Vnitřní konstrukce objektivů
Moderátor: Moderátoři
Vnitřní konstrukce objektivů
Našel jsem parádní článek pro technicky založené jedince. Je sice anglicky, ale to nevadí. Mají to tam docela pěkně popsané.
V nabídce vlevo je to položka What Is Inside a Zoom Lens
na této http://www.adaptall-2.com/ adrese.
Pokud už to znáte, tak nic, mě to celkem zaujalo.
No a abych nezakládal vlákno zbytečně, pokud najdete zdroj český nebo i cizojazyčný, který popisuje konstrukci objektivů (zoom i pevné), podělte se.
Odkazy:
Česky, rozpracováno (autor Jakub Šaroun)
Video z výroby Canon
V nabídce vlevo je to položka What Is Inside a Zoom Lens
na této http://www.adaptall-2.com/ adrese.
Pokud už to znáte, tak nic, mě to celkem zaujalo.
No a abych nezakládal vlákno zbytečně, pokud najdete zdroj český nebo i cizojazyčný, který popisuje konstrukci objektivů (zoom i pevné), podělte se.
Odkazy:
Česky, rozpracováno (autor Jakub Šaroun)
Video z výroby Canon
Naposledy upravil(a) kolista2 dne 09 kvě 2010, 08:39, celkem upraveno 2 x.
těla:K10D+BG2,MZ-3
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
skla:20/2.8,24/2,35/2,A50/1.7,77/1.8,A135/2.8
zoom skla:Σ15-30/3.5-4.5,DA18-55, Σ24-70/2.8,F100-300/4.5-5.6
-
- Moderátor
- Příspěvky: 5098
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Plzeň jih
Sice je to trošku něco jiného než tvůj odkaz a navíc od konkurence (Canon), ale je tam vidět co obnáší výroba objektivu: http://www.canon.com/camera-museum/tech ... /main.html
Stručný překlad je tady: http://www.fotoradce.cz/jak-se-vyrabi-o ... lanekid570
Stručný překlad je tady: http://www.fotoradce.cz/jak-se-vyrabi-o ... lanekid570
Tomáš
K-1 Mark II, HD DFA 15-30/F2.8 ED SDM WR, HD DFA 24-70/F2.8 ED SDM WR, HD DFA★ 70-200/F2.8 ED DC AW, HD FA 35/F2.0 AL, HD DFA MACRO 100/F2.8 ED AW, AF-540FGZ
K-1 Mark II, HD DFA 15-30/F2.8 ED SDM WR, HD DFA 24-70/F2.8 ED SDM WR, HD DFA★ 70-200/F2.8 ED DC AW, HD FA 35/F2.0 AL, HD DFA MACRO 100/F2.8 ED AW, AF-540FGZ
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 481
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Vlašim
- Kontaktovat uživatele:
Potřeboval bych osvětlit jednu věc: Jaký je rozdíl z hlediska konstrukce mezi zoomy s různou světelností v průběhu zoomu (mám např. 50-200/4-5,6) a s konstantní světelností (např. 80-205/4,5)? Není mi jasné z definice výpočtu světelnosti, jaktože má objektiv konstantní světelnost, když přitom nemění svůj průměr, ale pouze žárku. Jediný viditelný rozdíl mezi těmito dvěma je v tom, že 50-200/4-5,6 mění při zoomování svou délku, zatímco 80-205/4,5 ne. Při ostření mění svou délku oba.
M 28/2.8, HD FA 35/2, DA 40/2.8 XS, M 50/1.7, DA 50/1.8., DA 70/2.4, DFA 100/2.8 WR, M 135/3.5, M 200/4
Samyang 12/2.8 FE, 14/2.8, 20/1.8, 85/1.4, Industar 50/3.5, CZJ 200/2.8, Pentacon 300/4
zoomy nemám
Nejsem konstrukter objektivu a ani jsem zadny rozebrany jeste nevidel, ale tipnul bych si, ze ty s konstantni svetelnosti pouzivaji jednoduchy trik - konstrukcne bude ten objektiv mit na sirokem konci svetelnost technologicky vyssi nez ta udavana a ta konstantnost bude vyresena automatickou upravou clonoveho otvoru - zkratka pri zoomnuti na tele se clona vic otevre a pri zkraceni ohniska ze zase vic uzavre. To automaticke pricloneni na sirokem konci odstrani pripadne opticke vady a vinetaci a vsichni jsou spokojeniJenc píše:Potřeboval bych osvětlit jednu věc: Jaký je rozdíl z hlediska konstrukce mezi zoomy s různou světelností v průběhu zoomu (mám např. 50-200/4-5,6) a s konstantní světelností (např. 80-205/4,5)? Není mi jasné z definice výpočtu světelnosti, jaktože má objektiv konstantní světelnost, když přitom nemění svůj průměr, ale pouze žárku. Jediný viditelný rozdíl mezi těmito dvěma je v tom, že 50-200/4-5,6 mění při zoomování svou délku, zatímco 80-205/4,5 ne. Při ostření mění svou délku oba.
