám filmů a mé lenosti je volat,si film šetřím na příchod potomka.:)
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6

Uživatelský avatar
iMD
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 210
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Brno

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od iMD » 28 kvě 2013, 14:20

kolista2 : však taky s sebou na delší trasy vláčím ještě kinofilmové tělo. Širší věci na film, delší na digitál. Proč nevyužít výhody jak FF (kino) tak APS-C?

Uživatelský avatar
kolista2
V.I.P.
V.I.P.
Příspěvky: 459
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od kolista2 » 28 kvě 2013, 14:34

Taky se dá. Osobně používam film kvůli snadnější archivaci. Dobře vypraný film můžu nazvětšovat za desítky let. CD/DVD či HDD po 10-15 letech ani zdaleka nemusí jít přečíst. (mám pár nosičů,co po 10 letech zlobí). A až se budu chtít podívat na rodiné fotky jako kmet,krutě by mě nasr..lo,kdybych se dočkal chybové hlášky místo fotek.Druhá možnost je papír,ale občas se některá fotka ztratí (poškodí nebo věnuje,atd).
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od miky_lbc » 28 kvě 2013, 15:53

Osobně mi přijde fotit na film z důvodu zálohy trochu paranoidní :-). Zvlášť v dnešní době...

Existují speciální záložní média, u kterých výrobce udává životnost až 1000 let. Mombinací 2 metod zálohy + kontroly jednou za pár let, se člověk dostane na celkem spolehlivou ochranu ;-).

Uživatelský avatar
chalejkum
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 391
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od chalejkum » 28 kvě 2013, 16:32

...poprosim admina at to tu na chvili necha :)...za prvni jenom poznamka DA DC crop skla jsou pro digi crop a FF FFready pripadne DG FA jsou urcene pro FullFormat /ja vim obcas to znacim jak zafouka vitr ale co uz/...
...a co mne rozesmalo? 1. tento roman od miky_lbc v navaznosti na za 2. hildove technicke okenko :)...a toto dokazi napsat pouho pouhy 2 pentaxaci na dotaz tretiho jestli on udelal dobre pri zmene DA skla na FFready...cisty roman! :D...
miky_lbc píše:
hilda4sea píše:Cena optické čočky nestoupá lineárně s růstem jejího průměru. Spíše jde cena nahoru exponenciálně. Čočka na FF musí mít větší průměr, aby mohla vykreslit celé políčko 36x24 a přitom objektiv nabízel clonu alespoň 2,8 nebo větší. Její cena je samozřejmě vyšší než u APS-C.
Zakřivením fokální roviny dochází ke ztrátě ostrosti v okrajích. To se koriguje dalšími optickými členy a zvětšením průměru čoček, aby "neostré" bylo mimo pokrytou plochu FF. Olympus na tomto jevu založil svoji filosofii 4/3 z velkého objektivu se projektuje obraz na malou plochu, tím se sníží zakřivení fokální roviny a světlo dopadá na čip pod úhlem, který není o moc menší než 90°. Výsledkem ovšem byla kamera s malým čipem, velkou hmotností a těžkými objektivy.
Čili principiálně platí, že čím blíže středu čočky, tím lepší optická kvalita. Používáním FF skel na APS-C profituji na využívání pouze a jen té nejkvalitnější optické části soustavy čoček.
Tohle je přístup, který zastává hodně lidí... já třeba ne. Neříkám, že to v některých bodech není pravda, ale celkově to pracuje s takovou tou představou, kterou vyznávají loviči internetovejch testů zkoumající fotku 1:1 od rohu k rohu.

Můj děda mi vždycky říkal, že foťák je černá krabička, která se má hlavně pěkně držet v ruce. Duši fotce dává až objektiv a správný fotograf musí znát jeho projev a procvat s ním. Taky proto měl děda na každé fokální délce většinou hned několik skel... u portrétových délek to často bylo třeba i 5 a více.

To co teď budu psát, je v dnešní digitální době možná trochu překonané... ovšem existence PS rozhodně neznamená, že existuje důvod, proč fotce dávat "duši" jen postprodukcí. Pokud ovšem na skla koukáte tak, že to je prostě soubor čoček a ideální stav je co nejnižší F a co nejostřejší obraz od rohu k rohu... tak dál ani nemusíte číst ;-).

