Pentax 67 - recenzia
Moderátor: Moderátoři
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Pentax 67 - recenzia
Pentax 67
1. Predhovor
V dnešnej digitálnej dobe už málokto fotí na kinofilm a už vôbec nie na stredoformát na zvitkový film, prípadne veľkoformát. Napriek tomu som sa rozhodol napísať túto recenziu na tento krásny stroj od Pentaxu. Samozrejme že použiteľnosť takéhoto stroja závisí od toho, či sa preň vyrábajú filmy. Na krajinu boli vždy najlepšie diapozitívy, a to hlavne Velvia. Neviem dokedy sa budú vyrábať zvitkové Velvie 120, 220-ky sa už prestali. Kodak prestal vyrábať diapozitívne filmy úplne. Výsledky z negatívnych filmov ma nikde neuspokojovali, hlavne kvôli nepekným farbám a príliš agresívnemu zrnu, snáď možno nedávno uvedený Kodak Ektar by sa dal použiť:
Ako som vlastne prišiel k tomuto stroju? Ešte počas štúdia na vysokej škole som videl reklamu na Pentax 67 s drevenou rúčkou a zaujal ma na prvý pohľad svojím špecifickým vzhľadom. Nový však stál závratne veľké peniaze a u nás sa len ťažko vtedy dal kúpiť použitý. A keby sa aj dal, cena by bola značná. Až neskôr, keď šiel kamarát do USA, som popozeral bazáre na stránkach bhphoto a adorama a našiel som svoj vysnívaný stroj za super cenu približne 12 000 sk. Ešte tak zohnať peniaze! Mal som však šťastie a v jednej foto súťaži som vyhral digitálny kompakt vyššej triedy Nikon, ak sa dobre pamätám, bol to Nikon 5400. Hneď ma napadla myšlienka ho predať, keďže som vtedy fotografoval s Pentaxom PZ-1p na velvie. Kompakt jednoducho nebol pre mňa vhodný prístroj a uvedomiac si, že za rok klesne jeho hodnota na polovicu, som ho predal známemu za rovnakú sumu, za akú som mohol mať z Adoramy Pentax 67 spolu s Takumarom 105/2.4 . Naopak hodnota Pentaxu 67 sa vpodstate nemení a jeho cena na Adorame sa stále pohybuje na úrovni 300 dolárov, spolu s hranolom so zabudovaným expozimetrom (bez objektívu). Dnes by ten kompakt bol len kopa šrotu a Pentax 67 slúži stále ako nový. Postupne som dokúpil objektívy SMC Pentax 67 45/4, SMC Takumar 6x7 200/4 , SMC Takumar 6x7 300/4 a SMC Takumar 6x7 400/4.
Prečo formát 6x7?
Formát 6x7 je tzv. ideálny formát. Skutočne, je to tak. Teraz po rokoch fotenia sa mi to potvrdilo. Filmové políčko 6x7 má presne 55x70mm. Je to veľmi blízko štvorcu, ale stále to ešte nieje štvorec. Nieje žiaden problém ho orezať na štvorec, ak je to potrebné, rovnako ako orezať zvrchu alebo zdola na širší formát. V poslednej dobe pracujem na veľkej knihe "Hriňovské Lazy".
Aký formát zvoliť, to je prvotná otázka, na ktorú je ťažká odpoveď. Fotografujem veľa na Pentax K-7, pretože Hriňovské lazy vyžadujú veľmi dlhé ohnisko. Fotografie sú na ležato, ale aj na výšku. Keď zvolíte formát knihy na výšku, máte problém s umiestnením fotografií fotených na šírku, a opačne.
Ideálny formát knihy je štvorec!
Takto nieje problém, foto na ležato a popis dole, foto na výšku a popis vedľa, z fotografií netreba rezať.
A úplne najlepší formát pre fotoaparát je 6x7.
2. Modely
Pentax 67 sa vyrábal vo viacerých verziách. Prvý bol Pentax 6x7 bez sklopenia zrkadla uvedený v roku 1969. V roku 1976 nasledovala verzia 6x7 s predsklopením. V roku 1989 nasledoval Pentax 67, ktorý vlastním. Tento model je viac menej podobný starej 6x7 čke. Neviem s istotou povedať či všetky 67 maju predsklopenie, pravdebodobne áno. A nakoniec v roku 1998 kompletne prepracovaná verzia 67 II s vylepšeným systémom merania expozície a dlhšími expozičnými časmi až do 30 sekúnd. Pentax 6x7 a 67 má len 1 sekundu, dlhší čas sa dá dosiahnuť jedine B-čkom s aretačnou spúšťou. Veľkou výhodou 67II je, že má zabudovaný časovač, takže netreba stále so sebou nosiť drôtenú spúšť. Pár krát sa mi stalo že som si ju zabudol a bohužiaľ, väčšina snímkov s P67 bola pohybovo neostrá.
Tabuľka č.1 - Modely
http://www.photoethnography.com/Classic ... tax67.html
Všimnite si aká pauza bola medzi uvedením jednotlivých modelov. Rádovo desiatky rokov. Dnes sa nám o tom môže len zdať. A o kvalite výroby sa ani netreba baviť, všetky tieto stroje boli vyrábané priamo v Japonsku. Pentax 67 II si stále drží vysokú cenu a predsa len dizajn 67-čky sa mi páči viac, dvojka je už moc moderná a ani drevená rúčka čo sa s ňou predáva už nieje tak krásne prispôsobená prstom. Problém mi nerobia ani dlhšie časy ako 1 sekunda. Preto si ho ponechám.
Pentax 6x7 1969-1988:
Spoznáte ho predovšetkým podľa nápisu 6x7 na tele
Pentax 67 1989-1997:
Na tomto modely je na tele nápis 67
Pentax 67II 1998-2006
Tu je kompletne zmenený design
Hľadáčik je na Pentaxe 67 krásne veľký ako výkladná skriňa, keď som fotil na Podšípe a náhodní okoloidúci ma poprosili aby som ich odfotil na ich zrkadlovku, pri pohľade do toho hľadáčika som sa preľakol že čo je to za čierna diera kam sa to dívam (tuším to bol nejaký low-endový Najkan).
