portrety- ohnisko 50 fyzickych-alebo 33 digiprepocitanych?
Moderátor: Moderátoři
portrety- ohnisko 50 fyzickych-alebo 33 digiprepocitanych?
Dobry den.
Rad by som sa spital ci pri foteni portretu digi telom K100D so setovym objektivom 18-55 treba nastavit ohnisko 50 mm -fyzickych objektivu, alebo prepocitanyh crop 1,5 teda 33 mm, aby obraz bol co najvernejsi nasmu oku. Skratka pouzit prepocitavanie alebo nie?
Dik R.
Rad by som sa spital ci pri foteni portretu digi telom K100D so setovym objektivom 18-55 treba nastavit ohnisko 50 mm -fyzickych objektivu, alebo prepocitanyh crop 1,5 teda 33 mm, aby obraz bol co najvernejsi nasmu oku. Skratka pouzit prepocitavanie alebo nie?
Dik R.
Re: portrety- ohnisko 50 fyzickych-alebo 33 digiprepocitanyc
Zdravím,bazin píše:Dobry den.
Rad by som sa spital ci pri foteni portretu digi telom K100D so setovym objektivom 18-55 treba nastavit ohnisko 50 mm -fyzickych objektivu, alebo prepocitanyh crop 1,5 teda 33 mm, aby obraz bol co najvernejsi nasmu oku. Skratka pouzit prepocitavanie alebo nie?
Dik R.
pro focení portrétů se všeobecně doporučuje ohnisko 75-105. Důvodem je minimalizace případných deformací obličeje, které mohou způsobovat širší skla.
Takže v tvém případě bych se jako dobrý základ držel té 50ky na objektivu (=75 v reálu).
Ale samosebou to není, žádné dogma a pěkný portrét můžeš udělat i s jinými ohnisky.
Při použití objektivu na digitěle (K100) musíš vždy přepočítávat ohnisko.
Pentax K10D
-
- V.I.P.
- Příspěvky: 553
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Nechanice
- Kontaktovat uživatele:
Portréty jsou mj. taky o hloubce ostrosti, a ta je se seťákem dost velká. Jediná šance je použít nejdelší konec (55 mm) a nejmenší clonu (f/5.6).
Na portrét bych preferoval pevný sklo řekněme od 35 do 100 mm s f/2 a méně (u delších možno f/2.8) - většinou budeš pravděpodobně clonit na hodnoty 2.8-4. Pokud ti pevný objektiv nevyhovuje, mohl by slušně posloužit i zoom ve stylu 28-70/2.8.
Nejlepší poměr ceny možností a kvality dávají pravděpodobně objektivy 50/1.7 v libovolném provedení (SMC-M, -A, -F, -FA).
Na portrét bych preferoval pevný sklo řekněme od 35 do 100 mm s f/2 a méně (u delších možno f/2.8) - většinou budeš pravděpodobně clonit na hodnoty 2.8-4. Pokud ti pevný objektiv nevyhovuje, mohl by slušně posloužit i zoom ve stylu 28-70/2.8.
Nejlepší poměr ceny možností a kvality dávají pravděpodobně objektivy 50/1.7 v libovolném provedení (SMC-M, -A, -F, -FA).
Naposledy upravil(a) vkramar dne 07 zář 2007, 12:16, celkem upraveno 1 x.
-
- V.I.P.
- Příspěvky: 553
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Nechanice
- Kontaktovat uživatele:
Něco málo jsem už psal ve jiném vláknu tady ve fóru: http://pentaxfriends.eu/modules.php?nam ... opic&t=243.bazin píše:a kde by sa dalo docitat co znamenaju skratky provedení (SMC-M, -A, -F, -FA).
Zjednodušeně:
M - manuální ostření, clona nastavovaná jenom kroužkem,
A - manuální ostření, clona se dá nastavit i z těla, její hodnota se na digi přenáší do EXIFu,
F a FA = A + autofokus.
Dost informací najdeš třeba na http://www.bdimitrov.de/kmp/.
Můžu to ještě vrátit k původní otázce? Myslel sem, že je to takto: Když nastavím na seťáku k digizrcadlovce jakékoliv ohnisko (např. 35 mm), tak je to prostě vzhledem k dané velikosti čipu ohnisko 35 mm a nemusim nic přepočítávat. Jinak je to samozřejmě v případě, pokud použiju objektiv u něhož je onisková vzdálenost určena k jiné velikosti čipu popř. ke kinofilmovému políčku. Pokud to chápu správně, tak odpověď na položenou otázku by měla být: Když na seťáku ke K 100D nastavíš ohnisko 50 mm, je to jako když na Praktiku našroubuješ Pentacon 1,8/50. Pokud ten Pentacon našroubuješ na K 100D tak musíš jeho ohniskovou vzdálenost vynásobit crop faktorem 1,5 a tudíž se prodlouží z 50 mm na 75 mm. Což by shodou okolností mohla bejt asi tak ideální ohnisková vzdálenost pro fotografování portrétů (někdy).
