Skenování filmů/svitků do RAWu?
Moderátor: Moderátoři
Skenování filmů/svitků do RAWu?
Zdravím,
už nějakou dobu mě láká zkusit si focení tak nějak klasicky, přemýšlím buď o pentaxí kinofilmové zrcadlovce nebo rovnou nějakém středoformátu, např. Flexaretě. Jelikož se však zatím necítím na ráchání se v chemii v koupelně (a nemám na to prostor), a také se nechci uchýlit k prostému vyzvedávání neupravených fotek z labu, chtěl bych se zeptat na následující:
je možné nechat si naskenovat filmy či svitky do RAW formátu, který mi načte např. Lightroom?
Pokud ano, kolik to tak stojí a kde mi to v Praze pokud možno levně a kvalitně provedou?
Předem díky za odpověď
už nějakou dobu mě láká zkusit si focení tak nějak klasicky, přemýšlím buď o pentaxí kinofilmové zrcadlovce nebo rovnou nějakém středoformátu, např. Flexaretě. Jelikož se však zatím necítím na ráchání se v chemii v koupelně (a nemám na to prostor), a také se nechci uchýlit k prostému vyzvedávání neupravených fotek z labu, chtěl bych se zeptat na následující:
je možné nechat si naskenovat filmy či svitky do RAW formátu, který mi načte např. Lightroom?
Pokud ano, kolik to tak stojí a kde mi to v Praze pokud možno levně a kvalitně provedou?
Předem díky za odpověď
K-5, pár moderních objektivů a sklárna starších
Do RAWu asi ne, ale když o to požádáš při zadávání zakázky, někde jsou schopní ti to oskenovat do formátu TIF.
Takže když jim povíš, že to chceš to TIFu (36bit barvy) , řekněme 6000bodů delší strana (č/b i o něco víc) tak bys měl být spokojený a v PC se s tím už dá něco dělat.
U barevných filmů ty skenery umí odstraňovat prach a menší škrábance což je super, ale u Č/B to skenery neumí kvůli jiné podložce filmu. Jsou i Č/B filmy, které se volají v labu spolu s barevnýma negativama a u těch by to kvůli stejné podložce filmu mělo fungovat taky (to aut. odstraňování prachu).
Skus se poptat v labech které máš kolem, uvidíš co jsou schopní udělat.
U barevných filmů je sken super a foto pak necháš udělat kdekoli, ale Č/B je asi lepší nazvětšovat klasicky, protože s výjimkou labu Thalia Picta dopadne tisk Č/B dost bídně. Můžu se samozřejmě mýlit, ale Č/B tisknout z JPGu fakt néé.
Jestli jsem něco popletl nebo zapoměl, tak mě opravte.
Takže když jim povíš, že to chceš to TIFu (36bit barvy) , řekněme 6000bodů delší strana (č/b i o něco víc) tak bys měl být spokojený a v PC se s tím už dá něco dělat.
U barevných filmů ty skenery umí odstraňovat prach a menší škrábance což je super, ale u Č/B to skenery neumí kvůli jiné podložce filmu. Jsou i Č/B filmy, které se volají v labu spolu s barevnýma negativama a u těch by to kvůli stejné podložce filmu mělo fungovat taky (to aut. odstraňování prachu).
Skus se poptat v labech které máš kolem, uvidíš co jsou schopní udělat.
U barevných filmů je sken super a foto pak necháš udělat kdekoli, ale Č/B je asi lepší nazvětšovat klasicky, protože s výjimkou labu Thalia Picta dopadne tisk Č/B dost bídně. Můžu se samozřejmě mýlit, ale Č/B tisknout z JPGu fakt néé.
Jestli jsem něco popletl nebo zapoměl, tak mě opravte.
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
Hmmm, zdá se, že skenování do rawu existuje, ale je otázka, zda mi ho někde provedou.
http://www.hamrick.com/vuescan/html/vuesc14.htm
http://www.hamrick.com/vuescan/html/vuesc14.htm
K-5, pár moderních objektivů a sklárna starších
Možná to má výhodu pro někoho kdo se chce zabývat skenováním na vyšší úrovni, ale osobně mi k úpravám vždy stačil TIF.
Nejsem si ale jistý, že ti to poskytne výhodu stejnou jako má RAW u digitálu. Pokud nějaká informace na filmu není (přeexponovaný snímek), tak se skener může rozkrájet a žádnou volbou parametrů skenu to nenapraví.
Když už se povede pře/pod exponovat tak je lepší buď založit další film, nebo pře/podexponovat celý film stejně, protože pak se to dá trochu zachránit vyvoláním.
Nejsem v pozici, kdy bych ti mohl radit ohledně vyvolávání, ale na vánoce jsem si nechal dat tuto knížku:
http://knihy.cpress.cz/knihy/digitalni- ... fotografii
a vřele všem doporučuju. Srozumitelně popsané pro film i pro digi.
edit: tak ten počet barev pro TIF jsem asi popletl, mělo by to spíš být 48bitů (16bit/kanál) podle toho co píše adobe o Lightroomu
Nejsem si ale jistý, že ti to poskytne výhodu stejnou jako má RAW u digitálu. Pokud nějaká informace na filmu není (přeexponovaný snímek), tak se skener může rozkrájet a žádnou volbou parametrů skenu to nenapraví.
Když už se povede pře/pod exponovat tak je lepší buď založit další film, nebo pře/podexponovat celý film stejně, protože pak se to dá trochu zachránit vyvoláním.
Nejsem v pozici, kdy bych ti mohl radit ohledně vyvolávání, ale na vánoce jsem si nechal dat tuto knížku:
http://knihy.cpress.cz/knihy/digitalni- ... fotografii
a vřele všem doporučuju. Srozumitelně popsané pro film i pro digi.
edit: tak ten počet barev pro TIF jsem asi popletl, mělo by to spíš být 48bitů (16bit/kanál) podle toho co píše adobe o Lightroomu
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
sken filmu
Ak sa naozaj chceš venovať filmom trochu serióznejšie tak je lepšie obstarať si nejaký vlastný skener.Niesú tak drahé a možnosti pri skenovaní sú neporovnateľné.Hlavne zabudni na skenovanie filmov v minilaboch a hlavne na to automatické odstraňovanie prachu.Obsluha sa nebude moc starať o nastavenie skenovania a odstraňovanie prachu ti odstráni aj neuveriteľné množstvo detailov.Pozri si toto http://www.pentaxfoto.eu/index.php?clanek=9 na mojej stránke.Ak by si chcel kvalitu a veľké rozlíšenie stálo by ťa to hodne peňazí .Na tejto stránke si vyberieš http://www.pixmania.sk/sk/sk/10214/1647 ... eresn.html podľa svojich mižností,ja mám ten najlacnejší a veľká spokojnosť.[/url]
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: podkrkonoší
- Kontaktovat uživatele:
Digital ICE funguje jenom na "barevných" filmech ne kvůli podložce, ale díky jinému stavebnímu prvku obrazu. U barevného (monochromatického) filmu jsou to pigmenty, u pravého černobílého filmu krystalky, které automatika vyhodnocuje jako prach a škrábance...
Pokud se budeme bavit o negativu (barva nebo čb), tak přeexpozice není nejmenší problém, tyhle filmy dosahují poměrně malého maximálního krytí a všechny skenery nevím kolik let zpátky jsou schopné prosvítit i dost husté negativy. Jiná situace nastává u diáků, třeba Velvie údajně nejde na 100% naskenovat ani na nejnovějších Nikonech (LS9000) - problém právě s vysokou denzitou, zrovna Velvie má ještě hromadu informací ve stínech, které většina skenerů neprosvítí (nevěřit maximální densitě udávané výrobcem; například 4,8 u Epsonů je jistojistě bullshit).
Minilaby skenujou dost mizerně, je to zašumněný až běda a je jedno, jestli z noname labu v Horní-Dolní nebo v Práglu ve fotolifu.
Přiklonil bych se ke kinofilmu, Flexa je hezká věc, ale taková srdcovka (netvrdím, že se s ní nedají udělat dobré fotky, mám ji taky
).
Pokud se budeme bavit o negativu (barva nebo čb), tak přeexpozice není nejmenší problém, tyhle filmy dosahují poměrně malého maximálního krytí a všechny skenery nevím kolik let zpátky jsou schopné prosvítit i dost husté negativy. Jiná situace nastává u diáků, třeba Velvie údajně nejde na 100% naskenovat ani na nejnovějších Nikonech (LS9000) - problém právě s vysokou denzitou, zrovna Velvie má ještě hromadu informací ve stínech, které většina skenerů neprosvítí (nevěřit maximální densitě udávané výrobcem; například 4,8 u Epsonů je jistojistě bullshit).
Minilaby skenujou dost mizerně, je to zašumněný až běda a je jedno, jestli z noname labu v Horní-Dolní nebo v Práglu ve fotolifu.
Přiklonil bych se ke kinofilmu, Flexa je hezká věc, ale taková srdcovka (netvrdím, že se s ní nedají udělat dobré fotky, mám ji taky