Matnica Pentaxu 67:
3. Zakladanie filmu
Pri zakladaní filmu treba dať pozor, pretože môžete prísť o cenný prvý záber. Ešte pred vložením filmu treba skontolovať, či je nastavená správna dĺžka filmu – 120 alebo 220, na tele zboku, takisto po otvorení krytu treba pozrieťaj prítlačný plech, či je správne nastavený. Potom treba odistiť poistky, vložiť cievku s filmom na ľavej strane (na druhej strane musíte mať prázdnu). Prvú poistku, tam kde je film zaistiť, až keď cievka zapadne do drážky unášača. Opatrne naťahovať film, ktorého koniec vložiť do prázdnej cievky, tak aby nevypadol. Rovnakým postupom zaistiť druhú poistku a potom páčkou naťahovať film až dotiaľ, aby šípka ukazovala na 120 (prípadne 220, podľa dĺžky filmu). Potom zavrite kryt a dotočte film na nulté políčko filmu.
Pekne to vidno na tomto videu:
http://www.youtube.com/watch?v=2zEGeKvmlhw
4. Statív
Pentax 67 vyžaduje pevnejší statív než kino/APS-c fotoaparáty. A platí pravidlo, že čím dlhšie ohnisko, tým musí byť pevnejšia hlava. Ja mám Manfrotto 055 Pro B s hlavou 488-RC0. Udrží všetko až po 200mm objektív. Na 300 a 400mm objektívy nemám zatiaľ nič, čo by ich udržalo, plánujem niečo vyrobiť, viac v recenziách objektívov.
Poslednú dobu som riešil niečo ľahšie na hory s Pentaxom 67 a kúpil som túto hlavu:
http://photonet.sk/stativove-hlavy-kood ... _2561.html
Je pevnejšia ako Manfrotto 488RC0, ktorá je dosť nepodarená, má príliš dlhú osku, ktorá spája paltformu doštičky a guľu, preto sa na nej Pentax 67 dosť hojdá. Táto hlava Kood je podstatne lepšia, guľa je väčšia, spojnica kratšia.
K tomu mám nové nohy Horusbennu 747T, táto kombinácia stačí na fotenie s Pentaxom 67, pokiaľ nepotrebujete ísť so statívom vyššie ako cca 70cm. Potom je to už na hrane.
5. Fotografovanie
Po založení filmu je Pentax 67 pripravený na fotografovanie. NEZABUDNITE na správne nastavenie ISO filmu. Toto nieje digitál, omyly nie sú tolerované, tu sa nič nedá vymazať a skúsiť znova. Máte len 10 záberov! (na filme dĺžky 120). Sem tam je treba skontrolovať batériu v tele, Pentax 67 používa elektronicky riadenú závierku, z čoho však vyplýva nevýhoda s fotením v noci - čas B žerie baterku.
Našťastie šikovní vynálezcovia vynašli takúto pomôcku:
http://www.sciencecenter.net/hutech/pentax/battelim.htm
Baterka sa vyberá zospodu a je v držiaku:
Hore vľavo, na tele spredu je kontrolný gombík BATT. CHECK, ak je baterka vporiadku, zasvieti červená dióda.
Kúpe batérie venujte čo najväčší dôraz! Jednoznačne kupujte líthiovú. Mám skúsenosť, že stačí trochu chladné počasie a alkalické, nebodaj ešte nejaké horšie prestávajú fungovať a Pentax 67 bez batérií nefunguje, závierka je riadená elektronicky.
Odporúčam niektorú z týchto:
Varta PX28L 6V Lithium:
Duracell 2CR11108 6V Lithium:
Potom už treba len zmerať expozíciu. Merací TTL hranol sa určite vyplatí kúpiť, hľadáčik je krásne veľký a svetelný. Pentax 67 meria veľmi presne, samozrejme len s vyváženým stredom a pri meraní treba zohľadniť protisvetlo.
Existujú dve veľmi nápomocné finty:
1) použite dlhšie sklo so slnečnou clonou, tým akobyste merali viac bodovo, zmeriate si scénu po častiach, porovaním časov, ktoré nameriate, zistíte aké su rozdiely, či to film zvládne. Napr. Velvia má už problémy pri rozdieloch 2-3EV, nemôžte ju preexponovať, pretože na diáku budete mať biele miesta.
2) pravidlo tzv. oblohy nad hlavou, pokiaľ nieje príliš zamračené, zmerajte expozícu tak že otoč'íte fotoaparát kolmo na oblohu, priamo nad seba. Kupodivu to funguje a je to tá najlepšia expozícia, mám to odskúšané
Po odmeraní expozície ste pripravení exponovať. NEZABUDNITE na mirror lockup - bez zdvihnutia zrkadla je veľká pravdepodobnosť, že snímka bude pohybovo neostrá. Závierka Pentaxu 67 totiž kope ako závodný kôň. Nečudo, pretože je veľká ako divadelná opona . Taktiež nezabudnite na drátenú spúšť !!! Čiže najprv zdvihnúť zrkadlo, pár sekúnd počkať kým sa mašina prestane triasť a potom exponovať.
6. Filtre
Polarizačný filter je na krajinu základ, používam Sigma Ex Wide Polarizer alebo Hoya HD 82mm na 45/4, veľká spokojnosť s oboma. Na 105 a 200mm Takumary mam Kenko Zéta, to je vlastne to isté ako Hoya HD.
Pokiaľ budete fotiť na Velviu, chce to prechoďák, na širokáč 45/4 musíte mať väčší rozmer, ja mám Lee 3 stop Hard, v rozmere 100x150mm, rozmer ako Cokin Z, len oveľa kvalitnejší filter. Čo sme si všimli s kamarátom, tak dynamick'ý rozsah filmu 6x7 je nepomerne väčší ako pri kinofilme, fotili sme podobnú scénu a moje foto zo 67 vyzeralo oveľa lepšie čo sa týka expozície.
