Stránka 1 z 2

Do jakého filtru investovat?

Napsal: 30 říj 2007, 23:11
od hoza
Který filtr je pro vás prioritní? UV či Polarizák či jaký?
Do kterého nejvíce investujete?

Napsal: 31 říj 2007, 21:25
od OuvejAchich
UV filtr mám na každém objektivu nasazený nastálo, kvůli ochraně. Raději poškozený filtr, než přední čočka. Jinak UV filtr pro digi zřejmě nemá jiný význam, snímač je tímto již vybaven.
Takže já kupuji vždy jako první UV.

Re: Do jakého filtru investovat?

Napsal: 01 lis 2007, 08:02
od fjo
hoza píše:Který filtr je pro vás prioritní? UV či Polarizák či jaký?
Do kterého nejvíce investujete?
...ještě jsem neinvestoval, a jsem rád, protože bych určitě nakoupil nějaké kraviny :-D ...s odstupem času mě zajímá hlavně šedý ND, polarizák a šedý přechodový... podle mě to jsou nejvyužitelnější filtry pro digi... hlavně ten šedý ND ...pomahá chipu "snášet" velký dynamický rozsah scény...

Napsal: 01 lis 2007, 08:18
od Alf
Martine tos asi napsal špatně. Na zvýšení dynamického rozsahu (převážně zmtavení oblohy, nebo světlých částí scény) se používá přechodový filtr - ať už šedý, modrý, tabákový nebo fialový. Šedý filtr se především používá, k prodloužení času závěrky (focení fontán, vodopádů, při panningu apod.)

Napsal: 01 lis 2007, 08:23
od nomadm
ja mam na setaku naporad UV Hoya PRO1 a CPL mam taktez Hoya PRO1 a jsem spokjen, koupil jsem je oba v setu za cca 1400Kc. Na Sigmu 70-210 jeste nemam nic, ma predni cocku celkem zapadlou dovnitr a hlavne stala 950Kc, tak nevim jestli vubec budu neco kupovat :)

Napsal: 01 lis 2007, 08:53
od fjo
maZec píše:Martine tos asi napsal špatně. Na zvýšení dynamického rozsahu (převážně zmtavení oblohy, nebo světlých částí scény) se používá přechodový filtr - ať už šedý, modrý, tabákový nebo fialový. Šedý filtr se především používá, k prodloužení času závěrky (focení fontán, vodopádů, při panningu apod.)
"Šedý filtr se především používá, k prodloužení času závěrky"

...no tak je to asi slovíčkaření, ale podle mě ve scénách, kde je silný světelný zdroj, při krátkém čase nebudeš mít přepaly, ale neprokreslí se tmavé plochy.. nebo prokreslíš plochy a budou přepaly ve světlech.. to nemusím vysvětlovat, že :-D ...a díky tomu, že šedým ND ztlumíš světla, prodloužíš expozici a dovolíš prokreslení tmavých částí... nepsal jsem o navýšení dynamiky, ale o jejím zvládnutí... a přechodové filtry pro oblohu jo, ale mohou být i bodové (nebo zdroje s malou plochou) světelné zdroje a pak je přechodák sporadický...


...ale na druhou stranu sám nemám rád, když je něco nařízené, co s čím a na co používat a baví mě exporimentovat a věřím, ne, vím, že použití nestandardních postupů může přivést k zajímavým výsledkům... :-)

Napsal: 01 lis 2007, 09:45
od Alf
...no tak je to asi slovíčkaření, ale podle mě ve scénách, kde je silný světelný zdroj, při krátkém čase nebudeš mít přepaly, ale neprokreslí se tmavé plochy.. nebo prokreslíš plochy a budou přepaly ve světlech.. to nemusím vysvětlovat, že Very Happy ...a díky tomu, že šedým ND ztlumíš světla, prodloužíš expozici a dovolíš prokreslení tmavých částí... nepsal jsem o navýšení dynamiky, ale o jejím zvládnutí... a přechodové filtry pro oblohu jo, ale mohou být i bodové (nebo zdroje s malou plochou) světelné zdroje a pak je přechodák sporadický...
No Martine tak to není. Ztlumíš sice světla, ale zároveň ještě více ztmavíš stíny, takže si akorát prodloužíš závěrku a to bez efektu. Dynamický rozsah můžeš zvětšit přechodovým filtrem, kde ztamvíš oblohu a necháš prokreslit tmavší část (čili samotnou krajinu). Tím dosáhneš nižšího kontrastu scény, navíc přechodákem prokreslíš mraky a tím je vytáhneš.

