Zkorigování barevných nestálostí od reality po tisk
Napsal: 01 lis 2015, 17:43
Ahoj přátelé, tohle téma by mělo být uzavřeno nějakým výstupem kde se po většinové shodě bude uvádět návrh řešení jednotlivostí tak, aby člověk nemusel opakovaně číst tuny informací o DPI,PPI, sondách, ICC profilech etc.
A při tisku finální fotografie se dostal na podobný výstup jako to, co viděl na monitoru kde fotografie upravoval.
Vzhledem k tomu že tápu a to nikoli pro nedostatek informací, ale pro jejich množství, rád bych aby někdo shrnul pár svých poznatků, za což mu/jí předem děkuji a my ostatní se pokusili si udělat jasno a podebatovali nad touto problematikou.
Takže první rozdíl vzniká již při focení - obvykle je třeba nastavit nějaké vyvážení bílé(lze řešit šedivou kartičkou, ale na její použití jsem se nikdy nedostal - takže k tomu nelze moc říci.), saturace, kontrastu a dalších parametrů - tento jev lze odstranit tím, že budeme fotografovat do RAWu.
Dále natahujeme fotky do PC kde je monitor.
Pro správnou kalibraci monitoru(to se dělá kvůli optimalizaci zobrazovaného spektra a správné barevné podání daného kusu železa ) - zde bych doporučil stránku: http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm
Kde se i bez sondy dostanete k "chvalitebnému" ICC profilu, který se nastavuje ve windows v ovládacím panelu ve správci barev - nebo vjinde se povalující po internetu.
Pokud máte správně kalibrovaný monitor, pak máte jakýsi referenční bod pro to, co se na daném zařízení zobrazí - nikoli však jistotu, že to takhle poleze z tiskárny.
A zde je prostor pro můj dotaz. Zjistil jsem, že při užití různých programů mi stejný monitor na stejné fotce zobrazí jiné barevné podání snímků - nevím co dělám špatně, poradíte mi?
http://pentaxfriends.eu/gallery/albums/ ... _small.jpg upravená fotka otevřená proti originálu v Irfanu a Photoshopu
http://pentaxfriends.eu/gallery/albums/ ... _small.jpg neupravená fotka proti originálu v IV a PS
Další problém může být nastavený profil RGB x CMYK ve photoshopu - také nevím co bych měl pro stabilnější výsledky mít nastaveno.
Spousta lidí řeší DPI - nebo 300 nebo 600 dle velikosti souboru - to je poučka kterou nechápu a vůbec netuším proč řešit - pokud poskytnu fotku v maximální velikosti, tak ať si nastaví DPI či jiné parametry jak chtějí, chci prostě max kvalitu, kterou z toho lze vyždímat.
Zpět k barevným posunům - při předání k tisku lze u mnoha tiskáren použít funkci doupravit fotky pojmenovanou různými názvy - pravdou zůstává, že tyto úpravy dělají fotografie líbivějšími pro celkovou populaci.
Přínosem bývají fotografie amatérů z dovolených na kterých je více kontrastu, občas jsou i přiostřené nebo pře-, při- exponované - nevýhodou je situace kdy se z temně míněné fotografie stané jakási šedivá bezatmosférová věc nebo když děláte nějaké pěkné HDR na hraně omalovánek a oni vám to ještě přibarví.
A v konečném důsledku ještě barevné kombinace barev v tiskárně, kdy je třeba počítat nebo nastavit monitor do teplejších x studenějších odstínů či upravit světelnost monitoru nebo kontrast, aby se dosáhlo podoných výsledků jako lezou z tiskárny.
Většina tiskáren poskytuje službu zkušebního tisku kam doporučuji posílat fotografie vašeho tématu, známých barev a tak trochu na hraně něčeho co chcete dělat - typicky dovede překvapit zrno či doostření fotek, protože papír snese víc než monitor.
Takže jestli tohle někdo dotáhl dál, požádal ybch ho aby se podělil o své znalosti či přidal místa kde si dát pozor na možné deformace kvality.
Btw. můj postup je takový, že fotky proženu skrz Capture One, exportuju do 16 bit TIFFu a ty pak rozbíjím Photoshopem na to co chci a ve výsledku ukládám do 8 bit JPEG.