Ako je možné že mi jeden filter stačí?
Vysvetlenie je jednoduché:
-ak nameriate rozdiel medzi najsvetlejšou časťou scény a najtmavšou 1 EV , netreba žiaden filter, znesie to aj Velvia
-ak nameriate rozdiel 2 EV, použite 3 stop filter, exponujte tak že svetlú oblohu prekryjete 3 stop filtrom, tým pádom je spodok ok a obloha je podexponovaná o 1 EV
-ak nameriate 3EV, filter je presne na to a exponujte na spodok, filter stiahne 3 EV hore
ak nameriate väčšie rozdiely, nemá to už význam ani fotiť, velvia to už nezvláda, výsledky nevyzerajú veľmi dobre, tu je už vhodnejší digitál a skladanie expozícií
Ďalej je to ešte IR filter. Mám KOOD R720 82mm, skvelý filter za dobrú cenu. Môžem len odporučiť.
7. Záver
Na záver by som chcel hlavne povedať, že rozhodne odporúčam kúpu Pentaxu 67, je to krásny stroj, ktorý sa Vám pri správnom používaní odmení neuveriteľne dlhou životnosťou a nádhernými zábermi. Dúfam že filmy sa ešte budú vyrábať, keby aj nie Velvie, tak snáď aspoň čiernobiele zvitky. Pentax 67 je predurčený na krajinársku fotografiu a odporúčam hlavne objektívy 45/4, 105/2.4 a 200/4. S týmito tromi objektívy sa dá pokryť takmer všetko, zoomuje sa nohami
Zaujímavosti:
Pentax 67II sa v roku 2006 prestal dovážať do európy kvôli používaniu olova v cíne, ktorý je použitý v tele fotoaparátu. Bez olova sa však cín po rokoch stáva krehkým. Ktovie čo na to povedia naše nové digitály.
Takisto bol obmedzený dovoz Pentax objektívov kvôli tomu, že sklá šošoviek obsahovali Thorium.
Váha mojej obvyklej 67 výbavy:
Telo Pentax67s TTL.......... 1.76 kg
Pentax 67 45/4 ...............0.48 kg
Takumar 6x7 105/2.4 ....... 0.63 kg
Takumar 6x7 200/4 ......... 0.90 kg
--------------------------------------------
3.77 kg
Versus APS-C:
Telo Pentax K-7............... 0.802 kg
Tamron 28-75/2.8 ........... 0.510 kg
Sigma 10-20/4-5.6 ...........0.470 kg
--------------------------------------------
1.78 kg
K výbave Pentaxu 67 treba ešte započítať oveľa ťažší statív, takže rozdiel je značný. Na dlhšie pochody horami na ťažko sa so 67-čkou nedá ísť.
APS-C: statív Benro A350EX + hlava Horusbennu LX1T: 1.1kg + 0.26kg = 1.36kg
67: statív Manfrotto 055 ProB + hlava 488RC0: 2.4kg + 0.83kg = 3.23 kg
Dokopy:
67: 3.77kg + 3.23kg = 7kg
APS-C: 1.78kg + 1.36kg = 3.14kg
Takmer 3kg navyše, to je obrovský rozdiel
Velvie si dávam vyvolávať a ČB zvitky som si zvykol vyvolať doma. Naposledy som kúpil viac ČB filmov Fuji Neopan 400CN, ktoré sa vyvolávajú ako farebné negatívy. Ich výhoda je, že nemusíte doma držať chémiu na vyvolávanie klasických ČB, avšak na druhej strane, 400CN nemá také pravé kontrastné ČB podanie, ako napr. Fomapan 100:
Pieniny, Pentax 67 45/4 , Fomapan 100
Fuji Neopan 400CN sa po naskenovaní musí poriadne prehnať úpravami, pretože má úplne mäkké, nekontrastné podanie. Potom však naprostá spokojnosť:
Pentax 67, SMC Pentax 67 45/4 Fuji Neopan 400CN
Poslednu dobu fotím aj na Pentax 67, častokrát súčasne s K-7. 67 má ešte o dosť väčší "čip" než FF a dovolím si zhruba zhrnúť rozdiel medzi APS-C a 67:
Fotenie so 67 je veľmi nepraktické, telo je veľké a ťažké, objektívy mám len pevné, DOF je malé, už aj širokáč 45/4 má dosť malú hĺbku ostrosti a fotiť musím na f22, aby som mal v krajine snímky ostré aspoň od metra do nekonečna.
Závierka je veľká a spôsobuje ohromné otrasy, s 300mm objektívom nepomôze ani Manfrotto 055PRO a hlava 488RC2. Na velvii mám len 10 záberov, dvakrát si to rozmyslím, či stlačím spúšť!
Avšak na druhej strane hľadáčik 67 je obrovský, to pidiprdítko, ked sa pozeriem do K-7, sa až zlaknem aké je to malé - a to mé Pentax ešte dosť veľký hľadáčik.
Fotenie s APSC je zasa veľmi praktické, telo K-7 je šikovné, 15/4 maličký, stačí mi úplne malý statívik Benro A330EX a hlava Horusbennu (statívik má dokopy len niečo okolo 1.2kg), veľmi zriedkavo sa stane že mám neostré foto.
Avšak fotenie so 67 prináša nepomerne väčšiu radosť, je to proste o niečom úplne inom. Zakladanie filmu je doslova rituál. Po dofotení zvitku čakám niekoľko týždňov kým mi to vyvolajú a potom nasleduje skenovanie. Každý záber je premyslený, pri fotení sa veľa dívam cez hľadáčik, nefotím, keď si nie som istý kvalitou záberu. 16 bitový sken v TIFFE má okolo 500MB. Spracovanie takéhoto súboru vyžaduje nadupaný PC, momentálne AMD quadcore a 16GB ram, SSD hdd.