Napsal: 01 lis 2007, 09:47
od fjo
maZec píše:
...no tak je to asi slovíčkaření, ale podle mě ve scénách, kde je silný světelný zdroj, při krátkém čase nebudeš mít přepaly, ale neprokreslí se tmavé plochy.. nebo prokreslíš plochy a budou přepaly ve světlech.. to nemusím vysvětlovat, že Very Happy ...a díky tomu, že šedým ND ztlumíš světla, prodloužíš expozici a dovolíš prokreslení tmavých částí... nepsal jsem o navýšení dynamiky, ale o jejím zvládnutí... a přechodové filtry pro oblohu jo, ale mohou být i bodové (nebo zdroje s malou plochou) světelné zdroje a pak je přechodák sporadický...
No Martine tak to není. Ztlumíš sice světla, ale zároveň ještě více ztmavíš stíny, takže si akorát prodloužíš závěrku a to bez efektu. Dynamický rozsah můžeš zvětšit přechodovým filtrem, kde ztamvíš oblohu a necháš prokreslit tmavší část (čili samotnou krajinu). Tím dosáhneš nižšího kontrastu scény, navíc přechodákem prokreslíš mraky a tím je vytáhneš.

OK, zřejmě jsem byl špatně informován... budu si stěžovat... :-D

Napsal: 01 lis 2007, 11:48
od GhostDW
Asi zalezi, co chces nejvic fotit. Na nejpouzivanejsich objektivech, (zatim jen setak, ale planuju i na 50ku) mam UV. Nakonec jsem nesetril a koupil BW. Uz jenom kvuli ochrane, UVcko klidne cistim kazdou chvili :-). Polarizak mam take, protoze jsem hodne po horach. Tam jsem po dlouhem uvazovani vzal Marumi a nestezuju si. Dalsi rozhodovani, zda prechodovy, nebo ND, dopadl v prospech ND, ale zatim nejsou penize. Ten bude zatim ND4, ale znacku jeste nevim. Nejspis asi Hoya, nebo BW. Je to delsi investice, nez telo fotaku, tak pritlacim :-).

Jo, prechodak padnul kvuli HDR. Sice to neni to prave fotograficke, ale na malem formatu to nikdo moc nepozna.

Napsal: 01 lis 2007, 11:53
od GhostDW
Jeste jsem si uvedomil, v ramci zachovani znacky a koncernu je volba vyrobce filtru jasna. Majitel Pentaxu - Hoya
:lol:

Napsal: 01 lis 2007, 12:00
od fjo
GhostDW píše:Jeste jsem si uvedomil, v ramci zachovani znacky a koncernu je volba vyrobce filtru jasna. Majitel Pentaxu - Hoya
:lol:
souhlasím... a kdo se nebojí, může jít do tohoto lesa:

http://stores.ebay.de/Santech-Hong-Kong ... idZ2QQtZkm

Napsal: 01 lis 2007, 12:24
od nomadm
a nemate nekdo zkusenost s KOOD nebo Cokin (prip. Lee, Hytech)?

Cokin kreatívny systém

Napsal: 16 lis 2007, 15:14
od MichalN
Poznáte niekto Cokin kreatívny systém? Ide mi hlavne o použitie prechodových filtrov, ktoré je tak možné posunúť na prekrytie napr. oblohy.
Jeden držiak a potom vyjde lacnejšie aj ND filter, prechodové...
http://www.mafra.sk/cokinkreativnysystem.html
Alebo je to nezmysel?

Re: Do jakého filtru investovat?

Napsal: 18 lis 2007, 12:36
od donAntonio
hoza píše:Který filtr je pro vás prioritní? UV či Polarizák či jaký?
Do kterého nejvíce investujete?
Nejvíc využiju polarizák (obloha, lesklé předměty) zn. HAMA a o něco méně šedý přechoďák Hoya (obojí hlavně v létě). Mám ND8 (Soligor), ale nevyužil jsem ho za půl roku ani jednou. Navíc mám v brašně soft filtr Kenko, ale výsledný měkký efekt mě nějak nenadchl, takže ho už nepoužívám. UV nepotřebuju. Netahám foťák nikam, kde létá štěrk, jako ochrana přední čočky mi stačí nasazená sluneční clona. UV filtr by akorát zhoršoval optické vlastnosti nebo by byl neúměrně drahý. Uvažoval bych o něm možná u nějakého hodně drahého objektivu.

Napsal: 19 lis 2007, 08:43
od qwert
Dobre priatelia, rozumiem v zásade všetkému čo tu píšete. Nerozumiem ale jednej veci: BW, Hoya, Cokin, Hama... Prečo my Pentaxáci nepoužívame "naše" filtre Pentax s smc vrstvami. Nech čítam čokoľvek, smc-čka Pentax sú hodnotené ako najlepšie. V PFS debate nie je nikto, kto ich používa a hodnotí. V čom je problém s filtrami Pentax ? Zdar.