Pentax K10D + D-BG2 + O-ME53, Tamron 18-250mm F/3.5-6.3 AF Di-II LD IF Macro, Sigma 50mm f/2.8 EX DG AF Macro, Phoenix RL-59P Ringlight Flash, Nikon Coolpix S620, Giottos MTL 3361 B, ...
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Podla mna je to tak, ze objektiv ktory zoomuje bez zmeny dlzky a ma konstantu svetelnost, napr. Sigma 100-300/4, tak ju ma danu tou nemennou dlzkou a velkostou otvoru pre vstup svetla. Vsetko sa deje vnutri, takze naozaj pri zmene ohniska na 100mm sa dlzka nezmeni, pohybuju sa len
sosovky vnutri objektivu, ktore tak zakrivia svetelne luce ze sa ohnisko zmeni,
avsak dlzka ostane konstatna a aj otvor, cize aj svetelnost.
sosovky vnutri objektivu, ktore tak zakrivia svetelne luce ze sa ohnisko zmeni,
avsak dlzka ostane konstatna a aj otvor, cize aj svetelnost.
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 481
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Vlašim
- Kontaktovat uživatele:
Podle mě to ale právě s délkou objektivu nemá nic společného, světelnost je dána jako poměr ohniskové vzdálenosti a průměru vstupní pupily, takže když má být světelnost konstantní, měl by se se zvětšováním ohniskové vzdálenosti zvětšovat taky průměr vstupní pupily, což se snad u žádného skla neděje. Když se dívám do toho skla 80-205/4,5, neděje se při zoomování nic jiného, než že se relativně navzájem pohybují tři skupiny čoček. Totéž se ale děje i v ostatních mých objektivech bez konstantní světelnosti. Clona se nemění.
M 28/2.8, HD FA 35/2, DA 40/2.8 XS, M 50/1.7, DA 50/1.8., DA 70/2.4, DFA 100/2.8 WR, M 135/3.5, M 200/4
Samyang 12/2.8 FE, 14/2.8, 20/1.8, 85/1.4, Industar 50/3.5, CZJ 200/2.8, Pentacon 300/4
zoomy nemám
Svetelnosť
Toto je citát z wikipédie:
Světelnost soustavy lze regulovat zacloněním směrem vyšším hodnotám, tedy nižší propustnosti.
To znamená, že svetelnosť regulovať lze a teda aj udržiavať ju konštantnú v celom rozsahu zoomu.
Světelnost soustavy lze regulovat zacloněním směrem vyšším hodnotám, tedy nižší propustnosti.
To znamená, že svetelnosť regulovať lze a teda aj udržiavať ju konštantnú v celom rozsahu zoomu.
K-5, DA 15/4 Ltd, DA 35/2.8 Ltd, DA 70/2.4 Ltd, DFA 100/2,8 WR, DA 16-45/4,
Tamron 28-75/2.8, Sigma 17-50/2,8 EX, Sigma 50-150/2.8 EX II, Sigma 100-300/4
AF 540FGZ, Velbon Sherpa 800R, Kalahari Kaama (čistý bůvol)
Tamron 28-75/2.8, Sigma 17-50/2,8 EX, Sigma 50-150/2.8 EX II, Sigma 100-300/4
AF 540FGZ, Velbon Sherpa 800R, Kalahari Kaama (čistý bůvol)
Ja si skor myslim, ze ked nastavis napr. na Tamrone 70-200/2.8 objektiv na 70mm, tak je svetlo brane z celej plochy prednej sosovky. No ked nastavis 200mm, tak je svetlo brane len z malej casti prednej sosovky a zbytok svetla z prednej sosovky smeruje na kraje objektivu. Teda mimo plochy dalsieho optickeho cena.
