K20D - preexponované snímky s manuálnym sklom
Moderátor: Moderátoři
K20D - preexponované snímky s manuálnym sklom
Ahojte. Mám dotaz na majiteľov starých manuálnych skiel. Kúpil som starý CHINON 50mm f1,9. Všetko funguje v pohode, fotím na manuál s použitím zeleného tlačítka ktoré snímku pricloní a správne naexponuje. No a tu je problém. Niekedy naexponuje správne, inokedy fotku prepáli, alebo je totálne tmavá. Proste ako sa mu zachce.
Vie mi niekto poradiť kde robím chybu, prípadne ako čo nastaviť? Zatiaľ to riešim tým, že vycvaknem vždy skúšobnú fotku ktorú skontrolujem na foťáku a v prípade prepálenej alebo tmavej fotky to v ďalšom snímku doladím korekciou expozície.
Vie mi niekto poradiť kde robím chybu, prípadne ako čo nastaviť? Zatiaľ to riešim tým, že vycvaknem vždy skúšobnú fotku ktorú skontrolujem na foťáku a v prípade prepálenej alebo tmavej fotky to v ďalšom snímku doladím korekciou expozície.
Pentax K20D + DA 18-55 AL II + CHINON 50mm f1,9 , METZ 48 AF-1, filtre a drobné somarinky
Clona ide úplne hladko, bez problémov.
Inak...ešte by ma zaujímalo, ako dosiahnem aby som nastavil clonu manuálne krúžkom priamo na objektíve a aby tak ostala po celý čas nastavená? Teraz je to všetko na foťáku a pricloní na požadovanú clonu len pri stlačení spúšte.
Inak...ešte by ma zaujímalo, ako dosiahnem aby som nastavil clonu manuálne krúžkom priamo na objektíve a aby tak ostala po celý čas nastavená? Teraz je to všetko na foťáku a pricloní na požadovanú clonu len pri stlačení spúšte.
Pentax K20D + DA 18-55 AL II + CHINON 50mm f1,9 , METZ 48 AF-1, filtre a drobné somarinky
peterer: našiel som túto tabuľku niekde v diskusiách, asi je to asi naozaj bežné. Takto to aj robím, asi si zostavím vlastnú tabuľku podľa svojho objektívu. 
Inak úplne OT. Ako si spokojný s 55-300? uvažujem o jeho kúpe

Inak úplne OT. Ako si spokojný s 55-300? uvažujem o jeho kúpe
Pentax K20D + DA 18-55 AL II + CHINON 50mm f1,9 , METZ 48 AF-1, filtre a drobné somarinky
-
- Uživatel
- Příspěvky: 78
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Ivančice
Řešíte Chinona, ale ono je to asi u všech "jiných" sklech. Mám rybí oko ZENITAR, vše totálně přeexponované, neřeším to kompenzací expozice, ale zapnu bodové měření expozice, namířím na hodně světlý bod v záběru ( bílá plocha domu atd.) a zmáčknu zelené tlačítko a teprve potom ostřím a komponuji. Osvědčilo se mi to.
Potom mám další objektivy EXAKTA (35-70 a 70-210, oba dva fungují v režimuAv), ta to není tak do nebe volající, tak to řeším kompenzací expozice do mínusu asi 1,5EV
Potom mám další objektivy EXAKTA (35-70 a 70-210, oba dva fungují v režimuAv), ta to není tak do nebe volající, tak to řeším kompenzací expozice do mínusu asi 1,5EV
-
- Významný člen
- Příspěvky: 592
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Rakovnicko na chalupě
Připojuju se: problém s přeexpozicí snad jedině při použití Av (což znamená snímat "na plnou díru"), jinak ani u plně manuálních skel (K, M) ani u M42 objektivů v režimu M nemívám problém s expozicí... spíše s ostřením, které není v mém případě o nic lepší, než u AF skel (oči)elho_cid píše:Divny, ja nikdy takhle brutalni korekce nepotreboval

Pavel
-
- Uživatel
- Příspěvky: 78
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Ivančice
Souhlasil bych s posledním příspěvkem, ALE!!!!!