Reklamy s Pentaxom 67:
Toto je paráda, pripomína mi to môjho otca, 80 roky:
Pentax 67 Marlborro man
Ešte pár foto so 67:
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Maco IR 820C Iso 100
Pentax 67 SMC Pentax 67 45/4 Fuji Velvia RVP-50 120
Pentax 67 SMC Pentax 67 45/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Pentax 67 45/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Pentax 67 45/4 Fuji Velvia RVP-50 120
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 200/4 Rollei IR400
Pentax 67 SMC Pentax 45/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Takumar 105/2.4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Takumar 105/2.4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Takumar 200/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Pentax 45/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
1. Predhovor
V dnešnej digitálnej dobe už málokto fotí na kinofilm a už vôbec nie na stredoformát na zvitkový film, prípadne veľkoformát. Napriek tomu som sa rozhodol napísať túto recenziu na tento krásny stroj od Pentaxu. Samozrejme že použiteľnosť takéhoto stroja závisí od toho, či sa preň vyrábajú filmy. Na krajinu boli vždy najlepšie diapozitívy, a to hlavne Velvia. Neviem dokedy sa budú vyrábať zvitkové Velvie 120, 220-ky sa už prestali. Kodak prestal vyrábať diapozitívne filmy úplne. Výsledky z negatívnych filmov ma nikde neuspokojovali, hlavne kvôli nepekným farbám a príliš agresívnemu zrnu, snáď možno nedávno uvedený Kodak Ektar by sa dal použiť:
Ako som vlastne prišiel k tomuto stroju? Ešte počas štúdia na vysokej škole som videl reklamu na Pentax 67 s drevenou rúčkou a zaujal ma na prvý pohľad svojím špecifickým vzhľadom. Nový však stál závratne veľké peniaze a u nás sa len ťažko vtedy dal kúpiť použitý. A keby sa aj dal, cena by bola značná. Až neskôr, keď šiel kamarát do USA, som popozeral bazáre na stránkach bhphoto a adorama a našiel som svoj vysnívaný stroj za super cenu približne 12 000 sk. Ešte tak zohnať peniaze! Mal som však šťastie a v jednej foto súťaži som vyhral digitálny kompakt vyššej triedy Nikon, ak sa dobre pamätám, bol to Nikon 5400. Hneď ma napadla myšlienka ho predať, keďže som vtedy fotografoval s Pentaxom PZ-1p na velvie. Kompakt jednoducho nebol pre mňa vhodný prístroj a uvedomiac si, že za rok klesne jeho hodnota na polovicu, som ho predal známemu za rovnakú sumu, za akú som mohol mať z Adoramy Pentax 67 spolu s Takumarom 105/2.4 . Naopak hodnota Pentaxu 67 sa vpodstate nemení a jeho cena na Adorame sa stále pohybuje na úrovni 300 dolárov, spolu s hranolom so zabudovaným expozimetrom (bez objektívu). Dnes by ten kompakt bol len kopa šrotu a Pentax 67 slúži stále ako nový. Postupne som dokúpil objektívy SMC Pentax 67 45/4, SMC Takumar 6x7 200/4 , SMC Takumar 6x7 300/4 a SMC Takumar 6x7 400/4.
Prečo formát 6x7?
Formát 6x7 je tzv. ideálny formát. Skutočne, je to tak. Teraz po rokoch fotenia sa mi to potvrdilo. Filmové políčko 6x7 má presne 55x70mm. Je to veľmi blízko štvorcu, ale stále to ešte nieje štvorec. Nieje žiaden problém ho orezať na štvorec, ak je to potrebné, rovnako ako orezať zvrchu alebo zdola na širší formát. V poslednej dobe pracujem na veľkej knihe "Hriňovské Lazy".
Aký formát zvoliť, to je prvotná otázka, na ktorú je ťažká odpoveď. Fotografujem veľa na Pentax K-7, pretože Hriňovské lazy vyžadujú veľmi dlhé ohnisko. Fotografie sú na ležato, ale aj na výšku. Keď zvolíte formát knihy na výšku, máte problém s umiestnením fotografií fotených na šírku, a opačne.
Ideálny formát knihy je štvorec!
Takto nieje problém, foto na ležato a popis dole, foto na výšku a popis vedľa, z fotografií netreba rezať.
A úplne najlepší formát pre fotoaparát je 6x7.
2. Modely
Pentax 67 sa vyrábal vo viacerých verziách. Prvý bol Pentax 6x7 bez sklopenia zrkadla uvedený v roku 1969. V roku 1976 nasledovala verzia 6x7 s predsklopením. V roku 1989 nasledoval Pentax 67, ktorý vlastním. Tento model je viac menej podobný starej 6x7 čke. Neviem s istotou povedať či všetky 67 maju predsklopenie, pravdebodobne áno. A nakoniec v roku 1998 kompletne prepracovaná verzia 67 II s vylepšeným systémom merania expozície a dlhšími expozičnými časmi až do 30 sekúnd. Pentax 6x7 a 67 má len 1 sekundu, dlhší čas sa dá dosiahnuť jedine B-čkom s aretačnou spúšťou. Veľkou výhodou 67II je, že má zabudovaný časovač, takže netreba stále so sebou nosiť drôtenú spúšť. Pár krát sa mi stalo že som si ju zabudol a bohužiaľ, väčšina snímkov s P67 bola pohybovo neostrá.
Tabuľka č.1 - Modely
http://www.photoethnography.com/Classic ... tax67.html
Všimnite si aká pauza bola medzi uvedením jednotlivých modelov. Rádovo desiatky rokov. Dnes sa nám o tom môže len zdať. A o kvalite výroby sa ani netreba baviť, všetky tieto stroje boli vyrábané priamo v Japonsku. Pentax 67 II si stále drží vysokú cenu a predsa len dizajn 67-čky sa mi páči viac, dvojka je už moc moderná a ani drevená rúčka čo sa s ňou predáva už nieje tak krásne prispôsobená prstom. Problém mi nerobia ani dlhšie časy ako 1 sekunda. Preto si ho ponechám.
