smc PENTAX DA* 16-50mm F2.8 ED AL [IF] SDM
Napsal: 29 bře 2010, 08:28
smc PENTAX DA* 16-50mm F2.8 ED AL [IF] SDM
Parametry
Název objektivu: smc PENTAX DA* 16-50mm F2.8 ED AL [IF] SDM
Výrobce: Pentax
Použití pro fotoaparáty: APS-C DSLR Pentax
Bajonet: Pentax KAF2
Ohnisková vzdálenost: 16 – 50 mm
Zorný úhel: 83° - 31,5°
Rozsah zaostření: 0,3 m až nekonečno
Poměr zvětšení: 0.21x
Makro: ne
Clona: f 2,8 – 22
Počet lamel clony: 9
Clonový kroužek: ne
Uspořádání čoček: 15 čoček ve 12 skupinách
Systém pohonu ostření: SDM
Ruční zaostřování: quick-shift-focus, přepínač M/A
Materiál těla objektivu: kombinace kovu a gumy
Utěsnění: prachu a voděodolnost
Průměr předního závitu: 77mm
Sluneční clona: plastová, bajonetová
Rozměry (D x Š) : 98,5 x 84 mm
Hmotnost (bez sluneční clony/se sluneční clonou): 565/600 g
Úvod
Řada z vás možná tento objektiv také používá a tak je docela s podivem, že uživatelskou recenzi tohoto objektivu tady ještě nemáme. Prosím tedy ostatní majitele tohoto objektivu, aby mne opravili a případně přidali i svoje postřehy.
Já jsem si ho pořizoval v kitu při koupi K20D. Byl bych rád koupil v kitu i s 50-135/2,8, bohužel tehdy nebyly peníze. 50-135/2,8 jsem koupil až po roce a půl a jeho recenze je zde: modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=37494#37494
Na netu najdete řadu recenzí (např. http://www.photozone.de/pentax/405-pentax_1650_28 , http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 080/cat/46 , http://www.photodo.com/product_1179.html) takže exaktní hodnocení a grafy najdete snadno a nebudu se tím zabývat, spíše se pokusím popsat moje dojmy a zkušenosti a na závěr i porovnat s kolegou 50-135/2,8.
Mechanické zpracování
Tak jak odpovídá řadě objektivů DA* je konstrukce robustní, tělo má černou povrchovou úpravu. Celý objektiv je utěsněný a tedy prachu a voděodolný.
Sluneční clona je poměrně velká a vykrojená s bajonetovým nasazováním. V dolní části je vybavena odnímatelnou krytkou pro otevření přístupu k ovládání otočných filtrů.
Ostřící i zoom kroužek jsou pogumované (nebo z gumy), příjemné na dotek. Jen mi trochu vadí, že zoom kroužek je blízko bajonetu, tedy blízko těla fotoaparátu a je poměrně úzký. Při ovládání si musí člověk zvyknout, že bude plynulému pohybu ruky překážet vysunutý „nos“ těla s pentahranolem. Když byl objektiv nový, kladl zoom kroužek zhruba uprostřed dráhy mírně větší odpor (dráha posunu čoček zřejmě není plynulá), po nějaké době se to ale srovnalo. Změna z 16 mm na 50 mm je zhruba 90° pootočení zoom kroužku. Při zoomování se objektiv vysouvá a při maximálním ohnisku 50 mm je vidět, že je vysouvající se člen složen ze dvou do sebe vložených válců.
Ruční ostření má bezproblémový, hladký chod, přeostření z minimální na maximální vzdálenost je cca 60°. Jak psal URAY v testu DA* 300, při ručním ostření není žádný doraz v krajních polohách, jen se vnitřní mechanismus ostření zastaví a kroužkem je možné dál otáčet s mírným odporem. Objektiv je vybaven systémem quick-shift-focus, který umožňuje i při zapnutém AF ručně přeostřit/doostřit. Ostřící prstenec se při AF ostření neotáčí, neotáčí se ani přední čočka ani přední člen se závitem pro filtry. Objektiv má vnitřní ostření (IF) takže ostřením nemění délku.
