monitor a věrnost barev
Moderátor: Moderátoři
-
- Významný člen
- Příspěvky: 517
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Takze z principu nemoze byt nakalibrovane z tovarne kedze musis zahriat trubice to znamena mat ho zapnuty niekolko hodin na max. jase a potom mozes nakalibrovat. Ako mozu v tovarni nakalibrovat monitor ked nevedia do akej pojde prevadzky. Tym co pises mi len potvrdzujes ze v tomnemas uplne jasno nechcem ta urazat o to mi vobec nejde len mi pride ze tym ze mas CG-ckovy monitor to z teba robi odbornika.
Co sa tyka technologie hardwareova kalibracia nie je uplne kalibracia ide len o to ze monitor ma vlastnu LUT tabulku pre tych co by nevedeli a tym padom odpada spracovanie profilu LUT grafickej karty a tym padom mozes prenasat monitor medzi roznymi pocitacmi ale nakalibrovat ho na nove prostredie aj tak musis takze sa moc nevyriesi ked ho prenesies do inych svetelnych podmienok.
K tym TN to som len dodal ako fakt.
Pre niekoho kto to nemysli s fotkou vazne nema vobec zmysel kupovat CG radu uplne v pohode staci S2233W.
K tej sonde za X set tisic korun: ono je to v podstate iOnePro ktora sa v podstate nelisi nijak vyznamne od hocijakeho lepsieho spektrofotometra takze by som to az takto nemystifikoval.
Co sa tyka technologie hardwareova kalibracia nie je uplne kalibracia ide len o to ze monitor ma vlastnu LUT tabulku pre tych co by nevedeli a tym padom odpada spracovanie profilu LUT grafickej karty a tym padom mozes prenasat monitor medzi roznymi pocitacmi ale nakalibrovat ho na nove prostredie aj tak musis takze sa moc nevyriesi ked ho prenesies do inych svetelnych podmienok.
K tym TN to som len dodal ako fakt.
Pre niekoho kto to nemysli s fotkou vazne nema vobec zmysel kupovat CG radu uplne v pohode staci S2233W.
K tej sonde za X set tisic korun: ono je to v podstate iOnePro ktora sa v podstate nelisi nijak vyznamne od hocijakeho lepsieho spektrofotometra takze by som to az takto nemystifikoval.
Lukas_Gal píše:Takze z principu nemoze byt nakalibrovane z tovarne kedze musis zahriat trubice to znamena mat ho zapnuty niekolko hodin na max. jase a potom mozes nakalibrovat. Ako mozu v tovarni nakalibrovat monitor ked nevedia do akej pojde prevadzky. Tym co pises mi len potvrdzujes ze v tomnemas uplne jasno nechcem ta urazat o to mi vobec nejde len mi pride ze tym ze mas CG-ckovy monitor to z teba robi odbornika.
Co sa tyka technologie hardwareova kalibracia nie je uplne kalibracia ide len o to ze monitor ma vlastnu LUT tabulku pre tych co by nevedeli a tym padom odpada spracovanie profilu LUT grafickej karty a tym padom mozes prenasat monitor medzi roznymi pocitacmi ale nakalibrovat ho na nove prostredie aj tak musis takze sa moc nevyriesi ked ho prenesies do inych svetelnych podmienok.
K tym TN to som len dodal ako fakt.
Pre niekoho kto to nemysli s fotkou vazne nema vobec zmysel kupovat CG radu uplne v pohode staci S2233W.
K tej sonde za X set tisic korun: ono je to v podstate iOnePro ktora sa v podstate nelisi nijak vyznamne od hocijakeho lepsieho spektrofotometra takze by som to az takto nemystifikoval.
Ale to si stále nějak extra neodporuje s tím, co jsem napsal... já souhlasím, to ALE je v tom, že se to prakticky netýká běžného uživatele (jako jsem třeba já).
Jasně... trubice mění své vlastnosti, ale nejsou trubice jako trubice. Eizo má určitě postupy, jak monitor továrně správně nakalibrovat i nezahřátý nebo jak ho zahřát (mají na to tam nejlepší lidi na světě). Posun jejich vysvícením není až tak propastný. Jedno bazarové CG (které mam v aťasu) má už nalítáno docela dost, nikdy nebylo kalibrované a když ho postavim vedle mého zánovního, nevidim žádnej rozdíl (mejma očima, někdo náročnější by ho třeba viděl).
A stejné to je s pracovním prostředím... ano, někdo se specifickejma světelnejma podmínkama na pracovišti se určitě nespokojí s předkalibrovaným nastavením. Ale to je zase minimum lidí. Většina lidí (jako třeba já) si v nastavení bez problému vybere.