Pentax 6x7 1969-1988:
Spoznáte ho predovšetkým podľa nápisu 6x7 na tele
Pentax 67 1989-1997:
Na tomto modely je na tele nápis 67
Pentax 67II 1998-2006
Tu je kompletne zmenený design
Hľadáčik je na Pentaxe 67 krásne veľký ako výkladná skriňa, keď som fotil na Podšípe a náhodní okoloidúci ma poprosili aby som ich odfotil na ich zrkadlovku, pri pohľade do toho hľadáčika som sa preľakol že čo je to za čierna diera kam sa to dívam (tuším to bol nejaký low-endový Najkan).
Matnica Pentaxu 67:
3. Zakladanie filmu
Pri zakladaní filmu treba dať pozor, pretože môžete prísť o cenný prvý záber. Ešte pred vložením filmu treba skontolovať, či je nastavená správna dĺžka filmu – 120 alebo 220, na tele zboku, takisto po otvorení krytu treba pozrieťaj prítlačný plech, či je správne nastavený. Potom treba odistiť poistky, vložiť cievku s filmom na ľavej strane (na druhej strane musíte mať prázdnu). Prvú poistku, tam kde je film zaistiť, až keď cievka zapadne do drážky unášača. Opatrne naťahovať film, ktorého koniec vložiť do prázdnej cievky, tak aby nevypadol. Rovnakým postupom zaistiť druhú poistku a potom páčkou naťahovať film až dotiaľ, aby šípka ukazovala na 120 (prípadne 220, podľa dĺžky filmu). Potom zavrite kryt a dotočte film na nulté políčko filmu.
Pekne to vidno na tomto videu:
http://www.youtube.com/watch?v=2zEGeKvmlhw
4. Statív
Pentax 67 vyžaduje pevnejší statív než kino/APS-c fotoaparáty. A platí pravidlo, že čím dlhšie ohnisko, tým musí byť pevnejšia hlava. Ja mám Manfrotto 055 Pro B s hlavou 488-RC0. Udrží všetko až po 200mm objektív. Na 300 a 400mm objektívy nemám zatiaľ nič, čo by ich udržalo, plánujem niečo vyrobiť, viac v recenziách objektívov.
Poslednú dobu som riešil niečo ľahšie na hory s Pentaxom 67 a kúpil som túto hlavu:
http://photonet.sk/stativove-hlavy-kood ... _2561.html
Je pevnejšia ako Manfrotto 488RC0, ktorá je dosť nepodarená, má príliš dlhú osku, ktorá spája paltformu doštičky a guľu, preto sa na nej Pentax 67 dosť hojdá. Táto hlava Kood je podstatne lepšia, guľa je väčšia, spojnica kratšia.
K tomu mám nové nohy Horusbennu 747T, táto kombinácia stačí na fotenie s Pentaxom 67, pokiaľ nepotrebujete ísť so statívom vyššie ako cca 70cm. Potom je to už na hrane.
5. Fotografovanie
Po založení filmu je Pentax 67 pripravený na fotografovanie. NEZABUDNITE na správne nastavenie ISO filmu. Toto nieje digitál, omyly nie sú tolerované, tu sa nič nedá vymazať a skúsiť znova. Máte len 10 záberov! (na filme dĺžky 120). Sem tam je treba skontrolovať batériu v tele, Pentax 67 používa elektronicky riadenú závierku, z čoho však vyplýva nevýhoda s fotením v noci - čas B žerie baterku.
Našťastie šikovní vynálezcovia vynašli takúto pomôcku:
http://www.sciencecenter.net/hutech/pentax/battelim.htm
Baterka sa vyberá zospodu a je v držiaku:
Hore vľavo, na tele spredu je kontrolný gombík BATT. CHECK, ak je baterka vporiadku, zasvieti červená dióda.
Kúpe batérie venujte čo najväčší dôraz! Jednoznačne kupujte líthiovú. Mám skúsenosť, že stačí trochu chladné počasie a alkalické, nebodaj ešte nejaké horšie prestávajú fungovať a Pentax 67 bez batérií nefunguje, závierka je riadená elektronicky.
Odporúčam niektorú z týchto:
Varta PX28L 6V Lithium:
Duracell 2CR11108 6V Lithium:
Potom už treba len zmerať expozíciu. Merací TTL hranol sa určite vyplatí kúpiť, hľadáčik je krásne veľký a svetelný. Pentax 67 meria veľmi presne, samozrejme len s vyváženým stredom a pri meraní treba zohľadniť protisvetlo.
Existujú dve veľmi nápomocné finty:
1) použite dlhšie sklo so slnečnou clonou, tým akobyste merali viac bodovo, zmeriate si scénu po častiach, porovaním časov, ktoré nameriate, zistíte aké su rozdiely, či to film zvládne. Napr. Velvia má už problémy pri rozdieloch 2-3EV, nemôžte ju preexponovať, pretože na diáku budete mať biele miesta.
2) pravidlo tzv. oblohy nad hlavou, pokiaľ nieje príliš zamračené, zmerajte expozícu tak že otoč'íte fotoaparát kolmo na oblohu, priamo nad seba. Kupodivu to funguje a je to tá najlepšia expozícia, mám to odskúšané
Po odmeraní expozície ste pripravení exponovať. NEZABUDNITE na mirror lockup - bez zdvihnutia zrkadla je veľká pravdepodobnosť, že snímka bude pohybovo neostrá. Závierka Pentaxu 67 totiž kope ako závodný kôň. Nečudo, pretože je veľká ako divadelná opona . Taktiež nezabudnite na drátenú spúšť !!! Čiže najprv zdvihnúť zrkadlo, pár sekúnd počkať kým sa mašina prestane triasť a potom exponovať.
