Stránka 1 z 1

Přepočet ohniskové vzdálenosti

Napsal: 19 lis 2010, 12:41
od jansv
Při použití objektivů z kinofilmu na digitál se uvádí koeficient cca 2. Jaký by byl u objektivu z 6x6, z čeho vycházet, z poměru plochy čipu a filmu? Je to jenom pro orientaci, ale přesto mě to zajímá.

Napsal: 19 lis 2010, 12:53
od BenaCZ
Jedna se o tzv crop faktor. vychazi to z delky strany cipu respektive kinofilmu. Pentax a Nikon ma crop faktor 1,5 Canon 1,6 Olympus 2.

Re: Přepočet ohniskové vzdálenosti

Napsal: 19 lis 2010, 14:45
od vkramar
jansv píše:Při použití objektivů z kinofilmu na digitál se uvádí koeficient cca 2. Jaký by byl u objektivu z 6x6, z čeho vycházet, z poměru plochy čipu a filmu? Je to jenom pro orientaci, ale přesto mě to zajímá.
Je to poměr úhlopříček v porovnání ke kinofilmu (43,3 mm).

Olympus/Panasonic 4/3 a M4/3 mají crop 2×, tj. poloviční úhlopříčku,. Neboli: objektiv s ohniskovou vzdáleností 25 mm nasazený na takové tělo má úhel zobrazení přibližně stejný (*), jako objektiv 50 mm nasazený na kinofilmovém nebo full-frame DSLR těle.
APS-C 1,5× (Pentax, Nikon, Sony) případně 1,6× (Canon).
APS-H 1,25× (Canon EOS 1D).

6×6 má úhlopříčku cca 79 mm (políčko 56×56 mm), takže crop by byl 0,55×: 80 mm × 0,55 = 44 mm 35 EQ. 6×9 má úhlopříčku cca 100 mm (56×83 mm), tj. crop 0,43. Formát 6×4,5 disponuje úhlopříčkou 70 mm, tj. crop 0,6×. Et cetera, et cetera, et cetera. Ale neznám nikoho, kdo by středoformátová ohniska takovýmhle způsobem přepočítával.

* - Zkreslují to různé poměry stran jednotlivých formátů.

Napsal: 19 lis 2010, 15:06
od Tomáš
Podle mě je přepočet pouze orientační pro ty, kteří fotili s kinofilmem. Ti věděli, že pod 50 je to širokoúhlé, 70 - 80 portrétní, nad 100 tele atd.
Pro focení je crop k ničemu. Když mám zoom, tak nekoukám co jsem nastavil, ale nastavuji podle hledáčku. Naco přepočítávat.

Re: Přepočet ohniskové vzdálenosti

Napsal: 19 lis 2010, 15:34
od jansv
vkramar píše:
jansv píše:Při použití objektivů z kinofilmu na digitál se uvádí koeficient cca 2. Jaký by byl u objektivu z 6x6, z čeho vycházet, z poměru plochy čipu a filmu? Je to jenom pro orientaci, ale přesto mě to zajímá.
Je to poměr úhlopříček v porovnání ke kinofilmu (43,3 mm).

Olympus/Panasonic 4/3 a M4/3 mají crop 2×, tj. poloviční úhlopříčku,. Neboli: objektiv s ohniskovou vzdáleností 25 mm nasazený na takové tělo má úhel zobrazení přibližně stejný (*), jako objektiv 50 mm nasazený na kinofilmovém nebo full-frame DSLR těle.
APS-C 1,5× (Pentax, Nikon, Sony) případně 1,6× (Canon).
APS-H 1,25× (Canon EOS 1D).

6×6 má úhlopříčku cca 79 mm (políčko 56×56 mm), takže crop by byl 0,55×: 80 mm × 0,55 = 44 mm 35 EQ. 6×9 má úhlopříčku cca 100 mm (56×83 mm), tj. crop 0,43. Formát 6×4,5 disponuje úhlopříčkou 70 mm, tj. crop 0,6×. Et cetera, et cetera, et cetera. Ale neznám nikoho, kdo by středoformátová ohniska takovýmhle způsobem přepočítával.

