Průměr předního závitu: 49mm
Minimální a maximální možná clona: f2,4-f22
Materiál těla objektivu: slitina hliníku
Bajonet: KAF
Vestavěná sluneční clona A/N: N
Prachotěsnost a voděodolnost A/N: N
Vhodné pro digitální a analogové fotoaparáty: Ano
Clonový kroužek A/N: Ne
Měl jsem delší dobu zapůjčený k testování objektiv DA70 Limited. Ve zkratce jde o velmi zvláštní krátký teleobjektiv, u kterého byly zjevně při návrhu dány priority na malé rozměry a vysoký přenos kontrastu - což nebývá až tak obvyklé, protože většinou bývá upřednostňována světelnost bez ohledu na rozměry.
Konstrukce
Tady bych mohl udělat velký copy&paste z jakékoli recenze na DA limited. Sluneční clona je opět šroubovací, navíc teleskopická. Na sluneční clonu se nasazuje pevná převlečná krytka, v principu podobná těm u DA15, FA43 nebo DA10-17.
Pochybuji, že clonu bude někdo v praxi opravdu využívat. Daleko praktičtější je podle mého názoru celý ten šroubovací kus i s krytkou schovat do skříně a používat obyčejnou krytku plastikovou.
Praxe
Jde o ten typ objektivu, který mám rád - fotograf nemusí přemýšlet na které cloně je nejostřejší a na které naopak zlobí. Ostrost je pro účely fotografií do velikosti A3 dobrá na jakékoli cloně a laterální aberace nebo jiné rušivé efekty jsou zanedbatelné.
Fotit s ním lze bez obav všechno, pokud uznáte pro daný motiv za vhodnou ohniskovou vzdálenost 70mm. Při běžném použití je hodně omezující nejmenší zaostřitelná vdálenost 0.7m. Při pokusech s mezikroužky jsem došel k závěru, že není omezená kvůli tomu, že by objektiv při zaostření na menší vzdálenost projevoval nějaké vady. Jde spíš o kompromis daný požadavkem na malé rozměry.
Na K10D jsem měl potíže s přesností ostření, ale to bude asi spíše vlastnost těla.
Kompatibilita s příslušenstvím
Oproti jiným dostupným portrétním objektivům je s DA70 bezproblémová spolupráce s kruhovým bleskem. Na objektivy s filtrovým průměrem 72 a víc je potíž kruhový blesk vůbec upevnit, nehledě na potíže s vinětací. A přitom je to příslušenství pro portrét víc než vhodné.
Zkoušel jsem také použít 25mm mezikroužek a AF 1,7x telekonvertor. Obojí spolupracovalo bez potíží. S použitím mezikoružku dostanete "skoro makro" s poměrem zobrazení skoro 1:2 (oproti 1:8 bez něj) a nebo teleobjektiv 120mm f4.
Žádný zázrak co do praktičnosti použití, ale na druhou stranu stále bez markantních obrazových vad.
Reverzovat rozumně nejde.
Obrazová kvalita
Nechci hledat vady v ostrosti někde v rohu při extrémním nastavení, protože o to vůbec nejde.
Zaměřil jsem se na bokeh a jeho srovnání s jinými podobnými objektivy, které by se daly použít na portrét.
Podívejte se na 1:1 výřezy z fotky holého křoví (použitý foťák K-7). Křoví mi připadá jako obecně problematické pozadí pro focení a přitom je na portrétech v plenéru dost časté.

90mm Tamron je výborný na makro, ale na portrét IMHO nouzovka. Sigmu 70mm macro jsem bohužel pro srovnání nesehnal. DA* 50-135 není až tak málo ostrý, jak se může zdát z výřezů, větvičky mojí chybou nebyly až tak docela v rovině ostrosti. SDM ostření je ale pro postrét a přesné zaostření dost velká výhoda.
U následujícího obrázku jsem rezignoval na výřezy 1:1, je to skoro třetina celé fotky, zmenšená. Z výřezů 1:1 nebylo nic vidět, jen to, že oba objektivy jsou ostré jak ten ostříž. Takhle vidíte trochu víc co do bokeh, podání barev a podobně. Nějaké další výřezy na přání přidám.

Výsledek je nejednoznačný. 9 lamel clony Pentaxu sice poráží pouhých 6 na Pancolaru, ale světla v pozadí jsou jakoby orámovaná a nikoli hezky do ztracena rozplizlá jako na Pancolaru.
Oba objektivy tu byly téměř na hranici svých možností co do zaostřitelné vzdálenosti (Pancolar má 0,83m). Východoněmeckému objektivu to nijak nevadilo, ale DA limited už při tak krátké vzdálenosti ztrácí prakticky f2,4 clonu. EXIF ji sice hlásí, ale expozice je stejná jako při f2,8 a taktéž hloubka ostrosti.
Původně jsem si zahrával s myšlenkou hodit jen srovnání na clony f1,8 - f4, ale pak jsem si všiml náznaků "hvězdiček" které se DA limited snaží dělat z ostrých světel a nechal jsem ve srovnání obrázky až do f11.