Samozřejmě pro tisk bych ukládal zpátky do TIFFu.
Díky za Váš čas lidi...
A při tisku finální fotografie se dostal na podobný výstup jako to, co viděl na monitoru kde fotografie upravoval.
Vzhledem k tomu že tápu a to nikoli pro nedostatek informací, ale pro jejich množství, rád bych aby někdo shrnul pár svých poznatků, za což mu/jí předem děkuji a my ostatní se pokusili si udělat jasno a podebatovali nad touto problematikou.
Takže první rozdíl vzniká již při focení - obvykle je třeba nastavit nějaké vyvážení bílé(lze řešit šedivou kartičkou, ale na její použití jsem se nikdy nedostal - takže k tomu nelze moc říci.), saturace, kontrastu a dalších parametrů - tento jev lze odstranit tím, že budeme fotografovat do RAWu.
Dále natahujeme fotky do PC kde je monitor.
Pro správnou kalibraci monitoru(to se dělá kvůli optimalizaci zobrazovaného spektra a správné barevné podání daného kusu železa ) - zde bych doporučil stránku: http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm
Kde se i bez sondy dostanete k "chvalitebnému" ICC profilu, který se nastavuje ve windows v ovládacím panelu ve správci barev - nebo vjinde se povalující po internetu.
Pokud máte správně kalibrovaný monitor, pak máte jakýsi referenční bod pro to, co se na daném zařízení zobrazí - nikoli však jistotu, že to takhle poleze z tiskárny.
A zde je prostor pro můj dotaz. Zjistil jsem, že při užití různých programů mi stejný monitor na stejné fotce zobrazí jiné barevné podání snímků - nevím co dělám špatně, poradíte mi?
http://pentaxfriends.eu/gallery/albums/ ... _small.jpg upravená fotka otevřená proti originálu v Irfanu a Photoshopu
http://pentaxfriends.eu/gallery/albums/ ... _small.jpg neupravená fotka proti originálu v IV a PS
Další problém může být nastavený profil RGB x CMYK ve photoshopu - také nevím co bych měl pro stabilnější výsledky mít nastaveno.
Spousta lidí řeší DPI - nebo 300 nebo 600 dle velikosti souboru - to je poučka kterou nechápu a vůbec netuším proč řešit - pokud poskytnu fotku v maximální velikosti, tak ať si nastaví DPI či jiné parametry jak chtějí, chci prostě max kvalitu, kterou z toho lze vyždímat.
Zpět k barevným posunům - při předání k tisku lze u mnoha tiskáren použít funkci doupravit fotky pojmenovanou různými názvy - pravdou zůstává, že tyto úpravy dělají fotografie líbivějšími pro celkovou populaci.
Přínosem bývají fotografie amatérů z dovolených na kterých je více kontrastu, občas jsou i přiostřené nebo pře-, při- exponované - nevýhodou je situace kdy se z temně míněné fotografie stané jakási šedivá bezatmosférová věc nebo když děláte nějaké pěkné HDR na hraně omalovánek a oni vám to ještě přibarví.
A v konečném důsledku ještě barevné kombinace barev v tiskárně, kdy je třeba počítat nebo nastavit monitor do teplejších x studenějších odstínů či upravit světelnost monitoru nebo kontrast, aby se dosáhlo podoných výsledků jako lezou z tiskárny.
Většina tiskáren poskytuje službu zkušebního tisku kam doporučuji posílat fotografie vašeho tématu, známých barev a tak trochu na hraně něčeho co chcete dělat - typicky dovede překvapit zrno či doostření fotek, protože papír snese víc než monitor.
Takže jestli tohle někdo dotáhl dál, požádal ybch ho aby se podělil o své znalosti či přidal místa kde si dát pozor na možné deformace kvality.
Btw. můj postup je takový, že fotky proženu skrz Capture One, exportuju do 16 bit TIFFu a ty pak rozbíjím Photoshopem na to co chci a ve výsledku ukládám do 8 bit JPEG.
Samozřejmě pro tisk bych ukládal zpátky do TIFFu.
Díky za Váš čas lidi...