Už nějaký čas řeším stejný problém s naskenováním negativů. Vzhledem k tomu,že fotím i na 60x45mm svitkový film,vždy ČB,barvu nefotím, který si následně doma vyvolám v tanku, nadchází problém, že bych si chtěl tyto negativy zvěčnit do pc pro upravy atd. Prohledávám net křížem krážem a hlavu mám už z toho všeho v pejru...
Není problém za slušné peníze sehnat filmový skener na 35mm filmy, ovšem pro 60x45mm to už problém je. Nechtěl bych do celého investovat více jak 10 000Kč. Takže pokud někdo z Vás již něco takového vyřešil sám u sebe,byl bych vděčný za jakoukoliv informaci. Napadla mě i jiná varianta... negativ si sám přefotit K20-tkou přes nějaké zařízení ve stylu duplikátor dia snímků od Pentaconu,akorát v mém případě uzpůsobené pro formát 60x45mm.
Máte někdo z Vás s tímto zkušenosti?

Máte někdo z Vás s tímto zkušenosti?
Digitál je pro mě řešením,jen když dojde film... 

Tady jsme se o tom trochu bavili, jsou tam i nějaké odkazy:Hanz85 píše:Už nějaký čas řeším stejný problém ... Máte někdo z Vás s tímto zkušenosti?
http://pentaxfriends.eu/modules.php?nam ... pic&t=1459
Pentax istD* (18-55; A 35-105/3,5); Ricoh GRD3 (GW2 21mm)
Díky moc,hodně mě to pomohloasdf píše:Tady jsme se o tom trochu bavili, jsou tam i nějaké odkazy:Hanz85 píše:Už nějaký čas řeším stejný problém ... Máte někdo z Vás s tímto zkušenosti?
http://pentaxfriends.eu/modules.php?nam ... pic&t=1459

Digitál je pro mě řešením,jen když dojde film... 