Bajonet KAF má na čelní straně gumový kroužek, který zajišťuje těsnění mezi objektivem a tělem. Utěsnění asi funguje dobře, za rok a půl používání jen tohoto objektivu jsem uvnitř něho žádný prach a další nečistoty nezpozoroval.
Optická kvalita
Objektiv používá čočky z ED skla odpovídající kategorii DA* objektivů. Navíc při tomto rozsahu ohnisek je vybaven asférickým optickým členem. Čočky jsou pokryty SMC vrstvami. Přední čočka je mimo SMC vrstev ještě opatřena ochrannou SP vrstvou, která je optimalizovaná na odpuzování prachu, vody a mastnoty. Bokeh a „hvězdičky“ světelných zdrojů jsou díky devíti lamelám clony velmi efektní a mně osobně se líbí (záleží samozřejmě na vkusu, ne každý se mnou bude souhlasit).
Ostrost je od clony cca 4 vyrovnaná, na „plnou díru“ kreslí mírně měkce. Po seřízení FF/BF – na K20D +4 – jsem s ostrostí spokojen i když oproti 50-135/2,8 je v ostrosti mírně horší.
V protisvětle je objektiv poměrně bez problémů, nějaké to prasátko občas hodí, ale dá se s tím žít. Na nejkratším ohnisku při nízké cloně je objektiv náchylný k chromatické aberaci (vlevo dole).
Přenos kontrastu a barev je na dobré úrovni, pro mne jako amatéra je plně vyhovující.
Při focení s interním bleskem je třeba pamatovat na to, že při ohnisku pod 35 mm bude na fotce vidět stín horní části objektivu a to i při sundané sluneční cloně.
Ostření
Ostření zajišťuje SDM. Je tiché, za dobrých světelných podmínek i dostatečně rychlé. Za horších světelných podmínek nebo v protisvětle je občas problém – vypadá to tak, že trvá chvíli, než se objektiv rozhodne začít zaostřovat (to ale může být dáno i tělem), jakoby nevěděl, kterým směrem začít. Někdy pomůže hnout ručně zaostřovacím kroužkem a objektiv se „chytne“. Když začne ostřit, většinou zaostří dobře, stává se mi ale občas, že proostří a zkouší to znovu. Je to ale opravdu jen za špatných světelných podmínek ve špatně osvětlené místnosti. Např. v Louvre jsem problém s ostřením neměl asi nikde. Venku za normálních podmínek se tyto problémy neprojevují. Při přepnutí těla do režimu AF-C zvládne ostřit i pohybující se objekty – nesmí se ale pohybovat moc rychle.
Mimo SDM má objektiv i hřídelku takže je možné jej používat i na starších tělech nepodporujících SDM ostření.
Plusy
+ utěsnění
+ příjemný rozsah zoomu
+ sympaticky široký krátký konec
+ kvalitní konstrukce
+ minimální zaostřovací vzdálenost 30 cm
+ f2,8
+ 9 lamel clony
Mínusy
- pouze pro DSLR
- vysoká cena
- velké (a tudíž drahé) filtry
- stíní internímu blesku
- absence clonového kroužku
Ukázkové fotografie jsou na netu také ve velkém množství např. http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=12782 proto asi nemá význam, abych sem dával svoje neumělé pokusy. Spíše jsem se rozhodl udělat porovnání s 50-135/2,8 na společném ohnisku 50 mm.
Horní řada 16-50/2,8, dolní řada 50-135/2,8, clona postupně zleva 2,8 – 5,6 – 8 – 11 – 16 – 22.