Už jsem tu psal, objektiv EXAKTA 35/70,Japan, bajonet Pentax, clonový kroužek má pozici "A". V režimu Av, fotky bílé. V režimu "M", opět bílé.
V Av použiji kompenzaci -3EV, vše je v pořádku. V režimu M, namáčknu zelené tlačítko, foťák zacloní a změří expozici, fotky jsou bílé. Aby byly normální musím o tři clony přiclonit, nebo o 3EV zkrátit časy, potom jsou fotky v pořádku. Dám BULB a dívám se do objektivu, zda clona funguje a ona funguje. A teď babo raď.
Takže tělo nekomunikuje normálně s objektivem, není to vina těla, je to vina objektivu. Druhý objektiv, EXAKTA 70/210, se chová právě tak, ale tam stačí kompenzovat maximálně o 2EV. Asi ta páčka, co ovládá clonu, je u těchto objektivu posazena nějak jinak. Ještě to musím ověřit na BULB, jestli to při plném zaclonění, skutečně naplno zacloní.
Pozor! Nemá to logiku! Pokud v režimu M nastavím clonu a foťák při namáčknutí zel.tl. přicloní a změří expozici, tak by fotka měla být správně exponovaná, ale není. Takže s těmito objektivy to nějak špatně měří.
Uvidíme, řekl slepý, a šlápl do ho.na.
Už jsem tu psal, objektiv EXAKTA 35/70,Japan, bajonet Pentax, clonový kroužek má pozici "A". V režimu Av, fotky bílé. V režimu "M", opět bílé.
V Av použiji kompenzaci -3EV, vše je v pořádku. V režimu M, namáčknu zelené tlačítko, foťák zacloní a změří expozici, fotky jsou bílé. Aby byly normální musím o tři clony přiclonit, nebo o 3EV zkrátit časy, potom jsou fotky v pořádku. Dám BULB a dívám se do objektivu, zda clona funguje a ona funguje. A teď babo raď.
Takže tělo nekomunikuje normálně s objektivem, není to vina těla, je to vina objektivu. Druhý objektiv, EXAKTA 70/210, se chová právě tak, ale tam stačí kompenzovat maximálně o 2EV. Asi ta páčka, co ovládá clonu, je u těchto objektivu posazena nějak jinak. Ještě to musím ověřit na BULB, jestli to při plném zaclonění, skutečně naplno zacloní.
Pozor! Nemá to logiku! Pokud v režimu M nastavím clonu a foťák při namáčknutí zel.tl. přicloní a změří expozici, tak by fotka měla být správně exponovaná, ale není. Takže s těmito objektivy to nějak špatně měří.
Uvidíme, řekl slepý, a šlápl do ho.na.
V zásade som zistil jednu vec. Pri namačknutí zeleného tlačítka, treba zamerať na svetlejšie, alebo svetelne neutrálne plochy, v tom prípade prebehne expozícia väčšinou správne. Pri kontrastných scénach je to trošku probém, takže asi treba skúšať systémom - pokus/omyl a korigovať expozíciu, kým sa nedosiahne tá správna expozícia.
Problém v tomto prikladám bodovému meraniu expozície pri namačknutí zeleného tl. v režime M, pretože pri ňom je meraná len malá, nereprezentatívna časť záberu, ktorá ovplyvní expozíciu celej scény tak, že zvyšok je buď to tmavý, alebo prepálený.
Problém v tomto prikladám bodovému meraniu expozície pri namačknutí zeleného tl. v režime M, pretože pri ňom je meraná len malá, nereprezentatívna časť záberu, ktorá ovplyvní expozíciu celej scény tak, že zvyšok je buď to tmavý, alebo prepálený.
Pentax K20D + DA 18-55 AL II + CHINON 50mm f1,9 , METZ 48 AF-1, filtre a drobné somarinky