smc PENTAX-DA 1:4 15mm ED AL Limited
Napsal: 02 pro 2009, 23:06
Názov objektívu: smc PENTAX-DA 1:4 15mm ED AL Limited
Priemer predného závitu: 49mm
Autofokus: áno, mechanický prenos z tela
Krytka: kovová so závitom
Rozsah clôn: f4 - f22 , znázornená hĺbka ostrosti
Počet clonových lamiel: 7
Optická konštrukcia: 8 členov / 6 skupín
Min. vzdialenosť zaostrenia: 0,18m
Uhol záberu: 86 stupňov
Materiál tela: zliatina hliníku
Vstavaná slnečná clona: áno, výsuvná, polstrovaná čiernym zamatom
Prachotesnosť a vodeodolnosť: nie
Vhodné pre: Pentax DSLR, na filmovom tele čierne rohy
Clonový krúžok: nie
Rozmery: 63x40mm
Váha: 212g
Puzdro: súčasť dodávky, koženkové
Cena: 535 $, Adorama
Doplňující obrázky:
3D Nápis
Hĺbka ostrosti
Poskladaný vo Vietname
Polstrovaná krytka
Polstrovaná slnečná clona
A ako je to s filtrami?
Vstavaná slnečná clona môže robiť problémy, to sa dalo čakať.
Skúšal som hľadať filter Hoya HD polarizer 49mm ale nepodarilo sa mi a nakoniec som zistil,
že sa naozaj nevyrába:
http://www.hoyafilter.com/products/hoya/HD-01.html
Will be available in UV and Circular Polarizers in standard sizes from 52mm ~ 82mm in May, 2008.
49 mm sa vyrábajú len Standard, HMC a S-HMC:
http://www.hoyafilter.com/products/hoya/gf-04.html
Na stránkach Pentaxforums.com som sa dočítal, že Kenko Zéta CPL je veľmi podobný, ak dokonca nie rebrandovaný filter Hoya HD CPL. Kúpil som ho za cca 60 dolárov a musím povedať, že som maximálne spokojný. Je to vynikajúci filter, odolný poškrabaniu, s výborným prenosom kontrastu a dokonca je fajn v portisvetle, dávam ho dole len pri priamych záberoch do slnka.
Kenko Zéta CPL:
Po nasadení filtra sa slnečná clona dá bez problémov vysunúť:
Zasunutá slnečná clona:
S krytkou:
Nasadenie redukčného krúžku Cokin - bez filtra nemožné, blokuje ho slnečná clona:
S nasadeným polarizákom sa už redukcia Cokin dá nasadiť:
Z toho vyplýva, že keby niekto predsa chcel používať prechoďáky s 15/4 Limited, tak v tom prípade by
sa oplatilo zohnať prázdnu 49mm obrúčku s predným závitom, prípadne kúpiť nejaký lacný čínsky UV filter a sklo vybrať.
Konštrukcia:
Konštrukcia objektívu je na vysokej úrovni, pripomína staré časy kvalitných celokovových objektívov. Ručné ostrenie funguje veľmi jemne a plynule. Prstenec ma frézované drážky. Použitý materiál je zliatina hliníku. Prekvapila ma krytka, ktorá je tiež kovová a na objektív sa upevňuje pomocou závitu. Z vnútornej strany je potiahnutá čiernym zamatom, rovnako ako vstavaná výsuvná slnečná clona, takisto kovová.
Na vrchnej strane je veľmi pekne vyfrézovaný 3D nápis Pentax 15.
Optika:
Na tak široký objektív ma prekvapil malý rozmer prednej šošovky, čo sa zrejme prejavilo na slabšej ostrosti na okrajoch na otvorenej clone.
Objektív trpí relatívne veľkou chromatickou aberáciou, ktorá sa však dá veľmi dobre korigovať v RAW konvertore.
Ostrosť je už ďalej po zaclonení skvelá, určitá aberácia na okrajoch ostáva. Vpodstate sa stotožňujem s recenziou na photozone.de, akurát tá abeácia na otvorenej clone sa mi zdá horšia, než na ich testoch.
Clona má 7 lamiel čo znamená, že v svetelné zdroje majú krásne 14-cípe hviezdičky. Chovanie v protisvetle je excelentné, čo budete vidieť na testovacích záberoch.
Relatívny prepočet ohniska na kinofilm je 22,5 mm.
Autofokus:
Autofokus funguje mechanicky prevodom z tela a je dosť hlučný. Pri dostatku svetla a kontrastu je na K-7 dosť rýchly. Pri zapnutom AF na tele možno kedykoľvek pohybovať ostriacim prstencom (quick shift focusing system).
V praxi:
Objektív som sa rozhodol kúpiť práve kvôli slušnému správaniu v protisvetle, aké sa len tak nevidí. Moje rozhodovanie ovplyvnilo aj 7 lamiel.