Levý okraj snímku:
Střed snímku:
Porovnání s smc PENTAX DA* 50-135mm F2.8 ED [IF] SDM
Provedení: stejné – kvalitní, bytelná konstrukce
Způsob ostření: stejné – SDM + QSF, přepínač M/A
Clona: stejné – 2,8 - 22
Počet lamel clony: stejné – 9
Makro: stejné – ne
Utěsnění: stejné – prachu a voděodolné
Rychlost ostření: subjektivně 50-135 rychlejší, jak vlastní ostření tak i reakce na namáčknutí spouště
Přesnost ostření: stejné
Ostrost: subjektivně 50—135 je ostřejší
Ohnisková vzdálenost: 50 mm na 16-50 dává mírně širší záběr než 50 mm na 50-135
Parametry
Název objektivu: smc PENTAX DA* 16-50mm F2.8 ED AL [IF] SDM
Výrobce: Pentax
Použití pro fotoaparáty: APS-C DSLR Pentax
Bajonet: Pentax KAF2
Ohnisková vzdálenost: 16 – 50 mm
Zorný úhel: 83° - 31,5°
Rozsah zaostření: 0,3 m až nekonečno
Poměr zvětšení: 0.21x
Makro: ne
Clona: f 2,8 – 22
Počet lamel clony: 9
Clonový kroužek: ne
Uspořádání čoček: 15 čoček ve 12 skupinách
Systém pohonu ostření: SDM
Ruční zaostřování: quick-shift-focus, přepínač M/A
Materiál těla objektivu: kombinace kovu a gumy
Utěsnění: prachu a voděodolnost
Průměr předního závitu: 77mm
Sluneční clona: plastová, bajonetová
Rozměry (D x Š) : 98,5 x 84 mm
Hmotnost (bez sluneční clony/se sluneční clonou): 565/600 g
Úvod
Řada z vás možná tento objektiv také používá a tak je docela s podivem, že uživatelskou recenzi tohoto objektivu tady ještě nemáme. Prosím tedy ostatní majitele tohoto objektivu, aby mne opravili a případně přidali i svoje postřehy.
Já jsem si ho pořizoval v kitu při koupi K20D. Byl bych rád koupil v kitu i s 50-135/2,8, bohužel tehdy nebyly peníze. 50-135/2,8 jsem koupil až po roce a půl a jeho recenze je zde: modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=37494#37494
Na netu najdete řadu recenzí (např. http://www.photozone.de/pentax/405-pentax_1650_28 , http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 080/cat/46 , http://www.photodo.com/product_1179.html) takže exaktní hodnocení a grafy najdete snadno a nebudu se tím zabývat, spíše se pokusím popsat moje dojmy a zkušenosti a na závěr i porovnat s kolegou 50-135/2,8.
Mechanické zpracování
Tak jak odpovídá řadě objektivů DA* je konstrukce robustní, tělo má černou povrchovou úpravu. Celý objektiv je utěsněný a tedy prachu a voděodolný.
Sluneční clona je poměrně velká a vykrojená s bajonetovým nasazováním. V dolní části je vybavena odnímatelnou krytkou pro otevření přístupu k ovládání otočných filtrů.
Ostřící i zoom kroužek jsou pogumované (nebo z gumy), příjemné na dotek. Jen mi trochu vadí, že zoom kroužek je blízko bajonetu, tedy blízko těla fotoaparátu a je poměrně úzký. Při ovládání si musí člověk zvyknout, že bude plynulému pohybu ruky překážet vysunutý „nos“ těla s pentahranolem. Když byl objektiv nový, kladl zoom kroužek zhruba uprostřed dráhy mírně větší odpor (dráha posunu čoček zřejmě není plynulá), po nějaké době se to ale srovnalo. Změna z 16 mm na 50 mm je zhruba 90° pootočení zoom kroužku. Při zoomování se objektiv vysouvá a při maximálním ohnisku 50 mm je vidět, že je vysouvající se člen složen ze dvou do sebe vložených válců.
Ruční ostření má bezproblémový, hladký chod, přeostření z minimální na maximální vzdálenost je cca 60°. Jak psal URAY v testu DA* 300, při ručním ostření není žádný doraz v krajních polohách, jen se vnitřní mechanismus ostření zastaví a kroužkem je možné dál otáčet s mírným odporem. Objektiv je vybaven systémem quick-shift-focus, který umožňuje i při zapnutém AF ručně přeostřit/doostřit. Ostřící prstenec se při AF ostření neotáčí, neotáčí se ani přední čočka ani přední člen se závitem pro filtry. Objektiv má vnitřní ostření (IF) takže ostřením nemění délku.
Bajonet KAF má na čelní straně gumový kroužek, který zajišťuje těsnění mezi objektivem a tělem. Utěsnění asi funguje dobře, za rok a půl používání jen tohoto objektivu jsem uvnitř něho žádný prach a další nečistoty nezpozoroval.
