Podexponovávání K20
Moderátor: Moderátoři
Podexponovávání K20
Jak jsem se dočetl v jiných příspěvcích, tak moje K20 asi trpí onou vadou podexpozice.
Zkusil jsem tedy nafotit 18% šedou. Tady jsou histogramy:
z K20:
z Lightroomu po automatické korekci:
No a mě by zajímalo, jak vypadá histogram, když nafotíte šedou vy? Co mě ale překvapilo, že po automatické korekci tónů v Lightroomu je křivka histogramu víc ve světlech. Myslel jsem, že to bude uprostřed. Co si o tom myslíte?
Zkusil jsem tedy nafotit 18% šedou. Tady jsou histogramy:
z K20:
z Lightroomu po automatické korekci:
No a mě by zajímalo, jak vypadá histogram, když nafotíte šedou vy? Co mě ale překvapilo, že po automatické korekci tónů v Lightroomu je křivka histogramu víc ve světlech. Myslel jsem, že to bude uprostřed. Co si o tom myslíte?
K20D, MZ-5N, Metz 58 AF-1
28-70 AL, DA 18-55 AL II, DA 50-200 ED, Sigma 70-200/2.8 APO II EX DG Macro HSM, Sigma 18-250/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
28-70 AL, DA 18-55 AL II, DA 50-200 ED, Sigma 70-200/2.8 APO II EX DG Macro HSM, Sigma 18-250/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
Ja mam inu (ale podobnu) skusenost. So setakom 18-55 mi tiez podexponovava, s objektivom trochu vyssej rady 16-45/4 AL ED uz exponuje presne. Predpokladam, ze je to zamer. Vyvojari mozno predpokladali, ze setakom budu fotit zaciatocnici a tak to urobili tak, aby setak mierne podexponovaval. Podexpozicia sa totiz da SW upravit, ale ked je prepal, tak sa s tym uz nic neda urobit. Toto je samozrejme moja spekulacia. Moze to tiez suvisiet s tym, ze 18-55 nema rovnaku svetelnost v celom rozsahu. Ak by to bolo tym, tak teoreticky by sa mala uroven podexpozicie menit s ohniskovou vzdialenostou.
K20D, KP
DA 35/2.8 Macro Limited, DA 16-45/4 ED AL,
Sigma 17-50/2.8 HSM, Tamron 70-300/4-5.6
DA 35/2.8 Macro Limited, DA 16-45/4 ED AL,
Sigma 17-50/2.8 HSM, Tamron 70-300/4-5.6
To Lubo:
Ano, toto jsem fotil seťákem. Ještě zkusím, jestli se to mění podle ohniska. Trochu se mi ale nezdá spekulace, že by to měli nastavené tak aby seťáky mírně podexponovávaly kvůli začátečníkům. I když všechno je možné. Faktem je, že se to dá dotáhnout v SW, ale kdo to má dělat, že?
To fjo:
A jak LR ví, že jsem fotil 18% šedou tabulku? Já jsem si právě myslel, že automatika nastavuje průměr na střed světelného rozsahu, takže výsledná fotka by měla být vlastně 50% šedá. Ale to je jenom můj dohad. (Asi špatny )
Ano, toto jsem fotil seťákem. Ještě zkusím, jestli se to mění podle ohniska. Trochu se mi ale nezdá spekulace, že by to měli nastavené tak aby seťáky mírně podexponovávaly kvůli začátečníkům. I když všechno je možné. Faktem je, že se to dá dotáhnout v SW, ale kdo to má dělat, že?
To fjo:
A jak LR ví, že jsem fotil 18% šedou tabulku? Já jsem si právě myslel, že automatika nastavuje průměr na střed světelného rozsahu, takže výsledná fotka by měla být vlastně 50% šedá. Ale to je jenom můj dohad. (Asi špatny )
K20D, MZ-5N, Metz 58 AF-1
28-70 AL, DA 18-55 AL II, DA 50-200 ED, Sigma 70-200/2.8 APO II EX DG Macro HSM, Sigma 18-250/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
28-70 AL, DA 18-55 AL II, DA 50-200 ED, Sigma 70-200/2.8 APO II EX DG Macro HSM, Sigma 18-250/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
Z čehož ovšem bohužel vyplývá, že ta K20 podexponovává dost rapidně. Nevím, jestli se dá podle histogramu určit o kolik EV, ale to kdyžtak zkusím zítra metodou pokus omyl nafotit, aby to odpovídalo zhruba tomu výsledku z LR.