6. Filtre
Polarizačný filter je na krajinu základ, používam Sigma Ex Wide Polarizer alebo Hoya HD 82mm na 45/4, veľká spokojnosť s oboma. Na 105 a 200mm Takumary mam Kenko Zéta, to je vlastne to isté ako Hoya HD.
Pokiaľ budete fotiť na Velviu, chce to prechoďák, na širokáč 45/4 musíte mať väčší rozmer, ja mám Lee 3 stop Hard, v rozmere 100x150mm, rozmer ako Cokin Z, len oveľa kvalitnejší filter. Čo sme si všimli s kamarátom, tak dynamick'ý rozsah filmu 6x7 je nepomerne väčší ako pri kinofilme, fotili sme podobnú scénu a moje foto zo 67 vyzeralo oveľa lepšie čo sa týka expozície.
Ako je možné že mi jeden filter stačí?
Vysvetlenie je jednoduché:
-ak nameriate rozdiel medzi najsvetlejšou časťou scény a najtmavšou 1 EV , netreba žiaden filter, znesie to aj Velvia
-ak nameriate rozdiel 2 EV, použite 3 stop filter, exponujte tak že svetlú oblohu prekryjete 3 stop filtrom, tým pádom je spodok ok a obloha je podexponovaná o 1 EV
-ak nameriate 3EV, filter je presne na to a exponujte na spodok, filter stiahne 3 EV hore
ak nameriate väčšie rozdiely, nemá to už význam ani fotiť, velvia to už nezvláda, výsledky nevyzerajú veľmi dobre, tu je už vhodnejší digitál a skladanie expozícií
Ďalej je to ešte IR filter. Mám KOOD R720 82mm, skvelý filter za dobrú cenu. Môžem len odporučiť.
7. Záver
Na záver by som chcel hlavne povedať, že rozhodne odporúčam kúpu Pentaxu 67, je to krásny stroj, ktorý sa Vám pri správnom používaní odmení neuveriteľne dlhou životnosťou a nádhernými zábermi. Dúfam že filmy sa ešte budú vyrábať, keby aj nie Velvie, tak snáď aspoň čiernobiele zvitky. Pentax 67 je predurčený na krajinársku fotografiu a odporúčam hlavne objektívy 45/4, 105/2.4 a 200/4. S týmito tromi objektívy sa dá pokryť takmer všetko, zoomuje sa nohami
Zaujímavosti:
Pentax 67II sa v roku 2006 prestal dovážať do európy kvôli používaniu olova v cíne, ktorý je použitý v tele fotoaparátu. Bez olova sa však cín po rokoch stáva krehkým. Ktovie čo na to povedia naše nové digitály.
Takisto bol obmedzený dovoz Pentax objektívov kvôli tomu, že sklá šošoviek obsahovali Thorium.
Váha mojej obvyklej 67 výbavy:
Telo Pentax67s TTL.......... 1.76 kg
Pentax 67 45/4 ...............0.48 kg
Takumar 6x7 105/2.4 ....... 0.63 kg
Takumar 6x7 200/4 ......... 0.90 kg
--------------------------------------------
3.77 kg
Versus APS-C:
Telo Pentax K-7............... 0.802 kg
Tamron 28-75/2.8 ........... 0.510 kg
Sigma 10-20/4-5.6 ...........0.470 kg
--------------------------------------------
1.78 kg
K výbave Pentaxu 67 treba ešte započítať oveľa ťažší statív, takže rozdiel je značný. Na dlhšie pochody horami na ťažko sa so 67-čkou nedá ísť.
APS-C: statív Benro A350EX + hlava Horusbennu LX1T: 1.1kg + 0.26kg = 1.36kg
67: statív Manfrotto 055 ProB + hlava 488RC0: 2.4kg + 0.83kg = 3.23 kg
Dokopy:
67: 3.77kg + 3.23kg = 7kg
APS-C: 1.78kg + 1.36kg = 3.14kg
Takmer 3kg navyše, to je obrovský rozdiel
Velvie si dávam vyvolávať a ČB zvitky som si zvykol vyvolať doma. Naposledy som kúpil viac ČB filmov Fuji Neopan 400CN, ktoré sa vyvolávajú ako farebné negatívy. Ich výhoda je, že nemusíte doma držať chémiu na vyvolávanie klasických ČB, avšak na druhej strane, 400CN nemá také pravé kontrastné ČB podanie, ako napr. Fomapan 100:
Pieniny, Pentax 67 45/4 , Fomapan 100
Fuji Neopan 400CN sa po naskenovaní musí poriadne prehnať úpravami, pretože má úplne mäkké, nekontrastné podanie. Potom však naprostá spokojnosť:
Pentax 67, SMC Pentax 67 45/4 Fuji Neopan 400CN
Poslednu dobu fotím aj na Pentax 67, častokrát súčasne s K-7. 67 má ešte o dosť väčší "čip" než FF a dovolím si zhruba zhrnúť rozdiel medzi APS-C a 67:
Fotenie so 67 je veľmi nepraktické, telo je veľké a ťažké, objektívy mám len pevné, DOF je malé, už aj širokáč 45/4 má dosť malú hĺbku ostrosti a fotiť musím na f22, aby som mal v krajine snímky ostré aspoň od metra do nekonečna.
Závierka je veľká a spôsobuje ohromné otrasy, s 300mm objektívom nepomôze ani Manfrotto 055PRO a hlava 488RC2. Na velvii mám len 10 záberov, dvakrát si to rozmyslím, či stlačím spúšť!
Avšak na druhej strane hľadáčik 67 je obrovský, to pidiprdítko, ked sa pozeriem do K-7, sa až zlaknem aké je to malé - a to mé Pentax ešte dosť veľký hľadáčik.