Kvalitní objektiv má od svého autora vštípený nějaký projev... ten projev je dán mnoha faktorama... kontrastem, ostrostí, mikrokontrastem, bokehem, chováním ve světle a dalšíma pravkama. Projev některých objektivů je mimochodem tou poslední věcí, která mě ještě drží u Pentaxu.

A co se stane, když nasadíte FF objektiv na APS-C tělo?

1. Je moderní říkat, že budete využívat jen jeho nejkvalitnější část... realita je ale taková, že tu nejkvalitnější část využíváte i s FF, ale navíc využíváte i další části skla. Využitím pouze středové části skla zcela měníte zamýšlený projev skla, na které bylo navrženo.... někdy je fakt moc fajn, když se ta řezavá ostrost u krajů lehce rozpíjí. Skoro bych řekl, že ve většině případů.

2. Při stejném množství MPX má každý FF objektiv na FF lepší kresbu... potvrzují to i všechny syntetické testy.

3. Na FF má objektiv úplně jiný bokeh... takový, jak zamýšlel jeho autor a jak byl navržen. Je to dáno rozdílnou velikostí čipu a taky tím, že člověk je od cíle v jiné vzdálenosti.

4. Celkový projev skla... jak to shrnout. Pokud někdo vyladí perfektní portrétní sklo na fokální délku 85mm, tak na APS-C to je najednou skoro 130mm, kde už je to najednou sklo na úplně jiný druh portrétu a mělo by mít i jinak navržené vlastnosti.

A mohl bych pokračovat ještě dále... pokud prostě člověk připustí, že sklo má nějaký specifický projev, který je třeba pro někoho žádoucí. Tak musí nutně zároveň připustit i to, že nasazení FF skla na APS-C ten jeho projev zcela změní, proti původnímu navržení a vybalancování.

A tím jsem zpět u toho, co píšu už dlouhá léta... skla dělaná na FF prostě patří na FF. To, že je lze používat na APS-C neznamená, že člověk dostává jejich plný zamýšlený projev. Zároveň to i (po 150x) odpovídá na otázku, proč by vlastně Pentaxář měl ten FF chtít. Skalní fanoušci, jako je RH, si postavili svůj Pentax FF z Canonu 5D a fotí se starejma sklama s MF.
fotim tudiz jsem...a fotim pro radost :) ted te radosti moc nemam :/
PX K-3, PX 100 FA MC, Sigma 70-200 II
Fuji X-M1, XF 35 f1,4...

Uživatelský avatar
chalejkum
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 391
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od chalejkum » 28 kvě 2013, 16:36

miky_lbc píše: Já taky moc nechápu, čím jsem Tě pobavil, ale jsem za to samozřejmě rád...

... zároveň Tě ale mohu ubezpečit, že mezi DA a "FF" (ať už tím myslíš cokoliv) není rozdíl jako mezi jablky a hruškami. Konstrukčně jinde samozřejmě jsou... v některých ohledech dál, v některých ale i o hodně pozadu. Už nikdy třeba v EU nekoupíte sklo, kde je čočka s lehce radioaktivní thorivou směsí... přitom její optické vlastnosti jsou v některých ohledech běžným optickým sklem nepřekonatelné.

Btw... zastaralé značení v mm? Asi raději bez komentáře... :-). Jen by mě zajímalo, jakým způsobem by se to asi tak mohlo značit, aby se člověk dozvěděl, co vůbec kupuje za sklo ;-).
miky...a to mi chces rict ze z DA skla pri 70mm dostanes totozny obrazek jak z FA skla pri 70mm obadva nasazene na apsc kameru? ;)...
...a rad bych aby jsi mi takto verejne vysvetlil "medzi DA a FA objektivy neni rozdil jako mezi jablky a hruskami" :)...

...timto asi pozadam rovnou admina at to u toho tomeyho dotazu vystrihne z tematu o FF PX a da samostatne ;)...

AFY

PS miky a co takhle kdyby se znacili objektivy odle skutecneho zaberu na dane delce objektivu pri pouziti na platforme pro kterou je objektiv vyhotoven???
fotim tudiz jsem...a fotim pro radost :) ted te radosti moc nemam :/
PX K-3, PX 100 FA MC, Sigma 70-200 II
Fuji X-M1, XF 35 f1,4...