Já neříkám, že kalibrovat Eizo CG nemá žádný smysl (a ani jsem to nikdy nenapsal). Co říkám je to, že to nemá skoro žádný smysl pro běžného uživatele, jako jsem já, který je bez specifických nároků.
Ta výhoda HW kalibrace je v tom, že nemusíš řešit "párování" s grafickou kartou, což je to hlavní, proč většina lidí do nastavení musí hrabat.
A vůbec neříkám, že jsem nějaký odborník na kalibraci... spíše naopak. A právě proto jsem si trochu připlatil a koupil CG, nic neřešim a obrazově jsem spokojen.
Ja mam taky radu S (nejaky starsi model myslim ze S1961 nebo tak nejak) a rozdil oproti jinym monitorum je obrovsky...VLAD píše:diky vsem. ja jsem posilhaval spise po rade S, nikoli CG.. je to smysluplny krok od TN? nebo pokud nemam chut dat za CG monitor 20, tak mi stačí TNko? diky vsem, v
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
Určitě jdi do Eiza... ten rozdíl oproti TNku je propastný.VLAD píše:diky vsem. ja jsem posilhaval spise po rade S, nikoli CG.. je to smysluplny krok od TN? nebo pokud nemam chut dat za CG monitor 20, tak mi stačí TNko? diky vsem, v
To s CG jsem tu psal z trochu jiného důvodu. Je to monitor ideální nejen pro profíky ale i pro "líné lidi", jako jsem třeba já :-). Zapojim neřešim.
Z kalibrovaného Ska s vhodným profilem dostaneš ale obraz v téměř stejnej.
-
- Významný člen
- Příspěvky: 517
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Prosim ta uved zdroj z ktoreho mas tuto informaciu.miky_lbc píše:
Jasně... trubice mění své vlastnosti, ale nejsou trubice jako trubice. Eizo má určitě postupy, jak monitor továrně správně nakalibrovat i nezahřátý nebo jak ho zahřát (mají na to tam nejlepší lidi na světě). Posun jejich vysvícením není až tak propastný.
Tak to by som si u teba nedal urobit ziadnu zakazku nic proti ale kedze pracujem a som studovany v oblasti tlace a color managmentu povazujem takyto pristup za diletantsky. Jedna vec je ze farebna odchylka nekalibrovaneho a neprofilovaneho EIZA CG rady je v hodnotach prakticky neviditelnych pre vacsinu ludi neznamena ze nepotrebuje kalibraciu. Podla mojho nazoru a v podstate je to nazor vacsiny profikov musis mat nastavenu urcitu hodnotu jasu povedzme XY Cd/m2 plus biely a cierny bod a to bez kalibracie sondou nikdy nenastavismiky_lbc píše:Jedno bazarové CG (které mam v aťasu) má už nalítáno docela dost, nikdy nebylo kalibrované a když ho postavim vedle mého zánovního, nevidim žádnej rozdíl (mejma očima, někdo náročnější by ho třeba viděl).
Nesuhlasim ze je to minimum ludi mna uz dost rozculuje pristup ludi v Cechach a na Slovensku k praci. Ved predsa pokial pracujem pre ludi mal by som byt schopny zaistit co najlepsie mozne vysledky a to sa urcite neda bez kvalitneho pracovneho prostredia a postupov.miky_lbc píše:A stejné to je s pracovním prostředím... ano, někdo se specifickejma světelnejma podmínkama na pracovišti se určitě nespokojí s předkalibrovaným nastavením. Ale to je zase minimum lidí. Většina lidí (jako třeba já) si v nastavení bez problému vybere.
Ono je skoda ze si kupis monitor za 10-tisice korun a nevyuzivas jeho vsetky moznosti ale na to som si uz na Slovensku a v Cechach zvykol tym nechcem tvrdit ze vo svete je to inak ale co sa tyka profi fotografov tak urcite anomiky_lbc píše:A vůbec neříkám, že jsem nějaký odborník na kalibraci... spíše naopak. A právě proto jsem si trochu připlatil a koupil CG, nic neřešim a obrazově jsem spokojen.
-
- Významný člen
- Příspěvky: 517
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
S rada je uplne dostacujuca pre amaterskeho fotografa a naozaj je minimalne o 2 kategorie inde ako vacsina lacnych monitorov vrelo doporucujem S2233WVLAD píše:diky vsem. ja jsem posilhaval spise po rade S, nikoli CG.. je to smysluplny krok od TN? nebo pokud nemam chut dat za CG monitor 20, tak mi stačí TNko? diky vsem, v
Otázka "do placu" pro "vyznavače" EIZA: je lepší pořídit EIZO TN(+) panel anebo PVA / IPS panel jiného výrobce? Ptám se proto, že základní (a levné) řady EIZA jsou TN(+) a přeci jen mi přijde, že i přes nespornou kvalitu tohoto výrobce IMHO nemohou být lepší (věrné barvy atd.) než technologicky lepší panely od konkurence...