* - Zkreslují to různé poměry stran jednotlivých formátů.
Děkuji za odpověď.
Trochu jsem se v tom ale ztratil. Nepatří náhodou ten propočet opačně tj. že mezi 6x6 a kinofilmem je crop cca 1,8 místo 0,55? Potom by 80mm 6x6 bylo na DSLR 80x1,5x1,8=216mm počítána na Pentax.
Na vysvětlenou: mám objektivy Pentacon six 50mm, 80mm a 120mm a budu mít redukci Pentax - P-six. Chtěl jsem si udělat představu, jak to bude.

Napsal: 19 lis 2010, 15:42
od elho_cid
50mm z pentaconu ti udela stejny uhel zaberu jako jakychkoli jinych 50mm, jen bude min svetelna.

Re: Přepočet ohniskové vzdálenosti

Napsal: 19 lis 2010, 15:48
od vkramar
jansv píše:
vkramar píše:
jansv píše:Při použití objektivů z kinofilmu na digitál se uvádí koeficient cca 2. Jaký by byl u objektivu z 6x6, z čeho vycházet, z poměru plochy čipu a filmu? Je to jenom pro orientaci, ale přesto mě to zajímá.
Je to poměr úhlopříček v porovnání ke kinofilmu (43,3 mm).

Olympus/Panasonic 4/3 a M4/3 mají crop 2×, tj. poloviční úhlopříčku,. Neboli: objektiv s ohniskovou vzdáleností 25 mm nasazený na takové tělo má úhel zobrazení přibližně stejný (*), jako objektiv 50 mm nasazený na kinofilmovém nebo full-frame DSLR těle.
APS-C 1,5× (Pentax, Nikon, Sony) případně 1,6× (Canon).
APS-H 1,25× (Canon EOS 1D).

6×6 má úhlopříčku cca 79 mm (políčko 56×56 mm), takže crop by byl 0,55×: 80 mm × 0,55 = 44 mm 35 EQ. 6×9 má úhlopříčku cca 100 mm (56×83 mm), tj. crop 0,43. Formát 6×4,5 disponuje úhlopříčkou 70 mm, tj. crop 0,6×. Et cetera, et cetera, et cetera. Ale neznám nikoho, kdo by středoformátová ohniska takovýmhle způsobem přepočítával.

* - Zkreslují to různé poměry stran jednotlivých formátů.
Děkuji za odpověď.
Trochu jsem se v tom ale ztratil. Nepatří náhodou ten propočet opačně tj. že mezi 6x6 a kinofilmem je crop cca 1,8 místo 0,55? Potom by 80mm 6x6 bylo na DSLR 80x1,5x1,8=216mm počítána na Pentax.
Na vysvětlenou: mám objektivy Pentacon six 50mm, 80mm a 120mm a budu mít redukci Pentax - P-six. Chtěl jsem si udělat představu, jak to bude.
Ten crop pro 6×6 je skutečně 0,55×. Musíš ho ale chápat tak, že objektiv 80 mm nasazený na 6×6, má zorný úhel odpovídající přibližně 44mm (80×0,55) objektivu nasazenému na kinofilm (pokud tedy odhlédnu od rozdílných poměrů stran 3:2 a 1:1).

Reálných 50 mm znamená na kinofilmu záklaďák, na 6×6 širokáč a na APS-C DSLR "portréťák".

80 mm je na kinofilmu "portréťák", na 6×6 záklaďák a na APS-C DSLR "kratší tele" (přesné hranice totiž nikdy nikdo nestanovil a asi ani nestanoví).

120 mm je na 6×6 "portréťák" nebo "trochu delší záklaďák", na kinofilmu "kratší tele" a na APS-C DSLR "střední tele".

Pokud to chceš mermomocí přepočítávat na kinofilmový ekvivalent, tak zapomeň na to, že to jsou objektivy pro střední formát, protože to je putna. Těch 50/80/120 mm jsou skutečné ohniskové vzdálenosti, takže pro získání 35 EQ je jenom vynásob 1,5×:

50×1,5 = 75 mm 35 EQ
80×1,5 = 120 mm 35 EQ
120×1,5 = 180 mm 35 EQ