Teda objektivy, ktore menia pri zumovani svetelnost sa snazia vyuzit vzdy maximalnu plochu prednej sosovky.
Teda objektivy, ktore menia pri zumovani svetelnost sa snazia vyuzit vzdy maximalnu plochu prednej sosovky.
Pentax K20D; K-3; DA18-55/3.5-5.6; DA35/2.4; DA50/1.8; AF-540FGZ;Tamron 90mm/F2.8; 17-50/F2.8; 70-200/F2.8;Sigma AF 10-20/F4-5.6; Samyang 8mm/3.5; Kenko 1.5x; Zomei Z668C ...
Ten konstantni prubeh clony vznikl kvuli profesionalnimu pouziti, kdy pri nastavenych hodnotach expozice (napr. manualni nastaveni, pouziti blesku,...) mi stale zustava i pri zoomovani zvolena clona. Nemusim tak stale kontrolovat jakou ze tam mam zrovna nastavenou clonu. Je to tedy spise pro pohodli uzivatele, napr pri reportazi,...
Jinak to ze objektiv v prubehu zoomovani meni fyzicky prumer clony bych nevidel jako az takovy konstrukcni problem. Je to slozita opticka soustava, takze v porovnani s pohybem ruznych optickych clenu je zmena prumeru clony docela snadny problem.
Spis je zajimavejsi, ze existuji objektivy, ktere pri zmene clony meni i zaostrenou vzdalenost...viz DA 17-70/4
Jinak to ze objektiv v prubehu zoomovani meni fyzicky prumer clony bych nevidel jako az takovy konstrukcni problem. Je to slozita opticka soustava, takze v porovnani s pohybem ruznych optickych clenu je zmena prumeru clony docela snadny problem.
Spis je zajimavejsi, ze existuji objektivy, ktere pri zmene clony meni i zaostrenou vzdalenost...viz DA 17-70/4
K10D + grip; smc DA 18-55mm; smc F 50/1,7; smc DA 18-250 mm; Sigma 24-135 mm F2.8-4.5 IF;smc FA 100 mm f/3.5 Macro; Samyang 8mm f/3,5 IF; velbon sherpa 750N; metz 58
U Tamrona 70-200/2.8 sa urcite nemeni clona pri zumovani. Mal som ho rozobrany komplet do sroba (okrem lepenych sosoviek) a clona sa ovlada jen cez telo. Ziaden iny mechanizmus tam nevstupuje.
Inak ked ho budem zasa najblizsie rozoberat, tak spravim fotomanual, lebo nie je to take jednoduche (trva to cca. 1,5 hodiny).
Inak ked ho budem zasa najblizsie rozoberat, tak spravim fotomanual, lebo nie je to take jednoduche (trva to cca. 1,5 hodiny).
Pentax K20D; K-3; DA18-55/3.5-5.6; DA35/2.4; DA50/1.8; AF-540FGZ;Tamron 90mm/F2.8; 17-50/F2.8; 70-200/F2.8;Sigma AF 10-20/F4-5.6; Samyang 8mm/3.5; Kenko 1.5x; Zomei Z668C ...
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: podkrkonoší
- Kontaktovat uživatele:
např FA 28-70/4 AL udržuje stejnou světenost přivřením clony (na širším konci). U profesionálních objektivů to bude řešeno určitě profesionálněji .
strecha: jmenuje se to focus shift - trpěly tím některé starší objektivy (známé především u velkoformátu u convertible objektivů, třeba Protar VII) a pak v období až po přítomnost všelijaké perličky, například vysoce světelné padesátky tímto údajně trpí.
strecha: jmenuje se to focus shift - trpěly tím některé starší objektivy (známé především u velkoformátu u convertible objektivů, třeba Protar VII) a pak v období až po přítomnost všelijaké perličky, například vysoce světelné padesátky tímto údajně trpí.
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 396
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Olomouc
Vnitřní konstrukce objektivů
Světelnost objektivu je skutečně dána poměrem ohniskové vzdálenosti a průměrem vstupní pupily. Důležité je uvědomit si co je průměr vstupní pupily. Většina lidí se domnívá, že je to průměr přední čočky, ale ono to nemusí být pravda. Vstupní pupilu tvoří jakákoliv část optické soustavy, která nejvíce omezuje paprskový svazek procházející soustavou. Pokud tedy tvoří vstupní pupilu některý člen soustavy, který se při zoomování pohybuje potom se mění i světelnost.