K20D, MZ-5N, Metz 58 AF-1
28-70 AL, DA 18-55 AL II, DA 50-200 ED, Sigma 70-200/2.8 APO II EX DG Macro HSM, Sigma 18-250/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
28-70 AL, DA 18-55 AL II, DA 50-200 ED, Sigma 70-200/2.8 APO II EX DG Macro HSM, Sigma 18-250/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
Nevím jestli tím rozhozené myslíš jako mnou nastavené nebo vadně fungující? Samozřejmě korekce jsou v nule. Mám K20 více než rok a snímky jsou podexponované od samého začátku, ale nikdy se mi to nezdálo přehnané a tak nějak mi to moc nevadilo, histogramy jsem nikdy moc nesledoval. Ale faktem je, že ten pocit, že by to mělo být světlejší jsem měl od začátku. No a proč to v záruční době nenechat opravit, že? Mě jde o o, jestli ti co to mají bez této závady, tak mají expozici naprosto korektní. Jestli má vůbec cenu to do opravy dávat. Navíc bůh ví, kde se to opravuje a jak dlouho bych byl bez foťáku?
K20D, MZ-5N, Metz 58 AF-1
28-70 AL, DA 18-55 AL II, DA 50-200 ED, Sigma 70-200/2.8 APO II EX DG Macro HSM, Sigma 18-250/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
28-70 AL, DA 18-55 AL II, DA 50-200 ED, Sigma 70-200/2.8 APO II EX DG Macro HSM, Sigma 18-250/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 210
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Jižní čechy
Histogram je jen matematická reprezentace digitalizovaných dat. Poučku o tom, že by měl tvořit kopeček uprostřed ber prosím s rezervou. Expozice na film a na snímač je z fyzikální podstaty těch médií zákonitě jiná - snímač převádí světlo na dat lineárně, zatímco odezva filmu je nelineární.
Pokud tedy budeš exponovat snímač jako by to byl film, dojdeš k děsným přepalům. Digitální snímač je třeba trochu podexponovat i kvůli nasycení barev.
Zkus schválně naměřit na té tabulce expozici a kompenzovat jí abys dostal kopeček uprosted a pak s tím nastavením vyfoť třeba stejně nasvíceného člověka. Bude to hrůza.
Pokud tedy budeš exponovat snímač jako by to byl film, dojdeš k děsným přepalům. Digitální snímač je třeba trochu podexponovat i kvůli nasycení barev.
Zkus schválně naměřit na té tabulce expozici a kompenzovat jí abys dostal kopeček uprosted a pak s tím nastavením vyfoť třeba stejně nasvíceného člověka. Bude to hrůza.
-
- Významný člen
- Příspěvky: 548
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Slovensko
Teda obvykle mi to take hrozne s tou podexpoziciou neprijde. A na Sigme 10-20 mi to podexponuje este trochu zretelnejsie nez na setaku, takze nieco o 'umelo nastavenej podexpozicii pre setak' by som nehovoril. Napriek tomu, ked clovek pouzije na prehliadaci jednocudlikovu funkciu opravenia farieb a kriviek, tak zisti v akej tme 'zije'.
Napr na produktovej fotografii je prednejsia spravna farebnost a jas, nez prepaly. Tie su tam skor brane ako dobre nasvietene pozadie.
Ono u pentaxu ani nie je hlavny problem samotna podexpozicia, ale to, ze ta fotak pripravi o rychlejsie casy dajme tomu o 0,5 EV a v tom vidim hlavny zadrhel.
Napr na produktovej fotografii je prednejsia spravna farebnost a jas, nez prepaly. Tie su tam skor brane ako dobre nasvietene pozadie.
Ono u pentaxu ani nie je hlavny problem samotna podexpozicia, ale to, ze ta fotak pripravi o rychlejsie casy dajme tomu o 0,5 EV a v tom vidim hlavny zadrhel.
K10D + 18-55/3.5-5.6, Sigma 10-20/4-5.6, Tamron 28-75/F2.8, PX 55-300 4-5.6
http://picasaweb.google.sk/aesace ,
http://albums.photoonweb.com/aes/
http://picasaweb.google.sk/aesace ,
http://albums.photoonweb.com/aes/