Voigtländer Ultragon 19-35mm 1:3,5-4,5 VMV
Napsal: 28 zář 2010, 00:05
Název objektivu: Voigtländer Ultragon 19-35mm 1:3,5-4,5 VMV
Průměr předního závitu: 77mm
Minimální a maximální možná clona: f/3.5 (4.5) ~ f/22 (32)
Materiál těla objektivu: Plasty, bajonet kovový
Bajonet: KAF
Prachotěsnost a voděodolnost: není
Clonový kroužek: Má
Když jsem začínal s Pentaxem, měl jsem původně v plánu brzy pořídit nějaký lepší široký záklaďák. Zvažoval jsem různé alternativy. Nakonec jsem s DA18-55 zůstal dokud mě nepohltila pevná ohniska.
Nedávno jsem narazil na tenhle objektiv a napadlo mě ho ozkoušet a zase poslat dál. Při zkoušení jsem použil seťák první generace jako referenční.
Konstrukce objektivu
Plasťák chtělo by se říct, ale ve skutečnosti skoro v ničem nezaostává za novějšími zoomy řady FA jako byly FA20-35mm f4 nebo FA28-80 f3,5-5,6. Filtrová příruba se při ostření otáčí a také se předek při zaostření nablízko mírně vysouvá. Objektiv je nejkratší na 24mm ale na obou extrémních koncích není o moc delší. Překvapivě a nečekaně je tak malá DA18-55 vlastně na většinu nastavení delší. Velký průměr filtru ale působí na fotografované dojmem velkého profesionálního objektivu, což umocňuje červený „L“ proužek.
Ostří mi přesně a rychle – tedy mám v tomhle ohledu v polici i lepší borce, ale oproti DA18-55 je tu jisté zlepšení.
S tělem normálně komunikuje jako každý FA objektiv, všechny údaje jsou v EXIF. Jen místo názvu objektivu je tajemné [4 32 0].
Optika
Opravdu příjemné překvapení. Pod ohyzdnou slupkou se skrývá docela slušná optika, která seťák DA18-55 spolehlivě zahanbí. Při trochu teplejším podání barev má značně menší aberace, na digitálu praticky nevinětuje a je spíš ostřejší než že ne. Na druhou stranu je trochu méně světelný a v protisvětle mívá trochu větší potíže s kontrastem.
Taky 19mm je o dost užších než 18mm, o delším konci ani nemluvě. Seťák zaostří hezky na blízko, zatímco s tímhle širokáčem to moc nejde (až od cca půl metru).
K čemu je dobrý?
Relativně moderní objektiv, novinka stvořená pro naše století, jako kdyby patřil do toho minulého. Na film je určitě bezva (nějaký jím proženu), ale na digitálu to prostě za víc než za ty ~2000Kč za které se běžně prodává, nestojí. Není tak praktický jako seťák, aby každému stál nenáročnému uživateli za výměnu a vážnější zájemci raději připlatí za osvědčený DA16-45 nebo Tamron 17-50. Tenhle objektiv má sice menší aberace než jmenované, ale nejnovější digi těla je stejně už opravují automaticky...
Ostatní, původně mnohem dražší ultraširoké zoomy pro film navíc také dramaticky ztratily na ceně a mnoho nostalgiků kteří na film hodně a aktivně fotí stejně preferuje pevná ohniska.
Následuje pár srovnání při úplně otevřených clonách. Přicloněné objektivy kreslí samozřejmě oba líp, ale srovnání dopadá podobně. Je o výřezy 1:1 z K10D.
Nakonec ještě několik ilustračních snímků v plném rozlišení, pouze s mírnými úpravami:
PS: Objektiv už je zamluvený, takže zájemce o koupi budu muset odmítnout.
Průměr předního závitu: 77mm
Minimální a maximální možná clona: f/3.5 (4.5) ~ f/22 (32)
Materiál těla objektivu: Plasty, bajonet kovový
Bajonet: KAF
Prachotěsnost a voděodolnost: není
Clonový kroužek: Má
Když jsem začínal s Pentaxem, měl jsem původně v plánu brzy pořídit nějaký lepší široký záklaďák. Zvažoval jsem různé alternativy. Nakonec jsem s DA18-55 zůstal dokud mě nepohltila pevná ohniska.
Nedávno jsem narazil na tenhle objektiv a napadlo mě ho ozkoušet a zase poslat dál. Při zkoušení jsem použil seťák první generace jako referenční.
Konstrukce objektivu
Plasťák chtělo by se říct, ale ve skutečnosti skoro v ničem nezaostává za novějšími zoomy řady FA jako byly FA20-35mm f4 nebo FA28-80 f3,5-5,6. Filtrová příruba se při ostření otáčí a také se předek při zaostření nablízko mírně vysouvá. Objektiv je nejkratší na 24mm ale na obou extrémních koncích není o moc delší. Překvapivě a nečekaně je tak malá DA18-55 vlastně na většinu nastavení delší. Velký průměr filtru ale působí na fotografované dojmem velkého profesionálního objektivu, což umocňuje červený „L“ proužek.
Ostří mi přesně a rychle – tedy mám v tomhle ohledu v polici i lepší borce, ale oproti DA18-55 je tu jisté zlepšení.
S tělem normálně komunikuje jako každý FA objektiv, všechny údaje jsou v EXIF. Jen místo názvu objektivu je tajemné [4 32 0].
Optika
Opravdu příjemné překvapení. Pod ohyzdnou slupkou se skrývá docela slušná optika, která seťák DA18-55 spolehlivě zahanbí. Při trochu teplejším podání barev má značně menší aberace, na digitálu praticky nevinětuje a je spíš ostřejší než že ne. Na druhou stranu je trochu méně světelný a v protisvětle mívá trochu větší potíže s kontrastem.
Taky 19mm je o dost užších než 18mm, o delším konci ani nemluvě. Seťák zaostří hezky na blízko, zatímco s tímhle širokáčem to moc nejde (až od cca půl metru).
K čemu je dobrý?
Relativně moderní objektiv, novinka stvořená pro naše století, jako kdyby patřil do toho minulého. Na film je určitě bezva (nějaký jím proženu), ale na digitálu to prostě za víc než za ty ~2000Kč za které se běžně prodává, nestojí. Není tak praktický jako seťák, aby každému stál nenáročnému uživateli za výměnu a vážnější zájemci raději připlatí za osvědčený DA16-45 nebo Tamron 17-50. Tenhle objektiv má sice menší aberace než jmenované, ale nejnovější digi těla je stejně už opravují automaticky...
Ostatní, původně mnohem dražší ultraširoké zoomy pro film navíc také dramaticky ztratily na ceně a mnoho nostalgiků kteří na film hodně a aktivně fotí stejně preferuje pevná ohniska.
Následuje pár srovnání při úplně otevřených clonách. Přicloněné objektivy kreslí samozřejmě oba líp, ale srovnání dopadá podobně. Je o výřezy 1:1 z K10D.
Nakonec ještě několik ilustračních snímků v plném rozlišení, pouze s mírnými úpravami:
PS: Objektiv už je zamluvený, takže zájemce o koupi budu muset odmítnout.