K-S2; MX1; DA 16-45/4 ED AL; DA 55-300/4-5,8 ED; F 50/1,7; F 35-70/3,5-4,5;
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 481
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Vlašim
- Kontaktovat uživatele:
I to mě napadlo, ale zavrhl jsem tu myšlenku. To by přece byla škoda, kdyby např. 17-70/4 mohl být ve skutečnosti třeba 17-70/2,8-4 a naschvál si clonou nebo přeskupováním čoček zhoršoval světelnost na širším ohnisku. Ještěže teda záklaďák 18-55/3,5-5,6 není 18-55/5,6strecha píše:Ten konstantni prubeh clony vznikl kvuli profesionalnimu pouziti, kdy pri nastavenych hodnotach expozice (napr. manualni nastaveni, pouziti blesku,...) mi stale zustava i pri zoomovani zvolena clona. Nemusim tak stale kontrolovat jakou ze tam mam zrovna nastavenou clonu. Je to tedy spise pro pohodli uzivatele, napr pri reportazi,...
M 28/2.8, HD FA 35/2, DA 40/2.8 XS, M 50/1.7, DA 50/1.8., DA 70/2.4, DFA 100/2.8 WR, M 135/3.5, M 200/4
Samyang 12/2.8 FE, 14/2.8, 20/1.8, 85/1.4, Industar 50/3.5, CZJ 200/2.8, Pentacon 300/4
zoomy nemám
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 396
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Olomouc
Vnitřní konstrukce objektivů
Ještě pro upřesnění včerejšího příspěvku:
Světelnost objektivu je hodnota, která vyjadřuje vztah jasu fotografovaného předmětu k jasu jeho obrazu v rovině filmu, nebo čipu. Důležitý vliv na jas obrazu má tzv. relativní otvor objektivu. ten lze definovat jako poměr účinného otvoru objektivu k jeho ohniskové vzdálenosti.
Účinný otvor objektivu je průměr svazku paprsků, které se účastní na tvorbě obrazu, měřený na první čočce objektivu. Průměru účinného otvoru říkáme vstupní pupila a její největší hodnota souhlasí v nejlepším případě s průměrem první čočky. Většinou tomu ale tak není a svazek paprsků a tím i jas obrazu je omezen něčím jiným. Většinou to děláme záměrně irisovou clonou objektivu. Teprve při otevření clony na plnou díru může být chod paprsků omezen něčím jiným např. přírubou. tubusem objektivu a v nejlepším případě půměrem přední čočky.
Pokud jde o ten zoom s konstantní světelností tak na vysvětlení je třeba trošku větší teorie a doplnění nákresem takže to tady nebudu rozvádět a odkazuji případné zájemce na odbornou literaturu.
Světelnost objektivu je hodnota, která vyjadřuje vztah jasu fotografovaného předmětu k jasu jeho obrazu v rovině filmu, nebo čipu. Důležitý vliv na jas obrazu má tzv. relativní otvor objektivu. ten lze definovat jako poměr účinného otvoru objektivu k jeho ohniskové vzdálenosti.
Účinný otvor objektivu je průměr svazku paprsků, které se účastní na tvorbě obrazu, měřený na první čočce objektivu. Průměru účinného otvoru říkáme vstupní pupila a její největší hodnota souhlasí v nejlepším případě s průměrem první čočky. Většinou tomu ale tak není a svazek paprsků a tím i jas obrazu je omezen něčím jiným. Většinou to děláme záměrně irisovou clonou objektivu. Teprve při otevření clony na plnou díru může být chod paprsků omezen něčím jiným např. přírubou. tubusem objektivu a v nejlepším případě půměrem přední čočky.
Pokud jde o ten zoom s konstantní světelností tak na vysvětlení je třeba trošku větší teorie a doplnění nákresem takže to tady nebudu rozvádět a odkazuji případné zájemce na odbornou literaturu.
K-S2; MX1; DA 16-45/4 ED AL; DA 55-300/4-5,8 ED; F 50/1,7; F 35-70/3,5-4,5;