Uživatelský avatar
chalejkum
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 391
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od chalejkum » 28 kvě 2013, 16:47

hilda4sea píše:Nevím co jsi vyčetl z mikiho-lbc, ale já jsem psal o přechodu světla čočkou z předmětového prostoru do obrazového prostoru a různých úhlech dopadu na čip a zakřivení fokální roviny v obrazovém ohnisku. Tedy jen o optice. O konstrukci jakéhokoliv objektivu jsem se vůbec nezmínil.
Ale jsem rád, že si se alespoň mohl zasmát. Důležité je že víš čemu.
...hildo to co mne rozesmalo jsem uz napsal a ver ze vim cemu :)...to ze jsi psal jenom o optice nijak nezpochybnuji a to ze jsi se nezminil o konstrukci nevadi vzdyt cocky muzou viset v lufte nebo v polevce ;) /no nedalo mi to :D/...
...ale ne vazne hezky jsi to napsal jen to bylo pro jak jsi sam napsal zmateneho tomeye asi vic matouci jelikoz pokud se problematice vic nevenuje tak si z toho muze utvorit spatne vedomosti...



AFY
fotim tudiz jsem...a fotim pro radost :) ted te radosti moc nemam :/
PX K-3, PX 100 FA MC, Sigma 70-200 II
Fuji X-M1, XF 35 f1,4...

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od miky_lbc » 28 kvě 2013, 17:18

chalejkum píše:...poprosim admina at to tu na chvili necha :)...za prvni jenom poznamka DA DC crop skla jsou pro digi crop a FF FFready pripadne DG FA jsou urcene pro FullFormat /ja vim obcas to znacim jak zafouka vitr ale co uz/...
...a co mne rozesmalo? 1. tento roman od miky_lbc v navaznosti na za 2. hildove technicke okenko :)...a toto dokazi napsat pouho pouhy 2 pentaxaci na dotaz tretiho jestli on udelal dobre pri zmene DA skla na FFready...cisty roman! :D...
Tvoje vyjadřovací schopnosti jsou obdivuhodné ;-).

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od miky_lbc » 28 kvě 2013, 17:32

chalejkum píše:
miky...a to mi chces rict ze z DA skla pri 70mm dostanes totozny obrazek jak z FA skla pri 70mm obadva nasazene na apsc kameru? ;)...
...a rad bych aby jsi mi takto verejne vysvetlil "medzi DA a FA objektivy neni rozdil jako mezi jablky a hruskami" :)...

...timto asi pozadam rovnou admina at to u toho tomeyho dotazu vystrihne z tematu o FF PX a da samostatne ;)...

AFY

PS miky a co takhle kdyby se znacili objektivy odle skutecneho zaberu na dane delce objektivu pri pouziti na platforme pro kterou je objektiv vyhotoven???
Fokální délka je klíčová vlastnost skla... nemění se. Pokud budeš fotit fotoaparáty s různou velikostí čipu na skle stejné fokální délky, bude se samozřejmě lišit v šířce záběru.

Značit objektivy dle (jak Ty říkáš") skutečného záběru na systému by možná uspokojilo hodně nenáročného uživatele. Náročnější uživatel by se stejně pídil po fokální délce. Mohl bych Ti vysvětlit proč, ale bylo by to plýtvání časem ;-). Obecně to máš ale jako s auty...

Motor 100kW může znamenat, maximální rychlost 250 km/hod u malého auta nebo 100km/hod u nějakého přepravníku. A výrobce přece nebude udávat u 100kW motoru, že má jen 40kW u 5ti tunového auta... a u 400kg speciálu zase 200kW.

kingfisher
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 286
Registrován: 03 čer 2011, 08:07

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od kingfisher » 28 kvě 2013, 17:33

chalejkum píše: ...ze i napric tomu vyrobci se drzi zastaraleho znaceni v mm coz je nejenom matouci ale i zavadejici tak vase debata je tak do komixu :D...
uz sa neviem dockat, kedy sa konecne objavi moderny objetiv znaceny povedzme v decimetroch... :D

Uživatelský avatar
Jan67
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1209
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Praha