Optická kvalita
Objektiv používá čočky z ED skla odpovídající kategorii DA* objektivů. Navíc při tomto rozsahu ohnisek je vybaven asférickým optickým členem. Čočky jsou pokryty SMC vrstvami. Přední čočka je mimo SMC vrstev ještě opatřena ochrannou SP vrstvou, která je optimalizovaná na odpuzování prachu, vody a mastnoty. Bokeh a „hvězdičky“ světelných zdrojů jsou díky devíti lamelám clony velmi efektní a mně osobně se líbí (záleží samozřejmě na vkusu, ne každý se mnou bude souhlasit).
Ostrost je od clony cca 4 vyrovnaná, na „plnou díru“ kreslí mírně měkce. Po seřízení FF/BF – na K20D +4 – jsem s ostrostí spokojen i když oproti 50-135/2,8 je v ostrosti mírně horší.
V protisvětle je objektiv poměrně bez problémů, nějaké to prasátko občas hodí, ale dá se s tím žít. Na nejkratším ohnisku při nízké cloně je objektiv náchylný k chromatické aberaci (vlevo dole).
Přenos kontrastu a barev je na dobré úrovni, pro mne jako amatéra je plně vyhovující.
Při focení s interním bleskem je třeba pamatovat na to, že při ohnisku pod 35 mm bude na fotce vidět stín horní části objektivu a to i při sundané sluneční cloně.
Ostření
Ostření zajišťuje SDM. Je tiché, za dobrých světelných podmínek i dostatečně rychlé. Za horších světelných podmínek nebo v protisvětle je občas problém – vypadá to tak, že trvá chvíli, než se objektiv rozhodne začít zaostřovat (to ale může být dáno i tělem), jakoby nevěděl, kterým směrem začít. Někdy pomůže hnout ručně zaostřovacím kroužkem a objektiv se „chytne“. Když začne ostřit, většinou zaostří dobře, stává se mi ale občas, že proostří a zkouší to znovu. Je to ale opravdu jen za špatných světelných podmínek ve špatně osvětlené místnosti. Např. v Louvre jsem problém s ostřením neměl asi nikde. Venku za normálních podmínek se tyto problémy neprojevují. Při přepnutí těla do režimu AF-C zvládne ostřit i pohybující se objekty – nesmí se ale pohybovat moc rychle.
Mimo SDM má objektiv i hřídelku takže je možné jej používat i na starších tělech nepodporujících SDM ostření.
Plusy
+ utěsnění
+ příjemný rozsah zoomu
+ sympaticky široký krátký konec
+ kvalitní konstrukce
+ minimální zaostřovací vzdálenost 30 cm
+ f2,8
+ 9 lamel clony
Mínusy
- pouze pro DSLR
- vysoká cena
- velké (a tudíž drahé) filtry
- stíní internímu blesku
- absence clonového kroužku
Ukázkové fotografie jsou na netu také ve velkém množství např. http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=12782 proto asi nemá význam, abych sem dával svoje neumělé pokusy. Spíše jsem se rozhodl udělat porovnání s 50-135/2,8 na společném ohnisku 50 mm.
Horní řada 16-50/2,8, dolní řada 50-135/2,8, clona postupně zleva 2,8 – 5,6 – 8 – 11 – 16 – 22.
Levý okraj snímku:
Střed snímku:
Porovnání s smc PENTAX DA* 50-135mm F2.8 ED [IF] SDM
Provedení: stejné – kvalitní, bytelná konstrukce
Způsob ostření: stejné – SDM + QSF, přepínač M/A
Clona: stejné – 2,8 - 22
Počet lamel clony: stejné – 9
Makro: stejné – ne
Utěsnění: stejné – prachu a voděodolné
Rychlost ostření: subjektivně 50-135 rychlejší, jak vlastní ostření tak i reakce na namáčknutí spouště
Přesnost ostření: stejné
Ostrost: subjektivně 50—135 je ostřejší
Ohnisková vzdálenost: 50 mm na 16-50 dává mírně širší záběr než 50 mm na 50-135