Telekonvertory predstavujú zaujímavú alternatívu ako predĺžiť ohniskovú vzdialenosť. Na trhu sú telekonvertory od Pentaxu ako aj alternatívy od tretích výrobcov. Vzhľadom k výbornému pomeru cena/kvalita som sa pri prvej kúpe rozhodol kúpiť telekonvertor Kenko Pz-AF 1.5X TELEPLUS SHQ.
Predvčerom k nemu pribudol ešte Kenko P/AF 2xTELEPLUS MC7 DG.
Najprv ich predstavím:
Kenko Pz-AF 1.5X TELEPLUS SHQ
4 skupiny/4 členy
prevod PowerZoom/SDM kontaktov: áno
zmena ohniskovej vzdialenosti: 1,5x
úbytok clony: jeden a tretina kroku - z f4 sa stáva f5.8 ? (asi to treba vypocitat)
Cena: 99 dolárov na www.adorama.com
(toto je staršia verzia, nová má ešte navyše označenie DG, na Adorame ale novú nemajú)
Nový sa dá kúpiť výhodne aj tu:
http://www.srsmicrosystems.co.uk/348/Ke ... x-Fit.html

Kenko Pz-AF 1.5X TELEPLUS SHQ, pohľad zo strany k objektívu

Pohľad zo strany k telu


Pohľad na prevod kontaktov PowerZoom/SDM
Kenko P/AF 2xTELEPLUS MC7 DG
5 skupín/7 členov
prevod PowerZoom/SDM kontaktov: nie
zmena ohniskovej vzdialenosti: 2x
úbytok clony: dva kroky - z f4 sa stáva f8
cena: 149 dolárov na www.adorama.com

Kenko P/AF 2xTELEPLUS MC7 DG - pohľad zo strany objektívu

Chýbajúce kontakty Powerzoom/SDM, hoci miesto pre ne tam je!

Pohľad zo strany tela

Zaujímavé, tu vidno nejaké, zrejme slepé Powerzoom/SDM kontakty
Oba konvertory sa vyznačujú tým, že nič z nich netrčí a tak ich použitie nieje vpodstate obmedzené typom objektívu, i keď v manuály je zmienka že sú vhodné pre objektívy od ohniska 50mm.
Dajú sa dokonca spojiť:


Fotografické testy
Výrezy sú robené z plného rozlíšenia Pentaxu K-7, fotené do RAWu (PEF), doostrené v PS. Potom sú interpolované 2x metódou Najbližší sused. Chromatická aberácia ostala schválne nedotknutá v RAW konvertore kvôli možnosti porovnania.
1. Makro s objektívom Tamron SP 90/2.8 AF na clone f8.
Zvolil som tento objektív a clonu f8 kvôli max. kvalite obrazu. Takto pekne vidno nakoľko telekonvertor zhoršuje obaz.
Fotografované zo statívu s predsklopením zrkadla s K-7.
Fotoaparát som vždy vzdialil od predmetu tak, aby odfotografovaný obraz bol vždy rovnako veľký, či už to bolo bez TC, s 1.5x alebo 2x.

Stred obrazu

Okraj obrazu
1.2. Scéna s domami
Kvôli porovnateľnosti výsledkov som musel meniť polohu, čo má za následok zmenu perspektívy.

Blízko k okraju obrazu
2. Test so zoom objektívom Sigma APO 100-300/4 EX IF
Podobný test ako makro test s Tamronom 90/2.8. Fotografované vždy z rôznej vzdialenosti pre zachovanie rovnakej veľkosti obrazu.

Zoom na 300mm, blízko spodného okraja, objektív zaclonený na clonu kde je najkvalitnejší
3. Spájanie konvertorov
Iste vás už napadlo skúsiť spojiť dva telekonvertory, kvalita obrazu poriadne klesne, avsak na natacanie videa by mohla stacit, kedze rozlisenie je podstatne mensie ako pri fotografii.
Skusil som natocit pohyb mesiaca s objektivom Takumar 6x7 400/4 na clone f11 a oboma telekonvertormi Kenko:
http://www.vimeo.com/10549401
Kvalita je vyborna, relativne ohnisko je priblizne 1800mm, mozno este o nieco viac. Pri tomto zvacseni sa uz poriadne prejavuju atmosfericke poruchy.
Predbežný záver
Telekonvertory zhoršujú obraz, z pokusov ktoré som robil, vyplynuli tieto poznatky:
- čím kvalitnejší objektív, tým je výsledná kvalita s použitím telekonvertora lepšia, vidno to pri pokusoch s Tamronom 90, kde je akceptovateľná kvalita aj pri 2x TC
- na otvorenej clone je 1.5x TC ešte ok, s 2x TC je už horšie, snáď ešte s pevným sklom
- na clone na ktorej je objektív najkvalitnejší, je spravidla najkvalitnejší aj s použitím telekonvertora, pri 2x telekonvertore a zoom objektíve je to ešte o pol kroku viac
-telekonvertor ovplyvní bokeh - na to ešte urobím test
-telekonvertor zhoršuje chromatickú aberáciu, 2x TC viac než 1.5x
zatvorená clona pomôže
-najlepšie je kúpiť 1.5x TC a používať ho s pevným sklom, prípadne kvalitným zoomom
-2x TC len s výborným pevným sklom
Ospravedlnujem sa, na recenzii pracujem, moderatori prosim nemazte to.
Dokoncim to zanedlho.
Diky