Keď si nastavíš na seťáku v DSLR napr. 35 mm, tak máš 35 mm , pretože údaj v mm je ohnisková vzdialenosť objektívu, čo je jeho fyzikálna vlastnosť. Ale- pri tomto nastavení dostaneš taký "obraz", ako by si dostal na kinofilme s objektívom na 52,5 mm. Je to tak preto, lebo objektívy vyrábané výlučne pre DLSR (ako napr. seťák) majú vždy udávané parametre objektívu, ktoré treba prepočítať na 35 mm kinofilm, čo sa považuje za štandard- kvôli lepšej predstavivosti, čo z neho polezie. Takže krátke zhrnutie: ohniskovú vzdialenosť akéhokoľvek objektívu nasadeného na DSLR s veľkosťou čipu menším ako kinofilm je nutné prepočítať- vynásobiť jeho crop-factorom, čo je pri Pentaxe 1,5. Až potom budeš vedieť, aké sú parametre pre praktické využitie objektívu. Ak som sa teda vyjadril zrozumiteľne...KubaN píše:Můžu to ještě vrátit k původní otázce? Myslel sem, že je to takto: Když nastavím na seťáku k digizrcadlovce jakékoliv ohnisko (např. 35 mm), tak je to prostě vzhledem k dané velikosti čipu ohnisko 35 mm a nemusim nic přepočítávat. Jinak je to samozřejmě v případě, pokud použiju objektiv u něhož je onisková vzdálenost určena k jiné velikosti čipu popř. ke kinofilmovému políčku. Pokud to chápu správně, tak odpověď na položenou otázku by měla být: Když na seťáku ke K 100D nastavíš ohnisko 50 mm, je to jako když na Praktiku našroubuješ Pentacon 1,8/50. Pokud ten Pentacon našroubuješ na K 100D tak musíš jeho ohniskovou vzdálenost vynásobit crop faktorem 1,5 a tudíž se prodlouží z 50 mm na 75 mm. Což by shodou okolností mohla bejt asi tak ideální ohnisková vzdálenost pro fotografování portrétů (někdy).
Opačný je prípad nasadenia takého objektívu (vyrábaného špeciálne pre DSLR s čipom menším ako kinofilm) na analógovú zrkadlovku, resp. na foťák s veľkosťou čipu- tam dosiahneš také ohniskové vzdialenosti, aké je uvedené na objektíve. teoreticky by si dal teda seťák použiť ako superširokouhlý objektív, lenže vtip je v tom, že je vyrábaný špeciálne pre menší čip, a aj obraz z neho je použiteľný asi len z 3/4, kvôli brutálnej vinetácii. Takže takáto kombinácia sa prakticky nepoužíva.
: CZEPO
: Pentax K100D + Sigma 17-70, Sigma 70-210
: Pentax K100D + Sigma 17-70, Sigma 70-210
-
- Uživatel
- Příspěvky: 53
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Praha, Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Nepolezou :)) Budou jen zabirat stejnou cast prostoru :))KubaN píše:Takže, pokud vemu DSLR s objektivem 18 - 55 polezou z toho "stejný fotky" jako ze SLR s objektivem 27(18x1,5) - 82,5(55x1,5). Teď mi to vlastně přijde logický. 18 - 55 není standartní rozsah zoomu ani na kinofilmu.
Treba takova hloubka ostrosti je zavisla na fyzickem ohnisku, takze bude jina.
ano, mas pravdu, je tam este tato zalezitost... hlbka ostrosti bude vacsia (hlbsia) o crop factor, takze ekvivalentnu by si dostal znizenim clonoveho cisla o jednu jednotku (priblizne- crop factor je 1.5, clonove cislo je nasobok zhruba 1,4)jvrana píše:Nepolezou ) Budou jen zabirat stejnou cast prostoru )KubaN píše:Takže, pokud vemu DSLR s objektivem 18 - 55 polezou z toho "stejný fotky" jako ze SLR s objektivem 27(18x1,5) - 82,5(55x1,5). Teď mi to vlastně přijde logický. 18 - 55 není standartní rozsah zoomu ani na kinofilmu.
Treba takova hloubka ostrosti je zavisla na fyzickem ohnisku, takze bude jina.
: CZEPO
: Pentax K100D + Sigma 17-70, Sigma 70-210
: Pentax K100D + Sigma 17-70, Sigma 70-210