Ostrosť:
Výrezy z ľavého horného rohu
Objektív som testoval v lese na statíve spolu so Sigmou 10-20/4-5.6 EX DC. Pentax 15/4 Limited je na f4 (resp. f4.5 - lebo takú clonu ma otvorená Sigma na 15mm ohnisku) trochu menej ostrý ako Sigma. Avšak od f8 už jasne víťazí Pentax! Sigma ma prekvapila, musí to byť podarený kus, keď sa tak dobre správa v tomto súboji.
V strede obrazu je ostrejší Pentax, hlavne od f8 jasne víťazí.
Tu nafotil ešte porovnanie Martin Kurka, 15/4 vs Tamron 10-24 na clonách kde objektívy najlepšie kreslia:
stred obrazu:
roh:
15/4 jasne víťazí, avšak Tamron 10-24 nieje tak špatný
Chromatická aberácia:
Pentax 15/4 Limited trpí chromatickou aberáciou, ktorá sa však dá veľmi efektívne odstránit pri konverzii z RAWu. Sigma je kupodivu o niečo lepšia.
Protisvetlo:
Objektív sa správa excelentne a kreslí krásnu 14-cípu hviezdičku
Pre porovnanie Sigma 10-20/4-5.6 EX DC, 6 lamiel, nie veľmi pekná hviezdička, slušné správanie v protisvetle
Predbežný záver a hodnotenie
Zo skúseností, ktoré s týmto objektívom zatiaľ mám, by som vyvodil tento záver.
Objektív je vynikajúci v protisvetle, to bol hlavný dôvod prečo som ho kúpil. Kreslí krásne 14-cípe hviezdičky, čím väčšia clona, tým je hviezdička výraznejšia.
Ďalej je veľmi malý a ľahký, kvalitne spracovaný. Dvojica K-7 a 15/4 Limited, to môžu Canikonisti len závidieť. Malé, spratné a vysoký výkon.
Čo sa týka ostrosti, na f4 sú okraje slabšie, ale na f8 a f11 je ostrosť skvelá a myslím že ťažko sa nájde širkoký objektív, ktorý sa mohol s 15/4 Limited zrovnávať.
Pre porovnanie odkazy na grafy MTF z photozone.de:
optická kvalita: 3,5 hviezdičky
optická kvalita: 3 hviezdičky
optická kvalita: 3 hviezdičky
Chromatická aberácia sa môže zdať problém, no našťastie pri fotení do RAWu sa dá veľmi efektívne potlačiť v konvertore nastavením optimálnych hodnôt, zhruba -30,+30.
SMC vs HD:
Zaoblené lamely sú proti-krajinárskym opatrením:
SMC Verzia
HD Verzia
Odlesky pri fotografovaní svetelných zrojov
Keď som kupoval smc 15/4 Limited, mal som zrkadlovku Pentax K-7. Hviezdičky do slnka boli dokonalé, bol som uchvátený. Generáciu K-5 som preskočil a moje ďaľšie telo bol Pentax K-3. Ďalej som používal 15/4 s ním, avšak všimol som si, že okolo slnka vznikajú nepekné (často fialové) odlesky. Dokonca ma tu niekto z fóra upozornil na nepekné fialové odlesky okolo nočných lámp v mestách.
Dnes som konečne skúsil urobiť test, Pentax K-7 vs Pentax K-3 s nasadeným smc 15/4 Limited, fotografie fotené z toho istého miesta s rovnakým nastavením. A tu sú výsledky:
Moja teória je taká, že ten škaredý fialový odlesk, ktorý sa možno dá nazvať kóma (neviem to isto) vzniká na snímačoch Sony (Pentax K-5 / K-5 II, K-3 / K-3 II), avšak na snímačoch Samsung sa neprejaví.
Na fotkách z Pentaxforums vidno tie fialové odlesky aj na nočných záberoch. Toto ešte otestujem, som zvedavý, či t bude robiť aj na Pentaxe K-7.
Konečne priame porovnanie - Pentax K-7 vs Pentax K-3, objektív smc Pentax 15/4 limited, clona f8, fotené hneď po sebe teda takmer v rovnakom čase:
všimnite si ohyzdný odlesk na fotke z Pentaxu K-3 vpravo hore, moja teória sa 100% potvrdila, odlesk ktorý vzniká pri fotení do slnka NIEJE VLASTNOSŤOU objektívu, ale je to nepekná vlastnosť zapríčinená zfušovanými antireflexnými vrstvami ktoré firma SONY dáva na svoje senzory. Aká škoda že Samsung nepokračoval vo vývoji na svoju dobu skvelých čipov ((
Rovnako škaredé svinstvo mám aj na Sony A6000 a to ešte nechcite vidieť aké svinstvo robia FF čipy od Sony v bezzrkadlovkách Sony.