Fotenie s APSC je zasa veľmi praktické, telo K-7 je šikovné, 15/4 maličký, stačí mi úplne malý statívik Benro A330EX a hlava Horusbennu (statívik má dokopy len niečo okolo 1.2kg), veľmi zriedkavo sa stane že mám neostré foto.
Avšak fotenie so 67 prináša nepomerne väčšiu radosť, je to proste o niečom úplne inom. Zakladanie filmu je doslova rituál. Po dofotení zvitku čakám niekoľko týždňov kým mi to vyvolajú a potom nasleduje skenovanie. Každý záber je premyslený, pri fotení sa veľa dívam cez hľadáčik, nefotím, keď si nie som istý kvalitou záberu. 16 bitový sken v TIFFE má okolo 500MB. Spracovanie takéhoto súboru vyžaduje nadupaný PC, momentálne AMD quadcore a 16GB ram, SSD hdd.
Reklamy s Pentaxom 67:
Toto je paráda, pripomína mi to môjho otca, 80 roky:
Pentax 67 Marlborro man
Ešte pár foto so 67:
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Maco IR 820C Iso 100
Pentax 67 SMC Pentax 67 45/4 Fuji Velvia RVP-50 120
Pentax 67 SMC Pentax 67 45/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Pentax 67 45/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Pentax 67 45/4 Fuji Velvia RVP-50 120
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 200/4 Rollei IR400
Pentax 67 SMC Pentax 45/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Takumar 105/2.4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Takumar 105/2.4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Takumar 200/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Pentax 45/4 Fuji Velvia RVP-50
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
Pentax 67 SMC Takumar 6x7 105/2.4 Fomapan 100
- Přílohy
-
- VartaV28PXL.jpg (41.97 KiB) Zobrazeno 2959 x
Naposledy upravil(a) kordoz dne 13 lis 2020, 10:37, celkem upraveno 55 x.
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
Re: Pentax 67 - recenzia
Tomuto sa hovorí "recenzia ako sa patrí" - s príbehom aj obrázkami. Až zoženiem niekoho, kto by to celé nosil, tak si hádam tiež jeden kúpim.
Re: Pentax 67 - recenzia
IR nemusím, ale jinak čista krasa nebeska, že to tak řeknu po ostravsky. Díky. Včera jsem na něj koukal u pana Pazdery v Praze, velký, ťažký ako sviňa, ale nádherný kus stroje. Ať se Ti s ním daří přinejmenším tak jako doposud.
Re: Pentax 67 - recenzia
Ďakujem za úžasnú recenziu,cítil som sa ako v kine,či na prednáške,si skvelý fotograf,ktorý najviac používa srdce,oči a až potom stláča spúšť,je to fakt skvelé ako i Tvoje fotky a príspevky,nech sa darí a večné krásne svetlo
K 30, Tamron 17-50/2,8 Pentax 55-300/4,5-5,8 Pentax 100/2,8 WR Pentax F 50/1,7 Tokina AF 70-210/4,5
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 115
- Registrován: 06 říj 2012, 22:22
- Bydliště: Dejvice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax 67 - recenzia
Vau, opravdu koukám s otevřenou pusou! Moc pěkná recenze a pro mě neskutečně krásné fotografie.
Pentax K-30 + Pentax smc DA 18-135mm F3.5-5.6 ED AL [IF] DC WR;
smc DA 15mm F4.0 ED AL Limited; HD DA 55-300mm F4-5.8 ED WR;
smc Pentax-D FA Macro 100mm F2.8 WR; smc DA 35mm F2.4 AL; smc DA 50mm F1.8
smc DA 15mm F4.0 ED AL Limited; HD DA 55-300mm F4-5.8 ED WR;
smc Pentax-D FA Macro 100mm F2.8 WR; smc DA 35mm F2.4 AL; smc DA 50mm F1.8
Re: Pentax 67 - recenzia
Výborná, zasvěcená recenze s parádními fotkami. Úplně z toho cítím tu lásku k onomu fotostroji. Ještě bys pro zajímavost mohl dát výřez z některé fotky, jako na fórum dával tuším Jan67, to rozlišení bylo olbřímí.
..nejhezčí pohled na svět je z komína!
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pentax 67 - recenzia
Dík všetkým! Som rád že Vás recenzia poteší. Budem tam ešte kdečo dopĺňať, tak sa sem tam vráťte aby ste videli aktualizovanú verziu.
Neskôr pribudne aj problematika skenovania, porovnanie s digi.
Neskôr pribudne aj problematika skenovania, porovnanie s digi.
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
-
- Uživatel
- Příspěvky: 90
- Registrován: 31 srp 2012, 08:05
Re: Pentax 67 - recenzia
uz som to chcel viackrat napisat - co ja najviac ocenujem na fotkach, je priprava na cvak. kordoz, patri ti moj obdiv, pretoze si jeden z mala, ktory je ochotny jedinej fotke venovat tolko casu a usilia. vacsina z nas foti, co mu pride do cesty. ty za fotkou ides. este raz gratulujem a tesim sa na dalsie tvoje fotky. vzdy ma oslovia a vzdy ma prinutia zamysliet, kolko prace sa skryva za nimi.
dakujem
dakujem
Fuji X-T3, X-T1 - Fuji 23/1.4, Fuji 27/2.8, Fuji 90/2, Fuji 10-24/4, Fuji 18-55/2.8-4
2x Fringer, Canon 50/1.8 STM, Canon 200/2.8 USM, Canon 55-250
Fuji X70
2x Fringer, Canon 50/1.8 STM, Canon 200/2.8 USM, Canon 55-250
Fuji X70
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 176
- Registrován: 09 úno 2011, 11:57
Re: Pentax 67 - recenzia
kardoz absolutamente fantástico, tieto fotky majú proste dušu, pekné čítanie na ráno, veľká vďaka za odvedenú prácu
Re: Pentax 67 - recenzia
Tie pieniny su uzasne. skvela recenzia. Toto je uz skor aj reklama cize po takejto recenzii mam na 67 zalusk. Skvela praca.