Osobní zkušenost s tím nemám, proto se ptám
Osobní zkušenost s tím nemám, proto se ptám

-
- Významný člen
- Příspěvky: 517
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Ono je to tazko povedat jedna vec su moznosti technologie panelu a druha pouzita elektronika EIZO ma take unikatne vlastnosti najma kvoli vnutornej elektronike a podsvieteniu pouziva panely samsung a samsung nevie vyrobit taky monitor ako EIZO. Ono je najlepsie ist si to pozriet niekam do shoeroomu a porovnat alebo kuknut aspon nejake testy.meteor píše:Otázka "do placu" pro "vyznavače" EIZA: je lepší pořídit EIZO TN(+) panel anebo PVA / IPS panel jiného výrobce? Ptám se proto, že základní (a levné) řady EIZA jsou TN(+) a přeci jen mi přijde, že i přes nespornou kvalitu tohoto výrobce IMHO nemohou být lepší (věrné barvy atd.) než technologicky lepší panely od konkurence...
Osobní zkušenost s tím nemám, proto se ptám
Ako zastanca EIZA musim ale povedat ze asi je lepsie ale v skutocnosti neviem treba naozaj porovnat ale dalsia skutocnost je ze aj u TN panelov pouziva EIZO 10-bit technologiu
Nejen dokonalost a rozsah barev monitoru je parametrem ale i:
Typ uživatele:
1. Začátečník s kompaktem
2. Snaživý amatér se zrcadlovkou
3. Pokročilý amatér téměř profi, který se tím neživí.
4. Profík který se chová ekonomicky a dělá pro laické klienty vyhovující fota.
5. Ctižádostivý erudovaný profík bez kompromisu v kvalitě.
Cenové rozpětí:
1. Cokoliv barevné i z bazaru.
2. < 3000 kč
3. ...........
4. 100000 kč i více.
Co z toho plyne ?
Typ monitoru závisí i od výše uvedených "parametrů" !
Krajní situace:
Uživatel typu 5. řekne uživateli typu 1., že nic levnějšiho než mercedes není auto a uživatel typu 1. asi zahodí foták.... 8O
Uživatel typu 1. řekne uživateli typu 5., že jetá fabie stačí, tak ho uživatel typu 5. označí za diletanta ne-li za blázna.
Čili otazka jaký monitor (technicky) se dá zodpovědět když se ví taky:
Kolik za něj mohu dát teď, za rok, za tři.
Jestli něco podstatnější v řetězci mezi fotografem a fotkou nechybí (nejslabší članek).
Jestli se tím budu živit a jestli se uživím.
Jakou cílovou kvalitu a formáty fotek chci.
......
Pak může radit i uživatel typu 5. uživateli typu 1., pokud dokáže sestoupit z nebeských výšin své dokonalosti, když bude chtít...
Dodatek:
Je velice příjemné mít nejlepší, nejefektivnější, nejdražsí a nejzajímavějsí výbavu,
ale je důležitější být spokojen s výsledky.
Hlavně že nás to baví a přeji dobré světlo!!! (i z monitoru
)
Typ uživatele:
1. Začátečník s kompaktem
2. Snaživý amatér se zrcadlovkou
3. Pokročilý amatér téměř profi, který se tím neživí.
4. Profík který se chová ekonomicky a dělá pro laické klienty vyhovující fota.
5. Ctižádostivý erudovaný profík bez kompromisu v kvalitě.
Cenové rozpětí:
1. Cokoliv barevné i z bazaru.
2. < 3000 kč
3. ...........
4. 100000 kč i více.
Co z toho plyne ?
Typ monitoru závisí i od výše uvedených "parametrů" !
Krajní situace:
Uživatel typu 5. řekne uživateli typu 1., že nic levnějšiho než mercedes není auto a uživatel typu 1. asi zahodí foták.... 8O
Uživatel typu 1. řekne uživateli typu 5., že jetá fabie stačí, tak ho uživatel typu 5. označí za diletanta ne-li za blázna.
Čili otazka jaký monitor (technicky) se dá zodpovědět když se ví taky:
Kolik za něj mohu dát teď, za rok, za tři.
Jestli něco podstatnější v řetězci mezi fotografem a fotkou nechybí (nejslabší članek).
Jestli se tím budu živit a jestli se uživím.
Jakou cílovou kvalitu a formáty fotek chci.
......
Pak může radit i uživatel typu 5. uživateli typu 1., pokud dokáže sestoupit z nebeských výšin své dokonalosti, když bude chtít...
Dodatek:
Je velice příjemné mít nejlepší, nejefektivnější, nejdražsí a nejzajímavějsí výbavu,
ale je důležitější být spokojen s výsledky.
