Ešte dôležitá informácia: nepredávajte staré telo ako K20D kým nedočítate tento článok. Možno sa ešte bude hodiť.
Každá zmena v dráhe svetla mení vlastnosti optickej sústavy a treba ju popísať pre správnu funkciu AF.
Zmenu v optickej sústave spôsobuje:
- zmena ohniskovej vzdialenosti ( nie pevné sklá )
- zmena vzdialenosti ostrenia
- zmena clony ( zatiaľ nemám žiadne informácie, ako je robená korekcia pre clonu )
Prvý problém zlého ostrenia môže byť mechanická závada.
Poloha zoom prstenca (ohnisková vzdialenosť ) a ostriaceho prstenca (vzdialenosti zaostrenia ) je robená mechanicky ( hľadaj "Lens Focus Flex Cable" a „Lens Electric Brush Unit “ ). Práve poškodenie tohto mechanizmu ( ohnutý pin, poškodený či povitiahnutý konektor na PCB v skle ) môže spôsobiť nesprávny výpočet parametrov pre AF.
Overenie funkčnosti zoomu je použiteľný FastStone Image Viewer ( alebo priamo vo fotoaparáte ) ale pre overenie vzdialenosti zaostrenia poznám len program PhotoME 0.79R17. Tento program číta EXIF údaje uložené v obrázku JPG, DNG,.... Konkrétne sa jedná o časť „Manufactorer notes“ kde je:
„Focal Length“ ohnisková vzdialenosť
„Distance Code Data (LC2)” vzdialenosť zaostrenia popísaná len textom napr. MACRO, CLOSE, FAR, INFINITY
Ešte je dobré spomenúť, že niektoré telá ako aj K-3 neukladajú do EXIF-u „Manufactorer notes“. A tak v programe PhotoME budete márne hľadať „Distance Code Data (LC2)”. S telom K20D nie je problém.
Teraz potrebujete len zbierku fotiek (netreba na nič konkrétne ostriť) pri rôznej hodnote zoomu ( aspoň 10 pre pokrytie celého rozsahu a je jedno, kde je zaostrené ), pár fotiek pre rôznu polohu ostriaceho prstenca ( cca. 5 pre pokrytie celého rozsahu a je jedno, kde je zoom) a skontrolujte si zhodu v programe PhotoME so skutočnými hodnotami na prstencoch (+- by tom malo sediať ).
V mojom prípade som takto odhalil poškodenie Tamrona 70-200mm, ktorý po otočení zoom prstenca za polovicu opäť ukazoval ohniskovú vzdialenosť 70mm.
Druhý problém zlého ostenia môže byť „nesadnutie si“ tela a skla.
Takto sa popisuje závada, ktorá je spôsobená výrobnými toleranciami. Chyby sa sčítavajú, a ak oba výrobky majú „posun“ do rovnakej strany, tak už je to viditeľné. Väčšinou je možné chybu ostrenia eliminovať zmenou parametra „AF adjustment“ v tele. Korekcia sa týka celého rozsahu zoomu a pre všetky vzdialenosti zaostrenia daného objektívu.
Čo ale v prípade, že ani rozsah nastavenia parametra „AF adjustment“ nestačí ? Je tu ešte „DEBUG MENU“, kde je možné v časti „AF TEST“ posunúť „Focus Corr“. Zmena sa ale dotkne všetkých skiel a bude treba znova nastaviť „AF adjustment“ pre každé sklo.
Toto ale nerieši prípad, keď do vzdialenosti 1m je všetko ostré a na vzdialenosť 5m je zaostrené kdesi za nekonečno (BF). Alebo na skle 16-50mm je ohnisko 50mm ostré na každú vzdialenosť a pod ohnisko 30mm má výrazný FF.
Práve riešeniu tohoto problému som obetoval kopec času ( viac ako slovenčine v škole, tak ignorujte alebo opravte moju gramatiku ).
Je známe, že v objektívoch sú uložené korekčné tabuľky, ktoré popisujú jeho "nedokonalosti". Výrobcovia objektívou určujú, koľko bodov potrebujú pre vykorigovanie skla. Napr.:
Tamron 17-50mm F2,8 - 32 korekčných bodov
Tamron 70-200mm F2,8 - 32 korekčných bodov ( ale podľa všetkého telu posiela len 16 )
Pentax DA 18-55mm F3,5-5,6 - 16 korekčných bodov
Pentax DA 15mm F4,0 - 8 korekčných bodov
Samozrejme pevné sklá majú podstatne menej korekčných bodov ( asi môže byť aj jeden ).
Pozor ! Nie je žiadna súvislosť medzi počtom bodov a kvalitou.
V zásade ale pre zoom sklá je tabuľka rozdelená na dve časti. Kde prvá časť je pre korigovanie ostrenia na blízko ( pre Tamron 17-50mm je to 3m) a druhá časť na diaľku. Každá z týchto častí obsahuje toľko korekčných bodov, koľko polôh sa rozoznáva na zoome. Zatiaľ som natrafil na 16 pozícii zoomu.
V každom z týchto bodov je niečo ako „AF adjustment“ v tele, ale je možné korigovať len konkrétny bod. Ďalším dôležitým parametrom je niečo ako prevod pre AF motor. Ak máte sklo, ktoré poskakuje okolo bodu zaostrenia a nie sa ustáliť ( trafiť na stred ), alebo zaostrovanie prebieha tak, že ostrieci prstenec preskočí správnu hodnotu a potom sa vracia, prípadne zaostruje na 3x čí 4x, tak aj toto sa dá celkom poriešiť.
V princípe fázové ostrenie v tele po prvom zmeraní AF senzorom (ešte sa motor ostrenia ani nepohlo) vypočíta, koľko treba otočiť skrutkou, aby bolo zaostrené takmer presne. Musí ale presne vedieť prevod otčky/vzdialenosť.
Keď som sa hral s týmito hodnotami, tak sa mi podarilo znížiť rýchlosť ostrenia na 20 sekúnd

Veľká hodnota zasa spôsobí, že sa bude ostriaci bod dlho preskakovať kým zaostrí ( ak zaostrí ). Takto sa môže prejaviť aj mechanická chyba, kedy objektív načíta nesprávne ohnisko, následne vyberie zlé hodnoty z tabuľky a telo zle počíta otáčky pre zaostrenie.
Postup bude v ďalšej časti.