Nikdy nieje tak zle, aby nemohlo byť horšie
Re: Pentax 67 - recenzia
Valím voči.
To je fakt nádhera.
To je fakt nádhera.
K-1, K-30,
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II
Re: Pentax 67 - recenzia
Krasa, smekam.
K50 + 18-135 WR + 70-300 Tamron, SMC 15/4, SMC 50/1.4, Dakine Photo Bag 15l, Sherpa 250R
Re: Pentax 67 - recenzia
Nic než pravda. Nádherný stroj, při normálním používání prakticky nezničitelný. Optika snese srovnání s čímkoliv. Měl jsem podobnou sadu - jen širokáč 55mm. 200mm byla super ostrá, až jsem měl strach, aby mi neprořízla film .
Bohužel jsem poněkud zlenivěl a zpohodlněl. Tak mi zůstalo jako vzpomínka tělo se základním 2,4/105. Občas ho, už jen, potěžkám . . .
Na netu je o tomhle modelu dost informací, doporučil bych web http://www.temnakomora.cz viz několik citací
třeba o stativu a otřesech
"servus"
"Ten problém opravdu existuje. Je to z mého pohledu jedinné slabé místo tohoto foťáku a kdo ho vyřeší posouvá se v ostrosti docela o dost dále. Ne že by AP67 byl nepoužitelný s horším stativem, je i tak slušný , ale má rezervy tak proč je nyvyužít.
Já jsem si léta myslel, že kolegové s Hasselblady mají prostě lepší skla. Po cca 20 letech s AP67 jsem si zakoupil i Hasselbaldy, dořešil vakuovou kazetua začal jsem mít fakt ostré fotky. Nicméně se mi s Hasselbladem nedělalo tak uvolněně jako s AP67. Tak jsem začal dělat pokusy a zjistil, že rozdíl není ve sklech a nebo jen zcela minimální, ale právě ve vibracích. Použití fortelného stativu a vyloučením kritických časů okolo 1/8sec, se z vybranými AP objektivy dostávám na zcela srovnatelnou úroveň co má Hasselblad a za zlomek ceny. Jde o tyto skla 4/55 (nejnovější generace), 4.5/75 (jedno která), 2.8/90 (jedno která) a 4/200 (nejnovější generace). Vyloženě špatné jsou delší teleobjektivy, kromě těch s koncovkou ED, které jsou naopak excelentní.
Takže mne se optimalizovat stativ a výběr časů dost vyplatilo a svou tvorbu fotím dále na AP67. Hasselblad beru na zakázky.
Jinak mi nepřijde, že by AP67II mlátil nějak méně, než AP67 původní. Píšou to sice v prospektu, ale myslím, že jde o zbožné přání výrobce. Mám oba a v tomto parametru se mi moc neliší. Měl jsem tělo, které více než deset let jelo cca 100 filmů týdně. Bylo také dvakrát v servisu - na preventivní prohlídce a promazání. Chodí dodnes, koupil so ho známý. "
tož tak to asi je
Jirka
Bohužel jsem poněkud zlenivěl a zpohodlněl. Tak mi zůstalo jako vzpomínka tělo se základním 2,4/105. Občas ho, už jen, potěžkám . . .
Na netu je o tomhle modelu dost informací, doporučil bych web http://www.temnakomora.cz viz několik citací
třeba o stativu a otřesech
"servus"
"Ten problém opravdu existuje. Je to z mého pohledu jedinné slabé místo tohoto foťáku a kdo ho vyřeší posouvá se v ostrosti docela o dost dále. Ne že by AP67 byl nepoužitelný s horším stativem, je i tak slušný , ale má rezervy tak proč je nyvyužít.
Já jsem si léta myslel, že kolegové s Hasselblady mají prostě lepší skla. Po cca 20 letech s AP67 jsem si zakoupil i Hasselbaldy, dořešil vakuovou kazetua začal jsem mít fakt ostré fotky. Nicméně se mi s Hasselbladem nedělalo tak uvolněně jako s AP67. Tak jsem začal dělat pokusy a zjistil, že rozdíl není ve sklech a nebo jen zcela minimální, ale právě ve vibracích. Použití fortelného stativu a vyloučením kritických časů okolo 1/8sec, se z vybranými AP objektivy dostávám na zcela srovnatelnou úroveň co má Hasselblad a za zlomek ceny. Jde o tyto skla 4/55 (nejnovější generace), 4.5/75 (jedno která), 2.8/90 (jedno která) a 4/200 (nejnovější generace). Vyloženě špatné jsou delší teleobjektivy, kromě těch s koncovkou ED, které jsou naopak excelentní.
Takže mne se optimalizovat stativ a výběr časů dost vyplatilo a svou tvorbu fotím dále na AP67. Hasselblad beru na zakázky.
Jinak mi nepřijde, že by AP67II mlátil nějak méně, než AP67 původní. Píšou to sice v prospektu, ale myslím, že jde o zbožné přání výrobce. Mám oba a v tomto parametru se mi moc neliší. Měl jsem tělo, které více než deset let jelo cca 100 filmů týdně. Bylo také dvakrát v servisu - na preventivní prohlídce a promazání. Chodí dodnes, koupil so ho známý. "
tož tak to asi je
Jirka
Několik krásných kousků z dob dávno i nedávno minulých - K2, Kx, ME SUPER, MX, K 1000, SPOTMATIC, MZ 5n..
Současnost K-5IIs, Sigma 2,8 17-50 EX DC HSM, Sigma 4,5-5,6 8-16 DC HSM , SMC Pentax 60-250, Smc Pentax 100mm Macro
Současnost K-5IIs, Sigma 2,8 17-50 EX DC HSM, Sigma 4,5-5,6 8-16 DC HSM , SMC Pentax 60-250, Smc Pentax 100mm Macro
Re: Pentax 67 - recenzia
Kordoz: respekt a díky moc. Myslím že jsi se stal inspirací pro nejednoho pentaxáka!