Hlavně že nás to baví a přeji dobré světlo!!! (i z monitoru

K10D
tak jsem ted diskutoval s chlapikem z EIZO. udelal mi v tom jeste vetsi zmatek nez jsem mel a tak se tam radeji pujdu podivat a zkusim vse naživo... proč ale ještě písu sem? SRGB, nebo ADOBE RGB.. prý monoitory nižších řad jako jsou S neumí adobe RGB gamut. resp umí, ale neumí je p=řevádět z SRGB... vůůůbec jsem nepochopil o čem mluví...
můžete mi někdo jednoduše vysvětlit?? vím, že to na fotáku mám možnost SRGB nebo ADOBE RGB, ale vůbec s tím nepracuju a už vůbec mě nenapadlo, že to musím řešit kvůli monitoru.. moje dile ma tedy je : řada S za nějakých 10bez daně, nebo řada SX s tím gamutem
za nějakých 17 bez daně... díky za jakoukoli zkušesnost... jsem ztracen... v
můžete mi někdo jednoduše vysvětlit?? vím, že to na fotáku mám možnost SRGB nebo ADOBE RGB, ale vůbec s tím nepracuju a už vůbec mě nenapadlo, že to musím řešit kvůli monitoru.. moje dile ma tedy je : řada S za nějakých 10bez daně, nebo řada SX s tím gamutem

vladCZ76
Precti si neco o gamutech tady http://www.fotografovani.cz/art/fozak_d ... olor1.html
V podstate jde o to, ze v Adobe RGB je vice odstinu zelene barvy. Problem je ze fotky focene do tohoto barevneho prostoru jsou na beznych monitorech zobrazeny nepekne. Ja bych bral varinatu pouze sRGB...
V podstate jde o to, ze v Adobe RGB je vice odstinu zelene barvy. Problem je ze fotky focene do tohoto barevneho prostoru jsou na beznych monitorech zobrazeny nepekne. Ja bych bral varinatu pouze sRGB...
Pentax K5II; Pentax 15/4 ltd; Pentax 21/3,2 ltd; Pentax FA35/2; Pentax 55/1,4; Pentax 50-135/2,8
-
- V.I.P.
- Příspěvky: 553
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Nechanice
- Kontaktovat uživatele:
Buďto v menu monitoru nastavíš režim sRGB spoléhaje na to, že je z továrny správně nakalibrovaný. V color managementu v PC (na úrovni systému nebo jednotlivých aplikací) taky navolíš pracovní prostor sRGB. Pak se modlíš, aby to spolu ladilo.
Nebo jsi náročnější a investoval jsi do sondy a kvalitního monitoru. V tom případě si nastavíš hodnoty jednotlivých barev, jasu a kontrastu podle sondy, v počítači načteš korekční ICC profil (opět na úrovni systému nebo jednotlivých aplikací), a víš, že to co vidíš na monitoru je to, co vidět máš. Touto cestou většinou získáš (kromě věrných barev) i větší gammut. Tohle je asi jediná varianta, při které se vyplatí foťák nastavit na Adobe RGB. V ostatních případech sRGB, protože nad barvami stejně nemáš plnou kontrolu.
Třetí varianta je asi nejrozšířenější: barvy, jas i kontrast si nastavíš od oka podle testovacích obrazců.
Nebo jsi náročnější a investoval jsi do sondy a kvalitního monitoru. V tom případě si nastavíš hodnoty jednotlivých barev, jasu a kontrastu podle sondy, v počítači načteš korekční ICC profil (opět na úrovni systému nebo jednotlivých aplikací), a víš, že to co vidíš na monitoru je to, co vidět máš. Touto cestou většinou získáš (kromě věrných barev) i větší gammut. Tohle je asi jediná varianta, při které se vyplatí foťák nastavit na Adobe RGB. V ostatních případech sRGB, protože nad barvami stejně nemáš plnou kontrolu.
Třetí varianta je asi nejrozšířenější: barvy, jas i kontrast si nastavíš od oka podle testovacích obrazců.
Já bych to posuzoval podle toho, z jaké vzdálenosti se na monitor díváš. Vyšší rozlišení ti při stejné úhlopříčce poskytne jemnější obraz, ale zase je to takové... titěrnějšíVLAD píše:diky vsem, ted je mi to jasny, chci srgb, čili investuji do s-řady.. ted se jen budu muset rozmyslet jestli 1920x1200 nebo 1680 x 1050, čili jestli S2233W, nebo S2243W, ale to je asi na fotky jedno, ne?

A být tebou, tak se zajdu podívat do nějaké "galerie" monitorů a podívám se na jednotlivé rozdíly mezi nimi (třeba v Praze je přímo EIZO galerie).
Jinak výborné stránky o monitorech jsou:
http://www.prad.de/en/