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od Jan67 » 28 kvě 2013, 19:16

miky_lbc píše:
chalejkum píše:...poprosim admina at to tu na chvili necha :)...za prvni jenom poznamka DA DC crop skla jsou pro digi crop a FF FFready pripadne DG FA jsou urcene pro FullFormat /ja vim obcas to znacim jak zafouka vitr ale co uz/...
...a co mne rozesmalo? 1. tento roman od miky_lbc v navaznosti na za 2. hildove technicke okenko :)...a toto dokazi napsat pouho pouhy 2 pentaxaci na dotaz tretiho jestli on udelal dobre pri zmene DA skla na FFready...cisty roman! :D...
Tvoje vyjadřovací schopnosti jsou obdivuhodné ;-).
Chalejkum> Pridavam se. To sdeleni jsem ani pri sebevetsi snaze nepochopil. Doporucuji si to nejdriv napsat na papir...
Jan67

Uživatelský avatar
chalejkum
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 391
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od chalejkum » 28 kvě 2013, 19:28

kingfisher...a vis o tom ze nektere stare skla znacili v cm ;) /a nejsem si jist ale jsem videl i v uhlech zaberu :D/...

miky...ja vim co to focal lenght je...toto je snad nejsrozumitelnejsi a nejjednoduchsi vysvetleni plus schema http://www.dpreview.com/glossary/optical/focal-length...
Značit objektivy dle (jak Ty říkáš") skutečného záběru na systému by možná uspokojilo hodně nenáročného uživatele. Náročnější uživatel by se stejně pídil po fokální délce. Mohl bych Ti vysvětlit proč, ale bylo by to plýtvání časem
...ne ne prosim nejsme tak bohati abychom plytvali casem tak prosim vysvetli mi proc by se po tom pidili :) aby to nebylo plytvani ale abych se dozvedel neco noveho...

...a krom toho bych chtel znat odpoved na...
miky...a to mi chces rict ze z DA skla pri 70mm dostanes totozny obrazek jak z FA skla pri 70mm obadva nasazene na apsc kameru? ;)...

AFY
fotim tudiz jsem...a fotim pro radost :) ted te radosti moc nemam :/
PX K-3, PX 100 FA MC, Sigma 70-200 II
Fuji X-M1, XF 35 f1,4...

MaraM
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 398
Registrován: 27 úno 2013, 10:29

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od MaraM » 28 kvě 2013, 20:32

Taky si přidám k těm co flamewar chalejkuma nechápou. Nechceš své myšlenky nějak líp a srozumitelněji sesumarizovat?

Na otázku 70mm DA vs FA skla ti miky odpověděl snad dřív než ses zeptal. :-/
Naposledy upravil(a) MaraM dne 28 kvě 2013, 21:02, celkem upraveno 1 x.
"Padám, padám, tento boj jsem prohrála, odcházím čestně. Miluji tuto zem, miluji tento lid, budujte mu blahobyt. Odcházím bez nenávisti k vám" M.H.

Uživatelský avatar
jasanek
Významný člen
Významný člen
Příspěvky: 747
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Český ráj ;-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Full frame Pentax - drby a dalsi

Příspěvek od jasanek » 28 kvě 2013, 20:47

Nevim, cemu presne nerozumis nebo zda nejde jen o vzajemne nepochopeni, ale:
1) Ohniskova vzdalenost objektivu je nemenna a nezavisla na velikosti senzoru a proto urcite bude narocneho uzivatele zajimat a obecne je to vhodnejsi znaceni u vymennych objektivu nez uhel zaberu zavisly na tom, na jake kamere je objektiv nasazen.
Nekdy se pouziva ekvivalentni ohniskova vzdalenost odpovidajici stejnemu uhlu zaberu jako na FF (vetsinou u kompaktu a apod. a je to: ekvivalentni ohnisko = realne ohnisko * crop faktor).
2) U APSC objektivu se ve znaceni pouziva skutecna ohniskova vzdalenost stejne jako u FF a tedy DA70 (ohnisko 70mm) a FA70 (ohnisko 70mm) na APSC daji skutecne stejny obraz, co se tyce uhlu zaberu (viz. vyse).
Pentax K-3, K-S2 + P DA 18-55 II; P DA 12-24; P DA 20-40; P DA* 60-250; P DA 35/2,4; P DA* 55; P D-FA 100 Macro; P DA* 200/2,8;

Odpovědět

Zpět na „Novinky a drby“